29 IO IRIS-econoom spreker 'Dag van het Aandeel' Proef kantooragenda- pakket bij zes banken I 'Ondernemen geen Russisch ro Nieuwe actie spaarfondsen Rabo 3x Belastingvrij Plan TrefPunt Bedrijvenfolder heeft ander bestelnummer 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 27 Week 44 Dinsdag 29 oktober Financiële Advisering Actief beleggend Nederland maakt zich op om vrijdag 15 november tijdens de achttiende Dag van het Aandeel 's ochtends te smullen van toespraken door topmensen van Shell en ING. hl de wandel gangen en tijdens de lunch ontmoeten beleggers elkaar en zoeken zij in de diverse stands, waaronder die van de Rabobank en IRIS, informatie van hun gading, 's Middags zijn er simultaanlezingen, onder meer door Jaap Koelwijn, hoofd Beleggingsstrategie bij IRIS. De forumdiscussie, kort voor de lunch, gaat over de veelbespro ken corporate governance. Dat is - kortweg - de manier waarop beursgenoteerde ondernemingen en hun aandeelhouders met elkaar omgaan. Er wordt gedacht aan een vorm van zelfregulering, waarbij klachten van aandeel houders serieuzer genomen zul len worden. De Rabobank en IRIS hebben zoals gebruikelijk een flinke stand in het RAI Congrescentrum, pal tegenover het Auditorium. Een belangrijk thema in de stand is Bedrijfsvoering Bij zes lokale banken gaat begin november een pilot van start met het kantooragenda-pakket Task Timer, geïnstalleerd op LAURA-LAN. In een speciale discussiegroep 'proef kantooragenda' zullen proefbanken hun ervaringen weergeven onder LAURA-LAN, zodat alle lokale ban ken daarin inzage hebben. De roep om een programma dat de lokale banken ondersteunt bij het vastleggen van afspraken voor medewerkers is algemeen bekend. Ook op de Info98 site van de informatiseerders van de Rabobank- organisatie hebben al veel banken deze wens geuit. De afdeling Maatwerk Advisering van Rabobank Nederland begint daar om, na een korte scan van een fiks aantal pakketten en na overleg met acht banken, een pilot. Belangrijkste argument voor de proef met het pakket Task Timer zijn de uitbrei dingsmogelijkheden van dit pak ket. In de proef zal het gebruik van de kantooragenda en de wijze van invoering worden geëvalueerd. Ook de geïntegreerde werking van een kleine organiser is in de proef meegenomen. Daarnaast zal tijdens Bedrijven adviesgroep In het artikel "Stroom vragen over TrefPunt" in de krant van gisteren is abusievelijk het bestel nummer van de particulierenfol der vermeld. De bedrijfsfolder heeft een ander nummer: 10344. Deze kost evenveel als de particu lierenfolder: zestig cent per stuk, de besteleenheid is eveneens hon derd. TrefPunt Nederland CPO-Desk f (030)215 25 89 'Beleggen bij de Rabobank in het buitenland'. Uiteraard zijn er volop folders en mini-Ups and Downs verkrijgbaar. Banken kunnen klanten, prospects en pleitbezorgers uitnodigen voor de Dag van het Aandeel en de IRIS-lezing 'Blijft Nederland als beleggingsland aantrekkelijk?'. Dat kan door relaties op de Dag van het Aandeel te wijzen of hen in het kader van relatiemarke- ting gratis kaarten aan te bieden. Deze kosten de bank 95,-. De IRIS-handleiding over de Dag van het Aandeel ging medio deze maand naar alle banken. De daarin beschreven extra fly- ers (mini-affiches met program ma en aanmeldingsbon) kunnen nog tot donderdag worden besteld. IRIS Infolijn C (010)224 14 14 Relatiebeheer Genootschap "Ondernemen is geen Russisch roulette. Het is geen blind toeval of een ondernemer het redt of niet. Zijn succes staat of valt met de kwaliteit van ondernemerschap en een strategische visie. Ook ervaring in het bedrijfs leven helpt de startende ondernemer een eind op weg", aldus segment manager Peter Konijnenburg afgelopen vrijdag tijdens de uitreiking van de BG-prijs voor de beste afstudeerscriptie van dit jaar. De prijs ging naar K.W. Hüpscher en B.G.P. Lommes van de Hogeschool Eindhoven. Hun scriptie ging over DAF Trucks. De Hogeschool Eindhoven sleepte hiermee eveneens de wisseltrofee in de wacht. Konijnenburg stelde dat bankieren meer is dan het aanbieden van fraaie producten en diensten. "We willen concreet bijdragen aan een bloeiend bedrijfsleven. Als partners in zaken. De BG-prijs, een initiatief van bet Bedrijfskundig Genootschap van HTS- studenten en oud-studenten, wordt gesponsord door de Rabobank. Cliënten Advies de proefperiode worden onder zocht in hoeverre gebruik gemaakt kan worden van gegevens in LAURA Data bij gebruik van de kantooragenda. Vanaf vandaag kunnen systeembeheerders in het gehele land kennis nemen van de ervaringen van de proefbanken met het pakket. Maatwerk Advisering verzoekt de systeembe heerders nadrukkelijk om geen reacties van niet-pilotbanken in de discussiegroep op te nemen. Mede werkers van niet-pilotbanken kun nen hun vragen en opmerkingen kwijt in de al bestaande discussie groep 'Kantooragendafunctie', onder de verzameling LAURA-LAN dis cussies op het Info98 Internet. Maatwerk Advisering C (030)215 44 33 Voor het Rabo 3x Belastingvrij Plan start maandag 4 november een reclamecampagne. Een dagbladadvertentie, een advertentie voor lokaal gebruik en een radiocommercial worden ingezet om de interesse voor dit plan op te wekken bij (potentiële) klanten. Het Rabo 3x Belastingvrij Plan is een spaar- en beleggingsconcept rondom de Rendement Rekening, Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen. "Het is al weer bijna een jaar geleden dat de Rabobank landelijk adverteerde voor de in februari 1995 geïntroduceerde spaarfondsen", vertelt Nel Stevens, marketeer van het segment Cliënten Advies. "Tijd dus om ons gezicht weer eens te laten zien. Temeer omdat alle grote banken inmiddels soortgelijke producten hebben en daar regelmatig mee adverteren. Daarmee richten ze zich óók op onze klanten." De najaarscampagne, die loopt tot en met 22 november, bestaat uit een dagbladadvertentie met ant woordcoupon en een gratis 06- nummer (06-0584), een advertentie voor lokaal gebruik, een brochure en een radiocommercial. Geïnteres seerden kunnen met de antwoord coupon of telefonisch aangeven of ze direct een adviesgesprek bij de bank willen of eerst meer informa tie willen ontvangen. In het laatste geval krijgen ze de brochure over het Rabo 3x Belastingvrij Plan thuisgestuurd. Stevens: "De adver tentie, radiospot en brochure zijn opgebouwd rond het thema: 'hoe haal ik zoveel mogelijk rendement uit mijn spaargeld, zonder dat ik financiële risico's loop'. We heb ben daarbij uitdrukkelijk niet voor een productingang gekozen, maar we gaan in op een concrete behoef te die leeft bij een bepaalde doel groep. Voor die behoefte heeft de Rabobank een totaaloplossing, zonder dat de fiscus roet in het eten gooit. Wie kiest voor dit drie stappenplan maakt achtereenvol gens gebruik van de rentevrijstel ling, de dividendvrijstelling en de mogelijkheid van onbeperkte belastingvrije vermogensgroei." De verwerking van de respons gebeurt centraal bij Rabofacet. Lokale banken ontvangen dage lijks een lijst van (potentiële) klan ten in hun werkgebied aan wie de brochure is toegestuurd. Het is de bedoeling dat deze binnen een week worden gebeld voor een afspraak. Van de aanvragen voor adviesgesprekken die op het cen trale nummer binnenkomen krij gen de banken direct een fax. De lokale bank neemt dan dezelfde dag nog contact op met de klant voor een afspraak. "In deze aan pak is een belangrijke rol wegge legd voor de cliëntadviseur", aldus Stevens. "De spaarfondsen blijven nu eenmaal adviesgevoelige pro ducten. Het enige wat Rabobank Nederland kan doen, is een cam pagne voeren om mensen de bank in te krijgen. Maar het échte werk moet bij de lokale bank gebeuren." Ter ondersteuning van het ver koopgesprek is een verkooppre sentatie -een tafelmodel flipover- ontwikkeld. Hiermee kan de cliënt adviseur het plan samen met de klant stap voor stap doornemen. In het marktbewerkingspakket dat de lokale banken morgen ontvan gen, staan alle bijzonderheden over de actie. Een overzicht van de mediaplaatsingen is te vinden op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Cliënten Advies r (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1