12 o8 'Wij zijn een zakenbank voor middelgrote en grote bedrijven' Landelijke Infodag Wonen krijgt een nieuwe formule Pinpasgebruik in Nederland gewoonste zaak van de wereld Recordaantal afgesloten hypotheken 19 9 6 Oet Bakker van Rabo-BRP Polska S.A Eerste halfjaar 1996 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 71 Maandag 12 augustus Relatiebeheer Oet Bakker, General Manager van Rabo-BRP Bank Polska S.A., de nieuwste Oost-Europese loot aan de Rabostam, wordt vaak gebeld. "Laatst nog door een fruitkweker. Hij wist een mooi lapje grond, drie honderd kilometer van Warschau en wilde daar een bedrijf beginnen. Ik heb hem niet aan een financiering kunnen helpen. Onze vestigin gen in Poznan en Warschau houden zich uitsluitend bezig met zake lijke middelgrote en grote ondernemingen en dan specifiek in de food en agribussiness", vat Bakker de kerntaken van Rabo-BRP Polska samen. Op doorreis vanuit Frankrijk - waar hij een tijd lang het kantoor Parijs runde- naar Polen doet Bakker even Utrecht aan. "Onze vestigingen in Polen zijn niet ver gelijkbaar met bijvoorbeeld die in Frankrijk of Duitsland", ver telt hij. "In deze landen werken we inmiddels al jarenlang samen met alliantiepartners. Dat maakt het verstrekken van financierin gen aan Nederlandse onderne mers zoals boeren en tuinders die zich daar willen vestigen, een stuk makkelijker." In Polen werkt Rabobank Nederland wel iswaar samen met vier Poolse banken, maar die samenwerking bestaat volgens Bakker voorlopig uit het leveren van expertise door Rabobank Nederland op het gebied van organisatie en bancaire criteria. "Uiteraard kunnen we op termijn de samenwerking gebrui ken om klanten te introduceren, maar dat is nu nog niet mogelijk." Andere traditie De bancaire traditie in Polen ver schilt nogal van die in Nederland. Betalingen worden voornamelijk contant verricht, ook als het om grote aankopen gaat. Het gros van de boeren, 80%, heeft geen bancaire relatie, laat staan een financiering. "Het boerenbedrijf is er veel kleiner dan in Nederland", vertelt Bakker. "Veel boeren bezitten niet meer dan 2,5 tot 3,5 hectare, een enke le keer iets meer. De functie van de Poolse banken is mede daar om nog niet op het niveau van onze lokale banken in Nederland. Concreet betekent dit dat we niet in staat zijn de tech nische kennis en expertise te leve ren om Nederlandse agrariërs die zich in Polen willen vestigen, naar behoren bij te staan. Bovendien is de geografische afstand een belemmering. We hebben maar twee vestigingen: één in Warschau en één in Poznan. Goede ondersteuning van de primaire sector vereist dat we dichtbij zitten, net als in Nederland. Daarom verstrekken we geen adviezen en financierin gen aan primaire producenten, zoals aardappeltelers, varkens houders en melkveehouders en Cliënten Advies Nederland steekt met kop en schouders uit boven landen als Duitsland, Zweden, Spanje en Italië als het om de pinpas gaat. Dat blijkt uit berichten in diverse media. Het AD verwees naar een onderzoek van creditcardorganisatie Visa International. Deze orga nisatie is van plan haar cards te voorzien van een pincode, die ook in Nederland is te gebruiken. Volgens het onderzoek heeft 91 van de inwoners in ons land een pinpas. Onder de Duitsers is dat percentage 57, onder de Zweden 43 en onder de Spanjaarden 38. Van de Italianen heeft slechts 7% een pinpas. "Het beleid van de Nederlandse banken is er al langere tijd op gericht het pinnen te stimuleren", verklaart Henk van Dijck van Cards en Chartale Betaaldiensten. "In Oostenrijk en Duitsland gebeurt dat veel minder. Daar is de voor de banken relatief dure Euro cheque populairder dan geld- en betaalautomaten. Dan zijn er Euro pese landen waar de creditcard van oudsher, meer dan in Neder land, is ingeburgerd. Voorbeelden daarvan zijn: Spanje, Frankrijk, Engeland en Zweden." wel aan middelgrote en grote food en agribusiness bedrijven. Dergelijke bedrijven zijn veel makkelijker op afstand te bedie nen, omdat ze zelf over bepaalde expertise beschikken. Het is een ander verhaal als er sprake is van primaire productie op industriële schaal, met vaste contracten en vaste leveranciers. Denk bijvoor beeld aan een grote aardappelte ler die levert aan een frietfabriek in Polen. Hij kan in principe bij onze Dutch Desk terecht. Peter Dohmen zwaait daar de scepter." Uniek in de wereld Ondanks het feit dat de Poolse vestiging van de bank de primai re sector op dit moment niet tot haar klanten rekent, ziet Bakker veel mogelijkheden in Polen "De economische potentie van het land is enorm. Er liggen volop kansen voor Nederlandse bedrij ven, die zich daar willen vestigen. Uiteraard zullen we ons bestaansrecht in Polen nog moe ten bewijzen. We zitten er nog maar net." Hij bestrijdt dat de ING bank een veel betere basis heeft in Polen. "De ING zit er Oet Bakker: "We verstrekken geen adviezen en financieringen aan primaire producenten." langer en is een groter speler. Maar wij hebben iets dat uniek is. En dat is de combinatie van een wereldwijd netwerk en een meer dan goede naam in de food en agribusiness. Dat maakt ons een gespecialiseerde bank, die meer uit is op renderende relaties dan op een serie individuele transacties." De adressen van de Dutch Desks staan op de eerstvolgende cd- rom/diskette. Relatiebeheer Onder invloed van de lage rente zijn volgens het CBS in het eerste halfjaar van 1996 in totaal 256.000 nieuwe woninghypotheken afgeslo ten. Dat is 13% meer dan in het tweede halfjaar van 1995, het vorige record. Oversluitingen vormen een belangrijk deel van de nieu we hypotheken. Daarom blijft de toename van de totale hypothecaire schuld achter bij het bedrag aan nieuwe inschrijvingen (ƒ21 miljard respectievelijk ƒ37,1 miljard). Oorzaak voor de grote hoeveelheid oversluitingen zijn de gedaalde rentetarieven op de hypotheekmarkt. Deze rente bedroeg in het eerste halfjaar van vorig jaar nog gemid deld 7,6%, in juni van dit jaar brachten geldverstrek- kers een percentage van 6,5% in rekening. r (040)217 77 00 Eigen Huis De landelijke Infodag Wonen op 22 maart 1997 krijgt een gewij zigde opzet. Rabobank Nederland hoopt dat daardoor de belang stelling voor deze dag toeneemt. Ondanks de tevredenheid over de goede resultaten van de Infodag Wonen dit jaar -ongeveer twee duizend extra hypotheken- kwamen er ruim tienduizend bezoe kers minder dan vorig jaar. Dit tot teleurstelling van een aantal banken. Aan de Infodag Wonen van 30 maart jl. nam 80% van de ban ken deel. Ondanks het grote enthousiasme van de banken daalde het aantal bezoekende bancaire eenheden van 51.000 in 1995 naar 40.000 in 1996. Hypotheekadviseurs voerden met 47% (in 1995: 45%) van de bezoekers een gesprek, de meeste daarvan met huurders en thuiswonenden. Als oorzaken van de verminder de belangstelling voor de info dag noemen de banken: het ontbreken van nieuwbouwpro jecten in het werkgebied, de enorme toename van het aantal oversluitingen in het laatste kwartaal van 1995 en het eerste kwartaal van 1996 en de zater dagopenstelling van de banken. Daarnaast twijfelen sommige banken aan de huidige vorm van de infodag. De formule is volgens hen niet meer exclusief. Zij vinden dat de Infodag Wonen zich in de toekomst meer op een bepaald thema of specifieke doelgroepen moet richten. Rabobank Nederland onder kent de kritiek. Ferd Latour, leider van de projectgroep Infodag Wonen: "Voor 1997 denken we aan het opzetten van modules. Banken met nieuwbouwprojec ten kunnen deze dan presente ren, terwijl banken die geen nieuwbouw in hun werkgebied hebben een onderhoudsactie kunnen kiezen. Hierin kunnen specifieke onderwerpen als ver bouwen, studie van kinderen of lagere nettolasten de boventoon voeren. Een combinatie van de modules is ook mogelijk." Ferd Latour over de resultaten van de Infodag 1996: "De pro ductieprognose wordt gehaald en in de marktbewerking is bij voorbeeld de Direct Mail-actie aanzienlijk verbeterd. De respons hierop was 6%, tegenover 4% in 1995. Verbeteringen in de selecties moeten de respons ver der verhogen." Eind augustus verwacht Latour de definitieve resultaten te presenteren.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1