Nieuw Kennissysteem begeleidt startende ondernemers optimaal Haarlemmermeer bereidt zich voor op hausse aan hypotheken Telebankieren en Rabofoon tijdelijk niet bereikbaar Belang Interpolis in Secura Belgian Gratis demonstratiediskette voor banken In tien jaar 17.500 nieuwe woningen in Vinex-lokatie Cliënten Advies Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer "Een uniek systeem om resultaten op de startersmarkt te analyseren", noemt accountmanager Zakelijke Relaties Gert Jan Dijkstra van Rabo bank Nedersticht en gebruiker van het eerste uur het Kennissysteem Starters. Op verzoek van het segment Relatiebeheer testte hij dit nieu we fenomeen uit. "Met geen enkel ander systeem kun je targets analy seren. Het enige nadeel is dat het een ijzeren discipline vereist. Dat levert overigens gestructureerde informatie op waarmee we op lange termijn uit de voeten kunnen." Banken die ook willen weten hoe het Kennissysteem werkt, kunnen een demonstratiediskette bestellen. "Startende ondernemers hebben de toekomst", zegt Madeleine Aarts van het segment Relatie beheer. "Het zijn wellicht de goede, rendabele klanten van straks. Hen in huis halen vereist dat de begeleiding van binnen komst tot en met adviesgesprek goed gebeurt. Daarom is dat gestructureerde vastleggen van informatie zo belangrijk." De ambities van de Rabobank liegen er niet om. De bank wil haar aandeel in de startersmarkt drastisch opkrikken van 31 naar 38 procent. Het Kennissysteem Starters is één van de hulpmiddelen die de bank nu in de strijd werpt. Omdat het systeem toegankelijk is voor meerd medewerkers die met starters te maken hebben, is samenwerken een stuk eenvoudi ger geworden. Dijkstra: "Een Eigen Huis "Samen met Rabobank Neder land zijn we ons ruim een jaar geleden gaan beraden op de toe komst. Er ligt een geweldige uit daging. In totaal worden er de komende tien jaar 17.500 wonin gen gebouwd. Er komt heel wat voor kijken om deze kans te ver talen in gewenste marktaandelen. Zo vroegen we ons af of we zo'n stroom aan potentiële klanten wel aankonden met het beschik bare personeel, wat de rol van derden zou kunnen zijn en hoe we het balanstechnisch moesten inrichten." "In nauwe samenwerking met spe cialisten van Rabobank Neder land wordt aan een doordacht strategisch plan gewerkt. Met adviseurs van het segment Eigen startende ondernemer komt op verschillende manieren binnen. De collega die hem als eerste te woord staat kan direct allerlei informatie vastleggen, waarmee de accountmanager Zakelijke Relaties verder kan." Een beetje vrijblijvend rondzappen in het systeem en hier en daar wat invullen is er niet bij. "Zodra je één stap overslaat, kan het sys teem niet verder", aldus Dijkstra. Deze systematiek biedt volgens hem vooral voordelen. "Het dwingt ons bij wezenlijke stap pen in het begeleidingsproces stil te staan." Ook de uitgebreide informatie die het systeem bevat over allerlei andere instanties die starters ter zijde kunnen staan en het feit dat het systeem per branche aangeeft welke ondernemerskwaliteiten Huis en met collega's uit de regio, die deelnemen in het Vinex- Platform, wisselen we veelvuldig van gedachten over de weg die we daarbij willen inslaan. Ook onze eigen mensen geven regel matig hun visie op de plannen, zodat er een mix van invalshoe ken ontstaat. Alle financiële en marketingtechnische aspecten konten daarbij aan de orde. Met een marktaandeel van zo'n 20% komt de rentabiliteit behoorlijk onder druk te staan. Toch kiezen we voor een prominente rol. We gaan dus voluit voor die 20%." In het verleden was de samen werking met tussenpersonen niet zo geweldig. Daar is de laatste tijd verandering in gekomen. "In het begin was er nog sprake van belangrijk zijn, ziet hij als plus punten. "Een groenteboer of sla ger heeft nu eenmaal andere kwa liteiten nodig dan een groothandelaar. De standaard rapportage die we tot dusver gebruiken let vooral op zekerhe den en vermogen. Een combina tie van beide zou dus helemaal perfect zijn." En dat zit er voor lopig niet in, zegt Aarts. "Koppeling legt een groot beslag op automatisering. Dit bleek niet haalbaar. Daarom is gekozen voor een stand-alonesysteem, dat ook op het netwerk staat." De prijs van ƒ1.500 vindt Dijkstra aan de forse kant. "Maar goede informatie is natuurlijk niet in geld uit te druk ken. Zeker als je deze in breder verband beschouwt, is het de investering waard." Banken die willen weten hoe het Kennissysteem werkt, kunnen de demonstratiediskette aanvragen met het formulier op de eerstvol gende cd-rom/diskette. De 126 grootste banken hebben de dis kette inmiddels in huis. Relatiebeheer C (040)217 77 00 enig wantrouwen naar elkaar, nu kunnen we rustig spreken van een vertrouwensrelatie", aldus van Diggelen. "Nauw samenwer ken met makelaars die projecten verkopen verbreedt de basis voor onze hypotheken verkoop." Projectontwikkelaars en make laars vormen allianties. "Daar hoort de Rabobank gewoon bij", is de stellige overtuiging van Van Diggelen. Er zijn inmiddels dui delijke afspraken gemaakt over nauwe samenwerking met drie makelaars. Intern heeft de Rabobank Haarlemmermeer de organisatie van het segment Eigen Huis aan gepast aan de toekomstige ont wikkelingen. Van Diggelen: "We hebben net een reorganisatie van de Commerciële Binnendienst achter de rug. Daarnaast zijn speciaal voor de nieuwbouwpro jecten twee hypotheekadviseurs aangesteld. Zij behandelen de aanvragen die rechtstreeks bin nenkomen. Ook fungeren ze als aanspreekpunt voor de makelaar. Het systeem voor Rabo Tele bankieren en de Rabofoon zijn van zaterdag 26 oktober 22.00 uur tot zondag 27 oktober 09.00 uur niet bereikbaar. Er heeft dan een conversie van de huidige database plaats en de program matuur wordt aangepast. Rabo Telebankieren-klanten hebben hierover een mededeling ontvan gen in Telebankieren. Rabofoon- klanten worden door middel van een bandje in kennis gesteld. Rabo Telebankieren Extra en Telebankieren Corporate Clients Interpolis en de Britse verzeke raar NFU Mutual nemen elk een aandeel van 20,83% in NV Secura Belgian Re, een herverze keringsmaatschappij in Brussel. Dat heeft de verzekeringsdochter van de Rabobank gisteren bekend gemaakt. Volgens Interpolis krijgt de samenwerking met zeven co- operatieve Europese verzeke ringsmaatschappijen door de aan delenparticipatie verder inhoud. Interpolis en NFU Mutual nemen de aandelen over van twee Belgische verzekeraars. Een daar van, ABB, maakt met de Neder landse en de Britse verzekeraar Het Service Centrum Hypothe ken wordt ingeschakeld voor de afhandeling." Veel nieuwbouw betekent ook dat er op de bestaande markt veel huizen vrijkomen. Liefst drie full time hypotheekadviseurs, onder steund door de Commerciële Binnendienst, bewerken op eigen kracht deze belangrijke markt. De strategie van de Rabobank Haarlemmermeer is geënt op het push-pull effect. Van Diggelen: "Onze bank legt bij de tussenper soon aantrekkelijke projectaan biedingen op de plank waarbij de makelaar kan rekenen op een passend vergoedingenstelsel. Daarnaast streven we ernaar dat huizenkopers bij de makelaars naar onze hypotheek- en verzeke ringsproducten vragen." Om dat te bereiken is de Rabobank Haarlemmermeer nu druk bezig met het uitwerken van haar communicatieplan, met onder meer een projectkrant voor potentiële klanten. "We wil len deze krant maken in samen blijven wel gewoon bereikbaar. De aanpassingen in de program matuur hebben geen gevolgen voor klanten, werking en functie van Rabo Telebankieren en de Rabofoon blijven ongewijzigd. Voor beheerders van Rabo Telebankieren bij de lokale ban ken zijn de aanpassingen van de schermen en van de Handleiding RT-systeem opgenomen op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Telebankieren f (040)217 79 28 deel uit van de ARINA-groep. Dat is een samenwerkingsverband van acht Europese verzekerings maatschappijen met een coöpera tieve achtergrond. ABB en AAMC/ DW, de andere Belgische partici pant in Secura, blijven overigens met 52,51% respectievelijk 5,83% aandeelhouders van de Belgische herverzekeraar. Door de participatie wordt het aande lenkapitaal van Secura uitgebreid van 2,1 miljard naar 3,6 miljard Belgische francs. De verwachting is dat dit de Brusselse herverzeke ringsmaatschappij een krachtige impuls geeft voor verdere groei. Hans van Diggelen: "We gaan vol uit voor20% marktaandeel." werking met projectontwikke laars en verkopende makelaars, om zodoende een extra plus bij de potentiële koper te halen," aldus Van Diggelen. "Pas als het ons lukt de mensen in de regio bij het woord 'hypotheek' in één adem het merk 'Rabobank- hypotheek' te laten noemen, zijn op de goede weg!" Eigen Huis C (040) 217 70 29 Haarlemmermeer staat aan de vooravond van een groei-explosie. Vanaf 1997 komen er per jaar 2.200 nieuwbouwwoningen bij. De Rabobank Haarlemmermeer bereidt zich voor op de te verwachten hausse aan hypotheken. Om die het hoofd te kunnen bieden is een goede samenwerking met tussenpersonen van essentieel belang. Hans van Diggelen, commercieel manager Particulieren van de Rabobank Haarlemmermeer, legt uit waarom.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3