09 Samenwerking van Rabobank en VNU in Internet-diensten 12 Spaarprogramma Loko vandaag in Ontbijt TV 'Geen product meer de deur uit zonder test' 19 9 6 Uitverkochte McGregor-kleding niet meer via Fris te bestellen Nieuw hoofdstuk 2 voor Segmentwij zer Lokale banken over Bruikbaarheidslaboratorium: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 94 Week 37 Donderdag 1 2 september Rabobank Nederland en VNU (Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven BV) zijn in principe overeengekomen geza menlijk Internet-diensten aan te bieden en te exploiteren. Naast het bieden van toegang tot Internet zal het ontwikkelen van een serviceconcept voor lokale en regionale diensten voor particulie ren en ondernemers centraal staan. De bedoeling is dat VNU zal participeren in TrefPunt Nederland, een onderdeel van Rabofacet. Beide partijen hebben vandaag een intentieverklaring voor de samenwerking ondertekend. De Rabobank is via een eigen site (www.rabobank.nl) en via TrefPunt actief op Internet. TrefPunt Nederland is een Internet access- en serviceprovi- der en werd een jaar geleden opgericht door Rabobank Ne derland. TrefPunt Nederland beschikt over een landelijk inbel- netwerk en onderscheidt zich van andere access- en service- providers door het aanbieden van lokale virtuele gemeen schappen. Lokale Rabobanken bieden via TrefPunt plaatselijke ondernemers en instellingen de mogelijkheid op eenvoudige wijze een eigen plek in te nemen op Internet. Na een succesvol verlopen proef met vijftig lokale TrefPunten zijn inmiddels honderd nieuwe virtuele gemeenschappen in oprichting. VNU is met diverse titel- en the masites actief op Internet. Verscheidene onderdelen van VNU bieden Internet-diensten aan, zoals de educatieve uitge verij Malmberg, de regionale dagbladen in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland, vak bladen als Computable en Intermediair en enkele publieks tijdschriften. Dit aanbod zal de komende tijd sterk worden uit gebreid. Met de beoogde samenwerking willen VNU en Rabobank Nederland door middel van het uitbreiden van de reeds opge starte Internet-activiteiten, de zakelijke en particuliere gebrui ker een aantrekkelijk totaal pakket van elektronische dien sten aanbieden. Het doel van de samenwerking is beide organi- Op McGregorartikelen die momenteel zijn uitverkocht, kunnen geen Fris-orders wor den geplaatst. Dat is ook in het betreffende artikelmemo aan- Financiële Advisering Het geactualiseerde hoofdstuk 2, 'Beschrijving/analyse lande lijke markt en overzicht lande lijke doelstellingen' van de Segmentwijzer Financiële Advi sering arriveert binnenkort bij de banken. Getallen, percenta ges en bedragen zijn aan de hui dige stand van zaken aange past. Het nieuwe hoofdstuk 2 verschijnt -zoals gebruikelijk- op papier en op diskette. Financiële Advisering f (040)217 70 07 gegeven. Fris-klanten kunnen zo zien of een artikel wel of niet voorradig is. Niet-klanten kun nen voor informatie contact opnemen met Klantenservice. Afgelopen maandag meldde de Rabokrant al dat een aantal McGregor artikelen is uitver kocht. Klantenservice belt deze week nog met medewerkers die niet leverbare kleding hebben besteld, om een alternatief te bespreken. Op dit moment is de Rabobank in onderhandeling met de leve rancier om na te gaan of er afspraken te maken zijn om voor deze artikelen kleinere orders te plaatsen. Deze onder handelingen zullen enige tijd duren en het is nog maar de vraag of ze succesvol zullen zijn. De Rabobank accepteert namelijk geen prijsverhoging. Marketing Communicatie Klantenservice Fysieke Distributie (040)21975~55 saties te ondersteunen bij de ontwikkeling van een virtuele marktplaats voor hun kernacti viteiten: bancaire producten en diensten, zoals een transactie systeem voor het betalingsver keer, en het aanbieden van informatiediensten voor parti culier en ondernemer. Beide partijen gaan ervan uit dat nog vóór het einde van het jaar de samenwerking definitief gestalte zal krijgen. Bedrijvenadviesgroep De opmars van Loko is ook op de televisie niet meer te stuiten. Wie vanochtend gekluisterd aan de buis zit, maakt kennis met het Loko Spaarprogramma. Als er tenminste wordt afge stemd op het KRO programma de Ontbijt TV. Ondernemers en spaarders vertellen in het pro gramma wat zij vinden van Loko en projectleider Heidi van Woudenberg legt uit wat dit nieuwe spaarfenomeen precies behelst. Daarnaast komen ook de consumentenbond aan het woord en Loyalty Management Nederland, de overkoepelende organisatie van Airmiles. KRO's Ontbijt TV wordt uitge zonden op Nederland 1 tussen 07.00 en 09.00 uur. Het item over Loko komt tijdens de uit zending drie keer aan bod. "Nog nooit van gehoord." Zo reageerden cliëntadviseur Marja van Boxtel en verzekeringsspecialist Toon Kanters, toen ze werden bena derd door het Bruikbaarheidslaboratorium van Rabofacet met de vraag of ze als waarnemer/gebruiker wilden meewerken aan een test. Een paar weken later, de concept-eindconclusie op het bureau, zijn beiden laaiend enthousiast. "Geen product meer de deur uit zonder test", stellen ze onomwonden. "Eigenlijk vind ik dat alles getest moet worden voordat wij of onze klanten het ontvangen", zegt de bij Rabobank Oost-, West en Middelbeers werkende Van Boxtel. Het is een visie die Kanters, werk zaam bij Rabobank Helmond, onderschrijft: "Het kost handen vol geld en de nodige ergernis als de Rabobankorganisatie een pro duct introduceert dat niet goed werkt, nog afgezien van de scha de aan het imago en de ergernis die wij er in het land van hebben. Terwijl een test er bijna alle kin derziektes uithaalt, zelfs de klein ste onvolkomenheden." Het Bruikbaarheidslab -een paar jaar geleden in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat produc ten foutloos de deur uitgaan- is tegenwoordig aan de lopende band bezet. Behalve de segmen ten van Rabobank Nederland hebben intussen ook dochteron dernemingen, gelieerde instellin gen en lokale banken de weg weten te vinden naar de proeftuin van Rabofacet. "Je kunt het zo gek niet bedenken, of we kunnen onderzoeken hoe het in de prak tijk werkt", vertelt Gerard van der Heiden, bij de Business Unit Spectrum verantwoordelijk voor het Bruikbaarheidslab. Als voor beeld noemt hij informatiezuilen, videoconferenties, handleidin gen, formulieren, multimediale toepassingen en brochures. "Wij nodigen daarvoor mensen uit die in de praktijk met het product gaan werken. Meestal zijn dat medewerkers van lokale banken, soms klanten." Perceptie doorslaggevend "Ieder product, ongeacht of dat nu een handleiding, brochure of computerprogramma is, staat of valt met de perceptie van de eindgebruiker", stelt Van der Heiden. "Als die het niks vindt, verdwijnt het ongezien in een la of kast", zeggen ook Kanters en Van Boxtel. Beiden vinden dat er een levensgroot verschil zit in de denkwereld van een opdrachtge ver, een productontwikkelaar en een gebruiker. Van Boxtel: "We krijgen maar al te vaak iets nieuws, gevolgd door een lawine van circulaires omdat het in de praktijk onvoldoende werkt. Door het product voor groot schalige introductie te testen, voor kom je dergelijke problemen." Het Bruikbaarheidslab gaat dan ook bepaald niet over één nacht ijs als het op testen aankomt, ondanks de relatief korte periode van vier weken, waarbinnen alles -vanaf het opzetten tot en met de slotconclusie- kan zijn afgewik keld. Van der Heiden: "Ieder pro duct testen we minimaal drie keer. Na elke ronde bespreken de waarnemers/gebruikers, opdrachtgevers en ontwikkelaars de uitkomsten. Ze stellen geza menlijk een conceptslotconclusie op, die nog een keer ter finale goedkeuring wordt voorgelegd aan de deelnemende banken." Kanters en Van Boxtel tonen zich tevreden over deze werkwijze. "Er is heel goed geluisterd naar onze opmerkingen en we hebben het gevoel dat daar daadwerke lijk iets mee gedaan wordt." Bruikbaarheidslab 7 (030)215 14 64 Het Bruikbaarbeidslab van Spectrum in Zeist

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1