'Chipper past gewoon in betaalautomaat Rabobank' Tekst poster licht tipje van sluier op oer 'Even door het OpMaatje heenstoeien' Modelbrief voor Hagelunie De Groot Niet Te Ve Rob Kemna en Jos de Haas over geruchten ING: Conversieslag betaalautomaten loopt als een trein Hypotheekadviseurs bereiden zich voor op examen Over pandrecht bij schade Een informatief spj voor Cliënten Advies oSo8 Rabokrant J Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 69 Donderdag 8 augustus Bedrijvenadviesgroep De geruchtenmachine van de ING en de Postbank werkt momenteel op volle toeren om het midden- en kleinbedrijf ervan te overtuigen dat de Chipper straks niet kan worden ingelezen in de automaten van de banken. Een gerucht dat niet klopt, vertellen Jos de Haas en Rob Kemna van Rabobank Nederland. "De Rabobank komt met apparatuur die beide kaarten aankan. De Chipper is dus gewoon in onze betaalautomaten te gebruiken." Jos de Haas en Rob Kemna: Onze automaten kunnen ook achteraf worden aangepast voor gebruik van de Chipper. Wachten met aan schaf is dus niet nodig." Het enige probleem is volgens De Haas en Kemna dat de ING/ Post bank wel veel over de Chipper praat, maar tot dusver niets con creets heeft ondernomen om te voorkomen dat de klant straks met twee apparaten zit. "Omdat Bedrijvenadviesgroep De conversieslag om de bestaan de pinautomaten om te bouwen tot een gecombineerde pin/chip automaat loopt als een trein, aldus Rob Kemna en Jos de Haas van Rabobank Nederland. "Ruim drieduizend klanten heb ben inmiddels het conversiecon tract ondertekend, ondanks het feit dat wij de mailing te laat heb ben verstuurd en deze niet hele maal compleet was. Dagelijks komen er nog honderden con tracten binnen." Zij schrijven dit succes op het conto van de ban ken. "Als zij er niet zo hard aan getrokken hadden, waren we nu nog niet zover geweest." Contracten kunnen nog tot 22 augustus worden ingestuurd. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 de Chipper werkt volgens andere standaards dan de Chipknip, is wel een softwarematige aanpas sing van de apparatuur nodig", aldus De Haas. "Die technische aanpassing is geen enkel punt, mits de betaalautomaten be schikken over voldoende capaci teit. Bij onze apparatuur is dat het geval", vult Kemna aan. "Wij staan op het standpunt dat het midden- en kleinbedrijf niet moet worden opgezadeld met twee automaten als gevolg van verschillende standaards. De Rabobank wil daarom samen werken met de ING/Postbank om een geïntegreerde betaalauto- Hagelunie, Agrarische Verzekerin gen, neemt niet deel aan de over eenkomst tussen de Vereniging van Brandassuradeuren in Neder land en de hypothecair financiers inzake schade aan hypothecair verbonden gebouwen. Dit bete kent dat banken bij schade aan goederen die verzekerd zijn bij Hagelunie zélf actie moeten ondernemen door de verzekeraar mededeling te doen van hun wet telijk pandrecht op de verzeke- maat te kunnen leveren. Alleen zullen zij dan wel over de brug moeten komen met informatie. Op dat moment kan de leveran cier van onze automaten de ver eiste software ontwikkelen om ook de Chipper te accepteren. Ook moet de winkelier met de ING/Postbank een contract slui ten over de voorwaarden. De gezamenlijke banken hebben 70% van de betaalautomaten- markt in handen. De Haas: "Als de ING/Postbank niet wil samen werken zit deze 70% van het midden- en kleinbedrijf straks met twee automaten en dat is nu precies wat ondernemers niet willen. Omdat onze automaten ook achteraf kunnen worden aangepast voor gebruik van de Chipper, is er voor ondernemers geen enkele reden te wachten met de aanschaf van een betaalauto maat. Dat biedt hen de kans de eerste drie van de ruim twaalf miljoen Chipknipgebruikers nog dit jaar te bedienen en in de loop van volgend jaar ook de gebrui kers van de Chipper." Bedrijvenadviesgroep f (040)217 70 04 Eigen Huis ringspenningen. Daarvoor is een modelbrief geschreven, die van daag als bijlage bij circulaire 14/335 over dit onderwerp gaat. Tevens in die circulaire informa tie over twee hernieuwde afspra ken met Hagelunie inzake scha de-uitkeringen. De circulaire verchijnt ook op de eerstvolgen de cd-rom/diskette. Juridische Zaken (040)217 70 10 Het doorwerken van de pakket ten neemt ongeveer acht uur in beslag. "Het is dan ook aan te raden dat de commercieel manager de adviseur gedurende één dag, of twee halve dagen, vrijmaakt. Dan kan de adviseur ongestoord met het nieuwe OFP oefenen", zegt Gerhard Wieringa, productspecialist van het seg ment Eigen Huis. Proefbanken hebben aangetoond dat het exa men onhaalbaar is als niet vol doende wordt gestudeerd en geoefend. Wieringa: "Bij één van de proefbanken zijn alle cursisten gezakt. Achteraf bleek dat ze alle maal pas de avond vóór het exa men zijn begonnen met het bestu deren van de handleiding die al bij de opleiding werd uitgereikt. Bij een andere bank scoorden alle hypotheekadviseurs een uitste kend resultaat. Maar zij hadden zich dan ook goed op het examen voorbereid. Op tijd beginnen dus." De Rabobank Gouda zal het advies van Rabobank Nederland zeker opvolgen. Nico van Dijk, hypotheekadviseur: "We gaan de komende tijd stevig oefenen. Even door het OpMaatje heen- stoeien. Dat doen we gezamen lijk, want dan leren we ook van elkaar. De commercieel manager heeft gezegd dat hij ons één dag vrij zal maken. En als het moet gaan we 's avonds wel even door." Eigen Huis r (040)217 70 05 In het hele land bereiden hypotheekadviseurs zich voor op het exa men OpMaat Hypotheek. Vorige week hebben de commercieel managers de zelfstudiepakketten met examens ontvangen. Rabobank Nederland adviseert de managers afspraken te maken met de hypotheekadviseurs over het bestuderen van deze pakketten. Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Cliënten Advies De informatiecampagne voor alle medewerkers van het segment Cliënten Advies krijgt haar hoogtepunt tijdens de manifestaties die volgende maand plaatsvinden. Een dezer dagen ontvangen de lokale banken posters met de aankondiging van deze manifesta ties. De tekst 'De Groot Niet Te Vermijden KRACHT toer' is geen verkeerd Nederlands, zoals sommigen misschien denken, maar licht een tipje van de sluier op over de invulling van het informatieve spektakel. De zin verwijst naar de krachttoer waar de medewerkers van het segment Cliënten Advies voor staan én naar de band 'Het Groot Niet Te Vermijden (dans- en showor kest)' uit Rotterdam. Deze band speelt namelijk een belangrijke rol op de avonden die twaalfduizend cliëntadviseurs in september kunnen bijwonen. De eerste van de elf manifestaties heeft plaats op 4 september. Volgende week verstuurt Rabobank Nederland de toegangskaarten voor de bijeenkomsten naar de banken. Cliënten Advies r (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1