Olivetti stoot pc-divisie af Bedrijfsleven mist informatie over Euro Visie '98 in Bank in Beeld Kanshebbers voor Beleggings Trofee '96 klappen uit school Insturen coupons JongerenRekening nu verleden tijd Colofon Uit onderzoek werkgeversorganisatie blijkt: Bedrijfsvoering Financiële Advisering De afdeling Informatisering Aangesloten Banken van Rabobank Nederland onderzoekt op dit moment de consequenties van het besluit van Olivetti om de divisie Personal Computers af te stoten. Medio oktober verwacht Informatisering meer duidelijkheid te verschaffen. Voor de korte termijn is levering van Olivetti pc's geen probleem. De continuïteit van de reeds geplaatste Olivetti pc's is in alle gevallen gewaarborgd, aangezien de apparaten uit standaardcomponenten bestaan. Volgens Olivetti-topman Francesco Caio wil het bedrijf zich buiten Italië vooral concentreren op 'system services': het als service organisatie zorgdragen voor de installatie, het onderhoud en de ondersteuning van pc-configura- ties. De productie van pc's is Cliënten Advies Zoals eerder gemeld in de Rabo- krant is het opsturen van cou pons voor het krijgen van premi ums voor nieuw geopende Rabo JongerenRekeningen vanaf 16 september verleden tijd. Rabo- facet neemt de coupons die na die datum binnenkomen niet meer in behandeling, maar stuurt ze terug naar de betreffende bank. De ban ken kunnen voortaan de premi ums bij Rabofacet bestellen via Mira of Fris. De bestelhoeveel- heid is minimaal drie en maxi maal negen stuks per bestelling. Premium Artikelnummer Klokradio 2440 Camera 2441 Yak Bak 80076 CD-dance 80077 Fietscomputer 80078 Video Ritchie Rich 80079 Baseballpet 80080 Bo de Knuffelhond 80081 Cliënten Advies C (040)217 70 08 De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chantal van de Sande Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 verliesgevend, maar ook de ren derende fabricage van kantoor machines wil Olivetti afstoten. Het bedrijf is nu druk op zoek naar een overnamekandidaat. Tot die tijd is de continuïteit in de leve ring van pc's gegarandeerd. De Rabobank maakt momenteel gebruik van zowel de Olivetti ser vice-organisatie als van Olivetti pc's. Met de service-organisatie is in de loop der jaren een produc tieve werkrelatie gegroeid. Via dit kanaal worden inmiddels ook de niet-Olivetti apparaten bij de Voor het onderzoek zijn driehon derd bedrijven benaderd met gerichte vragen over de naderen de muntwisseling. Het onderwerp bleek bij veel van de benaderden te leven. De behoefte aan meer concrete informatie is echter groot. Slechts 8,3% bereidt zich momenteel voor op de komst van banken geïnstalleerd en onder steund. De recente ontwikkelin gen bij Olivetti zijn volgens Informatisering geen reden deze relatie te heroverwegen. "De situatie met de Olivetti pc's en servers is echter van een ander karakter. Voor deze apparaten be staan verschillende gelijkwaardige alternatieven van andere merken die vanuit de informaticadisci- pline binnen Rabobank Nederland regelmatig worden verkend en soms voordelen lijken te bieden. Ook zonder de huidige ontwik kelingen was de keuze van de Rabobank voor het pc-merk Olivetti aan heroverweging toe", zegt Ralf Dekker, hoofd Infor matisering. Informatisering AB (030)215 31 71 de Euro. Meestal zijn dit de gro tere bedrijven. Een enkeling daar van heeft nieuwe muntautoma- ten besteld. Anderen hebben de computerprogramma's al aange past of hebben daarvoor gevor derde plannen. De overigen den ken nog voldoende tijd te hebben. Een meerderheid van 57,3% zegt Martin Houben is onderdirecteur van de bank Tilburg, vorig jaar tweede in de A-categorie: "Vroeger bleven we wachten op reacties van klanten. Nu zitten we in een professionaliseringsslag. Financieel adviseurs en bedrijven- adviseurs spreken, binnen hun portefeuilles, beleggingsrelaties aan. We maken afspraken met klanten, bepalen doelstellingen, bespreken tactieken. Dat levert veel belegd vermogen op, vooral uit de bedrijvensector. Er is een enorme capaciteit binnen je klan tenbestand. We laten zien dat wij het vak goed verstaan en koppe len dat aan een sterke nazorg. Dat betekent goede afspraken maken, want de klant beslist uit eindelijk over koop of verkoop." Houben is optimistisch: "We gaan onze koppositie vasthouden. Dit keer wordt Tilburg nummer één! Annelies van der Weijde, seg mentmanager bij de Rabobank Hoogland, was verrast over de toppositie van haar bank. over onvoldoende informatie te beschikken om zich te kunnen voorbereiden. Men mist vooral eenduidige signalen vanuit de politiek en meer concrete ver talingen naar de praktische con sequenties. De sectoren die zich vooral voorbereiden op de komst van de Euro zijn de industrie, de vervoerssector en de zakelijke dienstverlening. De bouw, de handel en de land- en tuinbouw lopen achter. Aanstaande vrijdag zal met het oog op de komst van de Euro een speciale pagina in de Rabokrant verschijnen. Tl O O *3 <3- O <3- R» 3 "Achteraf denk ik dat we door actief relatiebeheer en netwer ken, vooral met accountants, de basis legden. De samenwerking met Schreden Co. heeft ook bijgedragen. Daarnaast speelt dat sommige agrarische klanten de beschikking kregen over forse kapitalen." Maar het ging niet altijd van een leien dakje. "We werken voor alerte ondernemers, die heel goed weten wat er te koop is. Met als gevolg een bij vlagen felle concurrentiestrijd. Niettemin hebben we dankzij onze pro-actieve opstelling zelfs aanzienlijke bedragen bij concur renten kunnen weghalen." Van der Weijde heeft de smaak te pak ken. "We gaan dóór met actief relatiebeheer. Hoogland gaat voor nummer één!" Kees Cornelissen, directeur van de bank De Valk, had het tij behoorlijk mee. "Wij kregen er enkele grote klanten bij omdat veehouders hun bedrijf verkoch ten." Hij relativeert de toppositie van de bank. "We zijn een be scheiden bank, met een beschei den portefeuille en we waren eer lijk gezegd net zo verrast met deze eerste plaats als iedereen." Het behouden van de hoogste positie wordt dan ook geen doel op zichzelf. "Dat wordt zeker geen speerpunt van ons beleid, we zijn primair geen beleggings- bank. Natuurlijk zullen we met een schuin oogje onze plek in de gaten houden. Maar we proberen op de allereerste plaats onze klanten zo goed mogelijk te hel pen." Aan het winnen van de Beleggings Trofee '96 wordt bij de bank De Valk niet gedacht. "Ik weet absoluut niet waar we gaan eindigen." IRIS Infolijn C (010)224 14 14 Het Nederlandse bedrijfsleven loopt nog niet warm voor de Euro. Slechts 8,3% van de bedrijven bereidt zich daadwerkelijk voor op de komst van de nieuwe munt. De rest denkt nog genoeg voorberei dingstijd te hebben of weet niet wat aangepast moet worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de werkgeversorganisatie VNO-NCW, waarvan de resultaten gisteren in het blad Forum zijn vrijgegeven. "De Rabobank had een beetje een oubollige uitstraling naar de klanten. Ik denk dat Visie '98 ertoe kan bijdragen dat dat gaat veranderen", zegt bedrijvenadviseur Cees van Esch van de Rabo bank Den Bosch vandaag in Bank in Beeld. Presentatrice Barbara van Beukering praat daarin met drie medewerkers van plaatselijke banken en met Cees van der Velden, projectleider Visie '98 bij Rabobank Nederland, over de voortgang van de nieuwe strategie. Cliëntadviseur Anne Marie Martens van de Rabobank Tilburg en John Bellemakers, hypotheekadviseur bij de Rabo bank Deurne, zitten, net als Van Esch, midden in het ver anderingsproces naar een andere manier van werken, waarbij de klant centraal staat. Ze zijn echter van mening dat Rabobank Nederland niet snel genoeg verandert. Ook Van der Velden ervaart dat mede werkers van Rabobank Neder land nogal eens "terugvallen op de oude cultuur, met veel nota's en veel met elkaar bezig zijn. De focus op de klant groeit maar langzaam bij een behoorlijk deel van Rabobank Nederland." Meer luisteren naar plaatselijke banken, min der administratief werk voor cliëntadviseurs, betere ex- en interne communicatie en meer aandacht voor de bevoegdhe den van de medewerkers zijn volgens de drie adviseurs van plaatselijke banken belangrij ke aandachtspunten voor ieder een bij Rabobank Nederland. Bank in Beeld besteedt in deze aflevering ook kort aandacht aan het Totaalpakket en de OpMaatHypotheek. BAN K lik! BEELD Drie banken zijn grote kanshebbers op de Rabobank Beleggings Trofee '96: Tilburg, Hoogland en De Valk (en niet buurtbank Lunteren zoals eerder gemeld). Zij realiseerden qua totaal bewaard vermogen een groei van gemiddeld vijftig procent, aanzienlijk méér dan het gemiddelde van bijna acht procent. Hoe doen die- Brabanders, Utrechtenaren en Gelderlanders dat? Een onderdirec teur, segmentmanager en directeur klappen uit de school.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2