o8 10 'Banken begrijpen te weinig van de ondernemer zelf' De 'Willie Wortel9 van de Rabobank ontvangt voor vier ideeën jaarsalaris Najaarsactie koopsompolissen Hg eidingen medewerker voor Commerciële nendienst Financiële Advisering bijna gereed 19 9 6 Hans Dekker over zijn boek 'Strategisch management in het MKB' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 112* Week 41 Dinsdag 8 oktober Relatiebeheer "Banken beoordelen bedrijven nog te vaak puur op cijfers en zeker heden. Er wordt te weinig naar de ondernemer en zijn bedrijf geke ken. Omgevingsfactoren, kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes worden nauwelijks in een financieringsaanvraag meegenomen. Banken begrijpen te weinig van de ondernemer zelf. Het boek kan ze daarbij helpen." Aan het woord is Hans Dekker, adviseur Krcdietrisicomanagement Aangesloten Banken en hoofdauteur van het boek 'Strategisch management in het MKB', waarvan onlangs de tweede druk is verschenen. Dekker is trots op de herziene druk, waarin hij samen met mede-auteurs Dick Scherjon en Huub Huls het adviseren van ondernemers op een zo breed mogelijke manier behandelt. Aan de orde komen onder meer adviesstijlen, de marketingmix van de lokale markt, ondernemings plannen, (wijzigingen in de) advies structuur, juridische aspecten en het onderhandelen met de bank. De driehoek ondernemer-bank- accountant staat daarbij centraal. Hans Dekker met zijn boek in een voor hem vertrouwde omgeving: een bedrijf uit de MKB-sectoe Financiële Advisering 'De koopsompolis is populairder dan ooit', stond er begin september in de Rabokrant. Daarom zal ook dit najaar een koopsomactie gehouden worden. Het marktbewerkingspakket ligt deze week bij lokale banken in de bus. In tegenstelling tot eerdere acties worden alleen particuliere klanten benaderd. De selectie, die op lijsten en dis kette verschijnt, ligt in de week van 4 november op de banken. Zo zijn de gegevens bij het begin van de actie, medio november, zo actueel mogelijk. Geselecteerd worden particuliere klanten die onlangs een koopsom hebben afgesloten. Ondernemers zijn dit jaar niet in de doelgroep opgeno men, omdat het segment Bedrij- venadviesgroep hiervoor samen met Interpolis een speciale actie ontwikkelt. Het zwaartepunt van die actie ligt in het voorjaar van 1997. Naast de koopsommen komt Interpolis met de actie 'Expire rende lijfrenteverzekeringen'. Het materiaal hiervoor (markt bewerkingspakket en selectie lijsten) verschijnt ook in de week van 4 november. Financiële Advisering C (040)217 70 07 Financiële Advisering Nieuw in deze tweede druk is het hoofdstuk 'Strategisch manage ment in de agrarische sector', geschreven door Wieb van Oosterom, medewerker van de Stafgroep Economisch Onder zoek van Rabobank Nederland. "Een welkome aanvulling", aldus Dekker, "met name voor advi seurs die betrokken zijn bij zowel MKB- als agrarische finan cieringen." De auteurs pleiten voor een ver schuiving van het beoordelen op cijfers en zekerheden naar een beoordeling van de ondernemer en zijn bedrijf op basis van ook andere criteria. Van formeel naar materieel. Dekker: "Account managers van lokale banken moeten dit leren. Bij de formele beoordeling kan de computer ons uitstekend helpen, bij materiële beoordeling gaat het meer om de strategie van de ondernemer. Wat wil hij, waarom wil hij dat, waar liggen zijn kansen, welke omgevingsfactoren spelen een rol. De ondernemer heeft dit vaak wel in zijn hoofd, maar niet op papier. Als adviseurs moeten we hierin meer inzicht krijgen." Het boek is bedoeld als naslag werk, waarin ook een checklist opgenomen is voor de bank en de accountant. Hiermee kunnen zij een betere analyse maken van de onderneming. Vandaag informeren de auteurs van het boek de branche-advi seurs van Kredietrisicomanage- ment Aangesloten Banken over de inhoud van het 452 pagina's tellende boek. De prijs van het boek is 95,- en is rechtstreeks te bestellen bij uitgever Kluwer Bedrijfswetenschappen, afdeling Marketingservices, telefoon (0570) 64 89 70. Het ISBN nummer is 90 267 2275 3. Hans Dekker C (038)453 09 58 Rij 'Willie Wortel' Geert-Jan van den Oord ging al vier keer een lampje branden. Hij wordt de Willie Wortel van de Rabobankorganisatie genoemd: Geert-Jan van den Oord, hypotheekadviseur bij Rabobank Heusden- Vlijmen. Gisteren ontving hij uit handen van Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh 12.600,- voor zijn voorstel om de indruk- procedure voor kettingformulieren te verbeteren. Het was al het vier de beloonde idee van Van den Oord. Even terug in de historie: Geert- Jan van den Oord ontving in 1992 zijn eerste beloning voor een idee dat veel portokosten bespaarde. In 1993 verzon hij een manier om lokale banken duidelijk te maken welke brochures oud en welke nieuw waren. Door het in 1995 ingezonden voorstel ging Rabo bank Nederland over tot een cen traal archiveren van de boekings stukken van lokale banken, en sinds april dit jaar worden, dank zij Van den Oords vierde inzen ding, kettingformulieren centraal ingedrukt. Dit levert jaarlijks een besparing op van 90.000,- Vier ideeën, in totaal beloond met meer dan een netto modaal jaarinkomen. Van den Oord zelf blijft er nuchter onder: "Natuur lijk vind ik het hartstikke leuk dat de ideeën beloond zijn. Maar het is ook leuk om te zien dat er iets met je voorstellen gedaan wordt en dat het besparingen oplevert. En als je je ogen open houdt zijn er altijd wel dingen te vinden die verbeterd kunnen worden." Van den Goorbergh ging in op het belang van een goed werkend ideeënsysteem. "Lokale banken bijvoorbeeld kijken als het ware over de schutting van Rabobank Nederland waardoor een vrucht bare wisselwerking bestaat. Bovendien levert het systeem een belangrijke bijdrage aan een kwali tatief goede dienstverlening en dus aan de tevredenheid van klanten." Aan het einde van zijn toespraak riep hij iedere medewerker op goede ideeën bij de commissie in te dienen. "Die oproep is niet voor u bestemd, mijnheer Van den Oord: u had het al begre pen", aldus Van den Goorbergh. Van den Oord werkt op dit moment niet aan een nieuw idee: "Maar je begrijpt dat de belonin gen een aardige stimulans zijn om naar verbeteringen te zoeken." Wat hij met het geld gaat doen weet hij nog niet: "Door mijn werk als hypotheekadviseur weet ik één ding zeker: ik ga het niet gebruiken om mijn hypotheek af te lossen." Ideeëncommissie Rabobankorganisatie Interne adrescode EW-119 Het segment Financiële Ad visering en de Rabobank- Academie leggen op dit moment de laatste hand aan de opleidin gen voor medewerkers Commer ciële Binnendienst Financiële Advisering. Het programma om vat, naast de al bestaande work shop CRP, cursus Creditgelden en Basiscursus Beleggen, een fiscale cursus en een cursus verzekeren. Ook zijn vaardigheidstrainingen op het gebied van binnenkomend telefoonverkeer, work- en time- management en de applicaties Word, Windows en Excel in het programma opgenomen. De opleidingen worden over enkele weken samen met het opleidingsraamwerk opgenomen in de segmentwijzer. Vanaf dat moment kunnen belangstellen den zich voor de opleiding aan melden. Op de deelopleidingen CRP, basiscursus Beleggen en de applicatieopleidingen kan nu al worden ingeschreven. Financiële Advisering r (040)217 70 07 Cicero C (040)21 7 70 27

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1