o 6 ii Vierhonderd examens OpMaat Hypotheek nog niet binnen Drukbezocht TrefPunt- café in Steenbergen 'Het Chipknipcircus gaat beginnen' Nieuwe versie DDO-CMO 'Banken moeten zich op de veranderende boer instellen' Samenwerking met PVF Pensioenen onderzocht 19 9 6 Overweldigende belangstelling voor gratis ombouw bank(j^ beeld Vandaag toepassing 2.0 geleverd Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 33 Week 45 Woensdag 6 november Eigen Huis Vierhonderd van de ruim tweeduizend deelnemers aan de examens over de OpMaat Hypotheek hebben de toets nog niet ter beoor deling naar Rabobank Nederland gestuurd. Petra Kerrcbijn van het segment Eigen Huis hoopt dat de ontbrekende examenformulieren snel worden opgestuurd. "Om de klanten goed te kunnen informe ren over de nieuwe hypotheekvorm is het belangrijk dat de adviseurs over de vereiste kennis beschikken." De ruim tweeduizend hypotheek adviseurs die deelnamen aan de OpMaat-opleiding hebben alle maal een examen ontvangen. Van zestienhonderd hypotheekadvi seurs is het examen inmiddels beoordeeld. Tachtig procent daar van haalde een goed resultaat. De overigen krijgen een herkansing. "Het examen is een instrument om te meten of een adviseur de inhoudelijke OpMaat-kwaliteit biedt, die van hem wordt ge vraagd", zegt Kerrebijn. "De ad viseurs die zijn geslaagd, kunnen vol vertrouwen de klanten advi seren over de mogelijkheden van onze nieuwste hypotheekvorm. Van de kandidaten die niets heb ben opgestuurd, kunnen wij de kennis niet toetsen. Van hen is dus ook niet bekend of ze inhou- De Rabobank moet zich meer richten op kleinere milieubewuste bedrij ven die duurzaam produceren. "Banken moeten zich op de veranderen de boer instellen", aldus Jan van Schaik, woordvoerder agrarische sector bij Rabobank Nederland. Bank in Beeld besteedt vandaag uitgebreid aandacht aan de oudste klanten van de Rabobankorganisatie, die steeds vaker milieubewust en duurzaam produceren. delijk op de hoogte zijn" zegt Kerrebijn. "Het is en blijft natuurlijk de ver antwoordelijkheid van de lokale banken zelf of het examen wordt geretourneerd", weet ze. "Maar naar de markt kijkend, moeten we rekening houden met shop pende klanten én de tactieken van tussenpersonen. Vooral de tussenpersonen zien direct of een advies klopt of niet. En als blijkt dat er iets mis is met een advies van de Rabobank, dan zal de tus senpersoon het niet nalaten de klant daarop te wijzen. Dan sta je met 1-0 achter. Probeer dan nog maar eens die wedstrijd te winnen." Eigen Huis r (040)217 70 05 Bedr ij venadviesgroep Rabobank Steenbergen introduceerde afgelopen weekend bet lokale TrefPunt. Tijdens een culturele manifestatie had de bank de kantine van Akzo omgebouwd tot Internet-café waar bezoekers kennis konden maken met TrefPunt Steenbergen. Dat Internetcafés steeds populair der worden, ondervonden ze ook in Steenbergen. Met name zondag was het een compleet gekkenhuis", aldus Leo Adriaansen, TrefPuntmanager. "Van 's morgens elf tot 's avonds zeven uur is het ontzettend druk geweest. Veel relaties hebben naar aanleiding van de eerste kennismaking informatie opgevraagd. Enkele klanten hebben een abonnement genomen. Landbouwer Wien van den Brink is tevreden klant van Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten die een apart segment agri-business heeft. Volgens hem kent de bank de agrarische klanten redelijk goed, maar "de Rabobank zou eigenlijk een praatpaal moeten hebben waar agrariërs terecht kunnen met allerlei zakelijke pro blemen, dus niet alleen proble men op het gebied van de finan ciering." Bote de Boer is een melkveehouder die zijn bedrijf voortdurend aanpast om zo milieuvriendelijk mogelijk te pro duceren. Ook hij is een kritische klant, want bij het aangaan van een nieuwe financiering is de Rabobank niet een vanzelfspre kende keuze. Hij zal zeker bij andere marktpartijen naar rentes en voorwaarden informeren. Verder in Bank en Beeld kort aan dacht voor de lancering van Loko-sparen in Huizen en de nieuwe huisstijl die verzekeraar Hagelunie vandaag presenteert tijdens de bloemenvaktentoon- stelling in Aalsmeer. Vóór eind januari moeten meer dan 18.000 betaalautomaten van klanten van de Rabobank zijn omgebouwd tot een gecombineerde pin/chipautomaat. Over twee weken begint deze gigantische techni sche operatie. "Het Chipknipcircus gaat nu echt beginnen", aldus Oscar Sweep van het segment Bedrijvenadviesgroep. Tegelijkertijd met de ombouw- activiteiten bij klanten van de Rabobank, begint ook de lande lijke introductie van de Chip knip. Als eerste zijn veertien grotere (studenten)steden aan de beurt, daarna volgen de andere steden, dorpen, gehuchten en buurtschappen op basis van postcodegebieden. Ook de ande re banken zijn in deze periode actief. Sweep: "De Chipknip- banken plaatsen advertenties en persberichten in de regionale dagbladen en sturen, net als in Arnhem, hostessen op pad om de Chipknip bij het brede publiek te introduceren." Dit gebeurt onder meer in een Engelse dubbeldekker. Eindhoven heeft wat dit betreft de primeur. Overmorgen staat daar voor het eerst de dubbeldekker. Onder nemers die bezwaar hebben tegen het ombouwen van hun betaal automaat in de drukke maand december, kunnen een andere afspraak maken of komen aan het eind van de ombouwperiode aan de beurt. De planning staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 Bedrijfsvoering De toepassing DDO-CMO cumuleert de aantallen en bedragen van de maandelijkse doorbelastingsnota van Rabobank Nederland. Vandaag vindt de levering plaats van versie 2.0 van deze toepassing. Ten opzichte van de eerste versie biedt DDO-CMO 2.0 meer ondersteuning aan de gebruiker. Het invoegen van regels (nieuwe tarieven) en het doen van aan passingen gebeurt op een meer gestructureerde wijze. Het werk blad is eenvoudig af te sluiten en op te slaan na afloop van het boekjaar. Daarna wordt automa tisch een leeg werkblad aange maakt voor het nieuwe jaar. Ter ondersteuning van het plan ningsproces geeft DDO-CMO 2.0 een rekenkundige prognose van de doorbelastingen voor het lopen de en het komende kalenderjaar. De bank kan deze prognose vervol gens muteren. Circulaire 22/175 geeft hierover meer informatie en is, onder trefnummer 642305a te vinden op de cd-rom/diskette. Planning Control C (040)21772 04 Rabobank Nederland en PVF Pensioenen uit Amsterdam willen gaan samenwerken op de pensioenenmarkt. Nog deze week start een onderzoek naar de vorm en de inhoud van de samen werking. Dat is gisteren bekendgemaakt. PVF Pensioenen verzorgt de administratie en het vermogens beheer van zo'n negentig opdrachtgevers, waaronder be drijfspensioenfondsen, vut- stich tingen en sociale fondsen. Aanleiding voor het onderzoek naar de samenwerking met Rabobank Nederland is de toe nemende behoefte aan flexibele en individuele pensioenverzeke ringen. De kennis van de Rabo bankorganisatie op het gebied van wholesale-bankdiensten, verzekeringen en beleggingen is een van de aandachtspunten in het onderzoek. Ook wordt bekeken in hoeverre de positie van de lokale banken als aan bieders van pensioenproducten door de samenwerking kan worden versterkt.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1