Bankbreed Focus zorgt voor
betrokkenheid medewerkers
Uitstel van activiteiten
marktbewerking najaar
Directeur De Lage Landen Autolease
overhandigt vervoersrapport aan minister
19 9 6
Automatische
incasso Cumulent
Spaarloonplan
scheelt veel tijd
Inschrijving Nationale Tuinbouw
Ondernemersprijs sluit dinsdag
'Wij denken nu echt mee, wij zijn een sterke bank'
07n Rabokrant
Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 34 Week 45 Donderdag 7 november
"Nee, ik heb geen tijd voor koffie. Ik moet weer gaan scoren", zegt
relatiebeheerder Ate Plat van de Rabobank Dalfsen-Lemelerveld in
een satirisch skctchje op een personeelsbijeenkomst van de bank.
Hij smeert extra gel in zijn haar, verfrist zijn adem met mondspray
en gaat er snel vandoor. De bijeenkomst, die vorige week plaatshad,
was de ludieke afsluiting van een alternatief Focus-traject voor de
invoering van Visie '98.
Relatiebeheerder Henk Lindeboom (r) laat zien boe bet niet moet en
zegt tegen een denkbeeldige klant: "Over twee maanden heb ik tijd.
Ik ben nu bezig met Visie '98 en PSD."
"We wilden Focus doen, maar
niet op de traditionele manier",
vertelt directeur Henk van Lubek
van de Rabobank Dalfsen-
Lemelerveld. "Alleen het mana
gementteam houdt zich dan bezig
met de plannen. Van andere ban
ken hoorden we dat de bood-
Bedrijvenadviesgroep
Werknemers die willen meedoen
aan het Cumulent Spaarloonplan
van Interpolis kunnen tegen
woordig een automatische incas
so tekenen, waardoor het geld
direct van hun werknemersspaar
rekening naar Cumulent wordt
overgeboekt. Tot nu toe was dit
niet mogelijk. Deze automatische
incasso, die vooralsnog alleen
voor de Interpolisverzekering
geldt, scheelt de banken veel tijd.
Meer informatie staat in circu
laire 34/139, die vandaag bij de
banken in de bus valt en op de
eerstvolgende cd-rom/diskette
verschijnt.
Bedrijvenadviesgroep
(040)21 7 70 04
schap 'Dit is het' op een perso
neelsbijeenkomst niet werkte."
Hij kwam met Henk Altena,
regionaal adviseur Personeel en
Organisatie-ontwikkeling, op het
idee de werkwijze uit de Leidraad
Planningsproces te gebruiken voor
het Focus-traject. "Die komt
erop neer dat je de medewerkers
erbij betrekt", verklaart Altena,
die samen met een collega het
proces in Dalfsen intensief bege
leidt. "Bovendien komen zowel
beleid als cultuur en motivatie
aan de orde."
De medewerkers van de Over
ijsselse bank drukten vooral een
belangrijk stempel op het formu
leren van deelplannen om de
commerciële doelen te realiseren.
Veertien werkgroepen gingen
daarmee aan de slag.
Cliëntadviseur Hans Dijkstra zat
met twee collega's in een van de
twee werkgroepen van Cliënten
Advies.
De 'groep Dijkstra' hield zich
bezig met de vraag wat er moet
gebeuren om per cliëntadviseur
honderd klanten per jaar te kun
nen benaderen voor een gesprek
over diensten en producten. "We
hebben onder meer de criteria op
een rijtje gezet voor het toewijzen
van klanten aan een adviseur",
vertelt Dijkstra. "Ook hebben we
een eenduidig pc-formulier voor
gespreksverslagen met klanten
gemaakt. Als belangrijkste knel
punt signaleerden wij de te
krappe personeelsbezetting.
Daar wordt op dit moment ook
al aan gewerkt."
Simone Prins, medewerkster Com
merciële Binnendienst, maakte
deel uit van de werkgroep vol
wassen arbeidsverhoudingen.
Deze groep interviewde mede
werkers uit alle geledingen.
"Bijna alle collega's vonden dat
er de laatste maanden al veel is
verbeterd", aldus Prins. "Tevreden
is iedereen met de informatie van
leidinggevenden over het beleid
en de grote vrijheid van hande
len. Kanttekening bij dat laatste
is wel dat mensen meer duidelijk
heid willen over verantwoorde
lijkheden en bevoegdheden.
Andere aandachtspunten zijn het
nakomen van afspraken, zowel
in- als extern, en bankbrede
communicatie over nieuwe pro
ducten."
Het actief meedenken is Dijkstra
en Prins goed bevallen. Zij heb
ben het gevoel dat hun directe
collega's er ook zo over denken.
In een lied op de wijs van 'Dat is
uit het leven gegrepen' verwoord
den de medewerkers van
Cliënten Advies het op de perso
neelsbijeenkomst als volgt: "Wij
denken nu echt mee, wij zijn een
sterke bank. En met een sterke
band, MT nogmaals bedankt!"
Financiële Advisering
In het marktbewerkingsoverzicht FA voor dit najaar staan vier acti
viteiten gepland die moeten worden uitgesteld. Oorzaken: de nu nog
niet duidelijke (fiscale) consequenties van de Vermeendvoorstellen en
capaciteitsgebrek, waardoor het segment de kwaliteit niet kan waar
borgen.
De actie Integraal Financieel
Advies - inclusief de bijbehorende
brochure - stond gepland voor
december en gaat nu naar het
voorjaar van '97, als de plannen
van Vermeend zijn afgerond.
Hetzelfde geldt voor de actualise
ring van de seminars Inkomen en
Vermogen in de toekomst voor de
agrarische en de MKB-markt.
De voor november geplande bro
chures Agrarisch en MKB gaan
deel uitmaken van de marktbe
werking '97 en worden nu dus
niet uitgebracht. De voor dit na
jaar geplande introductie van het
Ondernemerspensioen gaat niet
door vanwege capaciteitsgebrek.
Planning wordt nu voorjaar '97.
Financiële Advisering
(040)217 70 07
Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep
De lokale banken kunnen nog
tot komende dinsdag kandida
ten aandragen voor de Natio
nale Tuinbouw Ondernemers
prijs.
Commissaris van de Commis
sie van de Europese Gemeen
schap, Hans van den Broek,
reikt deze in tuinbouwkringen
prestigieuze prijs uit op 7 janu
ari in het gebouw van de SER
in Den Haag. In aanmerking
komen bedrijven, instellingen
of personen die een toonaange
vende bijdrage hebben gele
verd aan de positieve ontwik
keling van de Nederlandse
tuinbouw.
Het telefoonnummer van
organisator de Stichting Natio
nale Tuinbouw Ondernemers
Prijs is (070)328 72 20, fax
(070)324 75 79.
Variabele autokosten, het stimuleren van flexi- en telewerken en het
verbeteren van het openbaar vervoer en het goederenverkeer. Dat
zijn enkele aanbevelingen uit het rapport van het Forum Mobiliteit
en Gedrag dat minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat deze
week kreeg aangeboden van Jim Koot, algemeen directeur van
De Lage Landen Autolease.
Het Forum Mobiliteit en Gedrag,
waar Koot zitting in heeft, telt
veertien vertegenwoordigers uit
de auto-, lease- en openbaar ver-
voerbranche en enkele maat
schappelijke organisaties.
Tijdens een aantal bijeenkomsten
heeft het Forum de mens als
'maat der dingen' in een modern
mobiliteitsbeleid onder de loep
genomen. Dit in de overtuiging
dat mobiliteitsproblemen pas
kunnen worden opgelost als de
belangen van individuen stroken
met algemene belangen van
bereikbaarheid en leefbaarheid.
Minister Jorritsma reageerde
direct met een opsomming van
maatregelen: "Voor economisch
belangrijk en efficiënt verkeer
zoals vrachtverkeer, busdiensten
en carpoolers, zal een doel
groepenbeleid worden gevoerd
dat resulteert in extra faciliteiten.
Voor de verbetering van bestaan
de wegen zal elektronica worden
toegepast. Over langere afstand
zal meer goederenvervoer per
spoor, over water en per pijp
leiding moeten worden vervoerd.
Door de verhoging van de varia
bele kosten en verlaging van de
vaste kosten wordt bewuster
autogebruik aangemoedigd."
Volgens de minister moeten forse
investeringen in het openbaar
vervoer de automobilisten de
juiste alternatieven gaan bieden.
"Het ruimtelijk beleid moet erop
gericht zijn extra mobiliteit te
voorkomen, terwijl goed ver-
voermanagement en carpooling
het alleen rijden gaat indam
men."
Bedrijvenadviesgroep
Hand in eigen boezem
De redactie van deze krant
schaamt zich diep. In de krant
van gisteren staat wederom een
verkeerd artikelnummer voor het
seminar 'Ondernemen op de elec-
tronische snelweg'. Het goede
nummer is 80391.