23 IO Rabo TeleSparen goed ontvangen in de markt 'De klant staat centraal, niet de risicobeheersing' Signaalprocedure vergroot afzetkansen Financieringsarrangement Cebeco Mechan Holding Springlevend Spaarfeest bij Rabobank Hardenberg 19 9 6 Cursisten enthousiast over nieuwe opleiding Consumptief Krediet Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 123 Week 43 Woensdag 23 oktober Cliënten Advies' Rabo TeleSparen, dat anderhalve maand geleden werd geïntroduceerd, blijkt aan te slaan. Er zijn circa 50.000 rekeningen geopend met een totaal spaarbedrag van ruim 460 miljoen gulden. Hiermee is de doel stelling ruim gehaald. Ook bij de Consumentenbond is de introductie van Rabo TeleSparen niet onopgemerkt gebleven, zo blijkt uit een posi tieve reactie in de Consumentengids. "De doelstelling was zes procent respons op de 600.000 verstuurde mailings, met een gemiddeld saldo van zevenduizend gulden per reke ning", vertelt Guus Maas van het segment Cliënten Advies. "Dat bete kent 36.000 geopende rekeningen met een totaalbedrag van 252 mil joen. Ondanks de nodige aanloop problemen zitten we ruimschoots boven de doelstelling." De aanloop problemen hadden vooral te maken Bedr ij venadviesgroep/Relatiebeheer Het financieringsarrangement dat de Rabobank in 1992 sloot met Cebeco Mechan Holding BV vervalt met ingang van 1 januari 1997. Reden hiervoor is dat veel bedrijven die onderdeel uitmaakten van de hol ding verzelfstandigd zijn. Ook zijn enkele bedrijven gesloten. Daardoor is handhaving van de financierings regeling niet langer gewenst. Voor bestaande financieringen die onder het arrangement vallen blijft de oude regeling van kracht. In circu laire 54/226, die vandaag bij de banken ligt, staat meer informatie over de beëindiging van het arran gement. De circulaire staat ook op de eerstvolgende cd-rom/diskette. met de Wordsjablonen en de levering van de toegangscodes (Tin-codes). In de Wordsjablonen, waarmee de lokale banken de overeenkomst TeleSparen kunnen opstellen, bleken fouten te zitten. De levering van de toegangscodes liep vertraging op. Maas: "De actie op de particulie- renmarkt is inmiddels afgelopen. Tussen 29 oktober en 6 november krijgen circa 220.000 studenten een mailing in de bus die in het teken staat van TeleSparen. De resultaten daarvan moeten we dus nog even afwachten." De Consumentengids van oktober besteedt in de spaarwijzer aan dacht aan Rabo TeleSparen. In het artikel 'Telefoon als spaarpot' wordt uitgelegd hoe Rabo TeleSparen in zijn werk gaat en wat de voordelen van deze spaarvorm zijn. Positief is ook dat de Rabo bank met de TeleSpaarrekening voorkomt in het overzicht 'Voordeligste spaarrekeningen'. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Spaarfeest en Spaarweek zijn bij de meeste Rabobanken mis schien verleden tijd, in Hardenberg was daar afgelopen zater dag geen sprake van. Massaal kwamen kinderen en ouders, gewapend met volle spaarpotten, naar de bank voor de Kinderspaardag. Nadat de medewerkers de spaarcentjes had den geteld, kregen de kinderen een cadeautje. Ze konden onder meer kiezen tussen een videoband met een tekenfilm, een dag boekje, een kralenset en een pluche beest. Voor de hongerige jeugd was er een suikerspin en wie er eens anders uit wilde zien, kreeg bij de schminkstand een clownesk uiterlijk. Volgende week gaat de Rabokrant uitgebreider in op 'spaarac- tiviteiten' van plaatselijke banken. Cliënten Advies "Laat je cliëntadviseurs de opleiding volgen en ga er zelf ook naar toe." Dat advies geeft Ruud Serraarens, commercieel manager Cliënten Advies bij de Rabobank West-Flakkee over de cursusdag Consumptief Krediet. Tot nu toe volgden honderdtwintig cursisten de training. De gepeilde reacties zijn positief. Serraarens schreef zich in voor de trainingsdag om zelf te erva ren wat de cliëntadviseurs op zo'n dag te horen krijgen, maar ook om zijn team beter te kun nen aansturen. "Wij moeten met z'n allen een omslag in het denken maken. Niet de risicobe heersing centraal stellen, maar de klant. Vanuit die denkwijze kunnen we kritischer kijken waar onze kansen liggen en welk product het beste alterna tief is voor de klant. De cursus leert je dat en ondersteunt de onlangs verschenen circulaire 'Visie '98 en Consumptief Krediet'. Daarom vind ik dat de opleiding ook heel nuttig kan zijn voor de commercieel mana gers Cliënten Advies, zij sturen immers de cliëntadviseurs aan." Geert Gierveld, cliëntadviseur bij de Rabobank Emmen, is ook van mening dat de houding van de bank naar de klant moet ver anderen. "Ons acceptatiebeleid is in veel gevallen conservatief, gericht op het vermijden van risico's. Door de training kijk ik nu positiever naar de klant. Ook heb ik beter geleerd aan biedingen van de concurrent te weerleggen en creatiever met de verschillende kredietvormen om te gaan. We zijn bijvoorbeeld geat tendeerd op de tweede betaal- variant Doorlopend Krediet, waar bij de klant twee procent van de restantschuld moet aflossen. Die pasten wij nauwelijks toe." Tweede betaalvariant De Rabobank Haarlemmermeer stuurt meestal op een Doorlopend Krediet aan, vertelt Caroline Bakker, cliëntadviseur bij deze bank. "De tweede betaalvariant, die tijdens de training ter sprake kwam, pas sen wij weinig toe. Voor de klant betekent de tweede variant echter een lagere maand last en vaak een lagere rente. Met deze mogelijkheid staan we sterker ten opzichte van de con currentie. Maar ook een Krediet op de Betaalrekening kan een heel goed alternatief zijn. Ik zal nu meer naar de wensen van de klant kijken en ben me er van bewust dat we diverse produc ten hebben waaruit de klant kan kiezen. Ik sluit al zo'n vier jaar consumptieve kredieten af. De cursus was voor mij een goede opfrisser." Antoinette van de Laar, cliënt adviseur bij de Rabobank Eindhoven: "Voor mij is het een leerzame dag geweest. Ik heb vooral veel gehad aan de infor matie over producten van de concurrentie en aan het klassi kaal bespreken van de praktijk opdrachten. Ik was de eerste van onze bank die deelnam aan de training. Na de cursusdag heb ik verslag uitgebracht. De opleiding is nu opgenomen in de opleidingsplanner van de bank en er hebben zich inmiddels meer collega's aangemeld." Inschrijven voor de opleiding kan met het inschrijfformulier in hoofdstuk 8 van de segment- wijzer Cliënten Advies. De cur suscode is CA.PD.47. Cliënten Advies r (040)217 70 08 Financiële Advisering Als iemand bij de bank aanklopt voor de koop van een eigen huis is dat niet alleen van belang voor de hypotheekadviseur. Zo'n verkoopkans kan ook interessant zijn voor andere adviseurs, zoals de financieel adviseur. De signaalprocedure van Eigen Huis, die is ontwikkeld met de hulp van Financiële Advisering, is een geschikt hulpmiddel voor het registreren van tips waarmee de aangever niet zelf aan de slag gaat. Banken hebben aangegeven behoefte te hebben aan een sig naalprocedure voor Financiële Advisering. De procedure van Eigen Huis is hiervoor goed bruikbaar. Die maakt het moge lijk signalen gestructureerd op te vangen, vast te stellen, door te geven aan een of meer adviseurs en te behandelen. De procedure bestaat uit een handleiding, een set signaalkaarten en een dis kette en is te bestellen in Best. Het artikelnummer is 80090, prijs 80,-. Het boekje met 25 signaalkaarten is ook los verkrijg baar. De besteleenheid is vijf stuks en het artikelnummer is 80035. De prijs per boekje is ƒ3,-. Financiële Advisering C (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1