'Lokale banken bepalen succes marktbewerking' Vernieuwde DM-opleiding voor bedrijvenadviseurs veel meer praktijkgericht Halfjaarverslag spaarfondsen verschijnt eind deze week Vernieuwd marktbewerkingspakket Chipknip verschijnt in september Marketinggroepen Relatiebeheer leerschool voor segment Colofon Relatiebeheer De klant die vandaag de dag bij verschillende banken gaat winkelen komt al snel tot het oordeel dat producten, diensten en prijzen elkaar nauwelijks ontlopen. "Het onderscheid zit in de relatie tussen de klant en de bank", menen Hans Strijbosch en Gerard Dekker van het segment Relatiebeheer. "In onze organisatie is het onderhouden van deze relatie per definitie de taak van de lokale bank en niet van Rabobank Nederland. Zij bepalen dan ook het succes van marktbe werkingsacties. Wij zullen daarom dichter bij de markt en de banken moeten gaan staan." Gerard Dekker (l) en Hans Strijbosch: "Rabobank Nederland vervult een back-office rol voor de lokale banken. Financiële Advisering Eind deze week verschijnt het gecombineerde halfjaarverslag van Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen. De banken ontvangen, afhankelijk van het aantal klanten dat in de fondsen belegt, een aantal gratis exemplaren. In Het Financieele Dagblad van dinsdag 27 augustus wordt aangekondigd dat klanten het verslag kosteloos bij hun bank kunnen afhalen. Om het effect van de marktbe werking op lokaal niveau op te krikken, riep het segment Relatie beheer een paar maanden gele den de marketinggroepen Relatie beheer in het leven. "Op basis van de eerste waarnemingen is het resultaat van banken die deelnemen aan deze groepen sig nificant beter dan van banken die niet meedoen", stelt Strijbosch vast. Tegelijkertijd constateert hij tussen de deelnemende banken De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie.' Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kesse! Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 aanmerkelijke verschillen in het resultaat. "Dat is maar deels te wijten aan de markt. Ik denk dat ook het stelsel van randvoor waarden zoals de organisatie, de taakverdeling en de aansturing meewerken aan het bereiken van een bepaald resultaat. En daarin verschillen de banken onderling. Centraal zullen we ook een aantal zaken anders moeten aan pakken." Dekker en Strijbosch denken dat het persoonlijk ver- Cliënten Advies De geactualiseerde versie van het marktbewerkingspakket Chipknip zou aanvankelijk verschijnen in de derde week van augustus. Deze datum bleek niet haalbaar omdat er te weinig concrete nieuwsfeiten bekend waren. Het marktbewerkingspakket is nu in productie en de lokale banken ontvangen het de tweede week van september, in week 37. Het pakket vervangt de eerste versie en is, voorzover het segment Cliënten Advies np kan beoorde len, de definitieve. In de geactu aliseerde versie is extra aandacht voor de volgorde van verspreiding van de passen en voor de com- koopplan van de relatiebeheerder veel meer het uitgangspunt moet zijn bij de marktbewerking dan tot dusver het geval is geweest. Productmatig gedoe "Dat productmatige gedoe zie ik bij Relatiebeheer niet zo zitten, en de banken evenmin", zegt Strijbosch. "Als de relatiebeheer der zijn klant goed kent kan hij inspelen op gebeurtenissen. In ons segment werkt dat vaak beter dan een centraal aangestuurde actie." Volgens Dekker is klant informatie daarbij uiterst belang rijk. "En die is in handen van de lokale bank. De relatiebeheerder zal de klus moeten klaren. Wij moeten hem daarvoor echter wel de goede middelen aanreiken." Relatiebeheerders die willen terug vallen op de expertise van Rabo bank Nederland raken nog wel eens het spoor bijster in de wir war van informatie. Strijbosch: "Het mag niet zo zijn dat de rela tiebeheerder tijdens een gesprek met een klant een onderwerp vermijdt, omdat hij daarvoor moet terugvallen op een specia list bij Rabobank Nederland die hem van het kastje naar de muur stuurt. Onze kennisdisciplines zullen beter toegankelijk gemaakt moe ten worden. Daar hoort ook een dienstverlenende mentaliteit bij. Wij zijn collega's van elkaar. Rabobank Nederland vervult daarbij een back-office rol voor de lokale banken." Relatiebeheer T040)iT7 77 00 municatie en doelgroepselectie. Het eerste nummer van het Chipknip Nieuwsbulletin ver scheen in juli. In week 36 krijgen de lokale banken de tweede ver sie. Het nummer is kosteloos en de banken ontvangen het in een oplage van honderd exemplaren per kantoor. Van tijd tot tijd wordt een nieuw nummer uitge bracht zodat de lokale banken de particuliere klanten op de hoogte kunnen houden van de ontwik kelingen rond de Chipknip. Verkoopondersteuning Cliënten Advies ^1040)21770 08 Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen hadden eind juni een gezamenlijk ver mogen van 2,8 miljard. Aan het begin van dit jaar was dat nog ƒ2,1 miljard. Het ziet er naar uit dat binnenkort de 3 miljard wordt bereikt. De gestage groei geeft aan dat de spaarfondsen in de behoeften van klanten voorzien. Mede door het succes werden op 1 mei de beheerskosten al ver laagd tot 0,04%. De fondsen zijn wettelijk ver plicht elk halfjaar de resultaten te publiceren. Nu zijn de meeste klanten niet bijster Bedrijvenadviesgroep "De ervaringen van de eerste groep hebben ertoe geleid dat de opleiding nu in hoge mate op de praktijk van de bedrijvenadviseur is afgestemd", vertelt Ivo Snijders, bij de RabobankAcademie ver antwoordelijk voor de vernieuw de cursus. "Alle overbodige bal last gooiden we eruit. Centraal in de lessen staat wat de deelnemers tijdens hun werk aan direct mar keting doen of willen gaan doen." De opleiding omvat twaalf weke lijkse lessen. Iedere les begint met een theoretisch deel, waarna onmiddellijk de vertaling richting Rabobankpraktijk volgt. Snijders: "De deelnemers krijgen bijvoor beeld opdracht een DM-plan voor hun eigen bank te schrijven. Dat plan bepaalt samen met de resultaten van het officiële exa men het eindcijfer." Cursisten zetten hun pas verwor ven kennis dus direct om in een praktische aanpak voor deDM- plannen die hun bank koestert. Acties worden daardoor effectie ver opgezet en uitgevoerd. "In de lessen wordt de link gelegd met de DM-pakketten die het segment geïnteresseerd in de toch sterk juridisch getinte informatie. Daarom hoeft het verslag slechts voor een kleine groep klanten beschikbaar te zijn. Zij hebben overigens tot 28 janu ari 1997 het recht het halfjaar verslag in te zien. Tot dan moe ten de banken dus minstens één exemplaar in huis houden. Mocht er behoefte zijn aan meer gratis verslagen, dan kunnen die nog tot 27 september in Best worden besteld onder artikelnummer 80330. Financiële Advisering r (040)217 70 07 ontwikkelde", zegt Snijders. "De deelnemers kunnen de tips en adviezen van de docenten én elkaar gebruiken om de acties zo scherp mogelijk uit te voeren. Wie deelneemt, heeft in januari in elk geval een doorwrocht DM- plan voor zijn bank, waarmee geheel '97 prima kan worden gewerkt. En als het examen lek ker loopt, kan de opleiding wor den afgesloten met het in de branche uitstekend aangeschre ven DMSA/SRM-diploma." De vernieuwde opleiding begint maandag 16 september. Om ieder een genoeg aandacht te kunnen geven, zijn de groepen niet groter dan twintig deelnemers. Bij vol doende belangstelling worden er groepen geformeerd in Utrecht, Eindhoven, Zwolle en Rotterdam. De opleiding kost ƒ4.150,-, het examengeld is 250,-. Meer informatie geeft de Rabobank Academie. Aanmelden kan met het formulier op de eerstvolgende cd-rom/diskette. RabobankAcademie r (030)2167477 Dc lokale banken ontvangen binnenkort de nieuwe versie van het marktbewerkingspakket Chipknip. Ook het tweede nummer van het Chipknip Nieuwsbulletin rolt eerdaags van de persen. In de wereld van de financiële dienstverlening heeft direct marketing een grote vlucht genomen. Ook een zichzelf respecterende bedrijven adviseur kan er niet meer omheen klanten en potentiële relaties bij tijd en wijle via de edele kunsten der DM te benaderen. Dit verklaart misschien de belangstelling voor de opleiding Grondslagen Direct Marketing Zakelijke Klanten van begin dit jaar. In september gaat de cursus weer van start, maar nu veel meer praktijkgericht. Er is nog plaats voor bedrijvenadviseurs die willen toetreden tot het groeiend leger direct marketeers.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2