Criminelen hengelen post uit brievenbus Gratis advertenties voor actie Rabo TeleSparen steembeheerders enthousiast er notebooks met Internet ra Ik begin me ol een beetje thuis te voelen' Banken wordt postbus geadviseerd en beveiliging brievenbus "Een hoge rente... en ik kan altijd bij mijn geld! Eerdere bestellingen automatisch geannuleerd Colofon Certificeren van Laura-apparatuur duurt vier weken Bedrijfsvoering Op diverse plaatsen in het land hengelen criminelen nog steeds OLO's en OLA's uit de brievenbus van banken. De dader wijzigt ver volgens de gegevens op de overschrijvingsformulieren zodanig, dat er een overboeking plaatsvindt. Ten gunste van hem zelf. Cliënten Advies Sparen it prachtig Ren(c „u; "Jn uw TcIrSp.ur maar Ik wil wel 4 7%f" "*cnmR n«nr altijd bij m'n geld uw lWt.ialickrnmg kunnen. Alt Telc- of omgekeerd, spaarder kan ik dat. Ik bel gewoon de ftabofoon Bel voor meer info! en binnen enkele minuten Wilt u meer weten nvei heb ik geld naar mijn den' gcrnakkclttkc manier Betaalrekening over- van sparen pet tcletnon geboekt en kan ik weer Brl dan gratis: volop pinnen OA-fiem Rabo TeleSparen: gemakkelijk sparen per telefoon Ondank» dat spaargeld cmh een hoge Rabo TeleSparen: I I*1 lil// rente. En uw persoonlijke •Sparen per telefoon Rabobank Het segment Cliënten Advies heeft besloten drie nieuwe advertenties over Rabo Telesparen te maken en deze gratis naar de banken te ver zenden. Het segment besloot dit omdat ten tijde van het verschijnen van het marktbewerkingspakket Rabo TeleSparen de definitieve uit voering van de advertenties nog niet bekend was. De criminelen maken bij het hen gelen gebruik van een zogenaam de lijmstok. Daarmee kan in principe uit alle brievenbussen post worden gevist. Het hengelen is vooral eenvoudig bij volle brie venbussen, iets dat vaak voorkomt in het weekend. Banken ontvan gen namelijk vooral net voor of tijdens het weekend veel post. Dat komt omdat de klant zijn bankzaken voornamelijk in het weekend afhandelt. Maar ook omdat de bank in het weekend veel volumineuze poststukken als kranten en tijdschriften krijgt. De afdeling Beveiliging en Milieu van Rabofacet draagt twee soor ten oplossingen aan om het hen- De mailtjes bevatten nagenoeg alleen positieve uitingen. "Ik ben heel gelukkig met de mogelijkhe- De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 gelrisico tot een minimum te beperken. Allereerst dienen de banken maatregelen van organi satorische aard te nemen. Zo adviseert Rabofacet om zo veel mogelijk post, en dan vooral de grotere poststukken, te laten bezorgen op het postbusadres. Daarnaast kan een overvolle brievenbus worden tegengegaan als de bank weet te voorkomen dat reclamemateriaal in de brie venbus wordt gedeponeerd. Dat kan door een sticker op de klep van de brievenbus te plakken. Deze stickers zijn verkrijgbaar bij het gemeentehuis. De tweede oplossing die Beveili ging en Milieu aandraagt is het den die jullie de lokale banken bieden. Zelf heb ik de communi catie tussen Rabobank Nederland en ons ook vaak als éénrichtings verkeer ervaren. Hiermee komt daar absoluut verandering in", schrijft een systeembeheerder. Een ander meldt dat hij het zoe ken naar de gewenste informatie via Internet lastig vindt, maar voegt daaraan toe dat het note book goed bevalt. "En nu ga ik weer surfen", besluit hij zijn mail. Een derde systeembeheer der tekent voor de kortste mail. "De derde dag.... Ik begin me al een beetje thuis te voelen." Maar niet alleen van de mail mogelijkheid wordt gretig gebruik gemaakt. "Inmiddels wordt op het net al over meer dan zestig onderwerpen gediscussieerd, waaronder vooral automatise ringsvraagstukken", meldt Arno Nuijten van de Info98 Internet groep. "En met resultaat. Want tijdens een van de discussies ver telde een bank dat zij een gebrui kershandleiding wilde schrijven over een van de toepassingen. aanpassen van de brievenbus. Volgens de afdeling is de brieven bus op diverse manieren te bevei ligen. Zo is het mogelijk ervoor te zorgen dat de klep van de brie venbus alleen gedeeltelijk kan worden geopend. Een recht voor werp als een lijmstok kan dan niet meer in de brievenbus worden geduwd. Een andere mogelijk heid is dat de bank een anti-hen- gel voorziening aanbrengt. Overi gens zijn er al brievenbussen op de markt waarin een anti-hengel voorziening standaard is aange bracht. Op de eerstvolgende cd- rom/diskette staat meer informa tie over dergelijke voorzieningen en de fabrikanten. Banken die meer willen weten over mogelijk heden om diefstal uit de brieven bus te beperken kunnen contact opnemen met hun regionale huis vestingsadviseur. Ook andere banken meldden dat ze van plan waren een medewer ker aan zo'n klus te zetten. En toen kwam er een bank met de mededeling dat zij al een handlei ding had gemaakt. En dat zij de handleiding direct gratis beschik baar stelt voor collega-banken." Behalve mailing- en discussiemo gelijkheden kan via Internet ook informatie worden opgevraagd. Het aantal informatiepagina's is Bedrijfsvoering Pc's die bij een lokale bank staan moeten voldoen aan specifieke eisen. Daarom wordt alle nieuwe apparatuur van Olivetti eerst uitvoerig door Rabobank Nederland getest. Een nieuw model is daarom pas vier weken na introductie ervan leverbaar. Laura-systemen bestaan uit ser- vers, werkstations, desktop-pe's en portables. Olivetti kondigt regelmatig nieuwe modellen aan. Een bank die zo'n apparaat be stelt, wil dat graag zo snel moge lijk hebben. Toch zal de bank even geduld moeten hebben. Tussen het moment van introduc tie van een desktop-pc en het moment waarop er weer een ln het marktbewerkingspakket Rabo TeleSparen, dat banken onlangs hebben ontvangen, wordt gesproken over een staande en de laatste week fors uitgebreid. Voorbeelden daarvan zijn het Laura-bulletin en informatie van uit de helpdesk Informatisering. Een aantal van die pagina's wordt wekelijks ververst. Overigens hebben diverse geledingen binnen de banken gevraagd te mogen aanhaken op de Web-site INF098. Deze vragen worden vanzelfspre kend toegejuicht door de Info98 Internet groep. nieuw, aangepast model op de markt komt, ligt een periode van vijf maanden. Een model gaat in feite dus maar vijf maanden mee. Bij noteboolcs ligt die termijn nog iets korter. Bij servers is de levens duur een maand of negen. Ook voor printers geldt tegenwoordig een uitermate korte levensduur. Om te voorkomen dat er proble men met die nieuwe modellen van Olivetti ontstaan, worden ze een liggende couponadvertentie voor lokaal gebruik. Bij het ont werp van deze advertentie bleek echter dat het door de bank veel gebruikte A5-forniaat te klein is voor een antwoordcoupon. Het segment heeft daarom besloten drie nieuwe verschillende varian ten van de advertenties te maken, namelijk twee A5-advertenties en een A4-couponadvertentie. Omdat de banken toen zij de advertenties moesten bestellen over onvoldoende informatie beschik ten, worden de drie varianten gratis aan alle banken verstrekt. De advertenties worden in week 34 verzonden. Alle eerdere be stellingen van de couponadver tenties zijn automatisch geannu leerd. De bestelnummers (9)80300 en (9)80301 zijn vervallen. Het segment streeft ernaar in de toekomst voorbeelden van adver tenties op te nemen in het markt bewerkingspakket. Cliënten Advies Z (040)217 70 08 eerst door Rabobank Nederland uitgetest. Als het allemaal goed zit worden de apparaten 'gecerti ficeerd'. Want pc's en andere apparatuur die bij een lokale bank staan, moeten voldoen aan specifieke eisen. Hoe dichter de software tegen de hardware aan zit, hoe belangrijker dat testen is. Er kunnen problemen ontstaan met componenten van het bestu ringssysteem, met virusscanners of met specifieke hardwarekaar- ten. Het testen kost een week of drie tot vier. Tot zolang is een nieuw model van Olivetti dus niet leverbaar. Realisatie Infrastructuur C 1030)215 22 73 Bedrijfsvoering Het lijkt erop dat Rabobank Nederland met het weggeven van note book pc's met Internetaansluiting midden in de roos heeft geschoten. Ruim één week na de levering ontving de Info98 Internet groep al meer dan tweehonderd reacties van systeembeheerders.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2