Hogere winst Interpolis in eerste halfjaar 1996 Financiële Advisering op zoek naar praktijkgevallen Rabobank Boxtel verFrist Passenfabriek Rabofacet opent vandaag deuren Circulaire over rentewijziging Rabobank Hypotheekkrediet 1 y y 6 29os Rabokrant c\ c\ s Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 84 Week 35 Donderdag 29 augusi Interpolis heeft over het eerste halfjaar van 1996 een nettowinst behaald van ƒ109 miljoen. Ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar is dat een stijging van maar liefst 65%. Het eigen vermogen steeg naar 1.794 miljoen. Co O X Rabofacet trakteerde de medewerkers van de Rabobank Boxtel de afgelopen week op een ijsje. Met deze frisse versnapering werd de honderdduizendste materiaalbestelling via Fris gevierd. Positieve ontwikkelingen in het Levenbedrijf en het Schadebedrijf worden als belangrijkste oorzaken van de groei genoemd. Interpolis verwacht voor het gehele jaar 1996 een aanmerkelijk hoger Eigen Huis De aanpassing is nodig, omdat als gevolg van de koppeling van de ta rieven van het Rabobank Hypo theekkrediet en het Blanco krediet op de betaalrekening aan verschil lende basistarieven in de huidige rentestructuur een onevenwichti ge prijsstelling van beide produc ten is ontstaan. In de actuele ren- Door de herinrichting is Rabo facet vanaf 1 september in staat om totaal 100.000 kaarten per jaar te personaliseren en verzend- klaar te maken. De doorlooptijd wordt daardoor een stuk korter. Banken ontvangen de kaarten en concernresultaat dan dat van 1995. Dat jaar werd een netto winst behaald van 151 miljoen gulden. Opvallend is het herstel van het resultaat van het Schadebedrijf. testructuur zijn de basisrentes van beide producten gelijk, ter wijl er een duidelijk verschil in risico is voor de bank. Daarnaast is het tarief van het Rabobank Hypotheekkrediet in de huidige markt niet meer marktconform. De circulaire staat ook op de eerstvolgende cd-rom/diskette. passen in de toekomst veel sneller. Vandaag hebben de medewerkers in Best de eenmalige mogelijk heid om de passenfabriek van binnen te aanschouwen. Morgen gaan de deuren uit veiligheids overwegingen definitief op slot. Het resultaat bedroeg ƒ68 mil joen gulden, tegen 20 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit is te danken aan betere resultaten bij de autoverzekeringen, aan goede weersomstandigheden (geen grote stormen) en aan een incidenteel gunstig resultaat in de sector arbeidsongeschiktheid. De premieomzet is met 19% gestegen naar ƒ1,9 miljard. De omzet uit de ziektekostenporte feuille, die per 1 januari aan de CZ groep is overgedragen, is hierbij buiten beschouwing gelaten. Dankzij een actieve marktbewer king is Interpolis erin geslaagd een aanzienlijk deel van de markt voor ziektewetverzekeringen naar zich toe te trekken. In bijgaand kader staan cijfers met betrekking tot de omzet en het behaalde resultaat. Meer gede tailleerde informatie over het halfjaarresultaat van Interpolis staat op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Beleidsstaf Communicatie Interpolis f (013)462 20 84 Financiële Advisering Het gaat erom doortimmerde praktijkvoorbeelden te vinden van adviezen die financieel advi seurs aan klanten gaven. In Rabo- wijzer 2 was dat verwoord in het artikel 'Met beleggen kun je klein beginnen (en ver komen)', terwijl in Rabowijzer 3 de case 'Vroeg beginnen met studievoorzieningen voor kinderen loont' en het artikel 'Fiscaal slim omgaan met studie kosten kinderen' praktijksituaties aan de orde stelden. Het volgen de nummer van Rabowijzer behandelt erfenissen in de vorm van een case. Zimmerman: "Er moet heel duidelijk een integraal Fred de Jong, hoofd Bedrijfs voering van de Rabobank Boxtel, maakte van de gelegenheid gebruik om zijn mening over het nieuwe bestelsysteem te ventileren. "Het is een duidelijke verbetering", meent De Jong. "Vooral de mogelijkheden van fiatteren en pakketteren per locatie leveren voordelen op. De lokale controle op en verspreiding van binnenkomende goederen kan daardoor aanzienlijk worden ver sneld." Ook is De Jong tevreden over de snelheid van de aflevering van de goederen. "De bestelde financieel plan achter de voor beeldcase zitten. Uit de aanpak moet ook blijken, dat de adviseur voor zijn klant verder is gegaan dan andere banken zouden doen." Adviseurs die zich aangesproken voelen, worden verzocht hun meest complete adviezen op schrift te stellen en in te dienen. Drie vra gen wil Zimmerman graag uitge breid beantwoord zien. Wat was de persoonlijke situatie van de klant? Welke behoeften had hij precies? En welke oplossingen werden geadviseerd? "We zijn erg benieuwd", zegt Zimmerman. artikelen worden doorgaans bin nen twee werkdagen bezorgd. Dit systeem is klantvriendelijk. Er ont staat minder gauw de neiging bij externe leveranciers te bestellen." Fris wordt binnenkort uitgebreid met een geïntegreerd voorraadbe- heerssysteem. Fysieke Distributie houdt zich aanbevolen voor ande re suggesties van lokale banken tot verdere optimalisatie van dit logis tieke systeem. Fysieke Distributie Rabofacet r (040)219 55 55 Gevraagd: integrale financiële adviezen om als cases in de Rabowijzer op te nemen. "Adviseurs kunnen hun cases naar mij sturen. Het adres is EN 102. Ik hoop dat we aardig wat theaterbonnen mogen uitrei ken." Financiële Advisering (040)21 7 7 0 07 Bedragen in miljoenen eerste 6 maanden 1996 eerste 6 maanden 1995 OMZET Bruto premies 1.937 1.008 Beleggingsopbrengst 552 475 Opbrengst overige activiteiten 8 59 Totale omzet 2.497 2.311 RESULTAAT Schadeverzekering 68 20 Levensverzekering 86 80 Overig 6 -2 Resultaat vóór belasting 160 98 belasting -51 -32 Resultaat na belasting 109 66 Rabobank Nederland adviseert de lokale banken om met ingang van 1 sep tember het tarief van het Rabobank Hypotheekkrediet met 1% te verlagen tot 5,2% per jaar. Dat staat in circulaire 16/805, die de banken vandaag ontvangen. Een beveiligde ruimte, nieuwe personaliserings- en inpakapparatuur en extra medewerkers. Dat zijn de ingrediënten waarmee Rabofacet de productie van alle bankpassen van de Rabobankorganisatie, inclusief de Chipknip, gaat verwerken. Vandaag is in Best de officiële opening van de passenfabriek. In de Rabowijzer staat onder het kopje 'Uit de praktijk van een financieel adviseur' altijd een uitgewerkt praktijkgeval om de klanten op een aansprekende manier in aanraking te brengen met financiële planning. "Die cases worden hier samengesteld, of komen via onze con tacten met banken tot stand", vertelt marketeer Esther Zimmerman van het segment Financiële Advisering. "Maar we raken door onze voor raad cases heen, dus het zou heel fijn zijn als méér adviseurs ons een handje gingen helpen. En voor wat, hoort wat, daarom stellen we voor elke geplaatste case twee theaterbonnen in het vooruitzicht." Bedrijfsvoering

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1