o8 Rabobank Nederland sluit contract met leveranciers brandblusapparatuur Verkopen kan voor cliëntadviseur tegelijkertijd leuk en effectief zijn Herfsteditie Rabocard/ Topcard Nieuws Telefonische bereikbaarheid? Krachttoermanifestaties r! 19 9 6 Beoordeling op elektronisch formulier 4 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 85 Week 35 Vrijdag 30 augustus Management/Bedrijfsvoering Rabobank Nederland sluit binnenkort met twee leveranciers van brandblusapparatuur een mantelcontract af. Het contract gaat op 1 januari 1997 in en regelt zowel het onderhoud als de levering van brandblusapparatuur. De lokale banken wordt geadviseerd alle bestaande contracten met andere dan de betreffende leveranciers tij dig op te zeggen. De leveranciers waarmee Rabo bank Nederland in zee gaat zijn Ajax de Boer BV en Chubb Fire BV. Met deze leveranciers zijn afspraken gemaakt die, gegeven de gevraagde kwaliteit, qua prijs aantrekkelijk zijn te noemen. Voor een mantelcontract is geko zen omdat uit een inventarisatie is gebleken dat niet alle lokale banken een onderhoudscontract voor hun brandblusapparatuur Cliënten Advies' De eerste Krachttoermanifes taties voor de cliëntadviseurs starten volgende week. Voor elke zaal is een telefoonnummer beschikbaar waar medewerkers in noodgevallen te bereiken zijn voor het thuisfront. Deze num mers waren pas kort tevoren bekend en konden daarom niet op de uitnodigingen worden vermeld. Elke vrijdag staat het telefoonnummer van de zaal waar de komende week de manifestaties plaatshebben in de Rabokrant. Het telefoonnu- mer voor de avonden op 4 en 5 september in Utrecht is: (030)295 54 21. Verkoopondersteuning Cliënten Advies f (040)217 70 08 hebben afgesloten. Lokale ban ken die lopende contracten met Ajax de Boer of Chubb Fire heb ben, kunnen deze omzetten naar de voorwaarden van de mantel overeenkomst. Het sluiten van een mantelovereenkomst voor het onderhoud van brandblusap paratuur past in het beleid met betrekking tot bedrijfshulpverle ning. Over dat beleid zijn de banken via circulaire 15/63 van 5 decem ber 1995 geïnformeerd. Kern van dat beleid is, dat elke werkgever op grond van de Arbowet ver plicht is te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Het optre den bij brand is één van de onder delen van de bedrijfshulpverle ning. Zo moeten brandblussers jaarlijks worden onderhouden en moeten de medewerkers weten hoe te handelen bij brand. De opleiding tot bedrijfshulpverle ner besteedt hieraan aandacht in het onderdeel elementaire brand bestrijding. In de loop van okto ber worden meer details over de mantelovereenkomst bekend. Dienst Concern Inkoop (040)217 68 08 Cliënten Advies Van de cliëntadviseur wordt tegenwoordig steeds meer verlangd. Zo moet bijvoorbeeld de verkoop omhoog. Een opgave waar durf en motivatie voor nodig is. De nieuwe 'Commerciële Verkooptraining voor de cliëntadviseur' leert de deelnemers effectieve gesprekken voeren, maar ook dat verkopen leuk kan zijn. De instelling en de houding van de professionele cliëntadviseur staan centraal tijdens de training. "Bij veel medewerkers leeft de vraag aan welke eisen zo'n cliënt adviseur moet voldoen en hoe zij daar zelf in passen", zegt Marjo Janssen van het segment Cliënten Advies. "Het mee kunnen gaan in de veranderende functie van cliëntadviseur vereist een bewust wordingsproces. Een medewer ker moet de wil hebben om te verbeteren en de durf om in actie te komen. Het is belangrijk dat de deelnemers eerst ontdekken waar hun kwaliteiten liggen. Daarom gaan we in training uit van de individuele kwaliteiten van de deelnemers en kijken we hoe deze passen bij de gewenste houding en instelling van de cliëntadviseur." Tijdens de training krijgen prak tijksituaties veel aandacht. "Met behulp van rollenspellen wordt gekeken naar het verloop van de gesprekken tussen cliëntadviseur en klant en hoe deze zijn te ver beteren", aldus Janssen. "Deze werkwijze is opbouwend en zorgt voor een prettige en posi tieve sfeer. Het doel, meer willen en kunnen verkopen, wordt hier door sneller bereikt." Ook in het dagelijks werk van de cliëntadviseur speelt snelheid een steeds grotere rol. De tijd voor gesprekken moet korter en de verwachting van het resultaat ligt hoger. Effectiviteit is hierbij het sleutelwoord. Janssen: "We trai nen de cliëntadviseurs om snel een beeld te krijgen van de behoefte van de klant, om hier effectief op in te spelen en uitein delijk het contract af te sluiten. Zelfs in een kort gesprek blijkt het contact met de klant heel intens te kunnen zijn. Het voeren van effectievere gesprekken maakt het werk van de cliëntad viseur leuker. En juist het contact met de klant is voor veel mede werkers een belangrijke reden geweest om te kiezen voor de functie van cliëntadviseur." De driedaagse training bestaat uit twee aaneengesloten dagen en een terugkomdag na ongeveer twee weken. In de tussenliggende periode kunnen de deelnemers in actie komen. Tijdens de terug komdag worden de resultaten besproken en is het mogelijk aan de hand hiervan bepaalde aspec ten verder te trainen. Medewerkers van lokale banken kunnen zich opgeven voor de ver kooptraining met het inschrijf formulier uit de segmentwijzer. De cursuscode is CA.VA.01. Cicero C (040)217 70 27 Cliënten Advies' Met de bon uit de berfsteditie krijgen cardhouders korting op het gebruik van Internet. In de herfsteditie van Rabocard/Topcard Nieuws aandacht voor nieuwe ontwikkelingen zoals de Chipknip, productinformatie over het groeiend betaalgemak in het buitenland en drie bijzondere aan biedingen. De herfsteditie is de laatste uitgave in deze vorm. In deze uitgave van Rabocard/ Topcard Nieuws staan drie aan biedingen. Cardhouders krijgen een flinke korting op het gebruik van Internet, via Trefpunt Neder land. Wie altijd al eens een slip cursus wilde volgen, kan dat nu voordelig doen. Op de Grip Sliptraining van de KNAC ont vangen cardhouders nu een kor ting van honderd gulden. De leden van de 'Alliance Gastro- nomique' bieden liefhebbers van lekker uit eten een exclusief Rabo- arrangement. Bij de 'Alliance Gastronomique' zijn 32 restau rants aangesloten verspreid over heel Nederland. De herfsteditie van Rabocard/ Topcard Nieuws is de laatste van een serie 'flyers' die cardhouders van de Rabobank sinds 1993 krijgen toegestuurd. De uitgave blijft binnen het nieuwe Rabo TotaalPakket en dus ook voor cardhouders verschijnen, echter met een andere titel en op basis van een ander concept. In de nieuwe versie komen meer aanbiedingen van Rabobank- producten, met daarnaast exter ne aanbiedingen. In totaal zo'n vier aanbiedingen per uitgave. De nieuwe versie besteedt ook aan dacht aan productinformatie die specifiek is gericht op Rabo TotaalPakkethouders. Veel cardhouders maakten ge bruik van de aanbiedingen in de zomereditie van Rabocard/ Topcard Nieuws. Het arrange ment in hotel Mercure in de Ardennen was met zo'n 1.900 boekingen binnen drie dagen uit verkocht. Van de luxe aluminium attachékoffers en van de heup flesjes werden er ruim tweehon derd besteld. Rabocard- en Topcardhouders ontvangen begin volgende week de herfsteditie van Rabocard/ Topcard Nieuws bij hun card- rekeningoverzicht. De lokale banken krijgen een dezer dagen per kantoor een exemplaar van beide edities toegezonden. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41 Het beoordelingsformulier krijgt een elektronische variant, een sjabloon in Word. Rabobank Nederland levert deze nieuwe versie, die de beoordelende mana ger veel tijd en papier bespaart, in de eerste week van oktober. Functiedoelstellingen, gedrags criteria, taakstellingen, beoorde ling, toekomstverkenning; het invullen van een beoordelingsfor mulier is veel werk. Zeker omdat de beoordelende manager de for mulieren met de pen moet invul len. Eenmaal gemaakte fouten of vergissingen zijn lastig te herstel len. Hierin komt vanaf de eerste week in oktober verandering. De systeembeheerders van lokale banken ontvangen dan een dis kette met het elektronisch beoor delingsformulier. Managers van Rabobank Nederland krijgen rond dezelfde tijd ook een disket te toegestuurd. Directoraat Personeel C (040)217 63 42

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1