I7 10 OpMaat-campagne begint met verrassing voor medewerkers Klachten in artikel FEM achterhaald Informatie over OpMaat Hypotheek op Internet Wijzigingen Cumulent Belastingvrij Kapitaal Plan Banken boeken binnen twee jaar tien miljoen gulden bij NBBS Reizen 19 9 6 'OpMaot toppers denken XXL en starten Small' 'Banken rotzooien maar wat aan' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 119 Week 42 Donderdag 17 oktober Eigen Huis' Cliënten Advies' Alle medewerkers van het segment Eigen Huis van de lokale banken hebben een verrassing ontvangen. Het gaat om een blik met de opdruk 'Winnen is beginnen met OpMaat!' Het beeldmerk van de Rabobank en het logo van Interpolis staan erop afgebeeld. De verrassing is daarmee nog niet compleet. Het blik is namelijk gevuld. Als eerste vinden de mede werkers van het segment Eigen Huis een T-shirt in het blik. Slechts weinigen zullen het kle dingstuk passen; de maat is 128. Toch is er geen fout gemaakt. Dat wordt duidelijk als de opdruk wordt gelezen: 'OpMaat toppers denken XXI. en starten Small'. Verder bevat de trommel nog een zakje snoep. "De verrassing wordt door de medewerkers zeer op Eigen Huis Internet-gebruikers kunnen vanaf deze week niet meer zeggen dat zij nog nooit van de OpMaat Hypotheek hebben gehoord. Sinds maandag kunnen zij namelijk via de elektronische snelweg meer informatie over deze nieuwe hypotheekvorm inwinnen. Het is de eerste toepassing van het segment Eigen Huis op Internet. Het vinden van de informatie is heel eenvoudig. Allereerst zoekt de gebruiker de Rabobank Homepage op, onder het Inter- net-adres www.rabobank.nl. In de rubriek Persoonlijke dienst verlening kan hij daarna kiezen voor meer informatie over de OpMaat Hypotheek. Via Internet is antwoord te krijgen op vragen als 'Wat is de Op Maat Hypotheek nu eigenlijk?', 'Wat zijn de mogelijkheden van de OpMaat Hypotheek?' en 'Hoe vervult de OpMaat Hypotheek mijn persoonlijke wensen?' Overigens zijn de Internet-gebruikers niet de enige computerbezitters die digitaal informatie over de OpMaat Hypotheek ontvan gen. Met ingang van volgende week worden ook de teleban- kierders via hun beeldscherm geïnformeerd over de voorde len van de nieuwe hypotheek- vorm. Eigen Huis (040)217 76 91 Financiële Advisering Klanten die een Cumulent Belastingvrij Kapitaal Plan hebben, ontvangen vandaag een brief. Daarin staat dat het rekeningnummer wijzigt waar op bedragen gestort moeten worden. Ook lokale banken krijgen van daag een brief met aanvullende informatie over de verandering. Banken zijn eerder over de wijzi ging geïnformeerd in circulaire 31/177 en de handleiding 'Wijziging Cumulent per 1 november'. In tegenstelling tot deze datum wordt de verande ring al op 24 oktober doorge voerd. Op die datum worden alle automatische periodieke over boekingen ten gunste van Tussen- rekeningen Cumulent omgezet naar het nieuwe nummer: 10.10.54.327. Vanaf 24 oktober moet ook voor nieuwe contrac ten het nieuwe rekeningnummer gebruikt worden. Het wegboeken van de tegoeden ten laste van de spaarrekeningen waarop de Cu mulent-Vaste Rentebedragen zijn geboekt vindt plaats in de periode tussen 29 oktober en 1 november. Financiële Advisering 7 (040)217 70 07 prijs gesteld", vertelt directeur Jos Segers van de Rabobank Loon op Zand. "Er is bij ons nie mand die het T-shirt past, maar daar gaat het niet om. De bood schap is duidelijk: klein beginnen en groot eindigen." De directeur, die ook de segmenten Eigen Huis, Financiële Advisering en Cliënten Advies aanstuurt, voegt daaraan toe: "Het segment Eigen Huis weet met dit soort attente gebaren de adviseurs telkens weer te moti veren." De OpMaat Hypotheek is onlangs aan het productassor timent van de Rabobank toege voegd. En nu al blijkt het product aan te slaan. "We beginnen dan ook niet zo heel 'small", zegt Ferd Latour van het segment Eigen Huis. "Inmiddels zijn er al meer dan drieduizend verkocht!" Eigen Huis f (040)217 76 91 De samenwerking met NBBS Reizen ging in december 1994 van start. De omzet van de reizenverkopende Rabobanken bij NBBS Reizen bereikte deze week een mijlpaal. In minder dan twee jaar boekten de lokale banken voor meer dan tien miljoen gulden bij deze reisorga nisatie. Voor NBBS Reizen aanleiding om, als blijk van waardering, alle reizenverkopende Rabobanken een attentie te sturen. "Na een zeer bevredigende omzet op het NBBS-product in het eerste jaar van de samenwerking, steeg de omzet dit jaar met ruim twintig De banken in Nederland zijn door gebrek aan concurrentie lui geworden. Dat stelt redacteur Harmen Keiscr in het oktobernummer van het Financieel Economisch Magazine. "Het achterhaalde devies van de banken is: hoe meer producten er worden verkocht, hoe beter", aldus Keiser. Hans I.udo van Mierlo, hoofd externe commu nicatie van Rabobank Nederland, is het niet eens met de strekking van het verhaal. Als er iets achterhaald is, vindt hij, dan zijn het de klachten van de auteur. De auteur beklaagt zich in het artikel 'Banken rotzooien maar aan' over het feit dat te veel bank producten op elkaar lijken. Ook meent hij dat veel banken de winst die wordt gemaakt op het ene product gebruiken om een ander product mee te subsidië ren. "Als Keiser dit een paar jaar geleden had geroepen, had ik hem gelijk gegeven", reageert Van Mierlo. "In het verleden kwam 'cross-subsidiëring' ook bij de Rabobank voor. En de automatisering had tot gevolg dat veel producten op elkaar leken." Volgens Van Mierlo behoren deze zaken nu tot het verleden. "Nieuwe automatise ringstechnieken maken het inmiddels mogelijk om de wen sen van de individuele klant beter mogelijk te honoreren. We kun nen steeds meer maatwerk leve ren en doen dat dan ook. De Rabobank is een relatiebank en een adviesbank. Daarom zijn we bereid om voor een bepaalde groep klanten, zij die trouwe klant zijn gebleken, iets extra's te doen in de vorm van loyaliteits programma's." Ook kruis-subsidiëren komt vol gens Van Mierlo steeds minder voor bij de Rabobankorganisatie. "Klanten zijn in afnemende mate trouw aan hun bank", verklaart Van Mierlo. "Zij shoppen steeds meer. Daarom is het niet mogelijk om een duurder product in de markt te zetten, dat het mogelijk maakt een ander product goed koper aan te bieden. Want de klant neemt dat duurdere pro duct dan wel bij een andere aan bieder af." procent", zegt Maarten van het Kaar, directeur van NBBS Reizen. "De stijging was het grootst op het zogenaamde touroperating- deel. Dit zijn pakketreizen waar het vervoer én het verblijf zijn ge regeld. Deze week bereikten de Rabobanken vóór het verstrijken van het tweede jaar een magische omzet van tien miljoen gulden. Een unieke prestatie." De samen werking tussen de Rabobankorga nisatie en NBBS Reizen ging in december 1994 van start. In het begin verliep die niet altijd even soepel. Van het Kaar: "We realise ren ons dat de aanloop- en bereik baarheidsproblemen voor de reis adviseurs een belemmerende factor zijn geweest. De omzetresultaten wijzen uit dat zij met deze proble men professioneel zijn omgegaan. Wij willen dan ook alle reizen verkopende Rabobanken harte lijk danken voor hun bijdrage aan deze mijlpaal." De Rabobank organisatie werkt samen met 33 reisorganisaties. In 1995 was de totale omzet van de reizenverko pende banken bij die touroperators 420 miljoen gulden. "Met sommige organisaties werken we al meer dan twintig jaar samen", vertelt Marijke Brouwers van het segment Cliënten Advies. "Als je bedenkt dat NBBS Reizen nog geen twee jaar in ons pakket zit, dan kun nen we met een omzetresultaat van tien miljoen zeer tevreden zijn." Alle reizenverkopende Rabobanken ontvangen deze week van NBBS Reizen als blijk van waardering een fles Zuid-Afrikaanse wijn. Verkoopondersteuning Reizen C (040)217 66 39

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1