25 09 Waalsprong doet banken samen bruggen bouwen Apeldoc >rn koplo] per in leveni polissen Trainingen Chipknip en betaalautomaat Meest gestelde vragen RSB op cd-rom/diskette 19 9 6 Bank in Beeld over DGA's Vinex-bouwlocatie voorziet in bouw 24.000 nieuwe woningen BAN K llkj BEELD Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 103 Week 39 Woensdag 25 september Eigen Huis Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen, kortweg KAN, verandert in de komende jaren drastisch van karakter. Er komen in tien jaar 24.000 nieuwe woningen bij in het kader van Vinex, de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra. Nijmegen maakt een sprong over de Waal en gaat daar een bijna compleet nieuwe stad neerzetten en ook Arnhem staat voor grootschalige uitbreidingen in Driel-Oost. De Rabobanken in het gebied hebben nauw overleg om samen de kan sen die zich voordoen te grijpen. Het aanwijzen van het KAN- gebied als een van de Vinex- woningbouwlocaties noopte de banken Wijchen/Beuningen, woningbouw. Jan van Teeffelen, directeur van de Rabobank Nijmegen, over die samenwer king: "Via een platform willen Jan van Teeffelen: "Organisatiebelang boven individueel bankbelang.' Oosterhout-Lent, Over-Betuwe, Arnhem en Nijmegen samen te gaan werken op het gebied van tarievenbeleid, communicatie planning en informatievoorzie ning. De industriële ontwikkelin gen in het gebied, zoals de komst van de Betuwelijn, een gigantisch distributiecentrum in Valburg en de nieuwe Waalhaven, brachten de banken al anderhalf jaar gele den om de tafel om een gezamen lijke aanpak te bespreken, een corporate desk op te richten en de Middenmarkt actief te bena deren. Nu is er dus samenwer king op het gebied van de we elkaar op de hoogte houden van alles wat er speelt op de hui zenmarkt, zoals afspraken en contacten met projectontwikke laars, aannemers en makelaars, de tarieven die elke bank afzon derlijk voert, en de wijze van communiceren met de kopers van nieuwbouwwoningen. Vooral het tarievenbeleid ligt gevoelig. We willen uiteraard niet eikaars klanten aftroggelen. Daarom is een open communicatie belang rijk. Er komen natuurlijk heel veel potentiële klanten van bui ten, maar ook uit eikaars werk gebieden." Doel van de samen- Bedr ij venadviesgroep Is het Relatiesysteem Bedrijven, oftewel RSB, te gebruiken voor het aanmaken van Excelbe- standen? Hoe selecteer ik klan ten met een bepaald aantal werknemers? Hoe komen de kosten van Telegirotransacties tot stand? Dit zijn maar een paar van de vragen die regelmatig opdoemen bij RSB-gebruikers. De antwoorden op de meest gestelde staan op de eerstvolgen de cd-rom/diskette. Mochten die antwoorden geen soelaas bie den, dan brengt een telefoontje met de Helpdesk Informatisering uitkomst. Helpdesk Informatisering (030)215 33 33 werking is juist om één gezicht naar de markt te hebben, zowel naar de kopers als naar andere partijen in de markt. Alle vijf banken zijn overtuigd van het belang van samenwer king. De drie kleinere banken en de twee grote stadsbanken heb ben alle vijf een eigen plan gemaakt, met eigen doelstellin gen, maar daarnaast ook een 'bovenlokaal' beleid uitgestip peld. Van Teeffelen: "Via databa ses en Internet spelen we elkaar informatie toe. We streven naar een situatie waarbij, als er bij de ene bank pieken ontstaan bij de hypotheekadviseurs, deze mede werkers daar waar mogelijk door een andere bank worden uitge leend. En bovendien maken we een gezamenlijk communicatie plan om potentiële klanten te benaderen. Binnenkort gaan we als platform een gesprek aan met vier andere Rabobanken die grenzen aan het werkgebied, om te kijken of ze ook mee willen doen. Ik ben ervan overtuigd dat het organisatiebelang boven het individueel belang van elke bank afzonderlijk gaat in het geval van deze ontwikkelingen." Eigen Huis C (040) 217 70 29 Als een directeur-grootaan deelhouder (DGA) zijn bedrijf verkoopt, komt er veel geld vrij. Voor de bank is dat een belangrijk moment. Bank in Beeld belicht vandaag wat de klant wil en wat de Rabo bank te bieden heeft. In de korte berichten aandacht voor de Robeco Groep, die met veel succes voorzichtige beleg gers binnenhaalt via het nieu we AEX-fonds. Verder een bericht over het Nationale BetalingsCircuit dat de Post bank en de andere banken na 21 jaar bijna gerealiseerd hebben. "Levenproducten komen in bijna elk klantencontact ter sprake, en niet zonder resultaat", aldus John Kremer, financieel adviseur bij de bank Apeldoorn. Van januari tot begin september sloot de bank dui zend van deze polissen af. De bank heeft daarmee een ruime voor sprong op de banken Eindhoven en Rotterdam. Die kwamen op ruim 700, respectievelijk meer dan 600 levenpolissen uit. Ook brak de bank Apeldoorn met dit resultaat haar vorige record: 980 polis sen in heel 1995. Cliëntadviseurs, verzekeringsad viseurs, relatiebeheerders, finan cieel adviseurs en hypotheekadvi seurs. Ruim de helft van de medewerkers van de Gelderse bank verkoopt levenproducten. "We werken vanaf 1995 met de segmentformule volgens Visie '98", verklaart Kremer de afzetstijging van levenproducten. "Sinds die tijd is de behoefte van de klant nog meer dan voorheen de basis voor de advisering. Levenpro ducten zijn daar nu een wezenlijk onderdeel van. Voorheen kwa men deze producten incidenteel aan de orde." Volgens Kremer spelen ook externe ontwikkelin gen een rol bij de populariteit van levenproducten. "Fiscaal gezien zijn producten met een levensver zekering interessant. Verder mer ken wij dat de flexibiliteit van producten als Cumulent, waarbij klanten de mix van het spaar-, heleggings- en het verzekerings- deel kunnen veranderen, drem pelverlagend werkt." Relatiebeheer/Bedr ij venadviesgroep De Chipknip is een bot item. Bijna dagelijks, of het nu op tv, radio of in de krant is, komt de Chipknip in het nieuws. Nu de landelijke introductie van het nieuwe betaalmiddel snel dichterbij komt, her haalt de RabobankAcademie, bij voldoende belangstelling, twee een daagse trainingen: de 'Verkooptraining betaalautomaat' en de seminar training 'De Chipknip en de betaalautomaat'. De trainingen zijn voor bedrijvenadviseurs en relatiebeheerders met klanten waar vaak contant betaald wordt. Inschrijven kan tot 9 oktober. Anita Koek van Rabobank Kaatsheuvel is een van de advi seurs die de verkooptraining eerder volgden: "De cursus is heel praktisch. In groepjes van twee worden klantadviseur- situaties geoefend. Het geoefen de kan ik nu mooi in de praktijk brengen. Door de training voel ik me ook zekerder." Ander voordeel van de training vindt Koek de mogelijkheid om erva ringen met andere banken uit te wisselen: "Je leert veel van elkaar. Daarom is het prettig dat er tijdens de cursus veel ruimte voor onderling overleg is." De seminartraining over 'De Chipknip en de betaalauto maat' wordt verzorgd door Door-training en is bedoeld om de contracterende vaardighe den tijdens het informele gedeelte van een seminar te ver groten. Jos Boersen van Rabo bank Hoogland is naar de trai ning geweest en heeft de opge dane kennis al in praktijk kun nen brengen: "We hebben met de bank een seminar voor ondernemers georganiseerd met als thema de betaalautomaat. In de Door-training is in prak tijksituaties uitgelegd hoe je een klant en met name een niet- klant tijdens een seminar moet benaderen. Natuurlijk moet je ook zorgen dat je productin- houdelijk goed op de hoogte bent." Beide trainingen kosten ƒ495,- en worden bij voldoende be langstelling dit najaar herhaald. Aanmelden is mogelijk bij de RabobankAcademie via het aanmeldingsformulier dat op de eerstvolgende cd-rom/dis kette en in de opleidingsplanner is opgenomen. Bedrijvenadviesgroep r (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1