°5/ 09 Voldoende perspectief voor gemoderniseerde glastuinbouw Verdere groei personeel bij de lokale banken Hogere beschikbaarheid gea door nieuwe statusmelding 19 9 6 Deze herfst opnieuw branchecontactdogen Tafeltennissen in Rabobankverband Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 89 Week 36 Donderdag 5 september Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep Cor Hendriks(l) in gesprek met glastuinder Geert Koppens: Voldoende perspectief voor glastuinbouw. "Evenwichtiger prijsvorming, kostprijsverlaging en een andere afzet- politiek zijn bittere noodzaak om het rendement in de glastuinbouw te herstellen", menen Albert Beuzel en Cor Hendriks van Krediet- risicomanagement. Toch biedt de sector volgens beiden voldoende perspectief, mits deze moderniseert en beter inspeelt op de behoeften van de markt. Bedrijven zullen groter worden, het totaal aan finan ciële verplichtingen zal daardoor toenemen en het risicoprofiel veranderen. Het financieringsbeleid is dan ook een voornaam onder werp tijdens de branchecontactdagen glastuinbouw in november. De glastuinbouw plukt momen teel de wrange vruchten van het verleden, stellen Beuzel en Hendriks. "Vroeger was het geen probleem groenten en fruit af te zetten op de Europese markt. Producenten dachten vooral in termen van volume en veel min der aan de kwaliteit en de wensen van de markt." Juist deze facto ren zijn volgens hen van eminent belang om het hoofd boven water te houden. Sinds 1991 is de totale veilingomzet gestagneerd. Toe nemende concurrentie uit de zui delijke lidstaten, maar ook uit verder weg gelegen oorden als Afrika en Zuid-Amerika, zijn daaraan debet. Bovendien kamp- De Rabobank drukt komende zaterdag een stempel op Sporthal Watergoor in Nijkerk. Daar speelt zich het Rabobank Tafeltennistoernooi af. Aan deze elfde editie doen 33 teams van vier personen mee. De wedstrij den beginnen om 10.00 uur, ter wijl de prijzen rond 17.00 uur worden uitgereikt. Supporters zijn van harte welkom. Arie Treur C (033)245 68 14 manier vreemd vermogen ter beschikking wordt gesteld." Prijs vorming van producten, begro- tingsprijzen en de financiering van grotere glastuinbouwbedrij ven vormen dan ook een belang rijk bestanddeel van de branche contactdagen. Deze hebben plaats in de maand november. Deelname kost ƒ400,- per per soon. Opgeven kan tot 20 sep tember met het inschrijfformulier op de eerstvolgende diskette. Krediet risico management (040)217 63 98 Management Ook in de maand augustus is het aantal arbeidsplaatsen bij de loka le banken weer fors gegroeid. Het aantal volledige arbeidsplaatsen (fte's) nam afgelopen maand toe met 202 en bedraagt nu 25.842. Ten opzichte van eind vorig jaar is dat een groei van 3%. "Als de huidige lijn zo doorzet, zal in 1996 de groei van het aantal arbeidsplaatsen minstens 1.250 bedragen", voorspelt Wim Koopmans van Planning en Control. Dat zou een toename van het personeel met 5% bete kenen. "De personele ontwikke ling gaat dit jaar wel erg hard", stelt hij vast. "Natuurlijk komt er veel op de lokale banken af, zoals arbeidsduurverkorting, vergro ten commerciële slagkracht en professionalisering. Maar de vraag die bij dit soort bewegingen tel kens opkomt, is of de kosten ontwikkeling die er door wordt veroorzaakt, zal worden gecom penseerd door een evenredige opbrengstontwikkeling. De ge schetste stijgende lijn in de perso neelsaantallen van 1996 zal in 1997 in ieder geval zorgen voor een plus-effect op de personeels kosten van 3%. Tellen we daarbij de prijseffecten op de salariskos ten van circa 2'/2%, dan moet de uitdaging voor de banken bij de komende begrotingsronde zijn hoe naar een acceptabele baten- lastenverhouding kan worden gestuurd." te de sector in Duitsland met een slecht imago en kregen afnemers organisaties als grootwinkelbe drijven een steeds grotere vinger in de pap. De megafusie van negen veilingen tot de Verenigde Tuinbouwveiling Nederland (VTN), moet het tij keren. Lage prijs onvoldoende Uitsluitend een lage prijs is niet voldoende om het hoofd boven water te houden meent Hendriks. "Segmentatie, productdifferen tiatie en vernieuwing zijn min stens even belangrijk. Voorlopig zal jaarlijks minimaal 1,5 miljard gulden moeten worden gestoken in modernisering van de sector. Bovendien vereist verbetering van de afzet en infrastructuur de nodige investeringen." Vanwege tegenvallende resultaten en het daardoor ontbreken van investe ringsruimte is daaraan de laatste jaren weinig aandacht besteed. Beuzel vult aan dat het aantal bedrijven zal afnemen, maar dat de bedrijven die overblijven omvangrijker zullen worden. "De financiële verplichtingen van dergelijke bedrijven zijn groter en het risicoprofiel ongunstiger. De herstructurering van de sector heeft dus ook zijn weerslag op de lokale banken. Het vraagt een ander financieringsbeleid, waar bij toch op een verantwoorde 26.000 25.800 25.600 25.400 25.200 25.000 "5 24.800 24.600 24.400 jan febr mrt apr mei juni juli aug sept okt nov dec jan febr mrt apr mei juni maanden 1995/1996 Cliënten Advies De nieuwe statusmelding 95, die vandaag ingaat, zorgt ervoor dat de bank altijd een melding krijgt als de gea buiten gebruik is. De bank kan zo een storing sneller verhelpen. Een goed werkende gea is belangrijk voor het imago van de bank en dringt de kosten van het betalingsverkeer terug. Volgens Maarten Wijffelaars van Betalingsverkeer levert de gea een grote bijdrage aan het terugdrin gen van de kosten van het be talingsverkeer. "Daarnaast is het belangrijk voor het imago van de bank dat de geldautomaat goed functioneert. Met de introductie van de nieuwe statusmelding 95 kunnen we de toch al hoge beschikbaarheid van onze gea's nog verder verhogen." Als COF gedurende één uur geen transactiebericht ontvangt, zendt COF een statusmelding (95) aan de semafoonnummers van de lokale banken. De statusmelding wordt eenmaal verzonden tussen 08.00 en 20.00 uur gedurende zeven dagen per week. Hij geeft aan dat een geldautomaat 'moge lijk' buiten gebruik is. 'Mogelijk' omdat het altijd kan voorkomen dat er een uur lang geen klanten zijn geweest die een transactie hebben gedaan. COF-beheer legt de statusmelding vast, zodat de lokale bank de melding te zien krijgt als zij 'beheer geldautoma ten' raadpleegt. Wijffelaars: "Met de nieuwe sta tusmelding krijgt de bank dus altijd een melding als een gea bui ten gebruik is, ook als de gea dat zelf niet kan door bijvoorbeeld een stroomstoring. Tot op heden wist de bank vaak pas dat er sto ring was als een klant kwam kla gen en dat is te laat. Onderzoek laat zien dat klanten het vanzelf sprekend vinden dat een geld automaat het altijd doet. Een klant die als gevolg van een sto ring bij de eigen geldautomaat, bij een andere automaat geld opneemt, gaat daarna gemiddeld zes keer niet meer naar de eigen gea. Een storing blijft dus voor een bank niet zonder gevolgen. Gastgebruik door eigen klanten en opnames via de balie leiden tot hogere kosten. Maar ook de opbrengsten verminderen door dat de gea niet kan worden gebruikt door klanten van ande re banken. Bovendien levert het ontevreden klanten op en dat brengt schade toe aan het imago van de Rabobank." (Lees verder op pagina 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1