Delphi-methode levert veel ideeën op voor Bedrijfsvoering naar '98 'Het gaat bij ons met vallen en opstaan' Extra informatie en materialen voor actie Rabo TotaalPakket Deelnemers drogen steentje bij aan toekomstdiscussie Colofon Bank Hoogeveen segmenteert Bedrijfsvoering De eerste Delphi-ronde in het kader van het verandertraject Bedrijfsvoering naar '98 heeft tal van waardevolle ideeën opgele verd. De helft van de ruim tweehonderd deelnemers heeft schriftelijk een steentje bijgedragen aan de discussie over de toekomst van de afdeling Bedrijfsvoering. Voor de Delphi-methode hebben zich ruim vierhonderd medewer kers aangemeld: honderd direc teuren, honderd commercieel managers en tweehonderd hoof den Bedrijfsvoering. De deelne mers kregen de resumés van de intake-gesprekken, met het ver zoek binnen één week te reageren op de samenvatting van hun eigen functiegroep. Ongeveer de helft heeft aan deze oproep gehoor gegeven. Hun opmerkin gen zijn vervolgens gebruikt tij dens de summercourses, waarvan de Rabokrant al verslag deed. Breed draagvlak Inmiddels hebben de deelnemers een nieuw pakket informatie ont vangen. Hun eigen opmerkingen en de bevindingen van de sum mercourses zijn samengevat en opgestuurd. Ook hierop kunnen de Delphi-deelnemers reageren. Bij deze laatste verzending is ook een floppy meegezonden. De reacties kunnen dus op dat schijf je worden geretourneerd. Het doel van de Delphi-methode is tijdens de ontwikkeling van het verandertraject ideeën op te doen of te toetsen. Verder creëert de methode een breed draagvlak onder de lokale banken. Als straks daadwerkelijk veranderin gen worden doorgevoerd krijgt de Delphi-methode een ander doel. Dan staat het leren van elkaar en het creëren van een net werk voorop. De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chantal van de Sande Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 Tijdens de bijeenkomsten kwa men de hoofden Bedrijfsvoering met tal van tips die betrekking hebben op het gezamenlijk ver anderen van de bedrijfsvoerings functie. Verder meldt een aantal dat altijd vanuit de klant moet worden gedacht en afhankelijk daarvan de taken moeten worden belegd. Een andere tip luidde: zorg voor wederzijds begrip tus sen de segmenten en participeer in eikaars werkoverleg. Bedrijfsvoeringstaken centraal De commercieel managers stellen dat ze het gezond vinden wan neer zij zelf een deel van de bedrijfsvoeringstaken op zich nemen. Maar, luidt een andere opmerking, houdt bedrijfsvoe ringstaken die voor de segmenten hetzelfde zijn centraal. Verder merkte een enkeling op dat het goed zou zijn om eens bij een ander bedrijf te kijken hoe daar met bedrijfsvoering wordt omge gaan. De directeuren tenslotte onderschrijven het standpunt dat de segmenten 'klant' zijn van de eenheid Bedrijfsvoering. De seg menten definiëren de processen en kopen vervolgens ondersteu ning in bij Bedrijfsvoering. Tips van directeuren zijn: neem bij projecten als Delta ook bedrijfs voeringsaspecten mee én bena druk bij de lokale bank het ondernemerschap. De meeste directeuren zijn van mening dat de verantwoordelijkheid voor het herinrichten van bedrijfsvoering ligt bij de lokale banken. Toegevoegde waarde De Delphi-methode werpt vol gens projectleider Willem Heijns vruchten af. "We zijn dan ook van plan hiermee door te gaan", stelt hij. Heijns voegt daaraan toe dat medewerkers die nog niet in staat zijn geweest een bijdrage te leveren, nog steeds kunnen instappen in het Delphi-traject. "Momenteel wordt nagegaan wat de mogelijkheden zijn om Delphi op Internet voort te zet ten", kijkt Heijns vast in de toe komst. "Voorwaarde is dat de methode een toegevoegde waar de levert aan de lokale banken. In de tweede ronde is dan ook aan de deelnemers gevraagd of zij geïnteresseerd zijn om de Delphi- methode via Internet voort te zet ten. Mogelijk dat daarnaast ook een discussieplatform op Internet wordt gerealiseerd over het onderwerp Bedrijfsvoering naar '98." Ruud Weinans: "Kennen en herkennen van de klanten staat voorop." De bank Hoogeveen voerde onlangs de segmentering officieel in. Dat ging gepaard met buitenbancaire evenementen om het teamgevoel te versterken en spontane acties per segment. Die varieerden van een kompas onder het motto 'Tijden veranderen' tot beschuit met muis jes en geboortekaartjes voor de 'borelingen'. 'Allemaal Focussen op hetzelfde doel', sprak het managementteam van de bank, dat de teamgedachte sterk aanhangt. Commercieel directeur Ruud Weinans licht dat toe. "Wat vormt het bestaansrecht van de Rabobank Hoogeveen, vroegen we ons af. Het feit dat wij onder nemende mensen professioneel helpen. Dat gaat het beste met hechte teams en die gedachte hebben we verder geënthousias meerd. De verantwoordelijkheid Cliënten Advies De verkoop van het Rabo TotaalPakket gaat begin oktober van start. Alle lokale banken ontvangen de komende weken extra infor matie over en materialen voor de actie. De lokale banken krijgen een dezer dagen een doos met de naam 'Introductie Rabo Totaal- Pakket'. Deze doos bevat een video en sheets. De video geeft op een volwassen speelse manier informatie over het TotaalPakket. De commercieel manager Cliënten Advies kan hem gebruiken om de cliëntadviseurs te informeren over én te ondersteunen bij de verkoop van het TotaalPakket. Ook de sheets zijn bedoeld voor een interne presentatie. Deze week krijgen de banken ook de selecties voor het Rabo Totaal- Pakket. Volgende week ontvangen de banken de Alfa-procedure, de handleiding collectieve vervan ging en de mailings voor de Rabocardhouders. De brieven worden gepersonaliseerd gele verd. De NAW-gegevens zijn ont leend aan de bestanden van de banken. De ervaring heeft geleerd dat de aanschrijvingen soms niet correct zijn. Het advies aan de banken is om hier kritisch naar te kijken. De brieven zijn gedateerd op oktober en ondertekend vol gens de eerdere opgaves van de banken. De Word-sjablonen liggen eind september bij de lokale banken. De levering van de Word-sjablo nen heeft vertraging opgelopen omdat het segment extra aan dacht wilde besteden aan de test. Dit om problemen te voorkomen zoals die zich voordeden bij de sjablonen voor de actie Tele- Sparen. De Saldolezers, die Rabocardhouders in de actie van het Rabo TotaalPakket als wel komstgeschenk krijgen aange boden, worden eind september geleverd. Medewerkers van de Rabobank organisatie kunnen het Rabo TotaalPakket vanaf oktober aan vragen. De Beleids Voorbereidings Commissie Cliënten Advies advi seerde in juli om alle medewer kers een jaar lang het Rabo TotaalPakket gratis aan te bieden en hen vanaf 1 oktober 1997 der tig gulden per jaar te laten beta len. In oktober begint ook de col lectieve vervanging van de cards. Het segment Cliënten Advies raadt de banken aan de mailings te versturen op het moment dat voor de betreffende bank de collectieve vervanging van de cards start. Wanneer dat is staat in de handleiding collectieve ver vanging die ook eind september wordt verstuurd. Banken waar de collectieve vervanging in november begint, wordt geadvi seerd de mailings eind oktober te verzenden. Cliënten Advies (040)217 70 08 ligt dan ook heel bewust bij de teams zelf. We verwachten véél van deze aanpak." Met selectie en toewijzing van klanten aan adviseurs is de bank volop bezig. "Maar het gaat met vallen en opstaan, we merken dat onze systemen hier en daar toch vervuild zijn." Nagenoeg ieder een bij de bank volgt een afgeba kend opleidingstraject, soms op volstrekt nieuw terrein. "We had den een afdelingshoofd, die een beroepentest aflegde. Deze HBO- man verruilde vervolgens zijn lei dinggevende functie voor een stu die. Als financieel adviseur voelt hij zich nu als een vis in het water." Weinans hecht eraan het begrip 'lerende organisatie' invulling te geven. "Mensen gaan bij zichzelf te rade. Dan blijkt, vaker dan wel eens wordt gedacht, dat men bereid is over te stappen." De commerciële binnendienst is letterlijk dichtbij de adviseurs gepositioneerd. "We werken met teams van adviseurs, binnen- en buitendienstmedewerkers. De mensen opereren als een eenheid en zijn samen verantwoordelijk voor een groep klanten. Kennen en hérkennen van de klanten staat voorop." De teams werken in afzonderlijke ruimtes. "Er ontstaan hele goede kruisbestuivingen tussen adviseurs en medewerkers. Voor adviesge- sprekken zijn er speciale spreek kamers. Dat is neutraal terrein.". De nieuwe aanpak van de bank wordt later aan de klanten gepresenteerd. "We denken aan een opvallende brochure, per segment. Dat deden we eerder en we kregen toen zeer positieve reacties."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2