Leenklant sneller opgespoord 'Meesterschap blijkt uit bijdrage in de praktijk' Banken wijzen ondernemers te weinig door naar Kleinnood Seminar 'Inkomen en vermogen in de toekomst' geactualiseerd Test met Event Driven Marketing Snellere goedkeuring financieringen bij gebruik juiste datum Colofon RabobankAcademie medewerkers 'Master' Cliënten Advies Een eerste test om potentiële leenklanten via een zogenoemde Event Driven Marketingactie sneller op te sporen, is met succes afgerond. De test spitste zich toe op de situatie: 'mistransacties op de gea of de bea als gevolg van een saldotekort op de rekening van de klant'. Financiële Advisering Het seminar 'Inkomen en vermogen in de toekomst' voor particulieren is op onderdelen geactualiseerd. Uiteraard zorgden de wetsvoorstellen van staatssecretaris Vermeend voor de meeste aanpassingen. De bestaande lezingen, sheets en samenvattingen zijn niet meer te gebruiken. Rabobank Nederland werkt sinds 1994 aan het Project Inte grale Marketing en Verkoop. Dit project heeft tot doel de ren tabiliteit van marketinginspan ningen te verbeteren. Het pro ject is opgesplitst in verscheidene deelprojecten, waaronder Event Driven Marketing. De doelstel ling van dit deelproject is het achterhalen van een (belangrij ke) gebeurtenis bij een individu ele klant. Zo'n gebeurtenis kan de bancaire behoefte van de klant veranderen. Voor de bank Bed rijven adviesgroep Relatiebeheer Banken sturen nog veel te vaak een goedkeuringsaan- vraag voor een financiering in waarop de laatste goedkeu- rings- en/of correspondentie datum ontbreekt. Dit zegt Cees Castelijns van Krediet- risicomanagement. "Staat deze er niet op, dan moet onze afdeling er opnieuw de dos siers bij zoeken en dat kost extra tijd. De banken kunnen die tijd winnen door simpel weg de laatste goedkeurings- en/of correspondentiedatum op de aanvraag te vermelden." Kredietrisicomanagement Infodesk Goedkeu ringsaanvra gen f (040)217 67 51 De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 ontstaat dan een grotere kans tot afzet van bepaalde producten. De test die momenteel bij Cliënten Advies plaatsheeft, gaat in op de gebeurtenis dat de klant een of meer keren is gecon fronteerd met een apparatieve mistransactie als gevolg van een tekort aan saldo op de rekening. Dit kan een indicatie zijn dat de klant behoefte heeft aan meer financiële ruimte op de betaalre kening. Deze klanten krijgen een krediet op de betaalrekening of een verhoging van het huidige krediet aangeboden. Niet alle klanten ontvangen zo'n brief. Tevoren heeft eerst nog een selectie plaats, waarbij onder meer de maandelijkse voeding op de rekening en een minimum leeftijd een grote rol spelen. Tijdens de eerste testronde ging één op de drie klanten op het aanbod van de bank in. Er kan nóg een aantal -voorzichtige- conclusies worden getrokken. Klanten die vaker een mistrans actie hebben gehad, lijken gevoeliger voor dit aanbod. De hoogte van het bedrag lijkt min der relevant. Ook klanten bij wie de mistransactie al enige tijd daarvoor plaatshad, blijven geïnteresseerd. Met name klan ten tussen de 55 en 64 jaar zijn De acht RabobankAcademiemede- werkers zijn twee jaar geleden met elf andere cursisten met de studie begonnen. "Maar het was net het verhaal van de tien kleine negertjes", vertelt cursist Roy Hoyer. "De groep werd steeds kleiner en enkelen begonnen later. Dat niet iedereen de studie vol gens het 'normale' schema heeft voltooid geeft de zwaarte van de studie aan, die in nauwe samen werking met de Technische Uni versiteit Twente is ontwikkeld. "Het bijzondere van de oplei ding, afgeleid van het reguliere mastersprogramma van de TU Twente, is dat bij elke module een koppeling is gelegd met de Rabo- bankpraktijk, onder meer door specifiek op de Rabobank of de RabobankAcademie gerichte op drachten", zegt Harry Arkesteijn, programmamanager General gevoelig voor het aanbod. Daarnaast blijkt uit analyse van de resultaten van de actie 'Krediet op de Betaalrekening', dat ook hier geldt dat met name klanten die geconfronteerd zijn met een mistransactie, geïnteres seerd zijn in dat product. De volgende testrondes zullen uitwijzen of deze voorzichtige conclusies inderdaad blijken te kloppen. Naar verwachting komen eind januari 1997 de laatste testresultaten. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Bedrijvenadviesgroep Jaarlijks gaan in Nederland onge veer 6.000 bedrijven failliet. Een fiks aantal hiervan had wellicht nog bestaan als de ondernemer eer der een beroep had gedaan op de consulenten van Kleinnood. Deze Courses van de RabobankAca demie. "De afstudeeropdrachten kwamen in nauw overleg tussen de cursisten en de leiding tot stand. Er is met name gekeken naar de relevantie van de afstudeer werkstukken voor de Rabobank Academie en, in het verlengde daarvan, voor de opleidingsfunctie binnen de Rabobankorganisatie." Dat leverde interessante afstu deerwerkstukken op. Patty Gout onderzocht bijvoorbeeld de toe passingsmogelijkheden van tele leren bij General Courses. Carla de Greef bekeek de rol van het management tijdens het oplei dingsproces. Gonnie Liebregts heeft zich in haar scriptie bezig gehouden met 'Kennismanage ment' en Marlies Wijnands richt te zich op 'Leren als samenspel'. Frank de Werdt hield een perfor mance-onderzoek bij financieel Alle nieuwe lezingen (in Word 6.0) en sheets (in Powerpoint 4.0) staan nu - voor het eerst - op diskette. Die is vanaf morgen te bestellen onder artikelnummer 80438, de prijs is 25,-. De levertijd is twee werkda gen. Ook de samenvattingen, om na afloop van het seminar te over handigen, zijn niet meer te gebrui ken. Zij worden aangepast en zijn vanaf 11 november te bestellen onder artikelnummer 80047, stuks prijs 0,50 (besteleenheid 10 stuks). consultants werken op vrijwillige basis en hebben jarenlange erva ring als zelfstandig ondernemer of manager bij een groot bedrijf. Hun reis- en organisatiekosten worden betaald uit de sponsorbijdragen adviseurs en Tammo Oegema vroeg zich af of coaching als managementtool nu fictie of wer kelijkheid is. Carla Metselaar verdiepte zicht in de inkoopfunc tie van de RabobankAcademie en Roy Hoyer ten slotte ging in op transfereffecten binnen een arbeidsorganisatie. De coördinator van het oplei dingstraject, professor Nijhoff van de Twentse Universiteit, is vol lof: "Relevante en importante onder werpen. De werkstukken bewij- Het volledige seminarpakket - inclu sief de geactualiseerde diskette - is vanaf morgen te bestellen onder artikelnummer 8420, de prijs is 175,-. De oude lezingen en sheets moeten dan even vervangen worden door de nieuwe van de diskette. De videoband uit het pakket is nog wel actueel en te bestellen onder artikel nummer 80046, de prijs is 100,-. Financiële Advisering C (040) 217 70 07 van onder meer de Rabobank. Mertens vindt dat de lokale ban ken ondernemers vaker moeten doorsturen naar Kleinnood. "Het 'groot helpt klein' principe past bij de coöperatieve doelstellingen van onze organisatie. En we helpen er ondernemers mee."Meer informa tie over de Stichting Kleinnood staat op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Tl 03 O <3~ T fe 3 Cc 3 O 3 rS 3 zen dat de inspanningen van de afgelopen jaren zijn beloond." Hoyer besloot zijn toespraakje namens alle afgestudeerden met de opmerking dat het nu gaat om het toepassen van de opgedane kennis. "Een mastergraad is enkel een indicatie van iemands inspanning om meesterschap te bereiken, maar niet van het mees terschap zelf. Meesterschap blijkt uiteindelijk niet uit de opleidings inspanning, maar uit iemands bijdrage in de praktijk." Acht medewerkers van de RabobankAcademie hebben onlangs het tweejarige Master of Science Programma 'Educational and Training Systems Design' voltooid. Afgelopen woensdag namen zij hun mas- tersdiploma in ontvangst. Marlies Wijnands ondertekent haar mastersdiploma. "Banken wijzen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf nog te weinig door naar de Stichting Kleinnood", aldus Bert Mertens van Rabobank Neder land vorige week tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van deze Stichting. In maar 6% van de gevallen komen ondernemers via een bank terecht bij Kleinnood. Mertens vindt dat dit percentage fiks kan verbeteren. Vooral omdat 60% van de bijna 2.500 ondernemers die vorig jaar bij Kleinnood aan klopten dankzij het advies weer verder kunnen met een levensvatbaar bedrijf.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2