IO 09 Bedrijven positief over toekomst Halfj aarwinsten industrie omlaag Speciale relatiekaarten voor bloemenvaktentoonstelling Eigen Huis past nieuwe klachtenprocedure aan Saneringsproces tuinbouw vraagt onverkort aandacht c 19 9 6 Smakelijk onthaal miljoenste Loko 4" Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 92 Week 37 Dinsdag 10 september Relatiebeheer' Bedr ij venadviesgroep De eerste helft van dit jaar verliep voor het Nederlandse grootbedrijf aanmerkelijk minder rooskleurig dan dezelfde periode vorig jaar. Over de hele linie steeg de omzet met 5,7% tot ƒ195 miljard, maar nam de nettowinst af met 18% tot ƒ7,4 miljard. "De grootste daling deed zich voor in de industrie. Desondanks zien de meeste bedrijven de toekomst met vertrouwen tegemoet", aldus Willem van der Velden van de Stafgroep Economisch Onderzoek. "De grote winstval in de industrie komt vooral op het conto van cyclische, exportgerichte bedrijven, zoals de chemie, basismetaal en papier", vertelt Van der Velden. "De 48 bedrijven die tot deze groep behoren boekten dit jaar 40% minder winst dan vorig jaar. Overcapaciteit en sterke prijswisselingen zijn hier voor de belangrijkste oorzaak. Daardoor zijn de marges afgeno men." Er zijn volgens hem nog andere factoren debet aan de daling van de nettowinst. "In de papierin dustrie zijn de marges bewust laag gehouden om het machinepark zo goed mogelijk bezet te houden en bedrijven met een omvangrijke voorraadpositie hebben hun voor raad afgewaardeerd. In het ver lengde daarvan heeft zich een fors aantal reorganisaties voorgedaan, met alle kosten van dien." De meeste bedrijven hebben volgens onderzoek van Van der Velden, dat is gebaseerd op de gepubliceerde cijfers tot en met 6 september, nog wel een winststijging genoteerd. Van iedere tien bedrijven kregen er dit jaar drie te maken met een daling van de winst, vorig jaar was dat nog één op de vijf. Een tiende van alle bedrijven draaide de eerste zes maanden met verlies. Toch hebben producenten vertrouwen in de toe komst, zo blijkt ook uit enquêtes van het CBS en VNO-NCW. Het bedrijfsleven verwacht een hogere nettowinst, maar ook een stijging van de buitenlandse vraag. Van der Velden noemt het opval lend dat het bedrijfsleven tevreden is over het macro-economische kli maat en het beleid in Nederland. Eigen Huis De nieuwe klachtenprocedure be staat sinds vorige week en is via een circulaire aan de banken uitgelegd. Het segment nodigt de lokale banken daarmee uit alle klachten in de breedste zin van het woord te melden. Brieven kunnen worden gericht aan de leiding van het seg ment. En dat was direct de aan leiding voor de eerste klacht. "Het is onbegrijpelijk dat ik een brief dien te richten aan de leiding", schrijft de eerste klager, commer cieel manager Particulieren Corné van de Geest van de Rabobank Eemnes. "Want wij trachten juist om persoonlijk zaken te doen met onze interne en externe relaties." "De spijker op z'n kop", reageert segmentmanager Hans Vriend. "Dat gaan we anders aanpakken. De medewerkers van de lokale ban ken kunnen hun klachten vanaf heden aan mij persoonlijk richten." De klagers kunnen binnen zeven werkdagen al een antwoord ont vangen. Alleen bij vragen waar- "Over loonkomsten, wisselkoersen en overheidsmaatregelen denkt het bedrijfsleven gunstig en dat is in het verleden wel eens anders geweest." Volgens hem is Nederland goed op weg zich te kwalificeren voor deel name aan de EMU. "De krachtige uitgangspositie van het Nederlandse bedrijfsleven biedt extra mogelijk heden de nieuwe kansen die samen gaan met de EMU, in een vroegtijdig stadium te grijpen. Wel zal verbete ring van de winstmarges vooral moeten gebeuren door productin novatie, het aanboren van nieuwe groeimarkten, kwaliteitsbeleid en informatietechnologie." Het uit voerige overzicht van de ontwikke lingen in het eerste halfjaar staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Stafgroep Economisch Onderzoek r (030)2162661 Bedrijvenadviesgroep Twee vruchtenslagroomtaarten werden afgelopen vrijdag vervaar lijk op hun kant gezet om ze goed op de foto te krijgen. Maar het liep gelukkig allemaal zonder knoeien af. Meteen daarna konden de vertegenwoordigers van de Rabobanken in Breukelen, Loenen en Nijkerk met projectleider Heidi van Woudenberg van Rabobank Nederland gaan aansnijden. De aanleiding voor het smakelijke onderonsje: het bereiken van de één miljoenste gespaarde Loko. Van links naar rechts Mark Haaksman, Hans van Loenen, Ben Scholten, Heidi van Woudenberg, Jan Proper en Ruud van de Vliet. De eerste klacht die het segment Eigen Huis via de nieuwe klachtenpro cedure mocht begroeten had betrekking op de klachtenprocedure zelf. Die is volgens de briefschrijver te onpersoonlijk. Eigen Huis heeft de klachtenprocedure nu aangepast. Professionele bloemenondernemers en liefhebbers van alles wat groeit en bloeit vinden elkaar op de 34ste Internationale Bloemenvaktentoonstelling die van woensdag 6 tot en met zon dag 10 november in Aalsmeer plaatsvindt. Voor de naar ver wachting 35.000 vakbezoekers van de beurs zijn speciale relatie- kaarten beschikbaar die de bedrijvenadviseur persoonlijk kan overhandigen. voor een onderzoek nodig is, kan dit uitlopen tot een maand. Meer informatie over de klachtenpro cedure staat in circulaire 52/150, op cd-rom/diskette te vinden onder nummer 636107a. Eigen Huis (040)217 70 05 Een bonte, internationale stoet bloemenmensen trekt naar de Verenigde Bloemenveiling in Aalsmeer: telers van siergewassen, veredelaars, vermeerderaars, toe leveranciers en dienstverleners. Zij zien er de stands van twee honderdvijftig groene, techni sche en dienstverlenende stand houders, waarvan één vijfde uit Relatiebeheer/Bedr ij venadviesgroep het buitenland komt. Individuele kwekers spannen zich in om hoog te eindigen in de Kwekers Kwaliteits Competitie. De 'bloemenbanken' zijn voor drie jaar hoofdsponsor en dat komt in de Bloemenveiling dui delijk tot uiting. In de stand is alles gericht op het vakpubliek dat met name op werkdagen en zaterdag komt. Zondag is tradi tioneel een publieksdag. In de Het saneringsproces in de glastuin bouw gaat onverkort door en blijft de aandacht van de banken vragen. Het aantal bedrijven met ernstige liquiditeitstekorten in de glas- groententeelt nam het afgelopen jaar weliswaar af, in de bloemen teelt was er sprake van een stij ging. Dit is de kern van de jaar lijkse circulaire met prijsindicaties en richtlijnen voor liquiditeits- en rentabiliteitsbegrotingen in de glas- groententeelt, de bloemisterij onder glas en de fruitteelt. Circulaire 54/222 verschijnt vandaag en bevat eveneens aanbevelingen voor het beoordelen van financieringen. De circulaire staat ook op de eerst volgende cd-rom/diskette. Krediet risicomanagement (040)217 67 18 4' -é Aalsmeer Holland stand beantwoorden de adviseurs vragen van bezoekers, interes sante contacten worden snel doorgeleid. De accenten in de stand liggen op vernieuwing, schaalvergroting, bedrijfsopvol ging en oudedagsvoorziening. Verder verzorgen specialisten op het gebied van telebankieren en handelsrisicomanagement doorlopend presentaties. Relaties voor wie de vakten toonstelling interessant is, zijn vooral mensen uit de glassierteelt en de zomerbloementeelt, plus hun toeleveranciers en adviseurs. Daarnaast kan de bloemen pracht de moeite waard zijn voor internationaal opererende bloemenexporteurs. De doelgroepen kunnen wor den uitgenodigd met een modelbrief waarin de gratis relatiekaarten worden aange boden. Deze brief - en de selec tieprocedure - staan op de eerst volgende cd-rom/diskette. Relatiekaarten kosten 14,50, het artikelnummer is 980376, de besteleenheid 5. De kaarten zijn tot woensdag 9 oktober te bestellen. Nabestellen is niet mogelijk. Bedrijvenadviesgroep r (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1