i6 09 Campagne profileert Rabobank als internationaal actieve dienstverlener Voorbereidingscursus op Heao start in oktober i Zesduizend Internetters doen mee aan proef elektronisch winkelen Rabobank Schouwen-Zierikzee tevreden over Chipkniptour 19 9 6 Driemaal A voor Robecofondsen Relatiebeheer Chipknip Aanmelden voor l-Pay nog mogelijk Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 96 Week 38 Maandag 16 september "Tegen de tijd dat zijn bestek gehoorzaamt, is zijn geld al onder weg naar Singapore." Met deze knipoog naar de tafelmanieren aan gene zijde van de aardbol, profileert de Rabobank zich deze herfst in toonaangevende ondernemersbladen als internationaal actieve bank. Maar allereerst werpt de bank vanaf vanavond een tv-commercial in de strijd. "Zodat ondernemend Nederland over een paar maanden de Rabobank als internationaal actieve bank tussen de oren heeft zitten." "Teveel klanten zien de Rabobank nog steeds niet als een toonaan gevende internationale dienstver lener", verklaren Frank Brölmann van het segment Relatiebeheer en Louis van Loon van Marketing communicatie de keuze voor twee verschillende advertenties én de commercial. Slechts 37% van de eigen klanten vindt de bank toonaangevend als het om internationale zaken gaat. Van Loon: "Blijft 63% over die daar kennelijk anders over denkt. Om nog maar te zwijgen over het aantal mensen dat elders ban kiert en niet weet dat wij interna tionaal actief zijn." Tegen de tijd dat zijn bestek gehoorzaamt is zijn geld al onderweg naar Singapore. De 'stokjesadvertentie'. Deze onbekendheid en de ambi tie een rol van betekenis te ver vullen op het spelersveld van bancaire internationale dienst verleners zijn de redenen dat het segment Relatiebeheer de massa opzoekt met een tv-commercial en advertenties in vakbladen plaatst. Inzet van een massamedi um als de tv draagt wezenlijk bij aan verbetering van het totale imago, meent Van Loon. "Met de advertenties appelleren we aan het gevoel van ondernemers in het buitenland en geven we een productsignaal af. Met een mail campagne in oktober spreken we ondernemers persoonlijk aan." Vooral de zogenoemde stokjes advertentie, waarin een onderne mer tot vermaak van zijn Chinese gastheren hannest met zijn eet stokjes, is een opvallende in de advertenties van de bank. "Onder nemers stellen humor op prijs", zegt Brölmann, die de adverten ties voor plaatsing uitvoerig heeft laten testen. De advertenties ver schijnen de komende maanden in diverse toonaangevende onder nemersbladen. De commercial wordt vanaf vandaag vrijwel dagelijks op verschillende zen ders uitgezonden. Vanavond op SBS-6 om 20.10 uur en 20.55 uur, op RTL-4 om 23.15 uur en Het Trajectum College te Utrecht verzorgt dit jaar voor de zevende keer cursussen voor Rabobankmedewerkers die een Heao-opleiding willen volgen. De medewerkers kunnen kiezen uit verschillende cursussen, waar onder Engels, Wiskunde, Algemene Economie, Bedrijfseconomie en Persoonlijke Effectiviteit. De duur en de kosten van de opleiding zijn afhankelijk van het aantal vak ken dat de deelnemer wenst te volgen. De cursussen worden vanaf oktober gegeven in Utrecht en Zwolle. "De opleidingen van het trajectum College vormen een prima voorbereiding voor mede werkers die toegelaten willen worden op een Heao-opleiding", zegt Jan de Wit van de Rabo- bankAcademie. "Maar ook voor mensen die hun oude kennis willen opfrissen of aanvullen zijn de cursussen zeer geschikt." In de brochure, die bij Cicero is aan te vragen, staat precies welke cursus sen dit najaar worden aangeboden. Cicero is het informatiecentrum van de RabobankAcademie. RabobankAcademie/Cicero 7 (040)217 70 27 op Veronica TV om 20.45 uur. "Ondernemend Nederland krijgt de Rabobank zo ongetwijfeld als internationale dienstverlener tus sen de oren", besluiten Van Loon en Brölmann. "Na de campagne meten we het effect op het imago." Relatiebeheer (040)217 77 00 Ratingbureau Moody's heeft het RG Money Plus Fund en het RG Bond Plus Fund de allerhoogste waardering voor kredietwaardig heid gegeven: een triple-A-rating. Moody's beschouwt de fondsen nu als gelijkwaardig aan een rechtstreekse belegging in vast- rentende waarden. De Robeco Groep is de eerste instelling in Nederland met een dergelijke waardering voor haar beleg gingsfondsen. Bed rij venadviesgroep De Qipknip rekent af met klein geld! Informeer uw Robobai. Rabobank w hbobai stoel uerak ondernemer De driedaagse rit met de Chip knipbus langs vijf Zeeuwse steden en dorpen heeft Rabobank Schouwen-Zierikzee bepaald geen windeieren ge legd. Van de vijfhonderd aan geschreven ondernemers gaf 40% gehoor aan de uitnodi ging. Een kwart daarvan sloot direct een contract af voor de Chipknipautomaat van de Rabobank. "Ondernemers die nog niet hebben gereageerd, maar wel belangstelling toonden, bena deren we de komende weken nogmaals", zegt algemeen directeur Geert Beltman. Overigens is Schouwen-Duive- land nog niet van hem en zijn collega's af. In oktober toeren ze opnieuw een dagje rond met de Chipknipbus. Banken die meer willen weten over de Chipknipbus kunnen contact opnemen met het Service bureau Communicatie. Servicebureau Communicatie (040)2T7 68 68 Cliënten Advies Ruim zesduizend abonnees van Planet Internet hebben zich al aan gemeld voor de gratis proef met l-Pay. Hiervan zijn er ruim 1.200 klant bij de Rabobank. Het maximum aantal deelnemers aan de proef is tienduizend. Klanten van lokale banken kunnen zich dus nog aanmelden. Dertigduizend abonnees van Planet Internet kregen begin juli de aanbieding om een half jaar gratis de proef op de som te nemen met het elektronisch win kelen en betalen via Internet. Maximaal tienduizend abon nees kunnen aan de proef mee doen. "Inmiddels zijn er 6.100 aanmeldingen binnengekomen", vertelt Laurent Guntenaar van Girale Betaaldiensten Binnenland. "Hiervan is circa twintig pro cent klant bij de Rabobank. Veel Planet Internet-abonnees ont vingen de mailing vlak voor hun vakantie en reageren nu pas. We krijgen nog dagelijks aanmel dingen binnen. Het maximum is echter nog niet bereikt, geïnte resseerde klanten kunnen zich dus nog steeds aanmelden." Voor de proef met dit nieuwe betaalproduct is het noodzake lijk dat er een gevarieerd aanbod van aanbieders van diensten en producten meedoet. Op dit moment zijn er acht aanbieders: Unicef, Boeknet, CD-teleshop, 06 Software, Intermediair, Digitale Advocaat en twee banken. Volgens Guntenaar heeft het aanbod van deelnemende shop houders vertraging opgelopen maar zal het aantal aanbieders snel stijgen. "Per week komen er twee tot drie nieuwe aanbieders bij. Ruim twintig zitten er op dit moment in de testfase. Ook de Rabobank kan nog deze maand aan het lijstje shophouders wor den toegevoegd. Wij komen met een wielershop en bieden daarin onder meer wielerkleding aan." Onlangs werd de duizendste transactie via l-Pay verricht. Niet alle producten zijn geschikt om via l-Pay te verkopen. Guntenaar: "Het artikel moet onder meer snel leverbaar zijn en door de brievenbus kunnen. Software is bijvoorbeeld heel geschikt." Lokale banken met onderne mers in hun klantenbestand, die interesse hebben om een product of dienst via l-Pay te verkopen, kunnen bellen naar Interpay. Het nummer van de helpdesk van l-Pay is (030)283 61 61. Voor overige vragen kunnen banken terecht bij onderstaand telefoonnummer. Particuliere klanten met een abonnement op Planet Internet kunnen nog aan de proef deel nemen. Meer informatie over l-Pay is te vinden op World Wide Web Pagina: http:/www.pi.net/ i-pay.html. Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland f (040)217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1