Database marketing inzetten is kiezen voor de toekomst RabobankAcademie houdt seminar 'Distributieland' Stroom vragen over TrefPunt Solvabiliteit grootbanken onder druil Nieuw formulier levert twee dagen tijdwinst op Snellere goedkeuring financieringen bij gebruik van de juiste datum Bank overtuigd van noodzaak integrale marktbewerking /C-iBBiffi Colofon Management Het geloof in de vooruitgang straalt van hem af. Ad de Kort van Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten, prominent lid van de zoge noemde Gidcon-groep, is ervan overtuigd dat de Rabobank- organisatie een groot stuk van de markt mist als ze niet aan integrale marktbewerking én database marketing doet. "Wie database marketing inzet, kiest voor de toekomst." 18 11113 Si'i Sin De Gideon-groep bestaat op dit moment uit ongeveer dertig lokale banken, die tot taak hebben de totale organisatie op te stuwen in de richting van integrale marktbewerking en event driven marketing. Deze banken leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van de marke ting database, het verbeteren van de kwaliteit van de gegevens, de ontwikkeling en invoering van verschillende deelprojecten. Ook par ticiperen zij in (pilot)acties. Alle leden van de groep zijn medeverant woordelijk. Lokale banken en Rabobank Nederland vormen één team. Financiële diensten zijn al lang niet meer het exclusieve domein van banken. Ook andere, waar onder zelfs grootwinkelbedrij ven, hebben inmiddels de geld- en verzekeringsmarkt ontdekt als een nimmer opdrogende melk koe. Tegelijkertijd is de behou dende klant die een mensenleven met een en dezelfde bank zaken doet, nagenoeg uitgestorven. De individualistischer wordende samenleving betekent dat mensen minder geneigd zijn zich te con formeren aan de sociale context waarvan ze deel uitmaken. Waar De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 familie en vrienden bankieren is niet belangrijk. Veel eerder let de consument van vandaag op de toegevoegde waarde. Dat kan een goedkoper tarief zijn, maar ook een andere aanpak van dienstverlening, zoals integrale marktbewerking en verkoop. "De betrokkenheid met de bank is een koude", zegt De Kort. "De stap naar een ander is snel gezet." Wie tegenwoordig een huis koopt krijgt daadwerkelijk van zijn makelaar een financierings- en verzekeringsadvies. "Wij wensen dat stuk van de markt niet te mis sen. Dus zoeken we pro-actief Er komt een nieuw formulier 'kopie aanvragen opdrachtfor mulier' om een kopie van een debet OLA/OLO rechtstreeks bij de BGC te kunnen aanvragen. Dit betekent een tijdwinst van twee dagen - voor bank én klant - en tevens het einde van een aan tal dubbele werkzaamheden. Het formulier kan vanaf maandag 4 november worden gebruikt. Alle informatie staat in circulaire 43/ 1208 die vandaag bij de banken arriveert en ook op de eerstvolgen de cd-rom/diskette is te vinden. Productgroep Girale Betaaldiensten f (040)217 60 41 contact met onze klanten." De Kort acht kwalitatief goede informatie in een database daar voor onontbeerlijk. "De vraag is wel hoe we die zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken. Hoe kunnen we precies de goede klant op het juiste moment een op zijn persoonlijke situatie toegesneden aanbod doen. Dat is de uitdaging." De bank heeft De Kort, die rela tiebeheerder was, vrijgesteld van alle andere werkzaamheden. "Bij integrale marktbewerking en ver koop en database marketing komt veel kijken. De database moet nog verder gevuld worden en die informatie moet goed zijn." Het verdwijnen van de huidige, handmatige selectiemethoden, heeft dan ook volledig zijn zegen, zeker sinds hij meedoet aan de proef met CSL (Cliëntscreening Lokale Banken). "Tegenwoordig wijzig ik gegevens voor de doel groepselectie direct in het centra le systeem. Dat scheelt zeeën van tijd, vooral organisatiebreed." Wat De Kort betreft komt er geen einde meer aan de vooruitgang. "Ik wil sneller, maar de techniek is nog te beperkt. Als wij een par tij van belang willen blijven, moeten we er volop tegenaan. Dat is een bewuste keuze. Je kunt nu eenmaal niet half zwanger zijn. Je bent het helemaal of niet. Dat geldt ook voor database marketing. Je doet het of niet." Integrale Marktbewerking "(040)217 72 69 Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Banken sturen nog veel te vaak een goedkeuringsaanvraag voor een financiering in waarop de laatste goedkeurings- en/of correspondentiedatum ont breekt. Dit zegt Cees Castelijns van Kredietrisicomanagement. "Staat deze er niet op, dan moet onze afdeling er opnieuw de dossiers bij zoeken en dat kost extra tijd. De banken kunnen die tijd winnen door simpel weg de laatste goedkeurings- en/of correspondentiedatum op de aanvraag te vermelden." Kredietrisicomanagement Infodesk Goedkeuringsaanvragen (040)217 67 51 De huidige en toekomstige (inter) nationale ontwikkelingen met be trekking tot transport, logistiek en distributie komen aan bod tijdens een seminar van de Rabobank Academie, begin volgend jaar. Het seminar is zowel interessant voor banken die opereren in de bekende distributieknooppunten als voor andere Rabobanken. Tijdens het seminar staat de infrastructuur van Nederland in brede zin centraal. Ook telematica komt aan bod. Inleiders zijn prof. dr.ir. G.J. Wormsteker (voorzitter), ir. RM. Ranke, prof.dr. P.H.M. Vervest, dr.ir. H.P. Klapwijk, mr. D.C. Hak, P.J.C.W. Stelder en mr. P.A. Jongens. Aanmelding voor het seminar staat open voor bestuurders, directeuren, hoofden en mede werkers Bedrijven van lokale banken en voor medewerkers van Rabobank Nederland. Het seminar heeft plaats op donder dag 16 januari in Zeist en op woensdag 5 februari in Veldhoven. Meer informatie over het seminar staat in de uitnodigingsbrochure, die begin november verschijnt. RabobankAcademie (040)21763 94 Bedrijvenadviesgroep Het artikel over TrefPunt en Internet in de Rekening Coulant Courant heeft veel ondernemers nieuwsgierig gemaakt. De lokale banken kregen de afgelopen dagen nogal wat vragen van ondernemers die staan te sprin gen om het net op te gaan. Iedere bank, ook als zij nog geen lokaal TrefPunt heeft ingericht, kan TrefPuntabonnementen verkopen. Het inrichten van een winkel kan alleen op een lokaal TrefPunt. Ondernemers die dat willen kun nen daarvoor ook worden door verwezen naar een buurtbank met een TrefPunt. Ondernemers die meer willen weten kunnen de bedrijfsfolder met inschrijtcou- pon krijgen. Deze heeft artikel nummer 10343 en is te bestellen in Best. De besteleenheid is hon derd, de prijs zestig cent per stuk. TrefPunt Nederland CPO-Desk (030)215 25 89 Eind vorige week kwam ABN AMRO met een achtergestelde lening van 860 miljoen gulden naar de internationale kapitaalmarkt om de solvabiliteit (BIS-ratio) van de bank te verbeteren. Die is flink gezakt sinds de Nederlandsche Bank (DNB) het marktrisico meeneemt bij de bepaling van de vereiste solvabiliteit. De daling komt overigens mede door de zeer sterk gestegen kredietverlening. De bank had medio dit jaar een BIS-ratio van 10.3%. ING ging ABN AMRO deze zomer voor met een soortgelijke lening en kende medio '96 een BIS- ratio van 10.7%. De Rabobank noteerde 11.5%. "De nieuwe DNB-richtlijn voor marktrisico's die sinds medio dit jaar geldt, betekent voor de ban ken een extra solvabiliteitseis", vertelt Pauline Bianchi van Centrale Control. "De solvabili teit kun je afmeten aan de BIS- ratio, de verhouding tussen aan sprakelijk vermogen en de som van de naar risico's gewogen acti va. Een hypotheek met gemeente garantie vraagt bijvoorbeeld geen aansprakelijk vermogen, maar een blanco krediet wel. Als bank moet je zorgen dat je minimaal acht procent van de som van de naar risicograad gewogen posten in de vorm van aansprakelijk ver mogen hebt." "Verbetering van de BIS-ratio door achtergestelde leningen kan omdat het aansprakelijk vermo gen bestaat uit het 'echte' eigen vermogen - het zogenoemde kern kapitaal - en overige vermogens componenten, zoals achtergestelde leningen, het belang van derden en stille reserves. Hoewel ook onze BIS-ratio is gezakt door de nieuwe richtlijnen en de sterke groei van de kredietverlening, zitten wij nog ruim boven de norm. Dat de Rabobank met een lening naar de internationale kapitaalmarkt stapt om de solvabiliteit te verbeteren, zie ik dus nog niet zo gauw gebeuren." "Voor onze rating is vooral de hoogte van het kernkapitaal belangrijk. Die ratio was medio '96 met 9,1% ruim tweemaal zo hoog als het voorgeschreven minimum van 4% en anderhalf keer zo hoog als die van ABN AMRO (6,0%). Het verschil met ING (6,4%) was geringer. Onze solvabiliteitspositie is dus beter dan die van de andere twee groot banken. Overigens is de vermogens positie maar één van de elemen ten die onze triple-A rating be palen, maar wel een belangrijke."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2