I5o8 'Kapers op de kust' Deelnemers enthousiast over aanpak project Bedrijfsvoering naar '98 OpMaat Hypotheek centraal in komende najaarscampagne 19 9 6 Tweede deel marktbewerkingspakket eind volgende week bij banken Communicatieschema Eigen Huis Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 74 Week 33 Donderdag 15 augustus Bed rijven adviesgroep Waarschuwing tegen actieve tussenpersonen: Het bedrijfsleven en particulieren worden momenteel opnieuw bestookt met aanbiedingen van verzekeraars en assurantietussenper sonen, die allemaal de lucratieve markt van verzekeren in combina tie met het werknemerssparen hebben ontdekt. "Er zijn nogal wat kapers op de kust", waarschuwt Rob Ferrol van het segment Bedrijvenadviesgroep. "Het is zaak te voorkomen dat die onder de duiven van de banken schieten." "Op het gebied van werknemers sparen zijn assurantietussenper sonen de grootste concurrenten van de lokale banken", zegt Ferrol, zelf gepokt en gemazeld in het werknemerssparen. "De te loorgang van het sociale zeker heidsstelsel en het feit dat veel bedrijven nog niets hebben gere geld voor hun werknemers, biedt hen de kans in contact te treden met klanten van lokale banken en die klanten uiteindelijk weg te kapen." Volgens Ferrol bouwen tussen personen en verzekeraars intus sen gestaag aan een goedkoop klantenbestand. Daarbij gaat het zeker niet alleen om particulie ren, maar hebben verzekeraars en tussenpersonen duidelijk ook een oogje op de bedrijfsklanten van de banken. Eenmaal binnen en de overeenkomst voor het werknemerssparen in hun zak, komen ze met levensverzekerin gen over de brug. Banken zijn er dan ook niet met het afsluiten van een werknemersspaarrege ling, zegt hij. "Nu de overheids zorg voor de oude dag allengs afneemt hebben veel klanten ook Bedrijfsvoering In totaal hebben 380 Rabobank - managers laten weten actief te willen deelnemen aan het veran- dertraject. De meesten daarvan zullen het traject vooral schrifte lijk mee gaan vormgeven. De hoofden Bedrijfsvoering kunnen dat waarschijnlijk ook doen via Internet. Van de geïnteresseerden zeiden meer dan honderd graag mee de hei op te willen. De afge lopen dagen heeft Heijns met de meeste gegadigden gesproken. Rob Ferrol: "Voorkomen dat assurantietussenpersonen en ver zekeraars onder de duiven van de banken schieten. belangstelling voor een levens verzekering. Attendeert de bank ze daar niet op, dan biedt dat ver zekeraars en tussenpersonen de kans klanten bij de banken weg te kapen." Om dat te voorkomen schrijft Ferrol een commerciële handleiding, die deze herfst ver schijnt. Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 Uit de negentien directeuren, vijf tig hoofden Bedrijfsvoering en vijf entwintig commercieel managers zijn uiteindelijk drie kennisgroe- pen van acht personen samenge steld. Op 28 augustus vertrekt de kennisgroep bestaande uit bank directeuren als eerste naar de hei. "Opvallend is het grote enthou siasme waarmee de belangstel lenden zich met het verandertra- ject willen bezighouden", vertelt Heijns. "Ze zijn vooral positief Eigen Huis De OpMaat Hypotheek staat in het najaar centraal bij het segment Eigen Huis. Vanaf half oktober krijgt deze nieuwe hypotheek- vorm in de media de meeste aan dacht. De najaarscampagne begint echter al in september met een vervolg op de publicitaire inspanningen van het voorjaar. De mediamix voor het najaar bestaat uit reclame-uitingen op radio en tv en in tijdschriften en dagbladen. In de maanden okto ber tot en met december kiest het segment voor een krachtige introductie van de OpMaat Hypotheek en zal de reclamefre quentie hoog zijn. De OpMaat Hypotheek moet dan 80% van de doelgroep bereiken: mensen die zich oriënteren op een woning en dus in zijn voor een hypo theek. Eigen Huis adviseert de lokale banken het communicatie budget met name in te zetten voor deze introductiecampagne. De najaarscampagne begint in september met de tv-commercial en advertenties in tijdschriften (onder meer Huis '96). In okto ber zet de bank de campagne over de aanpak van het project, waarbij de lokale banken kennis uitwisselen om van elkaar te leren. Rabobank Nederland blijft meer op de achtergrond en biedt ondersteuning." Tijdens de intakegesprekken bleek dat de drie doelgroepen elk van uit hun eigen positie naar Bedrijfs voering kijken. Heijns: "De belangrijkste opdracht is nu dat we die zienswijzen nader tot el kaar brengen, zonder dat één daar van geweld wordt aangedaan." Veel tijd om de neuzen dezelfde richting in te zetten heeft Heijns niet. In oktober moeten de plan nen immers worden gepresen teerd. Toch is niet iedereen blij met het tempo waarin Bedrijfs voering het traject heeft opge- voort op radio, in tijdschriften en dagbladen met de introductie van de OpMaat Hypotheek. In de landelijke en regionale dagbladen verschijnt twee keer een pagina dominante advertentie, terwijl de nieuwe radiospot vanaf half oktober veelvuldig te horen zal zijn. Banken kunnen de radio spot en advertentie bestellen voor lokaal gebruik. Marktbewerkings pakket deel II van de OpMaat Hypotheek geeft een compleet overzicht van het communicatie concept. Hierin staat ook een start. Heijns: "Een aantal banken laat weten dat ze graag hadden willen meedoen. Koud terug van vakantie lezen ze ineens dat er een project op touw is gezet en dat de inschrijftermijn al is vers treken." Toch wil Heijns ook van de inbreng van de vakantiegan gers gebruikmaken. "De vorming van de kennisgroepen is slechts het prille begin. Het blijft voor beschrijving van de nieuwe bankhalmaterialen die banken kunnen bestellen. De materialen van de voorjaars campagne zijn ook in het najaar nog via de normale procedure in Best te bestellen. Eigen Huis advi seert lokale banken bestaande advertenties tot de introductie van de OpMaat Hypotheek in te zet ten om zichtbaar te blijven in de markt voor ('shoppende') starters. Eigen Huls C (040)217 70 05 o O 33 Es O- o <3- c a 33- iedereen mogelijk om alsnog te reageren. In de toekomst zullen de kennisgroepen verder worden uitgebreid tot het verandernet- werk." De namen van de deelnemers aan de summercourses staan op de eerstvolgende cd-rom/diskette. Bedrijfsvoering naar '98 f (040)217 63 41 De managers die zich hebben aangemeld voor de summercourses zijn zeer te spreken over de wijze waarop het project Bedrijfsvoering naar '98 wordt aangepakt. Dat blijkt uit de intakegesprekken die projectleider Willem Heijns de afgelopen dagen voerde met de direc teuren, hoofden Bedrijfsvoering en commercieel managers. Inmiddels zijn drie kennisgroepen van acht personen gevormd. Eind augustus vertrekt de eerste groep naar de hei. Lokale banken ontvangen het marktbewerkingspakket deel II van de introductiecampagne voor de OpMaat Hypotheek op 22 augustus. Hierin staat een compleet en actueel overzicht van het communicatieconcept. Eigen Huis verlengt de inschrijftermijn voor de bestelling van communicatie- en bankhalmaterialen tot 30 augustus 1996. De inschrijving voor de DM-actie is inmid dels gesloten. Najaarscampagne OpMaat Hypotheek Medium Week 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 TV Radio Dagbladen landelijk Dagbladen regionaal Dagbladen lokaal* Tijdschriften "Advertenties door lokale banken te plaatsen Afgelopen dagen werden de eerste intakegesprekken gehouden.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1