Banken krijgen Philips Light producten tegen lagere prijs Nieuwe versie Cliëntbedieningssysteem door ADS betrouwbaarder en sneller Rabo Interhelp Extra alleen te bestellen via Totaalpakket Circulaires over heropnames Doorlopend- en Studentenkrediet en Rentedragende studieleningen Opschoning afwijkende tarief codes RPK-ARC Colofon De spaarlampen verbruiken 80% minder energie dan gloeilampen. Lokale banken kunnen voortaan hun lampen aanschaffen tegen een gereduceerde prijs. Rabofacet Fysieke Distributie heeft daarvoor afspraken gemaakt met Philips. Voor deze fabrikant is gekozen van wege het uitgebreide assortiment energiezuinige producten. De Rabobankorganisatie wil de energie-efficiency de komende tien jaar aanzienlijk verhogen. De mantelovereenkomst met Philips moet daartoe bijdragen. Lokale banken kunnen dankzij dit convenant nu onder meer de bekende PL- en SL-spaarlampen bestellen. Deze lampen verbrui ken 80% minder energie dan gloeilampen met dezelfde licht sterkte en gaan gemiddeld tien keer zo lang mee. Het aanbod van Rabofacet omvat verder vele soorten TL lampen, die bij de juiste kleurkeuze een goed alter natief kunnen zijn voor de min der zuinige halogeenlampen. Ook andere producten van Philips Light zijn tegen dezelfde korting te leveren. De banken kunnen hun bestellingen doorgeven via FRIS, als tekstorder onder ver melding van het typenummer en de elektrische specificatie. Een van die andere producten van Philips Light is bijvoorbeeld het energiezuinige 'elektronische voor schakelapparaat'. Hiermee kan het stroomverbruik van TL-lam- pen met 20-25% worden vermin derd. Rabofacet Milieu raadt de banken aan te documenteren welk soort verlichting momenteel in welk soort ruimtes wordt ge bruikt. Hieruit kan worden afge leid hoeveel Watt/m2 de verlich ting verbruikt. Met de modernste middelen is acht tot tien Watt/m2 voldoende voor een goede ver lichting. In het kader van de Meerjaren afspraak Energie-efficiency met de banksector, die de NVB en het De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 ministerie van Economische Zaken vermoedelijk op 11 december ondertekenen, wordt het kritisch kijken naar elektriciteitsverbruik steeds belangrijker. Op de hoofd kantoren zorgt verlichting voor 35% van het verbruik. Op bij kantoren loopt dat op tot over de 50%. Banken die meer informa tie over de Meerjarenafspraak willen, kunnen daarover contact opnemen met Rabofacet Milieu. Het bestellen van artikelen uit het Philips Light assortiment kan via Rabofacet Fysieke Distributie. Rabofacet Milieu C (040)217 67 21 Bedr ij venadviesgroep Cliënten Advies Cliënten met een Doorlopend Krediet of een Studenten krediet kunnen met ingang van 1 december ook schriftelijk of telefonisch een heropname doen. Het minimum opname bedrag is bij beide nieuwe opnamemogelijkheden ƒ300,-. Alle cliënten met een Door lopend Krediet of Studenten krediet worden centraal voor zien van een boekje met overschrijvingsformulieren Om telefonisch een heropna me te kunnen doen moet de cliënt een Rabofooncontract afsluiten. Meer informatie hierover staat in circulaire 53/213 die de lokale banken vandaag ontvangen. Dit is de enige actie lenen die voor 1996 nog op stapel staat. Circulaire 53/214, die de loka le banken ook vandaag ont vangen, gaat over rentedragen de studieleningen oude stijl. Voor 1997 is de rente door de Minister van Financiën vastge steld op 6,25%. Beide circulaires staan op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Bedrijfsvoering Rabobank Nederland voert in week 44 een opschoning uit onder de op bankniveau opge voerde rente- en tariefcodes bin nen het systeem RPK-ARC. Banken worden gewaarschuwd dat nieuw opgevoerde rente- of tariefcodes in RPK-ARC die niet direct aan een rekening worden gekoppeld, als gevolg van de opschoning worden verwijderd. De opschoning vindt mede plaats op verzoek van banken. Het is namelijk slechts beperkt mogelijk om deze afwijkende codes lokaal te verwijderen via het systeem RPK-ARC. Rabobank Nederland gaat binnen het systeem RPK- ARC voor elke bank op rekening niveau een selectie uitvoeren van de niet meer in gebruik zijnde tariefcodes. Deze selectie is van toepassing op alle tariefcodes die vermeld staan op de lijst AZP103. De niet meer in gebruik zijnde tariefcodes worden in week 44, nog voor de maandultimo, col lectief verwijderd. Van de verwij derde tariefcodes ontvangen ban ken geen output. De nieuwe maandultimolijst AZP103 (Reke ning-Courant Tarievenlijst), die banken rond 10 november ont vangen, geeft een actueel over zicht van de nog in gebruik zijn de tariefcodes. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 Dankzij de toepassing van Advantage Database Server, in onvervalst Rabojargon ADS, is de nieuwste versie van het Cliëntbedienings systeem (CBS) een stuk sneller dan de vorige. Ook is de stabiliteit aanzienlijk verbeterd en zijn de geheugenproblemen met grote print opdrachten opgelost. Gelijktijdig met versie 1.51 introduceert het segment Bedrijvenadviesgroep een spiksplinternieuwe gebruikers opleiding. De nieuwste versie van het Cliëntbedieningssysteem is begin deze week bij de eerste honderd banken in de bus gevallen. De overige banken krijgen hun exemplaar vóór 15 november. "We willen optimale telefonische ondersteuning kunnen geven, vandaar", verklaart Nico van den Nieuwenhof van het segment Bedrijvenadviesgroep deze gefa seerde aanpak. "Er is namelijk nogal veel veranderd. Banken kunnen daarover vragen hebben." Naast een verbetering van de snelheid en de stabiliteit van het CBS is ook de risico/bevoegd heidsanalyse aangepast en het tariefvoorstel uitgebreid. Boven dien heeft het segment de belang rijkste door de banken aangege ven knelpunten in de offerte, de CBS-akte en het uithoeken opge lost. Van den Nieuwenhof: "Bij de nieuwe versie zit een release- letter. Daarin staat precies wat er verder nog veranderd is." Om beginnende gebruikers in de gelegenheid te stellen alle ins en outs van het Cliëntbedienings systeem onder de knie te krijgen, ontwikkelde Van den Nieuwen hof een eendaagse gebruikers opleiding, waarin het hele finan cieringsproces in het CBS van a tot z wordt doorgelopen. "De meeste gebruikers beheersen de globale processen namelijk uit stekend", vertelt Van den Nieuwenhof. "Komt het echter op bijzondere onderdelen aan, dan ontbreekt een deel van de noodzakelijke kennis. Terwijl het systeem juist veel werk van de bankmedewerker kan overne men." De opleiding is specifiek bestemd voor medewerkers die het verloop van het financierings proces al wel kennen, maar nog niet alle mogelijkheden van het CBS benutten. Wie deelneemt moet kunnen omgaan met Windows, algemene kennis heb ben van Laura en weten welke toepassingen het verkoopproces kunnen ondersteunen. Voor een optimale voorbereiding krijgen de deelnemers van tevoren het cursusboek 'Omgaan met CBS'. Het segment Bedrijvenadvies groep raamt de cursuskosten op 700,-. Aanmelden kan met het inschrijfformulier op de eerstvol gende cd-rom/diskette. Deze bevat ook de hoofdpunten uit de cur sus. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen wordt de cursus nog dit jaar gegeven. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 Cliënten Advies Lokale banken kunnen Rabo Interhelp Extra (RIE), als onder deel van het Rabo TotaalPakket, alléén bestellen via de 'normale' procedure, namelijk via het Totaal- Pakket. Een aantal banken bestelt het RIE nog via de oude IPP-proce- dure, waardoor Interhelp wordt opgescheept met veel extra werk. Bestellingen via de 'normale' pro cedure komen rechtstreeks bij Interhelp binnen. Bestellingen via andere kanalen niet. Door de verschillende bestelwijzen moet Interhelp alle bestellingen nalopen om te voorkomen dat gegevens dubbel in het bestand komen. Bovendien is van een aantal aan vragen niet duidelijk of ze betrek king hebben op het Rabo Totaal- Pakket. Interhelp vraagt de lokale ban ken daarom dringend Rabo Interhelp Extra alléén via het Rabo TotaalPakket te bestellen. Deze manier van bestellen is beschreven in de administratieve handleiding van het Rabo Totaal- Pakket. In deze handleiding staat bijvoorbeeld dat in rubriek 54 in ARC een '1' moet worden inge vuld om voor bestaande en nieu we klanten Rabo Interhelp Extra aan te vragen. Het is belangrijk dat hier ook echt een '1' wordt ingevoerd en niet '01'. Het twee de cijfer van de rubriek is name lijk niet bepalend voor de aan vraag van Rabo Interhelp Extra maar voor het tarief van het Rabo TotaalPakket. De lokale banken ontvangen binnenkort informatie over RIE- aanvragen waarvan onduidelijk is of ze in of buiten het Rabo TotaalPakket zijn aangevraagd. Cliënten Advies (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2