Informatisering in actie voor beter telefoongedrag 1 Nieuwe beleggingscampagne is investering in bet imago Workshop 'Planmatige Communicatie' voor directeuren en MT-leden van start Colofon Financiële Advisering Uit contacten met lokale banken blijkt regelmatig dat men niet tevre den is over het telefoongedrag van diverse afdelingen van Rabobank Nederland. De werkgroep Communicatie Informatisering Aangeslo ten Banken heeft dit onderwerp aangepakt. Via een speciale actie probeert de werkgroep het telefoongedrag binnen Informatisering positief te beïnvloeden. Ook andere afdelingen van de Rabobank- organisatie kunnen er hun voordeel mee doen. n-o* Uw persoonlijk adviseur beschikt niet alleen over het laatste beleggingsnieuws maar gelukkig ook over uw telefoonnummer U hctli lm druk cii uw vri|c ti|d i* belangrijk Rabobank«n dt Hobo» Groep, wanr een icam vai Daarom kunt u nm di lick dag de beurehcndlicn analntcn continu wereldwigt ondrrwek vermin oplossing lijn. Iemand d<0 u kimt hellen voor een afhankelijke bclcggingiadvicji'ii op grond van «u deskundig advies. Maar nuk iemand dk niet «nr/.ult ncmiutlH' informatie en heursnnnlyw IV financier om u te bellen ivanncer hi| kanten voor u niet. adviseur s-an de Rabobank «maalt den- infomiain Zo iemand vindt u bij ik Rabobank. Een finais- naar uw pawKmlijke situatie deel adviseur die thui» i» in dc l*lcgging«w«reld. En Voor Wn goed en persoonlijk iKkggmgMdvir dk er met alleen voor uaat Hij wendt gesteund moet u das lm ik Rabobank rijn. Voor mevr inlos dooi IRIS, bet Institutt lor Ranndt and Investmene malie bvm u olti|d welkom tv, dc financieel adviscu Services BV, een gctanKnhjke onderneming van de van uw plaatselijke Rabobank M de financieel adviseur van de Rabobank sta je er niet alleen voor. j Eert financieel adviseur denkt aan zijn klantenook al zit hij met zijn dochtertje in de tuin. De motivatiecampagne begon enige tijd geleden met een drietal artikelen in het interne Infor matiseringsbulletin In For Mail. Daarin stonden tips en adviezen voor het hanteren van de PSD- principes in telefoongesprekken. Over klantvriendelijk telefoonge drag konden de medewerkers bij voorbeeld ook lezen dat een ant woord als 'geen idee wanneer hij of zij weer terug is' niet getuigt van PSD of klantbesef. Om de actie kracht bij te zetten verschenen onlangs op alle afde lingen binnen Informatisering posters met als thema telefoonge drag. De posters tonen tekenin gen van telefonerende mensen die eten, naar muziek luisteren, on geïnteresseerd zijn of zelfs gapen. De bijbehorende teksten zijn: 'De juiste toon aan de telefoon, dat hoort gewoon', 'De telefoon ver- De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 raadt wie je bent' en 'Ben je bereikbaar? Echt waar? Wie neemt dan nu de telefoon op...?' De posters hangen bij de kof- fieautomaten, bij de toiletten en in de gangen. Monique Poesse van de werkgroep Communicatie: "Veel medewerkers schakelen hun telefoon niet door als ze 'even' van hun plaats zijn. Dat 'even' Management Planmatig communiceren heeft diverse aspecten. Allereerst bete kent het dat alle communicatie landelijk, regionaal en lokaal 'dakpansgewijs' op elkaar aan sluit. Het houdt ook in dat ban ken de juiste middelen kiezen om hun imago- en afzetdoelstelling te bereiken. Tenslotte betekent het dat de bank de organisatie van de communicatie adequaat heeft geregeld. Vaak blijkt dat hierover door de segmentering verwarring bestaat bij de banken. Om banken te ondersteunen bij planmatige communicatie heeft het Directoraat Communicatie, in samenwerking met de Rabobank- Academie en een extern bureau, een workshop ontwikkeld die is bedoeld voor directeuren en leden van het managementteam, met eindverantwoordelijkheid voor de totale communicatie van de bank. De workshop gaat in op het com municatiebeleid van Rabobank Nederland en de mogelijkheden kan door allerlei omstandighe den uitlopen. Terwijl doorscha kelen of een afspraak over tele- foonopvang toch een kleine moeite is. Het gevolg is dat de telefoon eindeloos blijft rinkelen zonder dat deze wordt opgeno men. De posters motiveren tot beter telefoongedrag." De adviezen roepen soms weer stand op. Poesse: "Telefoneren is dagelijks gedrag. Dus gaat ieder een er vanuit dat dit kunstje goed in de vingers zit. Toch blijkt dat dagelijks gedrag aan verval onderhevig. Het is daarom een goede zaak om de diverse aan dachtspunten op een rijtje te zet ten. Onwillekeurig gaat men dan nadenken over het eigen gedrag en wordt men zich bewust van verbeterpunten." Dat de actie werkt, blijkt uit reac ties van medewerkers. Poesse: "Er is inmiddels sprake van een alerter gedrag naar elkaar; colle ga's wijzen elkaar bijvoorbeeld op missers in telefoongedrag. Het maken van goede afspraken over telefoonopvang gaat ook gemakkelijker." De actie bij Informatisering loopt nog steeds. Op de eerstvolgende cd-rom/ diskette staan enkele tips voor PSD-telefoongedrag. van de bank hierop lokaal in te haken. Banken leren tijdens de workshop hoe de eigen commu nicatiemiddelen en bestedingen te beoordelen op kosten en effec tiviteit. Verder is er aandacht voor de verschillende onderdelen van een communicatieplan. Ook leren deelnemers kritische vragen te stellen bij een hun voorgelegd communicatieplan. Het is de be doeling dat deelnemers in staat zijn de organisatie van de com municatie zo in te richten dat voorwaarden voor planmatige communicatie worden vervuld. Tenslotte komen de hulpmidde len aan de orde die voor plan matige communicatie binnen Rabobank Nederland voorhan den zijn. Dit alles gebeurt aan de hand van zoveel mogelijk prak tijkvoorbeelden. Het streven is om de workshops zoveel mogelijk per regio te hou den. Zij staan onder leiding van een externe docent en een com- "Het imago van de Rabobank onder de Nederlandse beleggers kan hier en daar nog wel wat versterking gebruiken", zegt Nico van den Broek, als account manager van Communicatie nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe beleggingscam pagne die binnenkort in een klei ne dertig magazines start. "Met municatie consultant uit de regio en nemen een dag in beslag. De kosten zijn 750,- per deelnemer. De data voor de eerste serie workshops zijn: Noord-Neder land op 25 oktober, Noordwest- Nederland op 30 oktober, Oost- Nederland op 31 oktober, Zuid west- Nederland op 5 november en Zuid-Nederland op 6 november. Banken kunnen zich tot uiterlijk 15 september inschrijven. In ver band met planning van docenten en locaties verzoekt de organisa tie dit zo spoedig mogelijk te doen. Inschrijvingen worden op volgorde van binnenkomst be handeld. Bij voldoende belang stelling volgt een tweede serie. Voor informatie over de inhoud van de workshop kunnen banken contact opnemen met de afdeling Communicatie Lokale Banken; voor informatie over de organi satie met de Rabobank Academie. Het inschrijfformulier bevindt zich op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Communicatie Lokale banken C (040)217 72 79 RabobankAcademie (040)217 67 31 deze campagne gaan we probe ren de naam Rabobank in het rijtje banken te krijgen dat iede re belegger min of meer voorge kookt in zijn hoofd heeft." Eind deze maand, vanaf week 35, barst het mediageweld op grote schaal los. Van den Broek: "In de laatste vier maanden van dit jaar staan we bijna vijftig keer in een groot aantal bladen die door beleggers worden gelezen. En niet alleen in de bekende uitgaven als Beleggers Belangen, Elsevier, Money, Quote, Geld '96, etcetera. We adverteren bijvoorbeeld ook in BMW Magazine, Carros, Esquire, Nautique, Rotarian, The L.ion en de VPRO Gids. Daarmee vergro ten we de kans dat de Rabobank ergens in het voor- of achterhoofd van de beleggers blijft hangen." Er zijn twee advertenties, beide in kleur en paginagroot. Er wordt op de foto's opvallend veel gebeld. In het ene geval door een stel -uit de televisiecommercial FA- naar hun adviseur, in de andere adver tentie door een financieel advi seur -met zijn dochtertje in de buurt- naar zijn klanten. "De campagne past helemaal in de lijn van de persoonlijke financiële planning", zegt Van den Broek. "Het verhaal is steeds hetzelfde: de financieel adviseur van de Rabo bank adviseert zijn klanten per soonlijk. Hij komt, geruggesteund door IRIS, op tijd met een goed en persoonlijk beleggingsadvies voor de dag. Veelzeggend is de pay-off: 'Met de financieel adviseur van de Rabobank sta je er niet alleen voor.' Omdat we de advertenties zo vaak plaatsen, zal die bood schap bij de beleggers langzaam maar zeker gaan doordruppelen." Financiële Advisering C (040)217 70 07 In een wereld waarin bancaire producten en diensten meer en meer hun onderscheidend vermogen verliezen, wordt planmatig communi ceren steeds belangrijker. De workshop 'Planmatige Communicatie' helpt banken op weg om effect te genereren uit de vele miljoenen die de Rabobankorganisatie aan communicatie uitgeeft. „hau-O.. /WET EAgCSAMH- WoMATlSSAWtf JUlSTf TOON AAkJ PET mPFÖON. PAT HOOfcT GEWOON]

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2