23 o8 Het is 'now or never' voor mediacampagne Chipknip Integrale marktbewerking DGA-markt moet jaarlijks' Nieuw overzicht Music Tours Eerste oplaadapparatuur Chipknip Aanmaak TIN-codes Rabofoon (06-9272) gedeeltelijk stopgezet 19 9 6 Rabobank slingert volgende week 110 radiocommercials de ether in I Banken oogsten tevredenheid over de DGA-gids Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 80 Week 34 Vrijdag 23 augustus Bedrijven adviesgroep "Het is now or never", zegt Oscar Sweep van het segment Bedrijven- adviesgroep. Volgens hem lanceert de ABN Amro eind deze maand een uitgebreide mediacampagne om de laatste der Mohikanen in detaillis- tenland te winnen voor haar Chipknipautomaten. Het offensief van de Rabobank begint maandag. Dan slingert de bank in een week tijd 110 radiocommercials de ether in, voornamelijk op spitstijden. Het segment voert de zogenoem de tussencampagne volgens de regelen der edele marketingkun- sten, dus gefaseerd en geïnte greerd in de septembercampagne. De opmaat wordt gegeven met de radiocampagne. Vanaf september verschijnen er advertenties in de Cliënten Advies Er is een nieuw overzicht versche nen van de Rabo Top 40 Music Tours voor de maanden augustus tot en met oktober. Lokale ban ken kunnen het overzicht vinden op de eerstvolgende cd-rom/dis- kette. Voortaan verschijnt er elke week een vernieuwde versie op de cd-rom/diskette. Servicebureau Communicatie Lokale Banken (040)217 68 68 vakbladen en krijgen de banken een display. Daarna staat de Rekening-Coulant actie voor de deur, weer met radiocommercials. In week 39 gaan de marktbewer kingspakketten de deur uit en een week later de direct mailings. Sweep: "Om de tussencampagne optimaal uit te spelen, krijgen de banken volgende week allerlei actiemateriaal, zoals een voor beeldbrief, folders en een bel- script, waarmee ze direct aan de slag kunnen zodra een klant die de commercial heeft gehoord, zich meldt." De detaillist heeft de keuze uit drie automaten. De exotische klinken de Cobrazzi van Datelnet en de Chippay van CCV zijn uitsluitend geschikt voor het plastic klein geld. De derde, de combi-auto- maat van CCV, kan zowel de Pinpas als de Chipknip aan. Aanvraagsets voor de combi automaat zijn inmiddels in voor raad. Die voor de Chippay komen TIN-codes worden vanaf maan dag alleen nog automatisch aan gemaakt als een klant de code driemaal foutief bij de Rabofoon doorgeeft en de TIN-code als gevolg daarvan blokkeert. De automatische verstrekking van een TIN-code bij het openen van een nieuwe rekening of bij de omzetting van een Jongeren- naar een betaalrekening, vervalt. Het is de bedoeling dat klanten bij het openen of omzetten van een rekening tijdens het adviesge- sprek worden geattendeerd op de vernieuwe Rabofoon. Deze is bereikbaar via telefoonnummer 0 499 499 499. Het voordeel van volgende week, die voor de Cobrazzi half september. Sweep adviseert de tussencam pagne te gebruiken om reserverin gen om te zetten in een definitieve aanvraag. Ook bevat zijn infor matieset materiaal om nieuwe klanten te winnen.Voor klanten die het aanvraagformulier invullen heeft hij, samen met Marketing communicatie, een buitenissig premium ontwikkeld om nog een paar fysieke pegels van de defini tieve ondergang te redden: de Chipknipspaarbox, een eigentijd se variant van het spaarvarken van weleer. Bedr ij venadviesgroep 7 (040)217 70 04 Financiële Advisering Het kantoor Stadspoort van de Rabobank Ede bad de primeur. Als eer ste Rabobank in bet land kreeg zij de oplaadapparatuur voor de Chipknip. Binnen enkele maanden zal de apparatuur bij de lokale ban ken zijn geplaatst. Het gaat in totaal om circa tweeduizend apparaten. De oplaadapparatuur komt in de buurt van de geldautomaten staan. Zoals bet er nu uitziet zijn vanaf eind september de eerste transacties mogelijk. In de loop van september gaat ook bet dagwerk gouden Europas van start. De omzetting van de betaalautomaten begint in de tweede helft van september en loopt door tot begin 1997. De verwach ting is dat eind dit jaar in Nederland een kleine 100.000 punten zijn waar de klant met de Chipknip kan betalen. Cliënten Advies Dc automatische aanmaak cn verstrekking van de driecijferige Telefonische Identificatie Nummer codes (TIN-codes) voor de Rabofoon wordt niet ingang van aanstaande maandag gedeeltelijk stopgezet. Het gros van de banken vindt dat integrale marktbewerking van de DGA-markt jaarlijks moet plaatshebben. Ze vinden ook dat er tijdens de reguliere contacten met de DGA's nadrukkelijker aandacht voor deze doelgroep moet komen. Negen van de tien DGA's blijken heel tevreden over de Fiscale en Financiële Jaargids (DGA-gids). Dit leert de evaluatie van dc in maart gehouden marktbewerkingsactie voor directeur-grootaandeelhouders. De reacties op het Directeuren Bulletin waren gematigder, maar zeker niet slecht. De reden daar voor is dat gevraagd werd naar de geschiktheid van het Directeuren deze werkwijze is dat de codes in het vervolg alleen worden ver strekt aan die klanten, die daad werkelijk de nieuwe Rabofoon willen gebruiken. In verband met de ruimere mogelijkheden in de vernieuwde Rabofoon ontvangt de klant na aanvraag voortaan een vijfcijferige toegangscode. Meer informatie over de nieuwe Rabofoon staat in circulaire 43/1203. Deze is 21 juni naar de banken gestuurd en is ook te vin den onder nummer 626101a van de cd-rom/diskette. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Ook tijdens de reguliere contacten met directeur-grootaandeelhou ders moet er nadrukkelijker aan dacht voor hen komen. Bulletin voor DGA's. Hieruit blijkt dat het Directeuren Bulletin voor al geschikt is voor top-DGA's en hun adviseurs. De banken verwachten van de inzet van de DGA-gids en het Directeuren Bulletin positieve gevolgen voor het imago. Veel directe invloed op de afzet en het aantrekken van nieuwe klanten leek de actie nog niet te hebben. De DGA-actie -in feite pas de tweede voor deze specifieke doel groep- moest een bijdrage leveren aan het verhogen van het markt aandeel en het verbeteren van het imago. Het pakket omvatte een marktindeling in doelgroepen en een stappenplan. Concrete mid delen waren de DGA-gids en het Directeuren Bulletin. Het segment FA wilde graag weten in hoeverre de actie nu heeft bijgedragen aan de doelstel lingen en wat managers en advi seurs vonden van de kwaliteit van de instrumenten en materialen. Tachtig van de 391 aangeschre ven banken reageerden. Het gemiddeld aantal DGA's bij een bank is 99. In het algemeen zijn er per bank twintig DGA-gid- sen en drie jaarabonnementen op het Directeuren Bulletin gekocht. De DGA's zitten redelijk verspreid over de regio's. Uit de evaluatie blijkt ook dat de DGA-markt vooral interessant wordt gevonden door banken met de typologieën 3 tot en met 7. De banken gaven ook aan te voelen voor aanvullende metho den van marktbewerking. Zij denken dan aan seminars en gerichte informatieverstrekking. Rabobank Nederland wordt daarbij geacht specialisten voor seminars en professionele docu mentatie voor DGA's te leveren. Inmiddels werkt het segment al aan de organisatie van regionale voorjaarsseminars voor DGA's. Daarover verschijnt volgende week een brief met meer infor matie. Financiële Advisering (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1