23 °9 'Hij die voorop keert massa de loopt Het elektronisch raadplegen van 'output' is eenvoudiger en sneller JBanken geven rapportcijfer 7 pan Cliënt Bedienings Systeem 19 9 6 Ondernemers spelen onvoldoende in op trends Ook in toekomst mogelijkheid voor aanmelding ANW- hiaatverzekering Proef gestart met Centraal Elektronisch Archief Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 101 Week 39 Maandag 23 september Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep "Branche-organisaties en ondernemers signaleren wel trends, maar ondernemers spelen daar niet tijdig op in. Blijkbaar geldt nog steeds het oude gezegde: hij die voorop loopt keert de massa de rug toe." Dit zei Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh afgelopen donderdag tijdens de conferentie 'Van Trend naar Rendement'. "Ondernemers hebben zich mas saal bekeerd tot de stelling dat de klant koning is", aldus Van den Goorbergh. Hij baseerde zijn uit spraken op een onderzoek van KI'MG en het NIPO in opdracht van Rabobank Nederland. Ruim drieduizend ondernemers in het midden- en kleinbedrijf werkten hieraan mee. "Uit het onderzoek blijkt dat het Ook in de toekomst is het voor medewerkers in bepaal de gevallen mogelijk om zon der medische waarborgen te worden geaccepteerd voor de ANW-hiaatverzekering. Dit is het geval als een medewer ker bij de organisatie in dienst treedt of als een alleen staande medewerker huwt of voldoet aan de voorwaarden om als samenwonend te wor den beschouwd. De uitzondering geldt ook voor medewerkers die zich op 1 juli 1999 aanmelden omdat voor hun partner dan de over gangsregeling (die geldt voor partners waarmee men is gehuwd en die zijn geboren op of na 1 januari 1950 maar vóór 1 juli 1956) vervalt. De aanmelding dient plaats te vinden binnen drie maanden nadat de wijziging zich heeft voorgedaan. Iedereen die zich inmiddels heeft aangemeld voor de ANW- hiaatverzekering krijgt hiervan een ontvangstbevesti ging. Als die bevestiging er op 9 oktober nog niet is, moet men contact op nemen met de Infodesk Directoraat Personeel. Infodesk Directoraat Personeel C (030) 216 44 46 kwaliteitsbewustzijn van klanten momenteel de belangrijkste trend is. Maar ook op een andere manier prijkt de klant hoog op de ranglijst van onderzochte trends. Ditmaal als een onvoorspelbaar wezen", aldus Van den Goorbergh, die ook de technologische voor uitgang en de flexibele inzet van personeel als voorname trends noemde. Slechts de helft van de bedrijven blijkt echter iets te doen met gesignaleerde trends. Tijdgebrek, geldgebrek of het ontbreken van mogelijkheden zijn daarvoor de belangrijkste argumenten. Onder nemers vinden dat hun bank een belangrijke rol speelt bij het onderkennen van trends. Een databank over de eigen sector, gevoed door de bank, zien ze daar bij als voornaam instrument. Ook willen ze van de traditionele kredietverlening af. In plaats daar van vragen ze om risico- en cash- managementdiensten. Bovendien moet de relatiebeheerder de bedrijfstak begrijpen en door gronden. Internationalisering geen trend Internationalisering zien onder nemers veel minder als trend. Dat bleek ook uit een elektroni sche enquête tijdens het congres. "De klant is al internationaal", stelde één van de ondernemers vast. Hij en zijn zaalgenoten vin den de kritische klant van van daag geen bedreiging voor de bedrijfsvoering. Een visie die werd onderstreept door een van de andere sprekers, Jet Creemers, directeur Planpraktijk. 'Tedere ondernemer kan inspelen op trends en klanten vinden. Wat dat betreft liggen de mogelijkhe den op straat. Zo is ook mijn bedrijf ontstaan." Planpraktijk helpt particulieren op onortho doxe wijze van hun schulden af te komen door ze te attenderen op mogelijkheden dichtbij huis. Creemers: "Nederland investeert teveel in uitkeringen, terwijl het werk voor het oprapen ligt. De gevestigde orde laat alles Jet Creemers, directeur Planprak tijk, één van de sprekers tijdens het congres: "De kansen liggen dichter bij huis dan men denkt." graag bij het oude." Volgens VNO-voorzitter Blankert is tevre denheid en zelfvergenoegzaam heid de grootste bedreiging van de economie. "Ondernemen is namelijk inspelen op trends." Relatiebeheer r (040)217 77 00 Bedrijvenadviesgroep De meeste onderdelen van het Cliënt Bediening Systeem (CBS) krij gen van de banken het rapportcijfer 7. "Een mooi resultaat", zegt Elise Colen van het segment Bedrijvenadviesgroep, "maar niet vol doende om tevreden achterover te leunen." Over het onderdeel 'Uithoeken' zijn de banken namelijk aanmerkelijk minder te spre ken, zo blijkt uit een onlangs gehouden enquête bij alle banken. "Het hart van een financierings- aanvraag", noemt Colen het CBS. Het gros van de kredietbe heerders, 94%, blijkt het systeem vrijwel dagelijks te gebruiken. Ook Relatiebeheerders, mede werkers Commerciële Ondersteu ning en Bedrijvenadviseurs wer ken er frequent mee. Toch vindt de meerderheid bij iedere nieuwe versie een gebruikershandleiding noodzaak, bij voorkeur op papier. "De globale processen beheersen ze uitstekend", verklaart Colen. "Komt het echter op bijzondere onderdelen aan, dan ontbreekt een deel van de noodzakelijke kennis." Ruim eenderde van de banken gebruikt bijvoorbeeld het onder deel 'Revisie' niet. Als zij een financieringsaanvraag willen actualiseren met de jaarcijfers van de klant, doorlopen ze het hele aanvraagproces. Des te opmerkelijker is het dat de huidi ge gebruikers aangeven geen uit gesproken behoefte te hebben aan een opleiding om het systeem onder de knie te krijgen. Colen: "Ik denk dat de opleiding voor beginners, die binnenkort beschik baar komt, wel goed aansluit op de dagelijkse praktijk." Intussen kunnen de banken via Internet discussiëren over de mogelijkheden en onmogelijkhe den van het CBS. Daarvoor is een aparte homepage in het leven geroepen, die ook informatie bevat. In oktober en november krijgen de banken de nieuwste versie van het CBS: 1.5.1. Colen verwacht dat dan ook het onder deel 'Uithoeken' beter aansluit op de wensen van de banken. "In de nieuwe versie is dit aanzienlijk verbeterd, maar hebben we ook een aantal andere zaken aange pakt. In de releaseletter bij de nieuwe versie staat precies aange geven wat. Ook bevat de aanbie dingsbrief een rubriek 'Wist je dat?'. Daarin geven we antwoord op vragen die tijdens de enquête naar voren kwamen." De enquê te wordt verder aangewend om de onderhoudslijst van CBS aan te vullen. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Zeven lokale banken nemen sinds kort deel aan een proef met het Centraal Elektronisch Archief (CEA). Het CEA is een nieuwe toe passing waarmee de lokale bank output eenvoudig en snel vanaf een Laura-werkplek kan raadplegen. Als de proef goed verloopt wordt het CEA in 1997 beschikbaar gesteld aan de lokale banken. In samenwerking met de proef- banken en de segmenten is een set van lijsten samengesteld zoals de kopie-rekeningafschriften en het overzicht mutaties Vast Bestand. Deze worden tijdens de proef met het Centraal Elektronisch Archief getest. "Het grote voor deel van het CEA is dat een bank de output elektronisch kan opzoeken vanaf een Laura-werk plek", zegt Edwin Cornelissen van het segment Cliënten Advies. "Dagelijks ontvangen de lokale banken van Rabobank Nederland grote hoeveelheden uitvoer van de centrale systemen. Deze out put bestaat uit lijsten en microfi ches (COM-output) en gaat met de bekende postauto's naar de banken. Het raadplegen van deze media is voor de lokale bank behoorlijk arbeidsintensief. Zeker wanneer de uitvoer ligt opgeslagen in het archief van de bank. Het elektronisch zoeken is eenvoudiger en gaat veel sneller." De nieuwe toepassing heeft ook voordelen voor de fysieke hand- ling en het archiefbeheer. Het uit pakken, controleren en lokaal distribueren van kopie-micro fiches naar de kantoren komen grotendeels te vervallen. Cornelissen: "Niet alle output komt echter in aanmerking om te worden gearchiveerd in het CEA. Het CEA is vooral geschikt voor lijstwerk dat is gebonden aan lange bewaartermijnen en waar van de opvraagfrequentie laag is." Als de proef naar tevredenheid verloopt wordt het CEA in 1997 gefaseerd beschikbaar gesteld aan de lokale banken. Op termijn kunnen de micro-fiches dan ver dwijnen. Advisering P I r (040)217 71 20

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1