°4 10 BOB vervangt typeconcepten Tachtig procent geslaagden voor opleiding OpMaat Hypotheek 'Internet tussen hoop en vreesnuanceert 'broodje aap' verhalen Hernieuwd lezersonderzoek tijdschrift Import Export 19 9 6 Vandaag start proef bij achttien banken Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 110* Week 40 Vrijdag 4 oktober Bedrijfsvoering BOB, de afkorting staat voor Beheer Overeenkomsten Betaal diensten, wordt op deze dierendag bij acht proefbanken in gebruik genomen. Het systeem, in Windows herkenbaar aan het beertje, neemt een aantal administratieve processen over van cliënt- en bedrijvenadviseurs, zoals het maken van een openingsformulier reke ning-courant, het aanvragen van passen en het opvoeren en wijzigen van een automatische periodieke overboeking. Verloopt de proef succesvol, dan wordt BOB vanaf eind dit jaar grootschalig aan lokale banken geleverd. BOB vervangt typeconcepten; adviseurs kunnen in het bijzijn van de klant direct in het systeem muteren. Iedere adviseur heeft wel eens een zogenoemd typeconcept inge vuld: een formulier met rubrie ken, waarbij je een handleiding nodig hebt om er achter te komen wat je wel en niet in moet vullen, en welke codes je moet gebrui ken. Met BOB is dat afgelopen. BOB is voor de systemen ARC, RPK-ARC, APO en Personali- sering wat Cliëntbeheer voor CRAB is. Gebruiksvriendelijk Fred van Brederode en Harry Dekkers, projectleiders van het nieuwe systeem: "Adviseurs kun nen gegevens direct in BOB ver werken. Het is allemaal veel ningen gemaakt worden, evenals wijzigingen en opheffingen. Dekkers: "Openingsformulieren worden nu nog getypt, vaak op oude Adler-typemachines. Dat is niet meer van deze tijd. Met BOB roep je de klant op in Laura, je geeft aan wat voor rekening je wilt openen en openingsformu lieren en typeconcepten rollen uit de printer." Fouten nemen af Snelheid en gebruikersvriende lijkheid nemen toe, het aantal fouten daarentegen zal aanzien lijk afnemen. "Dagelijks worden er door alle banken samen zo'n elfduizend typeconcepten inge vuld. Wordt er iets niet of niet goed ingevuld, dan keurt het systeem de aanvraag of wijzi ging af. BOB controleert en vult de rubrieken zoveel mogelijk zelf. Fouten maken is bijna niet meer mogelijk", aldus Van Brederode. Ondersteuning Betaaldiensten C (040L217 60 41 Bedr ij venadviesgroep Over Internet doen intussen de wildste verhalen de ronde, vaak met een hoog 'broodje aap' gehalte. In iedere spelonk van cyberspace zou onguur en ongrijpbaar volk op de loer liggen om gegevens te kraken. De benaming elektronisch karrespoor zou meer recht doen aan Internet dan het zelfverzekerde elek tronische snelweg. En Internet zou hét marketingmedium van de toekomst zijn. Sterker nog, zonder Internet is er nauwelijks nog een toekomst denkbaar. De nuancering van deze bewe ringen is te vinden in een uit gave met de intrigerende titel 'Internet tussen hoop en vrees'. De vier delen van deze uitgave, geschreven door de Internet- deskundige Michiel Boreel, voeren de lezer langs de tech nologie en de zakelijke toepas singen van Internet én TrefPunt. De set is verpakt in een fraai vormgegeven TrefPuntomslag en is bestemd voor relaties die op TrefPunt gaan. Vanwege de brede aanpak zijn de vier boekjes ook heel geschikt voor de TrefPuntmanager bij de lokale bank. De voorinschrij ving is intussen geopend. Bestellen kan bij TrefPunt Nederland via e-mail service- desk@tref.nl of per fax (030) 215 18 05 onder vermelding van de banknaam, code, con tactpersoon en gewenste aantal. De richtprijs is 50,- (winkel waarde ƒ150,-), de minimale besteleenheid is vijf stuks. TrefPunt Nederland CPO-Desk r (030)215 25 89 gebruiksvriendelijker en efficiën ter dan de huidige manier van werken. Je zoekt net als in Cliëntbeheer de klant en de des betreffende rekening, kiest bij voorbeeld voor 'passen' en geeft aan welke pas besteld moet wor den. BOB vult automatisch de rubrieken. De adviseur contro leert de gegevens en geeft BOB met één druk op de knop op dracht deze door te leiden naar het systeem Personalisering, waar na de pas aangevraagd wordt." Openingsformulieren Met het systeem kunnen ook openingsformulieren voor de meest voorkomende ARC-reke- Eigen Huis De opleiding voor de OpMaat Hypotheek heeft alle records gebro ken. In ruim vier maanden tijd volgden 2.000 medewerkers van 530 banken de cursus. De meeste deelnemers hebben het examen inmid dels opgestuurd. Maar liefst 80% daarvan is geslaagd. Alle geslaagden kunnen vol over tuiging aan de slag met de verkoop van de OpMaat Hypotheek, die vanaf 14 oktober fors in de markt wordt geïntroduceerd. De 20% die is gezakt krijgt een herkansing. De examenuitslagen worden tot half oktober door middel van een brief aan de commercieel managers van de banken gestuurd. Voor de geslaagden bevat deze brief ook het diploma met de gratis visite- Relatiebeheer "Een tijdschrift als Import Export is één van de visitekaartjes van de Rabobankorganisatie", aldus hoofdredacteur Bert Oosterkamp van het segment Relatiebeheer. "Daarom onderzoeken we of het blad tegemoet komt aan de wensen en ideeën van klanten én banken." Hij verricht zijn onderzoek in twee fasen: eerst geven de banken aan wat ze ervan vinden en daarna de door de banken voorgedragen klanten. Twee jaar geleden is voor het laatst onderzocht of Import Export, dat een oplage heeft van ruim 17.000, voldeed. Klanten bleken een visie van de Rabo bank op bepaalde onderwerpen te missen, terwijl de banken het blad niet representatief genoeg vonden. "Beiden wilden meer Rabokarakter", zegt Oosterkamp, die inhoud en uitvoering van het blad liet aanpassen. "Het is nu tijd te meten of deze veranderin gen daadwerkelijk resultaat heb ben opgeleverd." Voordat het Nipo, die het onderzoek in opdracht van het segment Relatiebeheer uitvoert, klanten benadert krijgen eerst de ruim vijfhonderd banken met abonne menten op Import Export een diskette met een vragenlijst en het verzoek namen van klanten door te geven. Oosterkamp: "Het invullen is een fluitje van een cent en vergt niet veel tijd. We sturen een duidelijke invulin- structie mee." Het Nipo wil vanaf 21 oktober beginnen met de tweede fase van het onderzoek. "Het zou dus bij zonder plezierig zijn als de banken de diskette uiterlijk 15 oktober hebben opgestuurd aan het Nipo." Volgende week vallen diskette en invulinstructie bij de banken op de mat. Relatiebeheer (040)217 77 00 kaartjes, tenminste als deze vóór 1 september zijn aangevraagd. Als dat niet het geval is worden ze nagestuurd. Voor de gezakten bevat de brief een herexamen. De uitslag gaat het eerst naar de medewerkers die de opleiding het eerst volgden, en het examen op tijd instuurden. De reeds binnen gekomen examens van alle 107 groepen worden op die manier afgehandeld. Vervolgens wordt weer van vooraf aan begonnen met de examens die later zijn bin nen gekomen. Een bank die meer medewerkers naar de opleiding heeft gestuurd ontvangt dus niet alle uitslagen tegelijk. In voorbereiding is een vragen- antwoordenboekje met betrek king tot de OpMaat Hypotheek. Dit boekje verschijnt eind okto ber op de cd-rom/diskette. Direct na de herexamens volgt daarop een aanvulling met de goede op lossingen van de meest gemaakte fouten in het examen. Eigen Huis C (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1