17 o 9 Afwikkeling klachten door gebruik Eftel veel sneller 4 Niet meer wachten maar op de klant af Tuinbouwers gezocht met passie voor vernieuwing 'E-mail adres op openingstijdenbord vergroot bereikbaarheid van de bank' 19 9 6 RoboMagazine over cliëntadviseurs I De compütër te lijf i Voor Nationale Tuinbouw Ondernemersprijs '97 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 97 Week 38 Dinsdag 1 7 september Relatiebeheer Het papierloze kantoor is weliswaar nog steeds een utopie, maar Ans van Barneveld van Kwaliteitszorg en Reclames Financiële Markten is binnenkort in ieder geval van haar papierstapels af. Banken hoeven namelijk niet meer te reclameren op een archaïsch formulier, maar kunnen klachten over buitenlandse valutatransacties sinds kort sim pelweg versturen via Eftel, het beleggingssysteem van de Rabobank. "Het gebruik van Eftel scheelt dagen", vertelt Edwin de Ron van Rabobank Aalsmeer, die het systeem als één van de eersten in de praktijk uitprobeerde. "Als ik vroeger een klacht had over een valutatransactie, duurde het bijna een week voordat deze was •V afgehandeld. Nu toets ik de klacht in en heb ik binnen twee dagen antwoord." Tijdwinst was ook voor de back-office waar Van Barneveld werkt, de voor naamste reden het Effecten Order- en Bewaarbedrijf in te schakelen. Van Barneveld: "Alle banken hebben Eftel, de ontwikkeltijd bleek minimaal, terwijl het gebruik van Eftel aanzienlijke tijdwinst oplevert én een forse hoeveelheid papier bespaart." De elektronische variant van het reclameformulier verschilt nau welijks van de papieren versie. Toch is De Ron niet helemaal tevreden over de Eftel-uitvoering. "De ruimte om een omschrijving mee te geven is veel te beperkt. Daar kan ik absoluut niet mee uit de voeten. Ook mis ik een aantal keuzemogelijkheden, die wel op het formulier staan." Het is een klacht die Van Barneveld bekend voorkomt. "De andere proefban- ken vertelden precies hetzelfde. Er zijn twee extra regels toege voegd en de keuzemogelijkheden zijn ook uitgebreid." Het elektro nische reclameformulier zit intus sen in Eftel. Ook de ouderwetse methode -met papier en post- blijft vooralsnog mogelijk. Hoe reclamering via Eftel precies werkt, staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Kwaliteitszorg en Reclames Ans van Barneveld is dankzij Eftel binnenkort van haar papierstapels af. f (030)2162960 "Bij een van de banken is een vrouw in dienst die een halfjaar geleden nog verkoopster bij V&l) was. Zij scoort ongelooflijk. Die vrouw wist, behalve als consumente, amper wat van bancaire pro ducten, maar ze was wel gewend om te verkopen. 'Goedemorgen, kan ik u helpen'. Dat moeten onze bankmensen ook gaan doen. Niet achter de balie zitten wachten maar op iemand afstappen en vragen of je hem of haar van dienst kan zijn. "Aldus Cees van Tiggelen, manager van het segment Cliënten Advies, in RaboMagazine dat deze week uitkomt. In het openingsartikel van het septembernummer van het maga zine ruime aandacht voor wat wordt genoemd: de 'metamor fose van de baliemedewerker'. Het blad ging op bezoek bij Rabobanken in Groningen, Vlaardingen, Harderwijk en Eindhoven. In het Dossier is Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig (PSD) 'in kaart gebracht'. Aan de hand van vele 'uit het leven gegrepen' voorbeelden een in zichtelijke presentatie van PSD in de praktijk van het dagelijkse bankleven. Aan de orde komen: gesprekken, persoonlijke presentatie, corre spondentie en 'aan de telefoon'. Hilda van der Veen, cliëntadvi- 4 '985 1986 Bedrijvertadviesgroep Wie levert dit jaar een bijzondere bijdrage aan de economische vooruit gang van de Nederlandse tuinbouw? Met andere woorden: welke onder neming, instelling, man of vrouw ontvangt donderdag 9 januari 1997 het plastiek én de oorkonde verbonden aan de Nationale Tuinbouw Ondernemersprijs '97? Banken kunnen hun klanten op deze prijs wijzen en hen een informatiemap met reglement en aanmeldingsformulier aan bieden. Alle banken met méér dan twintig tuinbouwondernemers onder hun klanten ontvangen begin volgende week vier van deze mappen. Kandidaten voor de prijs moeten actief zijn in de tuinbouw (glas of vollegrond), fruitteelt, champig nonteelt, boomkwekerij, kassen bouw, toelevering, export, onder wijs of onderzoek. De jury kijkt naar aspecten als teelt, onder zoek, technologie, innovatie, economisch rendement, afzet, management en reputatie. In de Stichting NTO-prijs wordt al sinds 1986 samengewerkt door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, de- Nederlandse Tuinbouw Vakbeurs, de productschappen voor Sier gewassen en Groenten en Fruit, Hagelunie en de Rabobank. Dit jaar ging de nationale onderschei ding voor ondernemers die van vernieuwing houden naar de Coö peratieve Nederlandse Champig- nonkwekersvereniging in Milsbeek. Aanmelden voor de prijs kan tot vrijdag 1 november. Extra infor matiemappen zijn verkrijgbaar bij de Stichting NTO-prijs, die huist bij de Kamer van Koophandel De Haaglanden in 's-Gravenhage: (070)328 72 15 (mw. Wensveen). Het faxnummer is (070)324 75 99. Sponsoring 7 (030)216 27 86 De computer te lijf... seur bij Rabobank Leeuwarden zegt: "PSD betekent voor ons dat we de klant meer centraal stellen, en werken vanuit zijn of haar behoeftenpatroon. Bij onze bank zien we het als een comercieel instrument." Verder onder meer aandacht voor de gigantische operatie waarmee een aantal teams bin nen de Rabobankorganisatie is begonnen om de computersyste men voor te bereiden op het jaar 2000: 'De computer te lijf om 2000 te 'halen'. De operatie is nodig om te verhinderen dat de systemen rond de eeuwwisseling op hol slaan. Wereldwijd werken overigens duizenden informatici aan het probleem. En dat gaat ongeveer 600 miljard gulden kosten. Een speciale plaats krijgen de CAAR-verkiezingen: 'Méér dan alleen leuk werk.' In RaboMagazine steekt deze maand ook een brochure over de CAAR. 'rabo3128@tref.NL'. Dit e-mail adres van de Rabobank Dalfsen- Lemelerveld staat sinds vorige week donderdag ook op het openings tijdenbord naast de ingang. De bank wil daarmee haar bereikbaar heid voor de klanten vergroten. Vanwege de verruiming van de openingstijden was het informa tiebord van het Rabobank- kantoor in Dalfsen aan vervan ging toe. "Wij willen toe naar een zo groot mogelijke bereikbaar heid voor de klanten", verklaart Jaap Rieks, manager Bedrijfs voering van de Rabobank Dalfsen-Lemelerveld, de vermel ding van het e-mail adres. "Bovendien vergroten we op deze manier de bekendheid over onze aanwezigheid op Internet via TrefPunt Nederland." Liesbeth de Lange van het Huis stijl Management Bureau van Rabobank Nederland vindt het een eigentijds idee, maar plaatst ook een kanttekening. "Ik vraag me af of een openingstijdenbord de juiste drager is voor een e-mail adres. Je moet informatie daar plaatsen waar mensen hem zoe ken. Op een openingstijdenbord - de naam zegt het al- verwachten ze alleen de openingstijden. In onze visie zijn visitekaartjes, brieven, mailings en advertenties geschikter om een e-mail adres te vermelden. We werken op dit moment onder meer aan nieuwe sjablonen voor briefpapier, waarin ruimte is voor het Internet-adres. Rieks is van mening dat het ope ningstijdenbord tegelijkertijd een informatiebord is. "Daarop staan niet alleen de openingstij den, maar ook de banknaam, het adres, welke passen en cards wij accepteren en het telefoonnum mer van de bank. Wij vinden dat ons e-mail adres daar ook bij hoort. Het is te vergelijken met een telefoonnummer."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1