Goed derde kwartaal op turbulente beurs 'Ik wil weten wat er speelt' TotaalPakket voor medewerkers gratis tot 30 september '97 Op bezoek bij de leden (5, slot) Colofon Financiële Advisering Het derde kwartaal was een turbulente periode op de beurzen. De Rabobanken deden het goed in deze drie maanden. Het bewaard vermogen in depot steeg met maar liefst een miljard gulden tot een totaal van 19,2 miljard. Oorzaken hiervan waren de per saldo stij gende koersen, het positieve saldo van aankopen en de instroom van gelden van de concurrenten naar de Rabobank. Het standaard Rabo TotaalPakket, inclusief de gouden Europas mét Chipknip, kost medewerkers van de Rabobankorganisatie tot en met 30 september 1997 niets. Daarna geldt een perso- neelstarief van 30,- per jaar. Voor de doorlopende reisverzeke ring in het TotaalPakket luidt het advies de normale personeels- korting van 40% toe te passen. Meer informatie staat in circulaire 18/842, bestemd voor de directie en personeelsfunc tionarissen, die vandaag verschijnt. De circulaire is ook terug te vinden op de eerstvolgende cd-rom/diskette. "Een bezoek aan de algemene ledenvergadering hoort er gewoon bij", zegt Yvonne Bach, medewerkster Commerciële Ondersteuning Financieringen bij de Rabobank Ubbergen. Zij zit, met bijna twintig collega's, in Horecabedrijf De Haan in Ooy. Ook twee aankomende medewerkers zijn van de partij. Op de agenda van de vergadering staat onder meer het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Het werkge bied van de bank maakt deel uit van dit Knooppunt. Kerngegevens Rabobank Ubbergen 1995 1994 Balanstotaal 194 miljoen 187 miljoen Nettowinst 606.000 605.000 Leden 538 642 Rekeningen-courant 5.987 6.081 Spaarrekeningen 5.828 6.050 Medewerkers 39 37 De Amsterdamse Effectenbeurs daalde aan het begin van het derde kwartaal scherp met een koersval van bijna 10%. Na een periode van nerveuze fluctuaties trokken de koersen echter weer aan en bij de sluiting van het kwartaal was er per saldo zelfs een koersstijging. Aandelen koersen stegen gemiddeld met 3% en de koersen van obligaties met 2%. Rabobanken deden het in deze periode goed. Het aantal effec tenorders was 40% hoger in vergelijking tot het derde kwar taal van vorig jaar. Het aantal optieorders steeg met 30% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar, dat toen al een posi tieve uitschieter was. Ondanks de onzekerheid op de beurs overtrof het bedrag van de aan kopen dat van de verkopen ruimschoots. Er werd dus meer belegd. Het vermogen in de fondsen van de Robeco Groep daalde met 200 miljoen gulden tot een bedrag van 11,7 miljard. Oorzaak hiervan is dat klanten meer verkochten dan kochten ondanks een stijging van de koersen. De storting op het AEX GarantFund is hierbij nog niet opgeteld. De ontwikkeling van de gehele beleggingsdienstverlening was positief. Het totale belegde ver- De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 mogen van particuliere Rabo- bankklanten steeg in het derde Cliëntadviseur Paul van der Pluim, pas twee weken in dienst bij de bank, kijkt wat onwennig rond. Bas Derksen, lid van de bank, niet. Deze twintiger runt samen met zijn vader een bedrijf in aanrechtbladen en is iedere ledenvergadering present. "Om te weten wat er speelt. Verder is het ook een goede gelegenheid om bij te praten met mensen uit de buurt." Slager Boy Stappers- hoef, van middelbare leeftijd en getooid met baseballpet, bankiert privé en zakelijk al de nodige jaren bij de Rabobank. "Ik kom hier vooral voor de gezelligheid en de vragen." Die vragen gaan tijdens het officiële gedeelte over de winst, netto ƒ606.000,- en het aantal leden, dat in het afge lopen jaar met honderd is gedaald. Reden daarvoor is de opschoning van het ledenbe- kwartaal met 0,8 miljard tot 30,9 miljard gulden. De totale groei van het bewaard vermogen vanaf 1 januari 1996 komt daarmee op 2,8 miljard gulden. IRIS Infolijn f (010)224 14 14 stand. Directeur Tiny Zegers zegt dat het met de hoogte van de winst wel meevalt. "Bij de gemid delde Rabobank ligt die hoger. Overigens voegen wij de winst voor een deel toe aan het fonds winstuitkeringen, dat plaatselijke activiteiten financieel onder steunt." Spin in het web Na de pauze is het aantal aanwe zigen opgelopen tot ruim tachtig, onder wie ook niet-Ieden. Zij krijgen informatie over de gevol gen van het Knooppunt Arnhem- Nijmegen (KAN) voor de gemeente Ubbergen. Daarnaast kunnen ze vragen stellen aan ver tegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, de gemeente en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Zegers vertelt dat er een centrale ondernemersfedera tie in de gemeente Ubbergen op komst is. Dit orgaan gaat als een spin in het web optreden voor de vier ondernemersverenigingen. De Rabobank heeft het voor touw genomen bij de oprichting en stelt ook een financiële bijdrage van 5.000,- in het vooruitzicht. Kersvers bestuurslid en agrariër Zeger Stappershoef van de bank Ubbergen, neef van de slager, luistert aandachtig naar voorzit ter Cees Alewijnse van de Kamer van Koophandel en Fabrieken Centraal Gelderland. Die geeft aan dat in Knooppunt-gebieden de economische activiteiten zul len worden bevorderd en gesti muleerd. Dat gebeurt door meer bedrijfsterreinen en huizen te bouwen en natuurgebieden te ontwikkelen. "Hoe zit het met de landbouw?", vraagt Stappershoef zich af. Daarop komt geen afdoend antwoord. Zegers denkt dat het een goed idee is dat agra riërs zich aansluiten bij de cen trale ondernemersfederatie. "Ik zal dit punt aan de orde stellen." Bank beslist zelf Medewerkers Van der Pluim en Bach vinden de informatie over KAN interessant. Derksen is iets minder enthousiast, omdat zijn bedrijf landelijk opereert. Over de Rabobank in het algemeen zegt hij: "Bij financieringen kij ken relatiebeheerders van de Rabobank niet alleen naar de cij fers van een bedrijf, maar ook naar allerlei ontwikkelingen in voorafgaande jaren. Bovendien beslissen ze zelf over financierin gen en gaat het niet via een hoofdkantoor, zoals bij de ING Bank. In die zin zegt coöperatie mij wel iets. Ik heb ook het gevoel dat wij als leden invloed hebben op het beleid van de bank. Een minpunt vind ik de huidige dienstverlening aan particuliere relaties. Met hun spaargeld is het toch allemaal begonnen bij de Rabobank. Tegenwoordig zijn kleinere kantoren niet meer de hele dag open en soms kunnen klanten alleen nog terecht bij een geldautomaat. Wij zeggen als bedrijf toch ook niet: we nemen de telefoon alleen 's middags op, want anders kost het teveel geld?" Twee 'generaties' Rabobank op de ledenvergadering in Ubbergen: Yvonne Bach en Paul van der Pluim. Zij werkt meer dan twintig jaar bij de bank, hij is een paar weken in dienst.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2