Betaalautomaat van Rabobank is te vergelijken met pentiumcomputer Van storyboard naar Rabospot Rabobank volgt Delta Lloyd niet in verlaging hypotheekrente Automaten ABN-Amro ongeschikt voor loyaliteitsprogramma's Het verhaal achter de commercial Cliënten Advies Bedr ij venadviesgroep Eigen Huis "Het is net als met pe's. Vergelijk je onze betaalautomaten met die van de concurrentie, dan zijn de onze de pentiums onder de betaalauto maten", verklaren Jos de Haas en Rob Kemna van Rabobank Nederland het prijsverschil tussen de combi-automaten van de bank en die van de concurrentie. "De goedkope aanbieding van ABN-Amro kan bijvoorbeeld geen loyaliteitsprogramma's zoals Airmiles aan. Dat is bij onze betaalautomaten geen enkel probleem. Met de landelijke introductie van Loko is dit verschil uitermate belangrijk." Volgens het tweetal is het dan ook niet nodig het prijsniveau van ABN-Amro op de voet te volgen. Deze bank timmert al geruime tijd aan de weg met sterk concurrerende prijzen. Met de komst van de Chipknip is de strijd om de gunst van het midden- en kleinbedrijf in alle hevigheid losgebarsten. Het voornaamste wapen dat wordt gehanteerd is de prijs. De scherpe prijsstelling van ABN-Amro heeft menig ondernemer al in vertwij feling naar het hoofd doen grij pen. Want hoe weten ze nu welke combi-automaat de beste is? De goedkope versie van ABN-Amro, of de duurdere uitvoering van de Rabobank? "Het verschil zit in de kwaliteit", aldus De Haas en Kemna. "De Rabobank kiest daar heel nadruk kelijk voor. Wat we willen voor komen is dat onze klanten/onder nemers straks tot de conclusie komen dat de apparatuur die ze bij ons gekocht hebben binnen de kortst mogelijke keren is verou derd omdat de capaciteit te wen sen over laat. Betaalautomaten kun je vergelijken met pe's. De buitenkant van iedere pc ziet er hetzelfde uit, het onderscheid zit aan de binnenkant. Een pentium kan meer en kost meer dan een 286-computer." Ondanks het prijsverschil verkopen de lokale banken wekelijks tus sen de honderd en honderdvijftig automaten. Kemna voert dit aan als het bewijs dat ook klanten het verschil onderkennen. "Con currenten zetten namelijk minder af dan wij. Daarom, maar ook vanwege de hoge kwaliteit van onze betaalautomaten, zijn wij van mening dat lokale banken pas korting moeten geven als de relatie dat rechtvaardigt en het om een rendabele klant gaat. Het is niet logisch hem ettelijke hon derden guldens te schenken als je al geld op hem toelegt." De Haas vult aan dat prijs het slechtste concurrentiewapen is. "Iedere concurrent kan vandaag het instrument prijs kopiëren en morgen het verlies optellen. Het gaat echter om de kwaliteit." De betaalautomaten van de Rabo bank zijn volgens hem dan ook op een aantal punten beter dan die van de concurrentie. "Onze Chipknipautomaat is een porta ble uitvoering, die van ABN-Amro niet. Een draagbare automaat is een stuk handiger dan een auto maat die niet losgekoppeld kan worden van de kassa. Denk bij voorbeeld aan de horeca, maar ook aan toonbankbedrijven. Als het in een winkel erg druk is, heeft de winkelier er een extra afrekenpunt bij. Onze automaten hebben een zodanige capaciteit dat ze een spaarprogramma als Loko makkelijk aankunnen. De goedkopere uitvoering van ABN- Amro kan dat weer niet. Boven dien is er alleen sprake van prijs verschil tussen de combi automaten. Het prijsverschil tussen de Chip knipautomaat van ABN-Amro en de Rabobank is nihil." Het marktbewerkingspakket voor deze Chipknipautomaat verschijnt in september. "Daar hebben al bijna vierhonderd banken op inge schreven", aldus Kemna. Bedrijvenadviesgroep r (040)217 70 04 Rabobank Nederland ziet geen reden de hypotheekrente aan te passen als antwoord op de verlaging door Delta Lloyd. Deze verzeke raar verlaagde de hypotheekrente met ingang van 8 augustus voor alle rentevaste perioden met 0,2%. De hypotheekrente voor een rentevaste periode van vijf jaar komt daarmee op 6,1%. Joost Huvenaars, van het segment Eigen Huis: "Delta Lloyd is een relatief kleine marktpartij en lag met haar tarieven hoger dan de grotere banken en verzekeraars. Met de verlaging hebben zij dit verschil rechtgetrokken. Voor ons is er dus absoluut geen reden om te volgen. Ook de huidige ont wikkelingen op de kapitaalmarkt vormen voor ons geen aanleiding de tarieven te verlagen." Verzekeraar Interpolis heeft haar hypotheektarieven wel verlaagd. Lokale banken hebben deze infor matie gisteren via een sprinterbe- richt ontvangen. In Intervisie van komende dinsdag staat aanvul lende informatie. Cliënten Advies Welgeteld 45 seconden duurt de nieuwe commercial van Cliënten Advies. Het maken van die drie kwart minuut televisiereclame nam maar liefst acht maanden in beslag. Vergaderen, brainstormen, schrijven en schrappen, filmen en monteren: er komt heel wat bij kijken om een commercial op de buis te krijgen. Binnen het segment Cliënten Advies bestond behoefte om zich door middel van een commercial te profileren. "Het segment levert immers de primaire bankzaken aan alle Rabobankklanten en is daarmee bepalend voor het imago van de bank", vertelt Nel Stevens, marketeer van het segment. Het segment stelde in overleg met de afdeling Marketing Commu nicatie een 'briefing' op en gaf het reclamebureau Saatchi Saatchi opdracht een commercial te maken waarin de Rabobank naar voren komt als een bank die aan dacht heeft voor de klant. "Het service-aspect als onderscheidend Rabo-kenmerk, moest uitdrukke lijk in de commercial naar voren komen", aldus Stevens. Het bureau presenteerde zijn ideeën aan de hand van 'story boards', tekeningen die in grote lijnen het verhaal vertellen. Hierna maakte Saatchi een 'moving storyboard', een soort tekenfilm met Rabo-tune, die ver volgens is getest. "Er is met drie regisseurs gespro ken over de manier waarop zij het storyboard tot een commercial zouden verfilmen", vertelt Jan Kees Lemkes van Marketing Communicatie. Rogier van der Ploeg, bekend van de succesvolle en prijswinnende Rolo commer cials is uiteindelijk gevraagd de tv-spot te maken. "Zijn vorige succes-commercials waren uiter aard belangrijk, maar zijn visie op filmen gaf de doorslag: de com mercial moest zo echt mogelijk overkomen en de kijker moest het idee hebben naar scènes uit een documentaire te kijken". Lemkes vertelt dat de acteurs wer den aangetrokken via een casting bureau. Ook bij de keuze van de fietsen, auto's, kleding komt nogal wat kijken. "Zo moet de auto een middenklasse-auto zijn, niet te poe nig en niet te goedkoop. Het merk mag weer niet prominent in beeld, want de Rabobank wil zich niet met één merk identificeren." Vijf lange dagen waren nodig om alle veertien scènes te filmen. "En ook met een uitgebreid draaiboek ben je nog niet op alles voorbe reid. Kinderen die geen zin heb ben om te acteren, een straatje dat ineens toch niet voor filmen geschikt is, je kan het zo gek niet bedenken", zei maker Van der Ploeg toen hij door NRC Handelsblad over het Rabospotje werd geïnterviewd. De film werd oorspronkelijk opgenomen in zwart/wit. Omdat onder verschillende weersomstan digheden werd gefilmd, onston den er verschillende 'kleurbeel den'. "De hele film werd met behulp van de nieuwste compu tertechnieken ingekleurd, in Los Angeles, het mekka van de filmin dustrie", vertelt Lemkes. Er is haast gemaakt om het recla me filmpje op tijd af te krijgen. Lemkes: "We wilden de commer cial namelijk nog tijdens de Olympische spelen uitzenden, om zoveel mogelijk mensen te berei ken. En dat is gelukt. Maar liefst 2,1 miljoen mensen hebben naar de volleybalfinale Nederland- Italië gekeken, en dus ook naar de Rabo-commercial in de pauze." De wedstrijd kreeg niet alleen de hoogste kijkdichtheid, maar ook de beste waardering van de spe len, een 8,6.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 3