22 IO Rabobank CreditCard voor zakelijke markt B edrijfsPlusRekening is schot in de roos Koffer symbool 'openheid van samenwerking' Handelsrisicomanagement gaat klantprovisies centraal boeken 19 9 6 Succesvolle samenwerking Rabobank en Eurowoningen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 22 Week 43 Dinsdag 22 oktober Bed rijven adviesgroep "Een ultiem contactmoment", noemt Oscar Sweep van het segment Bedrijvcnadviesgroep de op stapel staande omwisselingsactie van creditcards voor de zakelijke markt. "Er komt één zakelijke Rabobank CreditCard. De Topcard en de Rabocard vervallen. Ook verandert de doorlopende reisverzekering in een afzonderlijk af te nemen maatwerkverzekering. Het is belangrijk ondernemers daar over goed te informeren en die kans krijg je maar één keer." "De business to business markt vraagt een andere benadering dan de particulierenmarkt", meent Sweep die momenteel de laatste hand legt aan een plan van aan pak en andere hulpmiddelen voor de banken. Het aanbieden van de zakelijke Rabobank Credit Card heeft meer om het lijf dan het omwisselen van de bestaande creditcard. De Topcard en de Rabocard, die feitelijk voor par ticulieren waren bestemd maar bij ontstentenis aan een zakelijke creditcard ook aan de zakelijke rekening werden gekoppeld, ver vallen. Hetzelfde geldt voor het relatief dure IAPA membership, tot dusver een standaardfaciliteit op de Topcard. Overigens kunnen klanten die deze faciliteit toch willen houden, het IAPA member ship apart afsluiten. Bovendien verandert de doorlopende reis verzekering, eveneens een stan daardfaciliteit op de Topcard. Sweep vindt het simpelweg afge ven van de nieuwe Rabobank CreditCard dan ook onvoldoen de. Met name de veranderingen moeten goed worden uitgelegd. "Er zijn nu eenmaal klanten die gehecht en gewend zijn aan hun huidige kaart. Al is het maar van wege de kleur. Ook is het zaak ondernemers te informeren over de voordelen van de vernieuwde doorlopende reisverzekering. Die biedt veel meer maatwerk dan de huidige. Leg je dat echter niet goed uit, dan zit het erin dat klan ten deze verzekering elders afslui ten. En dat is nu juist niet de bedoeling. Bovendien is deze ver zekering ook interessant voor zakelijke relaties die nu de Rabo card en de Creditcard gebruiken en er nog geen hebben afgeslo ten." Interpolis biedt zakenlieden daarom een fikse korting aan. "Al met al meer maatwerk dus", zegt Sweep. Alle zakelijke relaties moeten vóór eind van dit jaar hun nieuwe CreditCard in huis hebben. Toch adviseert Sweep de banken nog even te wachten met het uitgeven van de kaarten. "Komende maandag staan het draaiboek, modelbrieven en infor matie over de doorlopende reisver zekering en het IAPA member ship op de cd-rom/ diskette. Dan kunnen de banken aan de slag." Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 Bedrijvenadviesgroep De onlangs geïntroduceerde Rabobank BedrijfsPlusRekening, die de zakelijke geldstroom naar de Rendement Rekening aan zienlijk moet beperken, is een schot in de roos. In de eerste twee weken gingen vijfhonderd van deze nieuwe rekeningen over de toonbank van de lokale banken met daarop in totaal 330 miljoen. De BedrijfsPlusRekening is echter niet alleen in het leven geroepen om nieuw zakelijk geld aan te trekken. Ook zakelijk geld dat nu nog op de Rendement Rekening staat, moet naar de Bedrijfs PlusRekening worden overge heveld. Daarvoor schrijft het segment Bedrijvenadviesgroep momenteel een marktbewer kingspakket. Dit verschijnt in november. Vanaf vandaag liggen de voor waarden in Best. Hierin zijn ook de algemene voorwaarden voor spaarrekeningen opgeno men. Het bestelnummer is 80433, de prijs bedraagt 60 cent per stuk en de bestel - eenheid is 100. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Eigen Huis Ed Winters van het segment Eigen Huis overhandigde afgelopen donderdag de speciale "Rabobank Princenhage/Westerpark" attachékoffer aan de directeur van Eurowoningen Jan Prins en aan Eurowoningen-verkoper Hans van Dinteren. De doorzichtige koffer symboliseert volgens Winters "de openheid van de samenwerking tussen de Rabobank en Eurowoningen én de betrokkenheid van de lokale bank met het nieuwbouwproject Westerpark". De samenwer king leidde tot een financieringsscore van maar liefst 68%. De uitreiking van de koffers viel samen met de officiële start van het project '49 vestingwoningen in Westerpark'. Vooraf werd dit project, waarbij de woningen langs de spoorlijn worden ge bouwd en als geluidswal functio neren, als moeilijk bestempeld. Desondanks zijn er al 46 van de 49 woningen verkocht. Dertig Relatiebeheer Ed Winters, jan Prins, Hans van Dinteren en Wijnand de la Rie tonen twee van de doorzichtige attachékoffers. Verreweg de meeste banken brengen de standaardprovisie in rekening als het gaat om accreditieven, incasso's en wisseldiscontering. Voor bank garanties hanteren ze daarentegen weer sterk uiteenlopende tarieven. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de afdeling Handelsrisicomanagement. "Door de provisies op accreditie ven, incasso's en wisseldisconte ring dus in het vervolg centraal, op klantniveau, te boeken en de nota's vanuit Rabobank Interna tional direct naar de klant te stu ren, bespaar je organisatiebreed tijd", aldus Angela Prins-Vendrig van Handelsrisicomanagement. Deze werkwijze wordt niet inge voerd voor bankgaranties. De belangrijkste reden daarvoor is dat de banken sterk uiteenlopen de garantieprovisies in rekening brengen. "De daarvoor benodig de systeemaanpassingen zijn te groot", stelt Prins. Naast een efficiëntere werkwijze levert centraal boeken nog een paar andere voordelen op. "Banken kunnen straks beschik ken over een volledig klanten overzicht. Dat maakt het maken van analyses een stuk makkelij ker. Ook verrichten wij na de invoering van het centraal boe ken de BTW-aangifte en afdracht van importaccreditieven." Het centraal boeken gaat in op 2 december. Lokale banken krijgen overigens na de invoering van het centraal boeken de mogelijkheid klanttarieven te differentiëren. Meer informatie is te vinden in circulaire 43/1207, die vandaag verschijnt. De circu laire staat ook op de eerstvolgen de cd-rom/diskette. Handelsrisicomanagement C (030)216 38 80 kopers kozen voor een hypo theek van de Rabobank. Speciaal voor dit project heeft Wijnand de la Rie, commercieel manager Eigen Huis van de Rabo bank Princenhage, een attaché koffer laten ontwikkelen. Afgezien van het profiel is deze koffer geheel doorzichtig en voorzien van de opdruk 'Rabo bank Princenhage'. De inhoud van de koffer bestaat onder meer uit een leaflet over het project, visitekaartjes van de hypotheekadviseurs, voorwaar den voor de verstrekking van financieringen, documentatie over de OpMaat Hypotheek, de bro chure 'Eigen Huis' een decoratie ve kurkentrekker en een fles wijn. "De koffer is eerder overhandigd aan de directeuren van de omlig gende banken, makelaars die woningen in Westerpark verko pen en medewerkers van het segment Eigen Huis", zegt De la Rie. "Het is bedoeld als aardig heidje, maar omdat de koffer ook veel informatie bevat, kan de ontvanger er ook zijn voordeel mee doen." Vertegenwoordigers van de be langrijkste samenwerkingspartner, Eurowoningen, mochten dus afgelopen donderdag een koffer in ontvangst nemen. "Om de goede samenwerking te bena drukken", zegt Winters. "Rabo bank Nederland heeft in 1994 een mantelcontract met Euro woningen gesloten. Sindsdien hebben we al bij meer dan veertig projecten samengewerkt, vrijwel altijd tot ieders tevredenheid."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1