Rabobank vraagt Consumentenbond om opheldering over leenonderzoek Marktbewerkingsplan op cd-rom/diskette: Pro-actief blijft credo 'TrefPunt is net het gewone leven' Besteldatum Leukste Vakantie Krant verlengd 'Workshops nieuwe dimensie' Aanmelden voor Verkopersdag tot 7 november De Rabobank gaat de Consumentenbond opheldering vragen over de conclusies van het onderzoek over de voorlichting van banken aan consumenten over lenen. Dat maakte de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van Rabobank Nederland gisteren bekend. De Rabobank wordt in het artikel diverse keren in positieve zin ver noemd. Dit komt echter niet terug in de inleiding en de slotconclusie. De Consumentenbond publiceerde in het novembernummer de resul taten van het onderzoek. 'Banken laten de klant zwemmen', zo luidt de kop van het artikel. Proef- klanten bezochten voor het onder zoek 129 filialen van de grootste zes banken voor de particulieren markt. Zij vroegen de bankmede werkers een passende lening voor de aanschaf van tweedehands auto van tienduizend gulden. De gege ven adviezen lieten volgens de bond heel wat te wensen over. 'De voorlichting van banken is vaag en tegenstrijdig', zo is de conclusie. "Dit soort onderzoeken juich ik toe. Het houdt ons scherp. Het geeft ook aan dat onze voorlich ting en advisering niet overal cor- Bedr ij venadviesgroep Het segment Bedrijvenadvies- groep houdt ook het komende jaar vast aan de drie jaar geleden uitgezette marktbewerkings- koers. Pro-actief handelen, verdere kostenbeheersing en het meer uit diepen van de relatie met klanten blijft onverkort het credo. Het segment zet daarvoor alle denk bare middelen in. Direct marke ting, telemarketing en een gerich te doelgroepbenadering spelen een voorname rol in de wijze van aanpak. De banken kunnen bij de uitvoering kiezen uit verschillen de varianten: geheel lokaal of een combinatie van een lokale en cen trale aanpak. Het marktbewer kingsplan, waarvan iedere bank binnenkort een papieren versie krijgt, staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Lokake banken kunnen daardoor de centraal opgestelde planning makkelijk aanpassen aan hun eigen, speci fieke aanpak voor de door hen geselecteerde activiteiten. Segment Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 "De banken vroegen na de Verkopersdag van vorig jaar om meer praktische tips. Dit is samen met een aantal lokale banken uit gewerkt in een workshop pro gramma" vertelt Kerrebijn. "Daar worden geen theoretische verhalen gehouden. Wel wordt praktische informatie verstrekt. Zo vertellen medewerkers van lokale banken bijvoorbeeld hoe zij met bepaalde situaties zijn omgaan. Ze geven tips en advie zen. En tussendoor is er ruimte voor het stellen van vragen. De toehoorders kunnen direct met de informatie aan de slag, want na afloop van een workshop ont vangen zij een lijst met tips en actiepunten." Tijdens de Verkopersdag '97 reet gebeurt en daar kunnen we wat van leren", aldus Rien Trügg van het segment Cliënten Advies. "Ik ben het echter volstrekt niet eens met de conclusies die worden getrokken. Als je het hele artikel leest, dan komt de Rabobank vaker positief naar voren dan welke ande re bank ook. Voor een goed advies moet de bank bijvoorbeeld de per soonlijke financiële omstandighe den van de klant weten. Volgens het onderzoek vragen Rabobank en ABN AMRO hier het vaakst naar. Dat beschouw ik als een compli ment. Het is ook een bevestiging van onze filosofie: stel de klant centraal. Verder in het artikel is te lezen dat verscheidene filialen van de Rabobank een goed figuur sloegen met overzichtelijke com puteruitdraaien. Wederom een pluim. En zo zijn er meer voor beelden te noemen. De conclusie dat de Postbank het relatief goed doet, kan ik dan ook absoluut niet rijmen." "Net als ieder ander lees ik in het artikel dat er voor ons nog werk Cliënten Advies aan de winkel is", stelt Naomi C (040)217 70 08 Bisschop van het segment Cliënten Advies. "De tekortko mingen in de advisering worden volgens mij nog al eens veroor zaakt door interne onduidelijk heid over het debetassortiment, de bevoegdheden en ook het lokaal gevoerde beleid. Wat dat betreft krijgen we van deelne mers aan trainingen te vaak te horen dat de zaken binnen de bank niet goed geregeld of niet bekend zijn. Ik denk dat daar dan ook primair een rol is weggelegd voor het management." Bisschop wijst er op dat de recen te circulaire 'Visie '98 en Consumptief Krediet' een aanzet kan zijn voor meer interne duide lijkheid en een betere advisering. "Laat dat voor ons de uitdaging zijn waar wij met zijn allen voor staan. De volgende keer moet de Consumentenbond niet kunnen ontkomen aan de conclusie: ook voor geld lenen is de Rabobank absoluut de beste." Cliënten Advies De uiterste besteldatum van de zomer editie van de Leukste Vakantie Krant 1997 is ver lengd tot 7 november. De krant speelt in de Actie Zomer reizen een grote rol. De ant woorden op de wedstrijdvra- gen bijvoorbeeld zijn alleen te vinden in de Leukste Vakantie Krant. Daarnaast is in diverse communicatiemiddelen -zoals de mailing en de folder- ver meld dat de Leukste Vakantie Krant onderdeel uitmaakt van het persoonlijke informa tiepakket, dat klanten kun nen aanvragen. Het bestelnummer van de krant is (90)0376, de richtprijs 0,39 en de besteleenheid 50 stuks. Meer informatie is te lezen in het marktbewerkingspakket Actie Zomerreizen. Verkoopondersteuning Reizen (040)217 66 41 Bedrijvenadviesgroep TrefPunt, de virtuele variant van het marktplein van weleer met de lokale bank als marktmeester, doemt in steeds meer steden en dorpen op. Maar hoe komt dit virtuele marktplein tot stand? En wat moet de bank daar voor doen? Dorine Tinga van TrefPunt Nederland weet het zeker. "Een lokaal TrefPunt is net het gewone leven. Boeiend, interes sant en afwisselend. En het is de bank die daarbij als een spin in het web zit. Dat vergt de nodige inspanning." Eigen Huis Bij het segment Eigen Huis van Rabobank Nederland zijn de eerste aanmeldingen voor de Verkopersdag '97 al binnen. "En die stapel groeit elke dag", zegt projectleider Petra Kerrebijn. "Want het nieu we workshopprogramma geeft een extra dimensie aan de Verkopersdag." De bank die virtueel wil, hoeft in eerste instantie niets meer te doen dan een intakegesprek aan te vra gen bij het projectbureau van TrefPunt Nederland. Pas nadat Tinga en een van haar collega con- sultants dit eerste, inventariseren de gesprek hebben gevoerd én de consultants. De entreekosten bedragen 10.000,- de standaard begeleidingskosten 8.000,-. Tinga: "TrefPunt is een totaal nieuw distributiekanaal, waarbij de bank twee petten draagt. Die van aanbieder van Internet diensten en die van ondernemer worden zes grootschalige works hops gegeven. Voor elke doel groep, de commercieel managers, de medewerkers commerciële binnendienst en de hypotheekad viseurs, zijn twee bijeenkomsten georganiseerd. Kerrebijn: "De stands op de informatiemarkt sluiten aan op de thema's die in de workshops worden behan deld. De bezoekers kunnen daar allerlei hulpmiddelen, brochures en aanvullende informatie vin den." Meer informatie over de Verko persdag en het inschrijfformulier staat op de cd-rom/diskette onder nummer 641506. Eigen Huis C (040)217 70 05 Dorine Tinga tijdens bet intakegesprek bij Rabobank Hellendoorn- Nijverdal. bank heeft besloten daadwerkelijk een lokaal TrefPunt te installeren, is er voor de bank werk aan de winkel. Dan begint ook de teller te lopen. Gemiddeld duurt de invoe ring acht weken, mét intensieve begeleiding van twee TrefPunt onder de ondernemers. Dat vereist voldoende kennis, een gedegen voorbereiding en, als het eenmaal werkt, voortdurend aandacht. Voor de eigen 'marktkraam' en voor die van ondernemers. Niemand bezoekt een leeg of dodelijk saai marktplein. Wil je de cyberzapper boeien, dan moet de informatie op TrefPunt interes sant, spannend, afwisselend en van voldoende kwaliteit zijn en blijven." Het lokale TrefPunt beperkt zich niet tot ondernemers, maar is een afspiegeling van de tastbare wer kelijkheid. Ook voor overheidsin stanties, nutsbedrijven en culture le instellingen is plaats ingeruimd, evenals voor discussiegroepen, leden en dergelijke. Particulieren kunnen ook een abonnement afsluiten op TrefPunt. De werk zaamheden die hiermee samen hangen komen voornamelijk op het conto van de bank. De lokale TrefPuntwerkgroep bestaat doorgaans uit vertegen woordigers uit de segmenten, een redacteur, een technisch medewer ker en een TrefPunt-coördinator. Tinga en haar collega's adviseren, geven workshops voor groepen banken en zorgen voor technische aansluiting ter plaatse. "De tech niek valt mee", aldus Tinga. "Het opzetten en aan de man brengen van TrefPunt vereist veel meer inspanning. Zeker omdat het een nieuw medium is waarmee de rela tie met klanten kan worden ver diept en verbreed. Deze primaire marktetinginspanning is bij uit stek de taak van de lokale bank. Zij vormt het hart van TrefPunt." TrefPunt Nederland C (030)215 25 89

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3