i8 Een Storm(s) in een glas water i 10 marktbewerkingsacties Programma Sudtours nu ook bij Rabobank Nieuwe hoofdstukken voor Catalogus Lokale Communicatiemiddelen c 19 9 6 'Breekijzer' viel Rabobank Schinveld binnen <0 JQ O JQ (B Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 20 Week 42 Vrijdag 18 oktober Pieter Storms van het tv-programma 'Breekijzer' viel onlangs het kan toor van de Rabobank in Schinveld binnen. Gisteravond werd het onderwerp uitgezonden. Volgens Storms was de bank een ex-cliënt nog geld schuldig. Door het optreden van Har Delissen, hoofd Commerciële Zaken van de bank, wordt de zaak naar volle tevredenheid afgewikkeld. In Breekijzer trekt verslaggever Storms met de camera als wapen ten strijde tegen vermeend onrecht. Hij dacht ook in Schinveld een 'zaak' te heb ben: een ex-cliënt van Rabobank Schinveld verhuist met haar vriend naar Noord-Holland. Ze geeft de bank opdracht nog binnenkomen de bedragen door te boeken naar de gezamenlijke ABN Amro rekening. Kind 1992 en eind 1993 komt er rente vrij van een bedrijfsspaarre- kening die nog bij de Rabobank loopt en die volgens afspraak wordt doorgeboekt. In januari 1996 komt een jaarsaldo vrij, dat ook wordt doorgeboekt. Pas enke le maanden later reageert de vrouw op de overboeking. Zij is kwaad: dit had niet mogen gebeuren, omdat de relatie met haar vriend inmiddels was beëindigd. Pieter Storms wil dat de bank het geld -in totaal iets meer dan 500 gulden- alsnog aan haar uitkeert. Har Delissen, hoofd Commerciële Zaken van Rabobank Schinveld, staat Storms en de ex- cliënt te woord: "Ik heb gezegd dat ik graag wilde praten, maar dat ik daarvoor eerst het een en ander uit moest zoeken. Storms accepteerde dit en zei binnen twee uur terug te komen." In die tijd haalt Delissen het dossier boven water en belt met Erik van Doeselaar van Externe Communicatie. Van Doeselaar advi seert Delissen zonder camera verder te praten. Wil Storms dit niet, dan Cliënten Advies M. K-J JL JBÊÊm De jaarplanner voor dc marktbewerkingsacties in 1997 ziet er anders uit dan die van dit jaar. Om de planner overzichtelijker te maken heeft het segment Cliënten Advies hem aan de hand van tips van lokale banken aangepast. Nieuw zijn ook de kwartaalplanner en de actie-informatie. De maandindeling, in plaats van in weken, is een van de verande ringen die is doorgevoerd.Victor Veldhof van het segment Cliënten Advies geeft de reden aan: "Het is heel moeilijk om nu al precies aan te geven in welke week vol gend jaar een actie start. Uit con- currentieoverwegingen kan het noodzakelijk zijn een actie iets eerder of later te starten. Voor lokale banken kan dat erg lastig zijn. Om dit soort problemen in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen, hebben we de jaar planner 1997 ingedeeld in maan den. De jaarplanner geeft aan voor welke maand een bepaalde actie staat gepland, welke acties speerpunten zijn en welke acties voor de banken intensief zijn. Ook staan de marktbewerkings acties van andere segmenten, voorzover die van invloed zijn op Cliënten Advies, erop aangege ven." In het onderdeel actie-informatie van de jaarplanner staat een uit gebreide toelichting op iedere landelijke marktbewerkingsactie. staat hij een oplossing in de weg, niet de bank. Twee uur later staan de medewerkers van Breekijzer weer in de bankhal. "Na aandringen stemde Storms in met een overleg zonder camera. Ik heb toen duide lijk gemaakt dat de fout niet bij ons ligt, het is een probleem tussen mevrouw en haar ex-vriend. Wij hebben alleen gedaan wat zij ons gevraagd heeft. Toch is besloten het geld uit te keren. Houden we de poot stijf, dan betekent dat veel negatieve publiciteit." Van Doeselaar is het met Delissen eens: "Hij heeft de zaak perfect afgehandeld. Advies is om in dergelijke gevallen altijd con tact met ons op te nemen. Belang rijk is rustig te blijven en niet in paniek de camera weg te duwen. Praten kan altijd, maar wel zonder camera. En ook al wordt er ten onrechte een bedrag betaald, het is wel een redelijke oplossing. Je moet niet vergeten dat negatieve publici teit zijn uitstraling heeft op alle Rabobanken, niet alleen één lokale." Externe Communicatie C (030)216 28 32 Cliënten Advies De Rabobank is een samenwerking aangegaan met de reisorga nisatie Sudtours. Het programma met bestemmingen in Zuid- Europa wordt vanaf 1 december door de reizenverkopende Rabobanken verkocht. "Sudtours wordt de 34ste reisor ganisatie waarmee de Rabobank een samenwerking heeft", zegt Marijke Brouwers van de afde ling Reizen Rabobank Neder land. "Het initiatief om met Sudtours rond de tafel te gaan zitten lag bij ons. Het program ma van deze reisorganisatie is een goede aanvulling op ons huidige aanbod en alle reizenverkopende Rabobanken zullen het dan ook actief verkopen. De beslissing tot samenwerking levert een belang rijke bijdrage aan de gewenste verdergaande groei van beide partijen." Elk seizoen brengt Sudtours een programma uit met een geva rieerd aanbod op 26 Europese charterbestemmingen in de hoofdlanden Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije en Cyprus. In deze landen biedt Sudtours voornamelijk kleinschalige ob jecten aan die gericht geselec teerd zijn op kwaliteit. De meeste van die objecten zijn garantieac commodaties die een geheel jaar zijn afgehuurd. Deze accommo daties staan dus volledig ter beschikking van Sudtours. De doelgroep van de reisorganisatie bestaan uit gezinnen met kinde ren. Sudtours besteedt veel aan dacht aan de reisleiding ter plaat se. Minimaal drie keer per week krijgen de gasten bezoek. Om goed voorbereid te zijn op de toekomstige samenwerking past Sudtours haar interne organisatie aan en breidt zij de capaciteit van de reserveringsafdeling uit. Verkoopondersteuning Reizen C (040)217 66 39_ Veldhof: "De toelichting geeft onder meer antwoord op vragen als 'Wat is de doelstelling van de actie', 'Voor welke doelgroep is de actie bestemd' en 'Wat is het belang voor de lokale bank'. Naast de jaarplanner ontvangen de banken vier maal per jaar een kwartaalplanner. Deze is gede tailleerder dan de jaarplanner en heeft een weekindeling. In de kwartaalplanner staat extra informatie over de acties die het volgend kwartaal gaan lopen. Deze informatie gaat over prakti sche zaken als de benaderingswij ze, het actiemateriaal en indica toren voor de werkdruk bij de bank." Lokale banken krijgen uiterlijk maandag de nieuwe versie van hoofdstuk drie van de segment- wijzer Cliënten Advies, waarin de planner voor 1997 is opgeno men. De kwartaalplanner voor het eerste kwartaal 1997 volgt eind november. Cliënten Advies (040)217 70 08 De Catalogus Lokale Communicatiemiddelen krijgt een steeds imposan ter omvang. Onlangs ontvingen dc lokale banken weer twee nieuwe onderdelen: hoofdstuk 5 over presentaties op beurzen en evenemen ten en hoofdstuk 7.2 over de Rabobank Dikke Banden Race. In hoofdstuk 5 krijgen de banken een aantal presentatiemogelijk heden voor beurzen en evene menten aangeboden. Alle mate rialen, waaronder themapanelen, de Rabobankstand en andere, variabele elementen, zoals de eye-catcherde folderdisplay en de koekjesoven zijn full-color afgebeeld. De banken beschikken dankzij dit hoofdstuk over een goed overzicht van wat het service bureau zoal in de verhuur heeft en wat de prijzen en afmetingen van de materialen zijn. Met het meegezonden reserveringsformu lier kunnen de banken hun wen sen kenbaar maken. Banken kun nen het formulier faxen of opsturen naar het Servicebureau Lokale Banken. Onderwerp van hoofdstuk 7.2 is de Rabobank Dikke Banden Race (RDBR), een fietswedstrijd voor acht- tot twaalfjarigen. Het doel van deze race is om jongeren aan te zetten tot fietsen, zodat jong talent eerder ontdekt kan worden. Maar ook levert een RDBR vaak publiciteit op. In de catalogus wordt beschreven wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een plaatse lijke RDBR. Ook staat daarin wat de rol is van de lokale Rabobank én wat het aandeel van de wielervereniging is. Verder staat in het hoofdstuk een aantal artikelen afgebeeld, die de banken kunnen bestellen. Voorbeelden hiervan zijn het her inneringsvaantje, het erepodium, de rugnummers en de verplichte fietshelm. Materialen kunnen besteld worden met met meege zonden bestelformulier. Servicebureau Communicatie Lokale Banken C (040)217 68 68 Eye-catcher...

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1