Nederlander zoent spaarvarken Zeer hoge respons op Zomeractie Eigen Huis Besteltermijn actie 'Overwaarde Eigen Woning' met week verlengd 'Wie het eerst komt, het eerst maalt' 19 9 6 ■at Reclame-account Interpolis naar McCann-Erickson Verrassende toename deposito's lilli Verzekerend Nederland werpt zich op Anw-gat Sheets brengen TeleSparen extra onder de aandacht I7os Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 75 Week 33 «Vrijdag 16augustus In veel Nederlandse gezinnen lijkt het wandtegeltje met de spreuk gedaald. Over hoe dat allemaal 'Met zuinigheid en vlijt bouwt men huizen als kastelen' nog ergens aan de muur te hangen. Particulieren zagen hun spaartegoed bij ban ken in het afgelopen halfjaar met ƒ10,8 miljard (in 1995 nog ƒ6,7 miljard) toenemen. Een recordbedrag. Guus Maas, projectmanager Sparen, werd niet verrast door deze cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, wél door de enorme toename van de particuliere deposito's in de maand juni. Het gemiddeld spaartegoed per hoofd van de bevolking is van ƒ2.600,- in 1970 gestegen tot ruim ƒ15.500,- nu. Volgens het CBS is die stijging tweemaal zo groot als de inflatie. Het bureau meent dat de grote belangstel ling voor bedrijfssparen de toe name gedeeltelijk kan verklaren. "Juni was in die zin heel verras send", vertelt Maas, terwijl hij de overzichten bestudeert, "Dat de toename van de besparingen volgens het CBS bijna 3,8 mil jard waren, waarvan ƒ1,8 mil jard in de particuliere deposito sfeer. Daar kunnen wij in onze cijfers niets van terugvinden. Sterker nog, tot en met mei waren de particuliere deposito's, landelijk gezien, nog met bijna 3,8 miljard aanmerkelijk kan, gaan we ons nu het hoofd breken. Dit vraagt om een gron dige analyse." Ook al worden de Rabobank- cijfers over het afgelopen half jaar uit concurrentieoverwegin- gen niet aan de grote klok gehangen, feit is dat de bank gezien het marktaandeel geen evenredig deel in de groei van het spaartegoed heeft, 'inmid dels zijn we naarstig aan het denken hoe we die trend kunnen ombuigen", zegt Maas. "We gaan binnenkort heel kritisch kijken naar ons assortiment spaarproducten: wat kan er nog beter. Dat proces gaat nu van start." Eigen Huis" De Zomeractie Onderhoud Hypotheken loopt goed. De deelnemende banken maken melding van een ongekend hoge respons. Reden voor het segment Eigen Huis om de actie te verlengen. Banken kunnen nog tot week 37 intekenen. Het verlengen van de actie geeft de banken die de actie nog niet hebben uitgevoerd de kans om dit alsnog te doen. Wellicht dat de goede resultaten van de actievoe rende banken hen over de streep trekt. De banken vertellen dat ook de klanten uitermate positief op de actie reageren. De klanten blijken zeer te spreken zijn over de benadering, ook als ze geen afspraak willen. Ook vinden ze het lantaarntje een leuk cadeau. De prijs van het premium is overi gens in de prijs van de mailing ingecalculeerd. Van de deelne- Financiële Advisering Het marktbewerkingspakket voor de actie 'Overwaarde Eigen Woning' is nog tot en met maandag 26 augustus te bestellen. Dat kan door het inschrijfformulier op de cd- rom/diskette in te vullen en op te sturen. De actie omvat het via een beproefde verleidings- of verras singsmethode uitnodigen van klan ten voor een gesprek over de finan ciële mogelijkheden die de over waarde van hun huis biedt. "Ik denk dat verschillende banken er door de vakantieperiode nog niet aan toe zijn gekomen om het pakket te bestellen", zegt marketeer Adriaan Oomen. "Na de aankondiging van de actie was het door technische problemen ook niet eenvoudig om het inschrijfformulier snel in te vul len. Vandaar dat we hebben beslo ten de besteltermijn met een week je te verlengen. Dat geeft alle banken weer een beetje lucht." Financiële Advisering f (040)217 70 07 mende banken scoorde de Rabobank Klundert tot nu toe het hoogst. Maar liefst 30% van de aangeschreven klanten heeft daar al op de brief gereageerd. Van de benaderden accepteerde 8% inmiddels een offerte. De meeste andere deelnemende banken halen responsscores van 10 tot 15%. Ook dit zijn ongekend hoge cijfers voor Rabobankbegrippen. De meeste banken volgen het selectieadvies van Rabobank Nederland. Maar ook hebben ze de geadviseerde CRP-selecties zorgvuldig geschoond. Zo zijn klanten met wie recent is gespro ken en eigen personeel uit de bestanden verwijderd. Andere banken benaderen alleen de meest interessante groepen, zoals mensen met een annuïteitenlening samen met een consumptief krediet. De Rabobank Klundert hield de helft van het CRP-bestand over. Andere banken benaderden uit eindelijk 80% van de mensen in het gegevensbestand. Eigen Huis r (040)217 73 15 Deze brochure met persoonlijke statements van verschillende eigen huisbezitters vervult een belangrij ke rol bij de actie. Interpolis brengt haar reclame account onder bij het Amster damse reclamebureau McCann- Erickson. Het betreft in eerste instantie de corporate reclame en later ook de productcommunica tie. Aan de keuze voor dit bureau ging een kleine competitie vooraf tussen twee zorgvuldig geselec teerde kandidaten. McCann- Erickson kwam als winnaar uit de bus omdat het door hen ontwik kelde concept voor de imago campagne van Interpolis het meest aansprak. In het najaar start Interpolis gefaseerd met ver schillende uitingen van de over-all campagne. Bedr ij venadviesgroep Onder het motto 'wie het eerst komt, het eerst maalt' loopt verzeke rend Nederland zich momenteel het vuur uit de sloffen om het Anw- gat voor de burger te dichten en en passant nieuwe klanten binnen te halen. Ook de lokale banken hebben zich tot dusver niet onbetuigd gelaten. In totaal gingen 50.000 brochures over het Interpolis Anw- hiaatpensioen en het Anw pensioen over de toonbank. Een aanzien lijk deel van de bedrijfsrelaties weet dus inmiddels wat de Rabobank haar medewerkers te bieden heeft. Vanaf volgende week gaat fase twee in werking: het bewerken van de bedrijvenmarkt om onder meer twijfelaars over de streep te trekken. Het vervangen van de Algemene Weduwen- en Wezenwet (AWW) door de voor de overheid aan merkelijk zuiniger Algemene nabestaandenwet (Anw) betekent een forse aderlating voor de bur ger, als een naaste overlijdt. Niet iedereen komt in aanmerking voor een uitkering en als dat wel het geval is, gaat het om een veel lager bedrag. Het zogenoemde Anw-gat kan zelfs oplopen tot ƒ24.000. Het terugtrekken van de overheid in de coulissen van het levenstoneel is voor veel werk gevers dan ook reden een collec tiefcontract af te sluiten voor hun werknemers. Verzekeraars hebben zich massaal met reparatieproducten op deze nieuwe markt gestort. Ook Interpolis komt met twee nieuwe producten: het Anw-hiaatpen- sioen en de Anw+ verzekering. Om de bijzonderheden hiervan aanschouwelijk uit de doeken te doen en ter plekke een offerte te kunnen opstellen, krijgen de ban ken opnieuw de beschikking over een computerprogramma. Dit programma is vergelijkbaar met dat van het BedrijfsZekerPlan, terwijl het ook werkt op de laptop die de banken van Interpolis gra tis in bruikleen hebben gekregen. In het marktbewerkingspakket, dat in de loop van volgende week verschijnt, staan alle bijzonder heden. De marktbewerking is onder meer gericht op twijfelaars en bedrijfs relaties die nog geen collectieve verzekering hebben afgesloten. Een korte beschrijving van de inhoud van het marktbewerkings pakket staat op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Bedrijvenadviesgroep r (040)217 70 04 Cliënten Advies Banken die de belangrijkste as pecten van Rabo TeleSparen nog eens extra bij de medewerkers onder de aandacht willen bren gen, kunnen vanaf volgende week gebruik maken van een sheets presentatie die is opgenomen op de cd-rom/diskette. Cliënten Advies f (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1