Nieuwe boekingsdata RPK-ARC. 'Moderne bankier zoekt naar duurzame oplossingen' Caar-circulaire 01/510 Training Dienstverlenend Handelen voor omgang met interne klanten Help Desk Informatisering onderzoekt ondersteuningsbehoefte lokale banken Nieuwe directeur Innovatie- en Groenfondsen Bart Jan Krouwel: Vernieuwde cursus begint in het najaar Relatiebeheer Bedrijfsvoering "De moderne bankier is geen traditionele geldhandelaar meer, maar een creatieve partner voor zijn klant. Samen zoeken ze naar duurza me oplossingen." Dit zegt de kersverse directeur Innovatie- en Groenfondsen én hoofd Strategisch Duurzame Ontwikkelingen, Bart Jan Krouwel. Hij ziet voor de Rabobankorganisatie een leidende rol weggelegd als het op het 'groen' financieren aankomt. "De Rabobank is de enige Nederlandse grootbank die echt maatschappelijke impact heeft", aldus Krouwel. Hij ver klaart dit door de coöperatieve structuur en de agrarische wor tels van de bank. "Landbouw is de basis van de samenleving. Geen goed voedsel betekent geen goede gezondheid en geen welzijn." Zijn ogenschijnlijk twee ver schillende functies liggen in eikaars verlengde, zegt hij. "Vanuit duurzame ontwikke ling wil ik projecten initiëren en ze rijp maken voor het Groenrente Fund. Daarbij denk ik nadrukkelijk ook aan een actieve opstelling vanuit de bank om de regels te versoepe len." Krouwel verwacht dat het bankvak de komende jaren Bart Jan Krouwel: "Lokale ban ken hebben de beste ingang om groene financieringen binnen te halen." wezenlijk zal veranderen en veel meer zal appelleren aan de wens tot duurzaamheid. "Modern bankieren staat of valt met creatief partnerschap en het aanreiken van duurzame oplossingen." Duurzame landbouw is groeimarkt Krouwel vindt dat er op dit moment te weinig projecten zijn die in aanmerking komen voor een 'groene' financiering, terwijl er geld in overvloed is. Het fiscale voordeel van de wet Vermeend dreef menig belegger, ook de minder altruïstisch inge stelde, in de armen van de groe ne geldverstrekkers. En dat zijn zo ongeveer alle Nederlandse banken. Die zijn nu naarstig op zoek naar geschikte maar dun- gezaaide projecten. "De con currentie is moordend", stelt Krouwel, die dit een slechte ontwikkeling vindt. "Op ter mijn voorzie ik dat de klant daarvan de rekening gepresen teerd krijgt." Binnen twee jaar na oprichting van de fondsen moet 70% 'groen' zijn belegd. Banken die dit niet lukt wacht wellicht een fors probleem. "Het vinden van geschikte pro jecten vraagt ook van de Rabobankorganisatie veel aan dacht", zegt Krouwel. Hij stelt dat de bank het breedste groen- pakket heeft. Waar de andere banken zich massaal op de als paddenstoelen uit de grond schietende windmolenparken hebben gestort, zoekt de Rabobank het ook in totaal andere projecten. Inmiddels hebben biologische boeren, natuurprojecten, natuurparken en productiehoutbossen een 'groene' financiering en vers trekt de bank 'groene' hypotheken. Toch moeten er nog ettelijke miljoenen worden gefinancierd vóór oktober 1997, de maand waarin het Groenrente Fund twee jaar bestaat. Krouwel denkt deze miljoenen vóór die tijd te kun nen investeren. "Duurzame landbouw is een groeimarkt, de agrarische sector de basis van de organisatie. De Rabobank is dan ook bij uitstek in staat een wezenlijke bijdrage te leveren aan de komende, noodzakelij ke, veranderingen. De inbreng van de lokale banken is daarbij onontbeerlijk. Zij vormen één groot netwerk van contacten, zijn over het hele land verspreid en hebben de beste ingang bij instanties die naar een duurza mer samenleving willen en daarvoor een groene financie ring kunnen gebruiken." Relatiebeheer f (040)217 77 00 Zo snel mogelijk na de bereke ning van de RPK-ARC vindt de afrekening plaats. Die bereke ning van de RPK gebeurt voor elke bank op de eerste dag na de autonome periode. Een snelle boeking heeft als groot voordeel dat het aantal posten op de verschillenreke- ning tot een minimum wordt beperkt. Dit geldt met name voor posten die betrekking heb ben op rekeningen die zijn opgeheven tussen het moment van berekenen en afrekenen. Opheffingen waarbij geen ren terekening wordt opgevoerd (rubriek 44) blijven altijd tot een boeking op de verschillen- rekening leiden. Bij gefixeerde rekeningen wordt de rentereke ning automatisch gevuld met het nummer van de te fixeren rekening. Voor 1996 gelden onderstaan de boekingsdata: RPK-boeking over augustus: 16 september voor alle banken, RPK-boeking over derde kwar taal: 15 oktober voor Bester banken, 16 en 17 oktober voor Zeister banken, RPK-boeking over oktober: 15 november voor alle banken, RPK-boeking over november: 16 december voor alle banken. De boekingsdata voor 1997 worden op de reguliere wijze opgenomen in de planningska lender. Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland f (040) 217 60 41 In het artikel in de Rabokrant van gisteren over de komende Caarverkiezingen is per abuis een verkeerd circulairenummer afgedrukt. Het nummer is niet 01/150, maar 01/510. De circu laire is ook te vinden op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Management/Bedrijfsvoering De training Bedrijfsvoering en dienstverlenend handelen, die al enige jaren door de RabobankAcademie wordt aangeboden, heeft een nieuwe naam: Dienstverlenend Handelen. De vernieuwde training start dit najaar en is geschikt voor iedereen die met interne klanten heeft te maken. De training Bedrijfsvoering en dienstverlenend handelen, waar aan al veel functionarissen van Bedrijfsvoering Honderdvijftig willekeurig geselecteerde banken krijgen op maandag 2 september een enquête toegestuurd. De steekproef moet de Help Desk Informatisering meer inzicht geven in de exacte vraag naar ondersteuning bij de lokale banken. Naar aanleiding van een eerste evaluatie van de proef met de zaterdagondersteuning, bleek dat er meer inzicht nodig is in de behoefte aan ondersteuning bij lokale banken. Deze eerste evalu atie ging uit van de ingangsdatum van de nieuwe CAO, maar die blijkt niet bepalend te zijn voor de ondersteuningsbehoefte. Ban ken zijn immers al langer open op koopavonden en zaterdagen. Daarnaast voeren zij ook na openstellingstijd ondersteunende werkzaamheden uit, zoals instal latie van programmatuur. Naar aanleiding van deze eerste evaluatie wil de Help Desk Informatisering met behulp van de enquête verder inspelen op de ondersteuningsbehoefte van de lokale banken. Aan de hand van de enquête-uitkomsten kan een dui delijker beeld worden gevormd van de daadwerkelijke behoefte en hoe daaraan invulling te geven. Help Desk Informatisering (030)215 20 16 de afdeling Bedrijfsvoering heb ben deelgenomen, is onlangs aangepast aan de eisen van van daag. Dat was nodig in het kader van Visie '98 en diverse andere veranderingen bij de lokale banken. Gekozen is om deze training op te nemen in de opleidingsplan ner voor zowel medewerkers Financiële Sturing als medewer kers Procesondersteuning omdat zij veel te maken hebben met dienstverlening naar interne klanten én deze training aan sluit bij de vereiste sociale vaar digheden. Tijdens de training ligt de nadruk op het oefenen met hou ding en vaardigheden in een dienstverlenend gesprek. Er wordt gebruik gemaakt van video-opnamen en feedback. Doel van dit alles is dat de dienstverlener gaat denken en handelen vanuit de probleem stelling van zijn klant. De training is geschikt voor alle medewerkers die vanuit hun functie veel te maken hebben met interne klanten en hun sociale vaardigheden willen oefenen. Om niet al te heterogene trai ningsgroepen te krijgen wordt bij de groepssamenstelling reke ning gehouden met dezelfde functies en gemeenschappelijke leerbehoeften. De training duurt twee aaneengesloten dagen en wordt gegeven in een conferen tie-oord. Externe trainers ver zorgen de cursus. De groeps grootte bedraagt tien tot veertien deelnemers. Voor de eerstvol gende training van 6 en 7 novem ber -in de Roskam te Rheden- zijn nog enkele plaatsen vrij. Meer informatie over de cur susinhoud kan worden verkre gen via het opleidingsinforma tiecentrum Cicero. Aanmelden kan met het formulier op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Cicero C (040)217 70 27

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3