Fietsen voor chippende klanten na prijsvraag Bibliotheek en Documentatie is van alle markten thuis Interpolis past rechtsbijstand verzekeringen jagersrisico aan Altijd gepast betalen: dat geeft moraal... Colofon Nieuwe klachten procedure Eigen Huis ik daar altijd gepast mee betaal. En dat geeft veel moraal, zoals dat heet in wielertaal.' Zo heeft een chippende klant van de Rabobank Arnhem de slagzin 'De Chipknip is het helemaal, omdat afgemaakt. Het aanvullen van de zin was onderdeel van een prijsvraag over de Chipknip. De bank beloonde onlangs tien deelne mers aan die prijsvraag met een fiets. Leoti van Bon (m) van de Rabobank Wielerploeg reikte in Arnhem de fietsen uit aan de winnaars van de Chipknip-prijsvraag. De Rabobank Arnhem organiseer de de prijsvraag om het gebruik van de elektronische portemonnee te stimuleren en om bekendheid te geven aan de Rabobank Wieler ploeg. Alle chippende klanten kre gen eind februari een mailing. Ook Interpolis heeft de rechtsbijstand verzekering voor agrariërs en be drijven en het jagersrisico op een aantal punten aangepast. Het stan daard eigen risico van 10% -met een maximum van ƒ1.000,- vervalt in de agrarische rechtsbijstandverzeke ring. Als het echter tot een procedu re komt, moeten klanten in het ver volg zelf het griffierecht betalen. Het voordeel van deze verandering is dat klanten die de rechter in het gelijk stelt, de gemaakte griffiekosten terug krijgen van de tegenpartij. Deze grif fieregeling geldt ook voor bedrijven. Ook is het minimum belang om voor rechtshulp in aanmerking te komen is verhoogd van ƒ500,- naar 1.000,- voor bedrijfskwesties en van 250,- naar 500,- voor par ticuliere kwesties. De premie van de verzekeringen verandert hierdoor niet. Jagers zijn voortaan verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af De Rabokrant is her interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 in de kantoren werd de prijsvraag onder de aandacht gebracht van de klanten. Om in aanmerking te komen voor een prijs, moesten ze vóór 1 mei hun Chipknip drie keer opladen met minimaal 25,-. Wie dat had gedaan, ontving een te sluiten voor minimaal 2 miljoen. Tot eind vorige maand was dit nog ƒ500.000. Deze maatregel is een uit vloeisel van de veranderde Jachtwet. Het jagersrisico blijft verzekerbaar op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) en land bouwers (AVL). Beide veranderingen -de rechtsbijstandverzekering en het jagersrisico- gaan in per 1 sep tember. Alle verzekeringnemers én de banken zijn intussen geïnformeerd. Rabobank Tour de France-pet en een wedstrijdkaart. Op de pet stond dat de eerste 'etappe' van de prijsvraag met succes was afgeslo ten. De volgende etappes beston den uit het beantwoorden van vra gen over de Chipknip en de Tour de France en het afmaken van de slagzin. Bijna 650 mensen laadden in de actieperiode hun Chipknip drie keer op, terwijl 400 van hen mee deden aan de prijsvraag. Commercieel manager Cliënten Advies Ine Hermsen van de Rabobank Arnhem is redelijk tevreden met het resultaat. "Het aantal opladingen met een Rabobank-Chipknip is in maart en april met 5% gestegen. Topmaand was april, met 3.377 Rabobank- opladingen. Dat aantal komt over een met 23,13% van het totale aantal opladingen bij de banken die deelnemen aan de proef met de Chipknip. Ook zijn er meer Chipknips in omloop gekomen. Eind april had onze bank er bijna 12.000 verstrekt, een kleine dui zend meer dan eind februari." De meeste prijswinnaars in Arnhem hebben de Chipknip stan daard op zak. "Even wennen, maar heel handig, altijd gepast betalen", is hun reactie op het nieuwe betaalmiddel. Eén van de prijswinnaars verwoordt het in zijn slagzin als volgt: 'De vraag: heeft u er een stuiver bij, nee, dat geldt niet meer voor mij.' De Arnhemse Rabobankklanten gebruiken de Chipknip vooral voor dagelijkse boodschappen tot 30 ,-. Handig vinden ze dat ze met het betaalmiddel ook terecht kunnen in de bibliotheek en de parkeergarage. De één heeft er gemiddeld ƒ100,- opstaan, de ander rond de 250,- gulden. Twee prijswinnaars zijn behalve enthousiast ook kritisch. "Ik hoop dat de banken iets aan de beveili ging van de Chipknip gaan doen. Nu kan iemand die een geladen kaart vindt daarmee gewoon beta len", zegt de een. De ander vindt het niet zo handig dat hij thuis niet kan zien hoeveel er nog op zijn Chipknip staat. Maar daar zullen saldolezers en de smartfoon de De informatie komt uit het Assurantie Magazine, FEM, VB Verzeringsblad, Fiscaal signaal, Pensioenbrief, Consumenten Geld- gids, Vermogende Particulier, Pen sioen en praktijk, Money, Money- wiser, Beursplein 5, Effect (VEB), Beter beleggen (NCVB) en Beleggers belangen. Naast de genoemde knipselkranten levert Bibliotheek en Documen tatie ook elektronische diensten. Mira is een elektronisch bestand dat dagelijks verschijnt. Het is rechtstreeks te raadplegen en bevat een gebruikersvriendelijke index waarmee artikelen uit de nationale dagbladen bekeken kunnen wor den. Mira is er speciaal voor de plaatselijke banken. Via de Mira- computer kan ingelogd worden op het computercentrum in Zeist. Bankmedewerkers en zij die op de hoogte willen blijven van ontwik kelingen op het gebied van sociaal- economisch nieuws, trends, bank en kredietwezen kunnen van deze dienst gebruik maken. Bibliotheek en Documentatie houdt zich ook bezig met het uitzoeken van vragen van lokale banken. Die komende maanden verandering in brengen. Eigen Huis Het segment Eigen Huis heeft een nieuwe klachtenprocedure opge steld. Hierin nodigt Eigen Huis de lokale banken uit alle klachten in de breedste zin van het woord schriftelijk en zonder uitstel te mel den aan de leiding van het seg ment. Het segment garandeert de banken binnen zeven werkdagen een antwoord en zo mogelijk een oplossing. Bij klachten die meer tijd van onderzoek vergen, ontvan gen banken binnen een maand een definitief antwoord. Meer infor matie over de nieuwe klachtenpro cedure staat in circulaire 52/150, die morgen bij de bank ligt én op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Astrid Lauterslager: een keur aan informatie. kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op ontwikkelingen binnen bepaalde bedrijfstakken. Landbouw, agribusiness en de voedings- en genotmiddelenindustrie komen regelmatig aan de orde. Verder zoekt zij vragen uit over het opzet ten van een bedrijf en geeft zij lan deninformatie over bedrijfsvesti ging, fiscus of emigratie. Banken die informatie willen over de pro ducten en prijzen van de diensten van Bibliotheek en Documentatie kunnen contact opnemen met de afdeling. Bibliotheek en Documentatie. 7 (030)216 25 68 De afdeling Bibliotheek en Documentatie van de Stafgroep Eco nomisch Onderzoek verzamelt en selecteert allerlei informatie die nuttig kan zijn voor medewerkers bij lokale banken en Rabobank Nederland. Zij geeft diverse knipselkranten uit, beantwoordt vragen van lokale banken en voert op verzoek literatuuronderzoek uit. Een rondleiding. "Onze afdeling heeft speciaal voor de aangesloten banken een aantal producten samengesteld", vertelt Astrid Lauterslager. Resumé ver schijnt dagelijks en bevat sociaal- economisch nieuws en informatie over ontwikkelingen in het bank- en coöperatiewezen. "Voor de samen stelling van Resumé maken wij gebruik van artikelen die afkom stig zijn uit de nationale dagbla den". Resumé is bestemd voor bankmedewerkers, financierings specialisten en relatiebeheerders. Voor de financieringsspecialisten en relatiebeheerders bij de lokale banken zijn er de Branche Berich ten Agrarisch, een wekelijks ver schijnende knipselkrant. Daarin staat een selectie van artikelen af komstig uit de nationale dagbla den en de agrarische vaktijdschriften, met als rubrieken: landbouwbe leid/algemeen, visserij, veehoude- rij/loonwerkbedrijven, akkerbouw, tuinbouw, agrarische handel en industrie en internationale agribu siness. Eveneens wekelijks verschijnt de knipselkrant Branche Berichten HID, bestemd voor bankmedewer kers, financieringsspecialisten en relatiebeheerders. Deze krant geeft een overzicht van de ontwikkelin gen binnen de handel en industrie. In deze krant de rubrieken: consu mentengedrag/algemeen, ambacht/industrie/bouw, detail-en groothandel, vervoer/garages, vrije beroepen/instellingen en horeca recreatie/zakelijke dienstverlening. Fascinerend is een tweewekelijks verschijnende knipselkrant van het segment Financiële Advisering. "Dit blad is bedoeld om financiële adviseurs te ontlasten bij het lezen van de vele vaktijdschriften. Wij stellen het samen in samenwerking met IRIS, Interpolis en Fiscale Zaken WAB", vertelt Lauterslager. Bed rijven adviesgroep/Relatiebeheer

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2