Contact tussen cliëntadviseur en klant is nu persoonlijker B edri j f sbemiddeling Mensen 'Nieuwe jas' Proef nieuw bedieningsconcept bankhal geëvolueerd Colofon Cliënten Advies "Je raakt eerder met een klant in gesprek dan met een balie ertus sen", zegt cliëntadviseur Wietske van Buiten van de Rabobank Utrecht over het werken in een bankhal met het nieuwe bedienings concept, waar balies ontbreken. Haar collega Susanna Stouthart van de Rabobank Benoorden het IJ: "Het contact met de klant is per soonlijker en ongedwongener." Van cliëntadviseurs en leidinggeven den van de andere proefbanken komen soortgelijke geluiden. Het nieuwe bedieningsconcept heeft echter ook nog een aantal onvolko menheden. Dat concludeerden proefbanken en het segment Cliënten Advies eind vorige maand in een evaluerend gesprek. "Doel van het nieuwe bedienings concept is vooral dat de werkwijze van de cliëntadviseur volgens Visie '98 uit de verf komt", zegt Harrie Broeksteeg, bij het segment Cliënten Advies projectleider van het nieu we bedieningsconcept. "Meer tijd voor advisering en verkoop dus. Die andere inrichting, met auto maten, moet de cliëntadviseur optimaal ondersteunen. Een ande re doelstelling is dat de nieuwe bankhal leidt tot kostenverlaging. Daarvoor zorgen de apparaten, die routinematige transacties afhande len, en het kleinere vloeropper vlak. Bovendien zullen er op lan gere termijn minder cliëntadviseurs nodig zijn dan baliemedewerkers in het oude concept." Betere dienstverlening Van de klanten vindt de meerder heid dat de nieuwe bankhal zorgt voor een verbetering van de dienst verlening, zo blijkt uit metingen. Bij de meeste proefbanken hebben de klanten het afhandelen van transacties door zelfbediening ge accepteerd. Ook bij de cliëntadvi seurs overheersen de positieve reac ties. Ze kunnen door het nieuwe concept meer tijd en aandacht besteden aan de klant. Of het nieuwe bedieningsconcept ook tot meer verkoopopbrengsten De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Chantal van de Sande Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 leidt, is in de proef niet gemeten. Bij de banken Utrecht en Benoorden het IJ blijkt een deel van de klanten overigens niet te zijn gediend van 'verkooppraatjes'. Wietske van Buiten van de bank De Rabobanken Beverwijk, Harderwijk-Ermelo-Putten, Benoorden het IJ, Roermond en Utrecht gingen vanaf vorig jaar november op proef in zee met het nieuwe bedienings concept voor de bankhal. Bij de eerste twee banken kreeg het hoofdkantoor een 'nieuwe jas', bij de andere banken betrof het een bijkantoor. De nieuwe bankhal kenmerkt zich door apparaten voor dagelijk se geldhandelingen als geld opnemen, storten en wisselen, informatiezuilen met pe's en zitjes voor adviesgesprekken. Vaste werkplekken en de kas sier zijn verleden tijd en admi nistratief werk is zo goed als uitgebannen. De klant kan voor producten uit het seg ment Cliënten Advies kiezen tussen zelfbediening, gehol pen zelfbediening of persoon lijk advies. Inmiddels is de nieuwe bankhal bij tien Rabobanken ingevoerd. Een leidraad voor de invoering is verkrijgbaar via de regiodirec tie. Regelmatig verschijnt een aanvulling, waarin nieuwe ontwikkelingen en inzichten worden verwerkt. Utrecht: "Sommige mensen willen snel worden geholpen. Dan assisteer je eigenlijk alleen bij de apparaten." Cliëntadviseur Conny Hoffmann van de Rabobank Harderwijk- Ermelo-Putten is van mening dat werkzaamheden als het overhan digen van passen en cheques of het veranderen van tenaamstellingen of machtigingen het 'echte' advies werk kunnen belemmeren. Ook'onvoldoendes' Vooral bij drukte krijgen privacy en het wachtsysteem een onvol doende. "Mensen weten niet pre cies wat ze dan moeten doen", aldus cliëntadviseur Bernadette Witte van de Rabobank Beverwijk. "Ze hebben automatisch de neiging in een rij te gaan staan." Over de zelf- bedieningsapparatuur merkt cliënt adviseur Collinde Hoofwijk van de Rabobank Roermond op: "Sommige apparaten kampen wel eens met storingen. Bovendien moe ten wij ook de apparatuur starten, bijvullen met geld en afsluiten." Ook de functies van de apparaten moeten in de visie van de proef banken worden uitgebreid. Bijvoor beeld met de mogelijkheid om geld van de spaarrekening op te nemen. Verder zou er een koppeling moe ten komen tussen de zelfbedie- ningsapparatuur en de centrale fiatteringssystemen. "Gedeeltelijk gelukt", noemt Broeksteeg de proef met het nieuwe bedieningsconcept. "De nadruk heeft iets teveel gelegen op de inrichting van de bankhal en de apparaten en te weinig op de nieu we werkwijze van de cliëntadvi seur. De discussie rond de appara ten is begrijpelijk. Onze eerste prioriteit is dan ook het oplossen van die problemen, waartoe ik ook de organisatie van het kasbeheer reken. Uiteraard gaan we ook aan de slag met de privacy en een dui delijk wachtsysteem. Belangrijk is ook dat we meer aandacht besteden aan de rol van de cliëntadviseur." Cliënten Advies C (040)217 70 08 Collinde Hoofwijk van de Rabobank Roermond maakt Harrie Broeksteeg van Rabobank Nederland deelgenoot van baar enthou siasme over het werken in de nieuwe bankhal. Bed rijven adviesgroep/Relatiebeheer' Agrarische bedrijven Te koop gevraagd Vleesvarkensbedrijf tot circa 1.200 vleesvarkensplaatsen, of bedrijf met mogelijkheid om door ver plaatsing van productierechten (ammoniak, fosfaat) uit te brei den in vleesvarkens. Akkerbouwbedrijf met veertig tot zestig hectaren cultuurgrond. Te koop aangeboden Champignonkwekerij met teelt oppervlakte van circa 4.500 m2. Handel, industrie en dienstverlening Te koop gevraagd Handelsondernemingen en verhuur bedrijven, gericht op de zakelijke markt. Gezocht door een groep zelfstandige ondernemers. Omzetin- dicatie: vier tot tien miljoen gulden. Schoonmaak- en bedrijfsdiensten, bij voorkeur in Midden-Nederland. Te koop aangeboden Groothandel in automaterialen met omzet van circa ƒ800.000,- per jaar. Gevestigd in Den Haag. Kleine fotozaak in het centrum van Gorredijk. Meer informatie over deze bedrij ven en de bemiddelende banken staat op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schriftelijk aan de redactieEO 505. In deze rubriek worden vragen beantwoord die regelmatig aan de help desks worden gesteld of die van algemene aard zijn. De vragen, die betrek king kunnen hebben op de hele Rabobankorganisatie, kunnen worden gefaxt naar de redactie van de Rabokrant, faxnummer (040)217 71 36. Als ik in de Rabolnfobank in de databank 'Rabokrant' zoek op tref woord, verschijnen er soms vee! kop pen van Rabokrantartikelen op mijn scherm. Hoe kan ik dit voorkomenf Stel: u zoekt adviseurs-informatie over Vermeend. In de Rabolnfobank zoekt u via de index, waar u de databank Rabokrant aanklikt. Wanneer u in het zoekscherm alleen 'Vermeend' als trefwoord ingeeft, verschijnt er een lange lijst met arti kelen. Daarom is het belangrijk dat u meer dan één trefwoord intypt. In de rubriek Mensen worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen voor deze rubriek kunt u sturen naar de redactie. Het trefwoord 'Vermeend' in com binatie met 'adviseur' bijvoor beeld. Op deze manier verkleint u het zoekresultaat, en ziet u in een oogopslag wat u zoekt. Het is ook mogelijk om het aantal artikelen te verminderen door een doelgroep in te vullen in het zoekscherm, in dit voorbeeld 'Financiële Advisering'. En als u zich ongeveer kunt herinneren wanneer een artikel in de Rabokrant stond, kunt u ook data intypen. Rabolnfobank 7 (040)217 75 51 Jubilarissen 25 jaar per 20 juli: M.J.G. Scharenborg, Rabobank Haaksbergen 25 jaar per 26 juli: S. van der Wagen, Rabobank Menaldumadeei 25 jaar per 1 augustus: B. Woudenberg, Rabobank Nijkerk; G.C.M. van Ginneke, Rabobank Midden-Betuwe; H. Stokkink, Rabobank Enschede 25 jaar per 9 augustus: mw. L.H.M. Boelen, Rabobank Hoogeveen 25 jaar per 16 augustus: C.J. Vink, Rabobank Midden- Betuwe; D. Ramerman, Rabobank Enschede 25 jaar per 16 september: S.A. Stam, Rabobank Elburg; A.J.N.M. Smeur, Rabobank Kaats heuvel; J. Kuiper, Rabobank De Lauwers; P.F. Trapman, Rabobank Waddinxveen 25 jaar per 19 september: J.C.J.M. Klaassen, Rabobank Oirschot 25 jaar per 20 september: H.W. Dekker, Rabobank Zuivel- bank Alkmaar; C.A.F.P. Boesten, Rabobank Heerlen-Hoensbroek- Brunssum; Y.J. Piek, Rabobank Klazienaveen 25 jaar per 21 september: J. La Fors, Rabobank Druilen Benoemingen Per 1 september is D. de Boer be noemd tot directeur van de Rabo bank Staphorst-Rouveen. W. Annink, projectmanager bij Rabobank Nederland, is per 1 september benoemd tot onderdirec teur van de Rabobank Steenwijk- Brederwiede.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 4