Honderdjarig Hoogland lief voor milieu en Sint Cecilia Prijsindicaties appels en peren zijn bijgesteld Oio's met doorgestreepte creditnummers ongeldig Nog enkele plaatsen vrij voor cursus Personeelsmanagement BOB maakt geen typeconcepten 'Op bezoek bij de leden (3)' Colofon Het centrum van Hoogland verschuilt zich achter snelwegen, geluidswallen en nieuwbouwwijken. In partycentrum 't Hoogh Landt, midden in de oude kern en recht tegenover de bank, is het loeidruk. De algemene ledenvergadering die daar wordt gehouden, staat in het teken van het honderdjarig bestaan van de bank. Bestuursvoorzitter Piet Smink is er trots op dat hij Herman Wijffels bereid heeft gevonden op deze avond een feestrede uit te spreken. Wijffels treedt in princi pe nooit op tijdens algemene ledenvergaderingen maar de toe zegging dateerde al van een jaar of twee geleden toen Hoogland leek de eerste honderdjarige Rabobank te worden. Inmiddels is dat achterhaald: Midden- Westland en Enschede bestonden al eerder een eeuw. Smink en directeur Jaap Wolters doen er alles aan om de gebrui kelijke agendapunten tot en met de rondvraag zo vlot mogelijk af te handelen. En de leden zijn ook wat dat betreft coöperatief. Afgezien van een vraag over des investeringen gaat iedereen over al mee akkoord. Gijs Hilhorst, de kleinzoon van de eerste kassier wordt herverkozen als secretaris van het bestuur en Lidy van Westerlaak, van Ruitenbeek, de mede-eigenaar van het partycen trum, blijft voorzitter van de Raad van Toezicht. Directievoorzitter Wijffels gaat in op heden, verleden en toe komst van de coöperatie. Hij houdt een vurig pleidooi voor verbetering van de kwaliteit van het bestaan. "We moeten nu de Directievoorzitter Herman Wijffels ging tijdens de ledenvergadering in Hoogland in op heden, verleden en toekomst van de coöperatie. De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten ïneke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chanta! van de Sande Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 omslag maken van kwantiteit naar kwaliteit. Als we doorgaan op de oude voet maken we het milieu kapot." Biologisch-dynamische boeren zoon en lid Wim Kok spreekt de woorden van Wijffels wel aan. Terwijl zijn vader na afloop van de feestrede met Wijffels staat te praten vertelt hij: "Mijn broer, mijn vader en ik vormen samen een maatschap. Vader heeft ons in de afgelopen jaren een grote liefde voor het milieu bijgebracht en er heel veel voor overgehad. En dat soort mensen lijkt vaak juist subsidies mis te lopen. Ik denk dat hij nu aan meneer Wijffels vraagt waarom het zo lang duurt voordat we iets horen van onze aanvraag van het Groenfonds. Die is al een maand of vier geleden de deur uitgegaan." Jan Roeten is géén lid maar wél voorzitter van de Hooglandse Muziekvereniging Sint Cecilia. Hij heeft zojuist een donatie in ontvangst mogen nemen voor het instrumentenfonds van zijn ver eniging en is daar uiteraard blij mee: "We hebben onlangs instru menten moeten huren om mee te kunnen doen aan een concours, dus het komt goed van pas." Over de vergadering zegt hij: "Ik vond het eerlijk gezegd maar een tamme bedoening. Ze zeggen veel te makkelijk ja en amen. Geen enkele tegenkandidaat. Dat gaat bij onze vereniging wel anders. Daar knalt het af en toe behoorlijk en er komen veel sug gesties om zaken anders aan te pakken." Harry van Middelaar, lid en voorzitter van het GLTO (Gewes telijke Land- en Tuinbouw Organisatie) doet als intensieve veehouder mee met de boycotac tie 'Wij zijn 't zat'. Daarover klampt hij Wijffels aan en zegt later: "We constateerden samen dat de standpunten van politiek en boeren niet zover uit elkaar liggen. Maar uit angst voor de reacties van de achterban kom je soms niet nader tot elkaar." Van Middelaar vindt dat hij voordeel heeft van zijn lidmaatschap. "Je legt makkelijker contact, je komt elkaar ook weer op andere plaat sen tegen en dat werkt!" Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Veel peren en een krap aanbod van appelen. Daar komt de oogst in Noord-West Europa deze herfst op neer. Het gevolg is dat de prijzen van peren dalen en die van appelen waarschijnlijk zullen stijgen. In overleg met het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij zijn de prijsindicaties voor de liquidi- teits- en rentabiliteitsbegrotingen bijgesteld. In circulaire 54/223 staan alle bijzonderheden. Deze valt vandaag bij de banken in de bus en staat eveneens op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Krediet risicomanagement (040)217 67 18 Cliënten Advies' Banken ontvangen regelmatig Oio's met doorgestreepte creditnum mers. Omdat dat soms gebeurt met als doel te frauderen, heeft Girale Betaaldiensten Binnenland in samenwerking met Fraudebestrijding besloten dergelijke Oio's vanaf nu af te keuren. "In de meeste gevallen zijn cre ditnummers op Oio's doorge streept omdat de klant merkte dat hij een fout heeft gemaakt. Soms is het echter een bewuste poging tot fraude", vertelt pro jectmanager Huub Bosman. Om fraude te voorkomen, heeft Girale Betaaldiensten Binnenland in samenwerking met Fraudebestrij ding daarom besloten vanaf heden elke Oio waarbij het creditnummer is doorgestreept, af te keuren. "Vanaf nu is het de bedoeling dat de Bankgirocentra le de betreffende originele Oio (niet de image) naar de Service desk Ola/Olo stuurt". Een mede werker van de Servicedesk neemt dan vervolgens contact op met de bank van de rekeninghouder. "Bij fraude handelt de bank dan logischerwijze overeenkomstig de daarbij horende procedure", aldus Bosman. Is er echter geen sprake van fraude, dan moet de bank de cliënt verzoeken een nieuwe Oio uit te schrijven om dat de Oio's met doorgestreept creditrekeningnummer worden afgekeurd. Bosman: "Wij realiseren ons dat dit vertraging in de verwerking oplevert. Banken kunnen die echter vermijden door alle docu menten, overeenkomstig het hui dige advies, goed te schonen en te controleren waardoor direct ingrijpen mogelijk is". Servicedesk Ola/Olo C (040)216 28 39 In het artikel van afgelopen vrij dag over BOB, de afkorting voor Beheer Overeenkomsten Betalings verkeerstaat dat bij een betaal rekening 'openingsformulieren en typeconcepten uit de printer rol len'. Dit laatste is natuurlijk niet het geval: BOB vervangt juist type concepten. Bij het openen van een rekening leidt BOB de gegevens direct door naar de diverse syste men, typeconcepten zijn dan over bodig. Het systeem is algelopen vrij dag aan acht proefbanken geleverd. Cliënten Advies Kerngegevens Rabobank Hoogland Per balansdatum (bedragen in duizenden guldens) 1995 1994 Toevertrouwde middelen Spaargelden 108.147 93.238 Andere schulden aan cliënten 44.439 32.290 Totaal 152.586 125.528 Uitgezette middelen Vorderingen op cliënten 165.112 149.495 Aantallen Leden 480 495 Spaarrekeningen 6.243 6.295 Leningen 1.475 1.278 Rekeningen-courant 6.246 5.933 De cursusgroep 'Personeels management Cliënten Advies' die op 22 oktober begint, heeft nog enkele open plaatsen. De ver- volgblokken van deze cursus zijn gepland op 4, 5 en 6 november, 28 en 29 november en 20 decem ber. De cursus is bestemd voor commercieel managers Cliënten Advies. Doel van de cursus is het toe rusten van deze managers voor alle taken op personeelsgebied. Zowel de cursus als de hand leiding 'Personeelsmanagement segment Cliënten Advies', die elke bank een dezer dagen ont vangt, ondersteunt de manager in het uitoefenen van zijn taak als people-manager. Aanmelden voor de cursus Personeelsmanagement (cursuscode CB.PI.01) is moge lijk met het aanmeldingsformu lier uit de segmentwijzer Cliënten Advies. Cicero C (040)217 70 27

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2