Spaarfeest bij 100 banken nog steeds een hoogtepunt Interpolis weerlegt kritiek Consumentenbond Banken met vacatures gezocht voor landelijke wervingsactie Studentenmailing TeleSparen roept lawine van reacties op Veel kinderen kijken er het hele joor noor uit' Gebruikersopleiding autodealing ook nog in december Colofon Persoonlijke situatie doorslaggevend bij spaarverzekering Cliënten Advies "In Putten is het altijd een gekkenhuis", zegt Jolanda de Mooij, mede werkster Ondersteuning Cliënten Advies bij de Rabobank Harderwijk- Ermelo-Putten. "Afschaffen van de Spaarweek zou daar wel eens een opstand van klanten tot gevolg kunnen hebben." Harry van der Sluis, commercieel manager bij de Rabobank Dordrecht: "Als alternatief voor de Spaarweek besteden wij een deel van de winst aan een laagdrempelig evenement voor iedere Dordtenaar, zoals een concert." Hoewel Rabo bank Nederland Spaarweken, Spaardagen of Spaarfeesten niet meer lan delijk ondersteunt, is het voor ruim honderd banken nog steeds één van de hoogtepunten van de maand oktober. De Rabokrant keek rond. 'Kloon Toon' stal de show op de Spaardag in Susteren. Christina Dekker, cliëntadviseur bij de Rabobank Leeuwarden, zegt dat het vooral op de kantoren in de dor pen tijdens de Spaarweek een drukte van belang is. "Op maandagmor gen staan de kinderen al in de rij. Wat dat betreft kunnen we er echt niet omheen." Van der Sluis meldt over 'Dordrecht', dat daar de Spaar week niet meer leeft. "Maar ik kan me voorstellen dat het bij wat agra- Eigen Huis De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 risch getinte Rabobanken buiten de grote steden heel anders is." Hartstikke leuk Bij de Rabobank Pey-Posterholt is het één groot feest. Meer dan 800 jongeren kwamen vorige week woensdag met hun spaarcentjes naar de bank, die was omgetoverd tot een ranch, met strobalen, saloons en medewerkers vermomd als cow- De kritiek van de Consumenten bond richt zich ook op de ondoorzichtige kosten en het ver keerd of niet voorlichten over het koersrisico voor de klant tijdens de looptijd. Kuijpers: "Er hangt inderdaad een prijskaartje aan de verzekerd spaarplannen met beleggingsfondsen. Interpolis is boys. Cliëntadviseur Wendy Doree en haar collega's waren de avond ervoor nog druk bezig met de laat ste voorbereidingen. "Dat hebben we er graag voor over. We vinden het zelf ook hartstikke leuk." Directeur Ben Bartholomeus: "Een Spaardag is een goede gelegenheid om je als bank te onderscheiden, vooral in een kleinere gemeenschap. De meeste kinderen kijken er het hele jaar naar uit. En door het enthousiasme van de medewerkers heb ik soms het idee dat dit beter werkt dan een commerciële training." Soortgelijke geluiden - honderden kinderen, enthousiaste medewer kers - komen ook van andere ban ken die iets extra's organiseerden voor jeugdige spaarders. Bij de Rabobank Susteren-Nieuwstad maakte de jeugd een ritje in een treintje, met een clown als machi nist. Cliëntadviseur Nicole Frings, jeugdcoördinator bij de Limburgse bank: "Wij vinden de jongeren markt heel belangrijk. Een Spaar dag is een wezenlijk onderdeel van het beleid om de jeugd aan ons te binden en het gebruik van de Cliënten Advies De telefoons van het Call Center stonden woensdag roodgloeiend. De eerste groep studenten -circa 55.000- ontving die dag de mai ling over Rabo TeleSparen. Voor 2.600 studenten aanleiding om meteen te bellen om een rekening Rabo TeleSparen aan te vragen. Het Call Center heeft direct haar capaciteit uitgebreid om deze lawine aan telefoontjes te kunnen opvangen. Donderdagavond was echter héél duidelijk in de kosten die we in rekening brengen op de Cumulentproducten. Het is voor klanten ook precies duidelijk welk deel wordt belegd. Overigens beleggen wij de door de klant ingelegde premies niet volledig. Eerst gaan er de kosten vanaf. Het resterende bedrag gaat in JongerenRekening te stimuleren." Cadeautjes maken soms plaats voor andere attenties. "Wij gaven de jonge spaarders een krentenbol in de vorm van een beertje", vertelt cliëntadviseur Astrid Verweijen van de Rabobank Huissen. "Bovendien kregen ze een bon voor een foto of een ritje in een draaimolen en konden ze meedoen aan een ballonnenwedstrijd. Door deze aanpak was de sfeer minder 'hebberig' dan als er cadeautjes zijn." Andere geslaagde initiatie ven blijken, naast optredens van clowns, circusvoorstellingen en filmkaartjes te zijn. Twee voorstel lingen van circus Herman Renz trokken 2.400 jonge klanten van de Rabobank Harderwijk-Ermelo- Putten. De Rabobank Nuth ver blijdde voor de tweede keer zo'n driehonderd 6- tot 12-jarige spaar de respons over twee dagen al ruim zes procent. In verband met de grote respons worden de resterende mailings in drie etappes verzonden in plaats van twee. Dit betekent dat de laatste mailings volgende week bij de studenten in de brievenbus vallen. Cliënten Advies 040)21 7 70 08 beleggingsfondsen en het rende ment daarop geven we onverkort door aan de klanten." Volgens de Consumentenbond kun je zeggen dat verzekeringsfondsen dikwijls een slechter rendement hebben dan beleggingsfondsen. "Wij maken bijvoorbeeld gebruik van de beleggingsfondsen van de Robeco Groep en dit mogelijke nadeel geldt dus niet voor onze klanten," zegt Kuijpers. De Consu mentenbond gaat uit van een klant die geld over heeft en zoveel mogelijk rendement wil halen. Kuijpers: "Maar het Cumulent Totaal Plan is een onderdeel van ders met een tegoedbon voor een kinderfilm, inclusief busvervoer. Ook de Rabobank Leeuwarden reikte filmkaartjes uit aan de 'jong- sten'. Er werden meer dan honderd nieuwe JongerenRekeningen geo pend. "Buiten kijf staat dat we iets voor de jongeren blijven doen", aldus Christina Dekker. "Maar ieder jaar opnieuw zetten we de kosten en de opbrengsten op een rijtje." Bij de Rabobank Nuth zegt manager Cliënten Advies Marcel Jungbauer: "Het loont de moeite, die inspanningen voor de jongeren markt. De meeste jongeren hebben forse saldi op hun rekening." Relatiebeheer Medewerkers van lokale banken die nu nog geen gebruik maken van het autodealingssysteem, kun nen ook in december nog de gebruikersopleiding volgen. De cursus duurt een dagdeel. De cur susdata zijn 2, 3, 5, 9, 10, 12, 16 en 17 december. De Productgroep Financiële Markten is graag bereid extra informatie te geven. Aanmelden kan via het formulier dat al op de cd-rom/diskette staat en te vinden is onder nummer 633503a. De nieuwe data staan op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Productgroep Financiële Markten 7 (030)216 35 99 een integraal financieel advies waarin de financiële planning van een klant vorm krijgt. Daarin kan een verzekering heel goed een rol spelen. En als die deel uit maakt van de financiële plan ning, geven wij de klant de moge lijkheid sturing te geven aan de manier waarop zijn geld wordt belegd. Dat is een compleet ander uitgangspunt. Op het gebied van bijvoorbeeld vermogensbelasting en -overdracht heeft de verzeke ring belangrijke voordelen." Interpolis 7 (017)462 12 50 Het segment Eigen Huis zoekt dertig banken met vacatures voor een hypotheekadviseur ten behoeve van een landelijke wervings actie. Dit na overleg met een aantal lokale banken. Eenzelfde wervingsactie begin dit jaar was ook al succesvol. Geïnteresseerden kunnen zich vóór aanstaande vrijdag telefo nisch aanmelden bij P O Consult. Via advertenties in regionale dagbladen en De Telegraaf zal Rabobank Nederland op zoek gaan naar commerciële mensen met ervaring, die vervolgens bij de lokale banken tot hypotheek adviseur worden opgeleid. Rabo bank Nederland wikkelt de gehele sollicitatieprocedure af. "Voor de banken heeft deze cen trale wervingscampagne voor delen", zegt Miriam Huisman van het segment Eigen Huis. "Het vele werk dat met sollici tatieprocedures gepaard gaat, nemen wij uit handen en we brengen de bank in contact met een gegarandeerd geschikte kandidaat. Dat alles tegen een marktconform tarief." Huisman raadt de banken aan snel te reageren. "Want: vol is vol." P 0 Consult 7 (040)217^ 73 28 Financiële Advisering "Of een spaarverzekering voor een klant het juiste product is, hangt af van zijn persoonlijke situatie. Zonder die te kennen, kun je niet zeg gen dat zélf in beleggingsfondsen stappen een betere keus is dan in een spaarverzekering." Dat zegt productmanager Hans Kuijpers van Interpolis in een reactie op kritiek van de Consumentenbond. In de nieuwste Consumenten-geldgids schrijft de bond dat spaarders hun geld beter zélf kunnen onderbrengen in beleggingsfondsen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2