ABN/AMRO start tegenoffensief op studentenmarkt Visitekaartjes met foto voor geslaagden OpMaat Opleiding 'Vóór de opening van de beurs is de verkoop al begonnen' Internet veroorzaakt topdrukte bij Rabofacet 19 9 6 Zesde Landbouw Vakbeurs Zuid-Nederland I3os Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 72 Week 33 Dinsdag 1 3 augustus Cliënten Advies ABN/AMRO, die mede als gevolg van de actieve aanpak van de Rabobank haar aandeel op de studentenmarkt sterk zag slinken, start deze week met een tegenoffensief. Dit is voor de Rabobank vooralsnog geen reden om haar marketinginspanningen te wijzigen. Het marktaandeel van de Rabo bank op de studentenmarkt steeg de afgelopen jaren sterk, tot 39%. Met name ABN/ AMRO verloor in zowel de jeugd- en jongeren- als de studenten markt marktaandeel. De bank begint daarom deze week met een tegenoffensief. Speerpunt hierin vormt een uitgebreide reclamecampagne in diverse media. Nieuwe klanten krijgen een organiser (studenten) en een soort semafoon (jongeren). Daarnaast verlaagt ABN/ AMRO de debetrente op de studenten rekening van 8,2 naar 6,2 De verlaging wordt gebruikt als verkoopargument tijdens de introductiedagen, die deze week in diverse studentensteden van start gingen. Voor de Rabo bank is dit vooralsnog geen reden om ook de debetrente aan te passen. Begin dit jaar ver laagde zij deze al met 4,85 naar 7,9 effectief op jaar basis, in reactie op de verlaging van de Postbank vorig jaar naar 6,0%. Het streven naar de positie van 'beste koop' maakt een beperk te prijsafstand ten opzichte van de concurrentie aanvaardbaar. De Rabobank biedt studenten veel extra voordelen zoals het gratis Easy Money boekje, de gratis museumjaarkaart t.w.v. ƒ45,- en het wekelijks reke ningafschrift. Ook het pakket schadeverzekeringen is bij de Rabobank voordeliger dan bij de ABN-AMRO. Verder kan een student al in de propedeuse, mits hij een medecontractant heeft, een Studentenkrediet afsluiten. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Eigen Huis Alle deelnemers die slagen voor de OpMaat Opleiding komen in aanmerking voor tweehonderd gratis visitekaartjes met foto. De commercieel manager moet daar toe vóór 25 augustus per deelne mer een visitekaartje met twee recente zwart-wit pasfoto's stu ren naar Rabobank Nederland. Behalve voor de hypotheekadvi seurs kan de commercieel manager ook voor de medewerkers Commerciële Binnendienst en financieel adviseurs die de oplei ding hebben gevolgd dergelijke visitekaartjes aanvragen. Met deze gratis kaartjes kunnen de medewerkers zich onderscheide nd profileren in de markt. Om fouten te voorkomen is het van belang de gegevens op het meegestuurde visitekaartje op actualiteit te controleren. Eventuele wijzigingen kunnen in een aparte bijlage worden vermeld. Daarnaast is het belangrijk dat één van de pasfoto's aan het visitekaartje wordt vastgeniet. De losse foto gebruikt de drukker voor de vervaardiging van het nieuwe visitekaartje. De kaartjes en foto's moeten met een vermelding van de bankcode vóór 25 augustus in bezit zijn van Rabobank Nederland. Het adres: Communicatieproducties, t.a.v. Hanneke Lutters, interne adres code EN 521. Meer informatie staat in de brief die de commer cieel managers vorige week samen met de zelfstudiepakketten en de examens van de OpMaat Hypotheek hebben ontvangen. Communicatieproducties C (040)217 79 30 Bed rijven adviesgroep Onder het motto 'De enige echte agrarische vakbeurs in Zuid- Nederland' wordt in 's-Hertogenbosch van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 oktober de Landbouw Vakbeurs Zuid-Nederland gehou den. De Rabobank is ook dit jaar aanwezig met een stand rond het thema "Plannen voor de toekomst maak je samen met de Rabobank". Volgens marketeer Twan de Wit is er voordat de beurs begint al een prachtig contactmoment om verkoopkansen te benut ten: het persoonlijk overhandigen van de relatiekaarten. Waarschijnlijk komen er weer zo'n 25.000 (melk)veehouders en akkerbouwers op de koffie met koek. Het aantal standhouders, vorig jaar kwamen er ruim driehon derd, is met het aantal bezoekers steeds toegenomen. In 1995 togen er meer dan 40.000 mensen rich ting Brabanthallen, het meren deel met een relatiekaart. Ongeveer 25.000 kaarten von den via de Rabobank hun weg. "Deze beurs is voor een bank een goed relatiemarketinginstrument" vertelt De Wit. "Tegelijkertijd zitten er verkoopvoorbereidende elementen in. We demonstreren in de stand bijvoorbeeld Tele bankieren. Als mensen dat in de praktijk hebben gezien, kun je er als bedrijvenadviseur makkelij ker over beginnen. Schaalvergro ting en vernieuwing spelen nu erg, de omvang van bedrijven neemt toe. Het aantal transacties ook. Daar komt Telebankieren al snel bij om de hoek kijken." Om op rustige momenten extra toeloop te krijgen, wordt er in de stand een soort Triviant gespeeld. "Dat soort activiteiten trekt enorm", weet De Wit. "Op een bord gaat een lampje razendsnel rond. Het stopt bij een bepaalde vraag, bijvoorbeeld over finan ciering of de varkenshouderij. We stellen allerlei vragen over pro ducten en de sector. Een presen tatrice praat het allemaal aan elkaar." Hostesses serveren dampende kopjes koffie of thee met knappe rige 'zonnewijzerkoeken'. De loka le banken zorgen voor professio nele gesprekspartners. De Wit: "De standbemanning bestaat hoofdzakelijk uit adviseurs van banken, vooral mensen die bekend zijn met de intensieve veehouderij. Alle gesprekken worden vastgelegd en voor ver volgacties doorgeleid naar de betreffende banken. Vorig jaar ging het om enige honderden serieuze reacties." Een bank die relaties voor de beurs wil uitnodigen en hen gra tis relatiekaarten wil aanbieden, kan dat doen met een modelbrief. "In die persoonlijke brief staat dat de klant de kaarten kan afha len. Dat is doelbewust gedaan. Het biedt de adviseur de kans de kaarten zélf te overhandigen. Ik raad echt aan om dat ook zelf te doen, want het is een prachtig contactmoment. Je kunt met deze beurs als ingang belangrijke informatie over investeringen en renovatieplannen van de klant achterhalen. Vóór de opening van de beurs is de verkoop al begonnen." De modelbrief staat op de eerst volgende cd-rom/diskette. Selec teren en mailen gaat via het Relatie Systeem Bedrijven. Relaties die voor de brief in aan merking komen -de ondernemers in de intensieve veehouderij, melkveehouderij en akkerbouw- hebben de activiteitencodes 0100 t/m 0199 en 0400 t/m 0699. Relatiekaarten zijn tot en met maandag 16 september te bestel len. De besteleenheid is vijf, het artikelnummer 908569, de stuks prijs ƒ10,- (doorbeiasting na inlevering). De kaarten worden vóór maandag 7 oktober afgele verd, zodat zij vanaf die dag voor relaties klaar kunnen liggen. Bed rijvenadviesg roep C (040)217 70 04 Sinds de personeelsaanbieding voor een Internetaansluiting bekend werd, heersen in de Zeister bure len van Rabofacet hectische werkomstandigheden. "Meer dan tweeduizend aanvragen tot nu toe, dus je kunt wel op je klom pen aanvoelen hoe druk het hier is", aldus een verheugde Jeroen Nas van TrefPunt Nederland. Direct nadat een aanvraag is ont vangen, verwerkt TrefPunt deze en krijgt de medewerker zijn aan sluiting. "In feite kan hij dan al terecht op Internet, maar dat weet hij nog niet. We sturen hem namelijk een schriftelijke bevesti ging per post", vertelt Nas. "In de praktijk komt het er dus op neer dat de medewerker meestal binnen drie dagen al surfend over het net kan." Ook de Tornado FM-288E modemaanbieding veroorzaakt een ware wervelwind van papier. "Daarvan hebben we er nu bijna vijftienhonderd afgeleverd. Slechts een enkele keer bleek een medewerker die het modem thuis wilde ontvangen, afwezig te zijn. Van Gend en Loos is er deson danks in geslaagd nagenoeg alle modems binnen de gestelde tijd te bezorgen. Veel medewerkers heb ben de modems overigens gewoon op hun werkadres laten afleveren." Trefpunt Nederland/CPO Desk C (030)215 25 89

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1