treasury Navigator gewild hebbeding 'Trefpunt is kader en geen knellend keurslijf' 'De kans dat je niets verkoopt is klein' Samenvoegen rekeningafschriften sparen en betalen start vanavond Business Unit Manager Francoise Dorsman Aftrap actie Studievoorziening kinderen' Financiële Advisering Een veelbesproken onderwerp tussen ouders van kinderen is niet alleen de opvoeding, maar ook de studievoorziening voor hun kroost. De overheid is krachtig bezig met maatregelen die het pa en ma niet écht makkelijker maken. Het financieren van een stu die doe je er niet zomaar 'eventjes bij'. Dit gegeven vormt de aan leiding voor het uitbrengen van het marktbewerkingspakket 'Studievoorziening kinderen'. "Studievoorzieningen zijn een ook zijn, er is altijd wel een 'hot item' en je hebt er als interessante oplossing voor de financieel adviseur een grote ouders." De brochure over de terugtredende overheid, de hoge studiekosten, de noodzaak van op tijd plannen en de vele mogelijkheden voor ieder kind. scoringskans mee", zegt mar- keteer Esther Zimmerman. "Toen we er in Rabowijzer 3 over schreven, riep dat veel reacties op. Er valt véél te ver kopen. Sterker nog, de kans dat je niets verkoopt is klein. Hoe oud of hoe jong de kinderen De doelgroep is breed: ouders van kinderen van 0 tot 22 jaar. "In elke fase is er voor iedereen wel iets te regelen, onder ande re door de fiscale mogelijkhe den maximaal te benutten. Banken kunnen de ouders benaderen met een brief plus brochure. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen zijn er vijf briefversies. De brochure gaat over de terugtredende overheid, de hoge studiekosten, de noodzaak van op tijd plan nen en de vele mogelijkheden voor ieder kind. Titel is: 'Studeren? Cursus? Vervolg opleiding? Als ze het kunnen... hoe zorgt u dan dat het kan?" Het pakket bevat verder advie zen die de financieel adviseur aan deze groep klanten kan geven. De tips zijn per doel groep uitgewerkt. "Deze actie zal alle banken aanspreken, ongeacht in welke fase van seg mentatie zij zitten en los van de vraag of zij al volledig integra le adviezen geven." Banken kunnen zélf kiezen wanneer en hoe zij de actie uit voeren. "Selectie van klanten is niet voor alle banken even makkelijk", meent Zimmerman. "Desgewenst doen wij het voor ze, dat kost maar vijf tientjes méér." Het marktbewerkings pakket is te bestellen onder artikelnummer 80431. De prijs is 200,-. Mét centrale selectie kost het pakket 250,-, het artikelnummer is dan 80432. Vanaf week 43 worden de pak ketten toegezonden. Financiële Advisering C (040)217 70 07 Relatiebeheer De Rabobank Treasury Navigator, een eigentijdse variant van de ouder wetse papieren brochure, is ook in tern een gewild hebbeding. Menig relatiebeheerder heeft na lezing over het bestaan ervan handenwrijvend zitten wachten op zijn bestelling uit Best, om na levering tot de ontdek king te komen dat installatie bepaald geen sinecure is. "Dat is het juist wel", ontkracht Hans Bielok van het segment Relatiebeheer dit bezwaar. "Het probleem is namelijk dat de relatiebeheerder de Treasury Naviga tor op het netwerk wil installeren, en daar is hij niet voor gemaakt. De Treasury Navigator is niets meer en niets minder dan een elektronische brochure, bestemd voor klanten en geschikt voor stand-alone systemen. Installatie op de laptop van de rela tiebeheerder levert daarom geen problemen op." Banken die de moderne brochure toch op het net werk willen zetten, kunnen Internet raadplegen. Daar staat inmiddels een gebruikershandleiding voor de sy teem beheerder op. Het adres is: http://www.tref.nl/info98/thuis.ht m. Nog niet geleverde bestellingen gaan volgende week de deur uit. Wie voor 1 oktober bestelt, krijgt de Treasury Navigator voor 62,-. Daarna kost deze 66,-. Het bestelnummer is (9)80362. Relatiebeheer Z (040)217 77 00 Cliënten Advies' Vanavond is het zover. Dan wordt het spaarbanksysteem veranderd en schakelen alle banken over naar een tweewekelijkse ontbufferperio- de. Vanaf dat moment worden ook de Rekeningafschriften Sparen en Betalen samengevoegd en in één enveloppe naar de klant verzonden. Klanten worden in de periode van 27 september tot en met 25 oktober van deze wijziging op de hoogte gebracht door een bijsluiter die hen vertelt wat het samenvoegen precies inhoudt. Daarnaast worden tekstre gels op de afschriften van de Betaal rekening geprint. Voor meer infor matie kunnen banken circulaire 24/454 van 8 juli 1996 raadplegen (nummer 628203 van de cd- rom/diskette). Cliënten Advies (040)217 70 08 Bedrijvenadviesgroep Als we alleen een productsite neerzetten zijn we net de ABN- Amro, moeten de ontwerpers van TrefPunt hebben gedacht. Ze ontwikkelden een concept dat precies aansluit bij de coöperatie ve basis van de Rabobankorganisatie: lokale invulling met een sterke landelijke uitstraling. De filosofie van Raiffeisen in cybers- pace. "TrefPunt is daarom een kader en geen knellend keurslijf", zegt Business Unit Manager Francoise Dorsman. Nog maar nauwelijks een jaar geleden stond TrefPunt aarze lend in de startblokken. Inmiddels hebben meer dan vijftig steden en dorpen de vir tuele variant van het dorpsplein van weleer binnen hun grenzen. Iedere lokale bank heeft dat op zijn eigen karakteristieke manier aangepakt. "Juist die lokale invulling maakt TrefPunt uniek", meent Dorsman, die het Tref- Puntconcept beschouwt als een blauwdruk voor de toekomst. "De Rabobank wil zich kunnen meten met aanbieders als Planet Internet, maar heeft de ambitie zich op een wezenlijk andere manier, sterk lokaal bepaald, te profileren. Dit im pliceert dat de banken de ruim te moeten hebben om alleen vanuit hoofdlijnen te werken. Couleur locale kunnen wij niet centraal invullen." Overigens is niet iedere bank hier even blij mee. Sommige vinden het ontbreken van strakke richtlijnen knap lastig. Toch is Dorsman ervan over tuigd dat de meeste banken het op prijs stellen dat TrefPunt geen prefab product is, maar ruimte biedt voor eigen ideeën. "Banken wenden TrefPunt aan om hun relatienetwerken te versterken en verdiepen. Er zijn zelfs banken die de sociale con text waarvan ze deel uitmaken, hebben ingevuld, door bijvoor beeld informatie voor werklo zen op te nemen of startende ondernemers in het zadel te hel pen. Dat is de coöperatie ten top." TrefPunt is coproductie Het mes snijdt wat TrefPunt betreft aan twee kanten, zegt Dorsman. "Je biedt onderne mers en particulieren een laag drempelige toegang tot de elek tronische snelweg. Dat is de maatschappelijke kant van de zaak. Bovendien genereert de bank die TrefPunt goed inzet extra inkomsten. Eerst door ondernemers de mogelijkheid te bieden zich op TrefPunt te presenteren en straks ook door het genereren van inkomsten uit financiële transacties." Harde cijfers hiervan zijn op dit moment nog niet te geven. De filosofie achter TrefPunt kreeg gestalte in nauwe samen werking met de lokale banken. Dorsman: "De blauwdruk van TrefPunt is een coproductie van de banken en uitvoerders als Rabobank Nederland en TrefPunt Neder land." Het is een werkwijze die, als het aan Dorsman ligt, wordt voortgezet. "Banken, marketeers en automatiseer ders hebben elkaar keihard nodig. Pas als die drie goed samenwerken is een formule succesvol." De ambities van de Rabobank organisatie op Internet liegen er niet om. Nog dit jaar wil Tref Punt 20.000 leden (abonnees) hebben en moeten er 120 Tref- Puntbanken zijn. Dorsman hoopt dat iedere bank voor het einde van de eeuw TrefPunt heeft. "Technisch is dat geen enkel probleem. Wel vergt het forse marketinginspanningen van de lokale banken, die niet onmiddellijk worden terugver diend." Ze vindt dit geen reden om te wachten met TrefPunt. "De ontwikkelingen gaan heel snel en Internet is bijzonder populair gebleken. Alleen wie daar tijdig op inspeelt kan str aks ook nog meekomen. Samenwerkingsverbanden zoals tussen TrefPunt en VNU zijn daarbij essentieel." Deze samenwerking, waarvoor on langs een principeakkoord is bereikt, beoogt het aanbieden van een totaalpakket van elek tronische diensten op het virtuele Francoise Dorsman: "Alleen wie tijdig inspeelt op de ontwikkelin gen kan straks ook nog meeko men. marktplein van ieder TrefPunt. TrefPunt Nederland biedt onbeperkte toegang op Internet tegen lokaal tarief en is daar mee goedkoper dan andere aanbieders. Alleen de zomer- aanbieding van access provider World Online kostte minder, maar dat was slechts tijdelijk. Nu de bladeren vallen is deze aanbieding weer ingetrokken. TrefPunt Nederland CPO Desk r (030)215 25 89

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2