"Procedureel geen verschil met een traditionele lening' Studentenmailing in teken van Telesparen Rabobank Sleen-Oosterhesselen-Zweeloo gaat volgend jaar verder als Klenckeland Regels voor groene financiering zijn simpel Colofon Cliënten Advies Verkeerd telefoonnummer 'en draadloze telefoon! Avalon: het eiland vol appels uit de legende van Koning Arthur, waar de bomen tegelijk bloeien en vruchtdragen. Niet ver van de Zeeuwse kust, onder de rook van Oostkapelle, bevindt zich een hedendaags Avalon, het appelland van Piet Korstanje. Gefinancierd met 'groen' geld, geleend van de Rabobank. "De behandeling van een groene financiering verschilt niet van een traditionele lening", zegt de nuch tere Zeeuw Korstanje. "Economische perspectieven spelen een even grote rol als bij een traditioneel bedrijf, ook al is de productieme thode anders." Amper een jaar geleden klopte Korstanje, één van de vijf behe rend vennoten van Boomgaard Ter Einde, bij Rabobank Goes aan voor een groene financiering. "Hij had geld nodig om zijn bedrijf uit te breiden", vertelt Willem de Landgraaf, sinds jaar en dag de relatiebeheerder van Korstanje. Het was een van de eerste financieringen in de geschie denis van Groen Management BV. De handtekening van Vermeend onder de regeling die alternatieve producenten een fiks rentevoor deel oplevert en de groene beleg ger extra dividendvrijstelling, was nog maar nauwelijks droog. "De biologische landbouw is gediend met deze regeling", meent Korstanje. "Vooral omdat de productiemethoden duurder zijn dan in de traditionele land bouw. Minder rente biedt meer investeringsruimte." Groene verklaring Rabobank Goes had er alle ver trouwen in en schoot het beno digde bedrag voor in afwachting van de groenverklaring van het ministerie van VROM. En dat duurde naar de smaak van De Landgraaf veel te lang. "De interne procedures waren volstrekt dui delijk en eenvoudig. Telefonische De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chantal van de Sande Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 vragen werden snel en accuraat door Groen Management beant woord. De groene verklaring van het ministerie duurde echter maanden. Een ondernemer daar op laten wachten kan natuurlijk niet. Die moet verder, dus hebben wij het benodigde bedrag voorge schoten." Het risico daarvan wuift hij weg. "De risicobeoorde ling van een groene of een nor male lening verschilt niet. De eco nomische maatstaven zijn precies hetzelfde. In beide gevallen be oordeelt de bank de rentabiliteit en het ondernemerschap. Ook als het om een traditionele lening gaat loopt de bank risico's." Okko Smit van het segment Relatiebeheer onderschrijft de visie van De Landgraaf. "Groen of gewoon maakt in principe niets uit. Rentekorting zoals bij een groene financiering mag geen invloed hebben op de beoorde ling van de financieringsaan- vraag. De groene condities kun nen immers vervallen." De aanpak van De Landgraaf bood Korstanje de mogelijkheid voortvarend zijn plannen uit te voeren. "Als ik had moeten wach ten totdat het ministerie eindelijk over de brug kwam, waren we nu niet zover geweest." Moderne bedrijfsvoering Nuchterheid en zakelijkheid kenmerken het bedrijf van Korstanje, waarvan de grond is ondergebracht in de stichting Avalon, die duurzaam te bebou- Cliënten Advies De nieuwe studentenmailing wordt in de weken 44 en 45 ver stuurd. Vanwege de grote hoe veelheid mailings, zo'n 220.000 stuks, en de verwachte hoge tele fonische respons gebeurt dit in drie etappes. ■WeSP»"»" Biologische fruitteler Piet Korstanje: gediend met een groene financiering". "De biologische landbouw in drie gebieden waarbij is uitge gaan van de postcodes. Dit bete kent dat vrijwel alle student klanten van de lokale bank uit één postcodegebied de mailing tegelijkertijd ontvangen. De eer ste mailing ligt op 29 oktober bij de student op de deurmat, de laatse op 6 november. De banken ontvangen volgende week ter kennisname enkele voorbeeld exemplaren van de mailing om te verspreiden over de kantoren. Cliënten Advies f (040)217 70 08 wen grond uitgeeft in erfpacht. "De biologische landbouw is geen kwestie van Gods water over Gods akker laten vloeien en dan maar afwachten", zegt Korstanje. "Het gaat niet alleen om bomen en appels, maar om het organische geheel. Alles is op elkaar afgestemd en in harmonie met elkaar. Een levensvatbaar bedrijf vraagt vakmanschap, anticiperen op mogelijke ziekte verwekkers, weten waar je de producten kunt afzetten en zor gen dat het om een kwalitatief goed product gaat." In Boomgaard Ter Linde glanst dieprood, smetteloos fruit tussen het groen. De koelcel is tot de nok toe gevuld met kisten geurende appels. Op het erf staan fonkelnieuwe kisten te wachten tot ze gevuld en wel naar de natuurvoedingswinkels gaan. Onlangs zijn een ultramo derne, computergestuurde sor- teermachine en een fruitwasma- chine geïnstalleerd en de fundering voor een nieuwe schuur ligt er al. "Zodra de oogst achter de rug is beginnen we met de bouw", vertelt Korstanje. Inmiddels heeft hij een tweede groene financiering aangevraagd en gekregen. "Het hele over- heidscircus begon toen weer van voren af aan. We moesten opnieuw alles invullen", aldus een nog steeds lichtelijk verbaas de De Landgraaf, die het beno digde bedrag weer voorschoot. Wat hem betreft kan dit een stuk efficiënter. Over de afwikkeling van Groen Management zegt hij: "Het zou wel makkelijk zijn als Groen Management het ge offreerde rentetarief vastlegt en stortingen schriftelijk bevestigt. De op schijf geleverde akten bevallen best, maar invullen met een sjabloon is makkelijker." Daaraan wordt tegemoet geko men, zegt Smit. "Zodra de akten zijn aangepast, zetten we deze op cd-rom/diskette." Circulaire 54/218 met alle bij zonderheden staat daar al op. De banken hebben eveneens circulai re 54/220 met de handleiding projectplannen in huis. Hel ministerie past de handleiding binnenkort aan. Klanteninfor matie staat in PC-Info. Groen Management f (030)216 48 02/25 42 In het artikel over Oio's met door gestreepte creditnummers van gisteren, is abusievelijk een ver keerd telefoonnummer afgedrukt. Het juiste nummer van de servi cedesk Ola/Olo is (030)216 28 39. Informatie over TeleSparen uit een collegedictaat. De studentenmailing is vormge geven als collegedictaat en geeft de student via bijschriften en ver wijzingen informatie over Rabo TeleSparen. Daarnaast bevat de mailing een losse, informatieve pagina over de Chipknip en twee Easy Money aanbiedingen. Hier mee kan de student met korting een draagbare PTT-telefoon en NafNaf kleding kopen. De verzending van de mailings heeft plaats in drie etappes. Hierbij is Nederland opgedeeld "Van de ruim negenhonderd leden kwamen er honderdvijftig. Voor de fusie waren dat er hooguit vijf per bank." Algemeen directeur Gerrit Volkers van Rabobank Sleen-Oosterhesselen-Zweeloo is blij met de grote belangstelling voor de algemene ledenvergadering. "Ik denk dat dit komt omdat we onze dienstverlening op andere leest schoeien, de naam van de bank veranderen én vanwege het pro gramma." Spreker Henny van de Most stond garant voor een boei end betoog met als titel 'Hoe word ik ondernemer'. Rabobank Sleen-Oosterhesselen- Zweeloo stoomt in volle vaart op naar de eeuwwisseling. De bank verandert haar naam met ingang van volgend jaar in Klenckeland en heeft ook gekozen voor een nieuwe aanpak van haar dienst verlening. In Sleen gaan binnen kort de deuren open van het nieu we Rabobank Adviescentrum Particulieren. Klanten die uitge breid advies willen hebben over hypotheken, toekomstvoorzie ningen, beleggingen, verzekerin gen en allerlei andere financiële zaken kunnen daar terecht. "De andere kantoren in Sleen, Oosterhesselen, Zweeloo en Schoonoord blijven gewoon geo pend", zegt Volkers. Hij is van mening dat deze kantoren een centrumfunctie vervullen, on danks het feit dat mensen minder geneigd zijn de bankhal binnen te lopen. Zijn visie levert een tame lijk onorthodoxe aanpak op. "In Oosterhesselen vestigt zich een makelaar in ons kantoor en het ziet ernaar uit dat er even eens een medisch centrum aan vastgebouwd wordt. Daardoor stimuleren we de loop naar de Rabobank."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2