31 io Rabobank deelt kennis euro met groot publiek Polis sneller bij klant Eerste pinbox in gebruik Voortaan direct correcte beschikkingsruimte in COF xporteurs voorzien stevige groeikansen 19 9 6 Nieuwe communicatiemiddelen EMU Rabobank neemt handschoen FD paginagroot op Doorlopende reisverzekeringen via RAP Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 29 Week 44 Donderdag 31 oktober Relatiebeheer Rabobank Nederland heeft drie nieuwe euro-communicatieproduc- ten ontwikkeld: de brochure 'Uw bedrijf en de Euro', de telefonische 'Euro-infodesk' en de Internetsite 'Euro-infodesk'. Met deze produc ten breidt de bank haar serviceverlening aan diverse publieksgroepen over de invoering van de EMU en de euro uit. Verschillende onderzoeken heb ben uitgewezen dat het Neder landse bedrijfsleven zich nog niet al te druk maakt over de komst van de euro. Wél klagen veel ondernemers over het gebrek aan informatie over de monetaire unie. De Rabobank heeft die signalen opgepakt en een brochure ontwikkeld: 'Uw bedrijf en de Euro'. Deze bro chure is vooral bedoeld voor internationaal georiënteerde bedrijven die behoren tot het 'grootbedrijf' en meer in het algemeen voor klanten van het segment Relatiebeheer. Naast achtergronden en economische gevolgen van de EMU op Europees en landelijk niveau, bevat de brochure ook prakti sche informatie. De brochure is op de gebruike lijke wijze te bestellen in Best. Het artikelnummer is: 80427. De brochure kost ƒ15,- per stuk, de besteleenheid is tien. Over enkele maanden komt ook de brochure 'De Euro en de belegger' uit. Deze is met name gericht op beleggers die in vast- rentende beleggingen handelen. Euro-infodesk Voor iedereen met vragen over de nieuwe munteenheid, heeft de Rabobank de 'Euro-infodesk' (030-216 40 00) en een 'Euro- Internetpagina' in het leven geroepen. De kennis van de Rabobank wordt zo aan een breed publiek beschikbaar gesteld. Naar verwachting zul len aanvankelijk vooral export bedrijven en Rabobankmede- werkers van de telefonische infodesk gebruikmaken. Als de euro dichterbij komt, zullen ook andere geïnteresseerden, zoals particuliere beleggers en studen ten, de telefoon grijpen. De desk heeft behalve een infor- Cliënter Advies De aanvraag voor een nieuwe doorlopende reisverzekering kan vanaf 1 november ook elektronisch worden verwerkt. Dat verkort de tijd tussen aanvragen en aanleveren van de polis aanzienlijk. De klant heeft de polis dan binnen zes dagen in huis. Het RAP-systeem kan vanaf genoemde datum worden benut voor elektronische verwerking van deze verzekering, ook als de verzekering onderdeel is van het Rabo TotaalPakket. Via dit sys teem worden ook de kortlopende reis- en annuleringsverzekeringen opgemaakt. Uiteraard kunnen de aanvraagformulieren voor nieuwe verzekeringen ook naar Interpolis worden verzonden. De verwer kingstijd is dan wel langer. Voor wijziging van bestaande ver zekeringen, is de verzending van de formulieren naar Interpolis nood zakelijk omdat deze mutaties handmatig verwerkt moeten wor den. Het bouwen van een elektro nische mutatiemogelijkheid kostte teveel ontwikkelingstijd. De werk wijze bij het elektronisch aanvra- matieve ook een signaalfunctie. Als een bedrijf heeft gebeld zal een medewerker van de infodesk de lokale bank van het bedrijf, hiervan op de hoogte stellen. De Internetpagina 'Euro-info desk' is te vinden onder de thuis pagina van Rabobank Nederland (http://www.Rabobank.nl). De informatie die daar is te vinden bestaat uit de volgende rubrie ken: 'EMU en Euro: de stand van zaken', 'U en de Euro: parti culieren', 'U en de Euro: bedrij ven' en 'EMU en Euro: service pagina'. Deze rubrieken worden de komende tijd verder uitge bouwd met actuele informatie. EMU-projectbureau C (030)216 38 47 Onder de kop 'Rabo heeft meer lef nodig' riep Het Financieele Dag blad afgelopen vrijdag de Rabo bank op om valutering -of liever gezegd het feit dat de Rabobank géén valutering hanteert- als com mercieel wapen in te zetten. In het FD van morgen is paginagroot te zien en te lezen dat de Rabobank deze handschoen opneemt! De eerste pinbox met drie functies is dinsdag in gebruik genomen in Maassluis. De pinbox bevat een Chipknipoplader, een geldautomaat en kan door bedrijfsrelaties worden gebruikt om geld af te storten. Leny van Noordt van de Rabobank De Maaslanden was de eerste klant. Zij nam een bedrag op van duizend gulden dat werd geschon ken aan de Stichting Vrienden van bet Gemeentemuseum. Dankzij een nieuwe verwerking van BankGiroCentrale-opdrachten ontstaat er in de Centrale Opdrachtbehandeling en Fiattering (COF) voortaan direct een correcte beschikkingsruimte. Dit voorkomt dat klan ten ten onrechte met een tijdelijk tekort op hun saldo worden gecon fronteerd waardoor ze bijvoorbeeld niet kunnen Telebankieren. De BGC-reserveringen worden sinds kort direct bij de verwer king van de individuele boekin gen in COF verminderd met het bedrag van de boekingen en ver volgens verwijderd. Incidenteel kan het door boekingscorrecties gebeuren dat een deel van de BGC-reserveringen nog blijft staan. Die bedragen worden in het vervolg elke avond om klok slag acht uur automatisch verwij derd. Wie er het fijne van wil weten, leest er meer over in cir culaire 43/1206, op de eerstvol gende cd-rom/diskette of op de MIRA-pagina van Betaaldiensten. Ondersteuning Betaaldiensten (040)217 60 41 Relatiebeheer gen van nieuwe doorlopende reis verzekeringen staat op de eerstvol gende cd-rom/diskette. De polisaanvraag moet natuurlijk ook in Maretel worden vastge legd, ten behoeve van de voort gangsregistratie, de aangeleverde POR-partij en de toekomstige polisadministratie. Voor klanten die hierin nog niet voorkomen moet eerst het klantnummer voor de Maretel-administratie worden bepaald. Komen ze er wel in voor, dan kunnen de klantgegevens worden toegevoegd. Als de aan vraag in Maretel wordt inge bracht, kan het eventueel gereser veerde polisnummer daarin ook worden vastgelegd. Helpdesk Interpolis (013)462 11 15 "Europa is onze thuismarkt". Deze door bedrijfsleven en overheid veel gebezigde kreet geeft aan dat de landsgrenzen wat de handel betreft, inmiddels behoorlijk zijn vervaagd. Voor het segment Relatiebeheer reden om de banden met Fenedex, de Federatie van Nederlandse Exporteurs, stevig aan te halen. Want de exporteurs zijn niet alleen bijzonder optimistisch gestemd, ze staan er zakelijk ook beter voor dan nict-exporteurs. En dat biedt lokale banken perspectief. Exporterende bedrijven verdie nen extra aandacht, vindt Frank Brölmann van het segment Relatie beheer. "Ze hebben een betere orderportefeuille dan hun niet exporterende collega's, verwach ten de komende periode meer te investeren en zien ook groeikan sen in de wereldhandel." Uit een in opdracht van MKB-Nederland door het Nipo verricht onderzoek blijkt dat 57% van de exporte rende bedrijven dit jaar een groei van de orderportefeuille verwacht. Bijna 40% zegt gemiddeld zo'n 220.000,- te gaan investeren in machines en middelen. Van de niet-exporterende bedrij ven denkt 47% dat de orderpor tefeuille zal toenemen. Hun inves teringsniveau ligt een stuk lager: ƒ60.000,-. "De verschillen spre ken voor zich", zegt Brölmann. "Het ziet er bovendien naar uit dat de investeringsruimte van exporterende bedrijven de komen de jaren zal groeien. Deze ont wikkeling sluit perfect aan bij de internationale ambities van de Rabobank. Contacten met expor teurs zijn belangrijk om hen te laten zien wat de Rabobank- organisatie aan internationale diensten in huis heeft." Hierop is gisteren alvast een voorschot genomen. De jaarlijkse Fenedex- vergadering had plaats in het Utrechtse Rabo-huis. Stafgroep- econoom Wim Boonstra hield een inleiding over de komst van de Economische en Monetaire Unie en de invoering van de euro als gemeenschappelijke Europese Relatiebeheer (040)217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1