'Slank, slim en het levert meer geld op' Actie Onderhoud Zilvervloot gewijzigd Rabobank Schaijk schenkt computers aan basisscholen Besparing lasten bedrijfsleven Test nieuw bedieningsconcept de stand van zaken Vermeend Beleid consumptief krediet bijgesteld Colofon Bedrijvenodviesgroep Onder het motto 'Er zijn verschillende wegen die naar Rome en de klant voeren' ontwikkelt het segment Bedrijvenadviesgroep zijn bedieningsconcept verder. "We gaan naar een multichannel aan pak", zegt Mathijs Smit van het segment. "Dat wil zeggen distribu tie van bankdiensten via verschillende kanalen zoals de telefoon, Internet, de bankhal of persoonlijk. Kortom, een slanke, slimme aan pak die meer geld oplevert." Rabobank Schaijk greep de heropening van de verbouwde kantoren Schaijk en Ravenstein aan om op 8 oktober zes computers aan basis scholen uit het werkgebied te geven. Directeur Jan van Lith: "De Rabobank is een bank van en voor de plaatselijke gemeenschap. Daarom doen wij dit keer iets passends dat ten goede komt aan die gemeenschap. Basisscholen zijn immers pleitbezorger in het kader van de jeugd- en jongerenmarkt. Dit gebaar wordt als goede gelegenheid gezien om de contacten tussen de basisscholen en de bank nogmaals aan te halen". Daarnaast regelde de bank een abonnement op Trefpunt Nederland voor de basisscholen. "We vonden het een mooie gelegenheid om de bank naar buiten toe te manifesteren als aanbieder van Intemet-abonnementen". De actie Onderhoud Zilvervloot start dit jaar in november. Ten opzichte van vorig jaar zijn drie wijzigingen in de actie aangebracht. Omdat deze de grote lijnen van de actie niet veran deren brengt het segment Cliënten Advies geen hernieuwde beschrijving van de actie uit. Lokale banken kunnen inschrijven tot en met 18 oktober. Rubriek Gevolgen voor Inhoud 001 Inhoud 002 Deelname Verzending mailing (lijstcode) (aant. papier) 308 0 Geen deelname aan de actie Geen verzending 329 0 308 0 Geen deelname aan de actie Geen verzending 329 1 308 1 Deelname aan de actie Centrale verzending van de 329 1 mailing A.C.D. Mailing B ontvangt de bank 308 1 Deelname aan de actie Bank ontvangt en verzendt 329 0 de mailing Multichannel is maatwerk", aldus Smit. "Je benadert een bepaalde groep klanten die bij een bepaald medium horen op een voor dat medium karakteris- Cliënten Advies Uit recent marktonderzoek blijkt dat de huidige ontwikkelingen met betrekking tot doelstellingen voor consumptief krediet onvol doende aansluiten bij de gefor muleerde ambities. Reden voor het segment Cliënten Advies om op een aantal punten het beleid bij te stellen. Uit het marktonderzoek kwam onder meer naar voren dat de cliënt steeds geëmancipeerder wordt en dat de concurrentie op de markt toeneemt. Door deze en andere marktontwikkelingen is het marktaandeel voor consump tief krediet afgenomen. Circu laire 53/212, die vandaag bij de banken ligt en ook op de cd- rom/diskette van volgende week verschijnt, geeft informatie over het bijgestelde beleid consump tief krediet en gaat nader in op de marktontwikkelingen die hiertoe hebben geleid. Cliënten Advies f (040)217^0 08 De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 tieke en bij die klanten passende manier." Het segment wil hier mee de bedieningskosten beter beheersen en toch de opbreng sten verhogen. Volgens Smit is dat heel goed mogelijk. "Er komen telebedrijvenadviseurs, die de bedrijvenadviseur onder steunen. De laatste heeft daar door tijd om andere, meer gespe cialiseerde zaken aan te pakken." Rabobank Rotterdam test het concept, dat de werktitel 'online' heeft, als eerste in de praktijk uit. "Online suggereert misschien Cliënten Advies De beschrijving van deze actie is terug te vinden in de handleiding Marktbewerking Jeugd, Jongeren, Studenten en Starters onder actienummer HJ.6b. De eerste wijziging betreft een tekstuele aanpassing van de C- brief, waarin klanten die reeds negen spaarjaren hebben vol tooid, worden uitgenodigd naar de bank te komen om de Zilver- vlootrekening op te heffen. Als alternatief om verder te spa- In het wetsvoorstel komen vijf tien onderwerpen aan de orde. De belangrijkste hiervan zijn: Gemengde kosten bij onderne mingen (zoals relatiegeschen ken) zijn voortaan weer volle dig aftrekbaar, behalve als zij op de ondernemer in persoon betrekking hebben. Uitgezon derd zijn de kosten van vaar tuigen voor representatieve doeleinden en geldboetes. De drempeltijdvakken voor de heffings- en invorderingsrente voor de inkomsten-, vennoot- schaps- en de vermogensbelas ting komen te vervallen. Dat anders, maar in de eerste fase zet de bank voornamelijk de tele foon in", zegt Smit, die een warm voorstander is van de gefaseerde aanpak. "Iedere bedrijfsrelatie heeft telefoon. Niet iedereen heeft Internet. Overigens zetten we op den duur ook TrefPunt en Telebankieren in. Op het moment dat een klant inlogt, kun je hem een aanbod doen. Maar eerst is het tijd voor actie." Klanten van Rabobank Rotter dam die een Chipknipautomaat nodig hebben en niet hebben gereageerd op het schriftelijke aanbod van de bank, krijgen een telefoontje van een telebedrijve- nadviseur. "En die maakt niet eerst een afspraak, maar probeert direct tot zaken te komen. Hij smeedt het ijzer als het heet is." Dat vergt bepaalde kwalitei ten. "De Rotterdamse proefstaat daarom onder leiding van een telemarketingspecialist en de medewerkers krijgen een gespe cialiseerde opleiding." Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 ren krijgen zij de TeleSpaar- rekening aangeboden. Bij de brief wordt daarom de folder Rabo TeleSparen gevoegd. Omdat de tekst in combinatie met de genoemde bedragen op sommige D-brieven vorig jaar tot onduidelijkheid leidde, worden deze brieven dit jaar altijd naar de bank gezonden. Dit is herken baar aan de codering 'N' in de (toegevoegde) kolom 'correcte mailing' op de geleidelijst. Het wil zeggen dat deze rente meteen na afloop van het belastingtijdvak verschuldigd of vergoed wordt. De belastingdienst gaat belas tingplichtigen die vermoedelijk recht hebben op teruggaaf van meer dan 26,- aan teveel betaalde belasting een T-biljet of J-biljet verstrekken. De be lastingplichtige hoeft dit dus zelf niet meer aan te vragen. Het gebruik van het openbaar vervoer voor woon-werk- verkeer wordt verder gestimu leerd. De wet wordt zodanig aangepast dat alle werkelijke segment adviseert de brieven te controleren en eventueel zelf een brief te vervaardigen. De derde wijziging betreft het plaatsen van een naam, functie en handtekening onder de brief. cd-rom/diskette trefnummer 632507 kosten integraal belastingvrij vergoed kunnen worden. Samenwonenden kunnen, net als gehuwden, al na zes maan den in aanmerking komen voor indeling in tariefgroep drie (dubbele basisaftrek). Nu is die termijn nog achttien maanden. De beoogde ingangsdatum van het wetsvoorstel is 1 januari 1997. Alleen de afschaffing van het drempeltijdvak voor de heffings- en invorderingsrente zal op 1 juli 1997 ingaan. Financiële Advisering Z (040) 2lT70 07 Hiervoor worden dezelfde gege vens als in de actie Rabo Totaal- Pakket gebruikt. Banken die hier van af willen wijken, kunnen dat tot en met 23 oktober schrif telijk kenbaar maken aan Rabo- facet, Centraal Adressenbestand (Verzendende BC 102A). Banken kunnen zich tot en met 18 oktober via het systeem 'Variabele Outputverstrekking' inschrijven dan wel afmelden voor de actie. Meer informatie over het systeem staat in de hand leiding KIK, pagina 168 en 169. Via het systeem kunnen banken ook aangeven of ze de mailing centraal of decentraal willen ver zenden. De centrale mailing kost 0,95 per mailing; de decentrale 0,55. Beide mailings hebben als datum november 1996. Wanneer de waarden binnen het systeem corresponderen met de wensen van de bank, hoeft de bank niets in te brengen. In bijgaand kader staan waarden waarmee de bank de wensen duidelijk kan maken. Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 Staatssecretaris van Financiën Vermeend zit beslist niet stil. Vorige week donderdag heeft hij weer een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer aangeboden. Dit voorstel leidt tot een behoorlijke besparing van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2