Zakelijke relaties willen meer dan standaard rente-advies Rabobank Tilburg alvast in nieuwbouw Interpolis Ondanks goed resultaat waakzaamheid geboden Regiotaxi eerste in Europa met Chipknip automaat Maatwerk LiquiditeitenBeheer aangepast ra-rTTrrnni! Colofon Lokale banken deden het in eerste zes maanden van 1996 goed Relatiebeheer "Welbeschouwd hoef ik u niets te vertellen. Onze klanten van stand nemen geen genoegen met de standaard geadviseerde rentetarieven. Zeker onze klanten met creditsaldi van formaat." Met deze Bommeliaanse volzin introduceert een collega van een lokale bank het vernieuwde computerprogramma Maatwerk Liquiditeiten- Beheer. Het segment Relatiebeheer koos voor een onorthodoxe aan pak: een serie aan heer Ollie B. denkende brieven, geschreven door collega's van banken. "Dames en heren van stand laten zich namelijk leiden door de behoeften van de klant", aldus Roelof van Diffelen van het segment. "Veel grote creditrelaties met een rekening-courant nemen geen genoegen meer met de standaard geadviseerde rentetarieven", stelt Van Diffelen. "Met name nu deze laag zijn en de concurrentie actief, is het belangrijk maatwerk te leveren." Het segment Relatie beheer actualiseerde mede daar om het programma Maatwerk Liquiditeiten Beheer, kortweg MLB. Dit rekenprogramma is specifiek ontwikkeld om snel en eenvoudig een rentepercentage te kunnen berekenen voor klanten, die gedurende een maand ten minste tweeëneenhalve ton saldo op hun rekening hebben staan. "Het is zonde van de tijd om te gaan zitten rekenen, als de com puter het ook kan", aldus Lex Groothengel, commercieel direc teur bij Rabobank .Harderwijk- Ermelo-Putten in het vouwblad, dat bij de mailing aan de banken zit. Volgens hem vallen de kosten alleszins mee. "De 600,- aan schafkosten en ƒ100,- per relea se heb je er zo uit. Dat kan al met één berekening." Hij vindt dat Roelof van Diffelen van het segment Relatiebeheer"De Relatie beheerder is sparring partner. MI.B thuishoort in het stan daardpakket van iedere bank. Simpel programma "Het programma is zo simpel als wat", zegt Van Diffelen. "De bank hoeft alleen maar de gege vens van de klant in te vullen, rentepercentages op te nemen en het systeem doet het werk." Het rente-advies dat eruit rolt ligt wat lager dan dat op een Termijn deposito, maar is hoger dan de rente die doorgaans op de reke ning-courant wordt vergoed. Volgens Van Diffelen vinden de meeste klanten dat geen enkel probleem. "Die zijn al dik tevre den dat ze meer rente krijgen als normaal. Vanwege dat hogere rentepercentage en het feit dat de Relatiebeheerder stante pede op zijn laptop een offerte kan aan maken, is het programma ook prima inzetbaar om potentiële klanten te winnen. De Relatie beheerder treedt op als sparring partner, die ook de belangen van zijn klant voor ogen houdt." De 250 banken die intussen al werken met versie 1.0 van MLB, krijgen vandaag de Bommeliaanse brief, een vouwblad en een zoge noemde wristpad: een polsbedje om vermoeienissen tijdens het intikken van gegevens te voorko men. Versie 1.1 van het pakket volgt deze week. Begin september krijgen banken die het program ma nog niet kennen, de brief, het vouwblad en een bestelformulier. "Zodat ook zij een creatieve ver taalslag naar aangepaste oploss ingen kunnen maken", aldus Van Diffelen. Relatiebeheer r (040)217 77 00 Regiotaxi Van der Heijden in het Brabantse Oud-Gastel is het eer ste taxibedrijf in Europa, dat voortaan rondrijdt met een mobiele Chipknipautomaat. Het bedrijf sloot hiervoor een contract met de Rabobank. "Dit vergroot de veiligheid van onze chauffeurs", moti veert directeur Frank van der Heijden zijn beslissing. Hij loopt hier mee vooruit op de onderhandelingen tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de belangenvereniging KNV-Taxi. Van der Heijden voert de Chipknipautomaat in voor zijn hele wagenpark. De Rabobank Tilburg en niet Interpolis zelf heeft als eerste haar intrek genomen in de 92 meter hoge nieuwbouwtoren van de verzekeraar. Vandaag gaan de deuren open voor de klanten. De medewerkers van Interpolis verhuizen tussen half september van dit jaar en maart 1997 naar het 23 verdiepingen tellende gebouw aan de Spoorlaan in Tilburg. De Rabobank Tilburg huurt een deel van de begane grond en de eerste verdieping van Interpolis. De bankhal is ingericht volgens het nieuwe bedieningsconcept. Op de eerste verdieping trekt een functioneel kunstwerk de aan dacht. Het gaat om een glazen wand van veertig bij drie meter met afbeeldingen in diverse stij len, die de afscheiding vormt van een kantoortuin. In die tuin wer ken 25 van de ruim honderd medewerkers van het hoofdkan toor van de bank Tilburg. Voor de medewerkers van Inter polis zijn kantoortuinen binnen kort verleden tijd. Zij gaan alle 1.500, van hoog tot laag, werken in een kantoor zonder vaste werkplekken. "Bij binnenkomst halen we onze post, draagbare telefoon en flexikoffer met zake lijke en persoonlijke eigendom men op", legt Marco Simmers van de beleidsstaf Communicatie van Interpolis uit. "Vervolgens gaan we naar een vrije werkplek. Als we tijdens ons werk moeten communiceren, is dat een gemeen schappelijke ruimte of een ver gaderkamer. Daarnaast zijn er cockpits, eenpersoonskamers De buitenkant van de Spoorlaan- toren van Interpolis. waar je geconcentreerd kunt wer ken. Deze indeling is uitgedok terd in Scandinavische landen. Interpolis verwacht dat het tot een inspirerende werkomgeving leidt voor de medewerkers." Volgens Simmers is nog een ander voordeel dat de bereik baarheid voor plaatselijke ban ken en verzekerden sterk verbe tert. Verder zorgen de flexibele werkplekken voor meer efficien cy en minder kosten. De officiële opening van de 'wol kenkrabber van Tilburg' heeft in het voorjaar van 1997 plaats. De Rabobank Tilburg opent haar nieuwe kantoor aan de Spoor laan al officieel op 11 oktober. De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 "De lokale banken hebben de eerste zes maanden goed ingespeeld op de vraag van de klanten. Het activiteitenniveau is duidelijk toegeno men." Zo reageert WAB-directeur Bert Mertens op de halfjaarcijfers met betrekking tot de resultaten en balansontwikkeling van de geza menlijke lokale banken. "Toch blijft waakzaamheid geboden. Want de kosten zullen de komende periode flink toenemen." Het halfjaarresultaat 1996 van de lokale banken ligt 16,7% hoger dan het halfjaarresultaat 1995. De omvang van de uitzettingen steeg fors, de groei van de toever trouwde middelen was boven verwachting en er was sprake van verhoogde beursactiviteiten. "Het resultaat is beter dan ver wacht", zegt Mertens. "Dat komt onder meer omdat de economie zich beter ontwikkelt dan vooraf werd aangenomen. De bedrijven hebben daardoor meer geïnves teerd en de consumptieve beste dingen van de klant zijn toegeno men. En dat is goed merkbaar gebleken voor de bank." Toch wil Mertens waarschuwen tegen een te groot optimisme: "De forse groei van de uitzettin gen is niet exclusief voor onze organisatie: ons marktaandeel bij de particuliere hypotheken staat onder druk. En ook de groei van de toevertrouwde middelen lijkt in de tweede helft wat af te zwak ken. Wat betreft de ontwikkeling van het resultaat moet in de ver gelijking met 1995 worden be dacht dat het resultaat toen in de eerste helft in mineur begon, maar vooral in de tweede helft sterk verbeterde, onder meer als gevolg van de verlaging van de tarieven op de Rendementsreke ning. In de eerste helft van 1996 waren daarnaast de provisie-in komsten uitzonderlijk hoog, mede als gevolg van het uitstekende beursklimaat en doordat nogal wat leningen werden overgesloten." Vandaar dat Mertens de progno se, dat het totale jaarresultaat in 1996 6% hoger zal zijn dan in 1995, niet wil bijstellen. "De dienstverlening zal blijven door groeien. Maar het is de vraag of het aantal effecten- en optieorders zo hoog blijft als nu het geval is. Daarnaast zullen de banken ook met een toename van de kosten worden geconfronteerd. Personeels kosten, bijvoorbeeld. Ook kosten die te maken hebben met de in voering van de ChipKnip zullen nog invloed hebben op het resul taat van 1996. Bovendien zijn de kosten aan het eind van het jaar altijd wat hoger. Optimisme is op zijn plaats, maar waakzaamheid blijft geboden."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2