'Contacten met Volksbank verlopen allerplezierigst' Managers maken zich op voor de toekomst Uitnodigingen 'Krachttoer' de deur uit tres tevreden over buitenlandse afwikkeling Studentenmarkt in Bank in Beeld Colofon BANKliy BEELD Uitnodiging Relatiebeheer "De contacten met jullie alliantiepartners verlopen allerplezierigst", constateert Heino Oostindiër, geschdftsführer van de Liveravestigin- gen in Duitsland tevreden. Deze lingerietak van de oer-Hollandse in- en verkooporganisatie Intres beproeft vanaf begin dit jaar voor het eerst in de meer dan 35-jarige geschiedenis van het bedrijf zijn geluk over de landsgrenzen. Sindsdien zit de vaart er stevig in. Eind dit jaar telt Livera negen Duitse vestigingen in plaats van de geplande vijf. Heino Oostindiër (links) en Edwin Strijk in één van de Duitse vesti gingen van Livera. De overal gevestigde Volks- en Raiffeisenbank, met dezelfde autonome structuur als de Rabo- bankorganisatie, is inmiddels de huisbankier van de Duitse Livera- winkels. Edwin Strijk van het segment Relatiebeheer zocht de zaken uit en legde de contacten. "Op het moment dat hij en ik aantraden bij de Volksbanken in de vestigingsplaatsen, bleken ze al volledig op de hoogte te zijn", aldus Oostindiër, die zegt geen enkel negatief aspect te kunnen noemen in zijn relatie met de Rabobank en de Volksbank. Normaal gesproken doet hij zaken met een andere bank. De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 winkels, verspreid over het hele land. Onze Nederlandse leden zijn volledig autonoom. Ze kie zen zelf welke diensten ze van ons willen afnemen, hoe hun winkel eruit ziet en waar ze bankieren. Wel verzorgen wij voor hen de inkoop van goederen en het bet alingsverkeer met leveranciers." Met 2.300 aangesloten leden en actief op het gebied van meube len tot boeken en textiel, behoort Intres tot één van de grootste in- en verkooporganisaties van het land, zij het volledig zonder winstoogmerk. Het in Hoevelaken gevestigde bedrijf maakte de afgelopen 25 jaar een stormachti ge groei door. De inkoopomzet steeg in die periode van 175 mil joen naar 1,1 miljard gulden. Dit komt neer op een verkoopomzet van 2,5 miljard gulden. De bekendste labels onder de para plu van Intres zijn Livera, Firstlady, Intersport en Libris. Relatiebeheer Management Negentien managers volgen sinds januari van dit jaar een tweejarige MBA opleiding bij de Rotterdam School of Management (RSM). Een programma dat de deelnemende manager uitdaagt zich kennis en vaardigheden eigen te maken die wezenlijk zijn voor de bank van de toekomst. Essentieel in een organisatie-in-verandering. De tweede opleiding begint in januari 1997. Hiervoor hebben op donderdag 12 september en 3 oktober van 16.00 tot 18.00 uur informatie bijeenkomsten plaats. Waarom de keuze van de Rabo bank als bemiddelaar? "We heb ben een arrangement afgesloten bij Rabobank Nederland. De bank is dus voor ons geen vols trekt onbekende. Zodoende kwa men we in contact met Edwin Strijk van het segment Relatie beheer en van het een kwam het ander." Strijk introduceerde Intres bij de Volks- en Raiffeisenbank en ging zelf mee om ervoor te zor gen dat alles op rolletjes liep. "Als de klant en de lokale bank dat willen, regelen mijn collega Jacob Brand en ik alle bankza ken, van de investeringen tot en met het betalingsverkeer", legt Strijk uit. "We begeleiden de klant dus tot achter de voordeur van de alliantiepartner of bren gen hem in contact met onze Dutch Desk." Het verschil zit hem meestal in de gewenste dienstver lening, vertelt hij. "Op basis van een eerste inventarisatie kiezen de klant, de bank en wij voor een alliantiepartner of voor de Dutch Desk. Alliantiepartners zijn voor al gericht op middelgrote en klei nere bedrijven. Zij zijn overal gevestigd en zorgen vooral voor een sterke plaatselijke begelei ding. Wel is het belangrijk dat de bank ons tijdig inschakelt." Livera door hele land verspreid Oostindiër heeft grootse plannen in Duitsland, maar is niet van plan hard van stapel te lopen. "Om de eerste twintig l.ivera- vestigingen in Nederland op poten te zetten vergde enige tijd. Daarna liep het als een trein. In totaal hebben we nu 128 Livera- f (040)21 7 77 00 De opleiding is bestemd voor directeuren en onderdirecteuren van lokale Rabobanken én managers van Rabobank Neder land en gelieerde instellingen. De deelnemers zijn zeer positief. "Ik heb nog nooit zoveei geleerd in een half jaar", aldus Annette I loutekamer, managementtrai- nee bij Interpolis. Ook Jeroen de Leeuw, hoofd cliënt- en positie- beheer bij Rabobank Nederland laat zich positief uit over de opleiding: "Je ziet de organisatie veranderen en weet dat daar theoretische modellen achter zit ten. Nu krijg je te horen waarom dat allemaal gebeurt. We leren kijken naar de organisatie in ter men van metaforen. Ik ontwikkel een nieuwe en volle instrumen- tenkist om mee te werken." Het programma is opgebouwd rond vijf kernthema's (strategie De introductieweken voor stu denten zijn begonnen. Onder het motto 'Weinig geld en veel genieten' probeert de Rabobank studenten als klant binnen te halen. In Bank in Beeld wordt vandaag uitgebreid aandacht besteed aan de vele facetten van de studentenmarkt. en omgeving, marketing manage ment, financieel management, informatietechnologie en bedrijfs processen, organisatie). Hierin wordt voortdurend gezocht naar de aansluiting tussen de ontwik kelingen binnen de Rabobank organisatie en de actuele inzich ten binnen de management- disciplines. Voorwaarde is een gezamenlijke inzet van deelnemers, docenten, Rabobank en RSM. De kernthema's worden aange vuld met lezingen en seminars. Cases maken het mogelijk de aangereikte kennis verder uit te diepen en het geleerde aan de eigen praktijk te toetsen. Daarnaast oefenen de deelnemers gedurende twee weken met managementvaardigheden als onderhandelen, toepassen van leiderschapsstijlen, communica tie- en presentatietechnieken. De colleges zijn om de week op don derdag en vrijdag in Rotterdam. Aanmelden voor de bijeenkom sten kan met behulp van het for mulier op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Hierop staat ook uitgebreidere informatie over de inhoud van de cursus. RabobankAcademie f (030)216 14 23 Cliënten Advies De informatiecampagne voor de medewerkers van het segment Cliënten Advies nadert langzamerhand haar apotheose. Een dezer dagen vallen de uitnodigingen voor 'De Groot Niet Te Vermijden KRACHT toer', het informatieve spektakel van het segment, bij de lokale banken in de bus. De uitnodiging geeft toegang tot de avond én maakt een einde aan wat het segment noemt 'het mysterie van de organizer'. Tegen inlevering van de kaart ontvangen alle medewerkers Cliënten Advies bij vertrek de agenda- inhoud voor de organizer. Aan de uitnodiging is ook een lineaal bevestigd die bedoeld is als bladwijzer voor de organizer. De avond begint vanaf 19.00 uur met een 'krachtige' maaltijd. Ook de medewerkers op de banken die wat langer geopend zijn kunnen op hun gemak richting theater komen. Het programma begint om 20.30 uur en eindigt om 22.30 uur. Na het officiële gedeelte vol met informatie en enter tainment is er nog ruimte genoeg om, onder het genot van een drankje, na te praten, ervaringen uit te wisselen en gezellig samen te zijn. Cliënten Advies Plaats: Maaspoort, Venlo _JE: Datum: 16 september 1996 5 Ontvangst/buffet: H vanaf 19.00 uur EEAanvang programma: 20.30 uur -§§ Einde programma: H circa 22.30 uur Tegen inlevering van deze kaart ontvangt tt bij vertrek de vulling voor Erj ntv organizer. C (040)217 70 08 De uitnodigingen brengen de manifesta ties een stap dichterbij.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2