Jaar lang gratis Telebankieren Segment Cliënten Advies kan nóg krachtiger üf Productschap wil keurmerk voor Nederlands rundvlees Alles over actie 'Overwaarde eigen woning' via diskette kaart Campagne moet drempel wegnemen bij potentiële klanten Colofon Veel medewerkers doen hun zegje op ansichtkaart 0e vakantie ui Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies plaatst in het kader van de campagne Telebankieren op 21 augustus in twee landelijke en op 17 augustus in diverse regionale dagbladen een direct-response advertentie over Rabo Telebankieren. Iedereen die de bon uit de advertentie instuurt of het in de advertentie vermelde 06-nummer belt, kan een jaar lang gratis telebankieren. Met deze aanbieding om een jaar lang gratis te telebankieren bij de Rabobank, neemt het segment Fen jaar lang Rabo Telebt Dat is pas echt handig: direct weten wanneer je salaris is bijgeschreven en precies op tijd geld overmaken! fer n. «fflfflSSU, Gratis: "Ik heb ontdekt dat ik mijn bankzaken gemakkelijker kan regelen.Thuis, gratis en wanneer ik het wil a-X-Sü r~. AVBS. 3b H5ET Ginds. OlMoowrtCt 0SS4 (grotit De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Dorette van Kessel Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Irene van der Vorst Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 een belangrijke drempel weg bij potentiële telebankiers. De advertentie die geplaatst wordt in landelijke en regionale dagbladen is er in twee versies. In versie één wordt bij de tekst een kleurenfo to afgebeeld. Versie twee heeft alleen tekst en is uitgevoerd met één kleur. De totale oplage kran ten, waarin de advertentie ver schijnt, is opgesplitst. In de ene helft van bijvoorbeeld de Volks krant verschijnt de advertentie met kleurenfoto; in de andere helft de tekstadvertentie met één steunkleur. In oktober wordt in de computerbladen PC Magazine en Computer Totaal een adver tentie geplaatst. Het is de bedoe ling dat klanten op basis van de informatie uit de advertentie direct tot aanschaf overgaan. Dit zogenaamde direct-response concept, dat nog nauwelijks be proefd is binnen de bank, geeft het segment Cliënten Advies meer inzicht in deze wijze van adverteren. Door het plaatsen van twee types advertenties wil het segment meer zicht krijgen op de verschillende response-resultaten. Rabofacet vangt alle binnenge komen coupons en telefoontjes centraal op en stuurt de gegevens dagelijks door naar de bank. Banken kunnen aan de hand daarvan direct contact opnemen met de klanten. Op de eerstvolgende cd-rom/dis- kette staat een overzicht van de verschillende bladen waarin de advertentie verschijnt. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Om de tanende afzet van Nederlands rundvlees nieuw leven in te blazen en onder het motto van integrale ketenbe- heersing, wil het Productschap voor vee, vlees en eieren een keurmerk introduceren. Het is de bedoeling dat alle grotere rundveehouders daar vrijwillig aan meedoen, ongeacht of ze nu melkvee of vleesvee heb ben, zo was afgelopen zater dag te lezen in dagblad Trouw. "Dit is niet meer dan een ver zekering om toekomstige afzet te bewerkstelligen", reageert Wim van Uum van Rabobank Nederland, "terwijl er al een keurmerk is. Het vlees van Nederlandse kalvermesters is al voorzien van het zogenoem de SKV-label, het kwaliteits keurmerk van de Stichting Kwaliteitsbewaking Vleeskeu ringen." Volgens het Productschap gaat het erom dat de consument binnenkort, net als op een pot jam, kan zien waar het rund vlees vandaan komt. Deelnemende boeren zijn ver plicht goed mengvoer te gebruiken, bij te houden welke medicijnen ze de dieren geven en een veearts te hebben die zich aan de gedragscode voor veeartsen houdt. Volgens Van Uum zet het kwaliteitskeurmerk in zoverre zoden aan de dijk, dat het de consument misschien iets vaker over de streep trekt rundvlees te eten. "De proble men in de Europese rundvlees sector zijn, voor zover het zich nu laat aanzien, echter structu reel van aard. De eerstkomen de jaren zal de productie fors boven de consumptie liggen. Of integrale ketenbeheersing dus de redding kan betekenen voor de Nederlandse rund vleessector is maar zeer de vraag." Directe response wordt beloond met een jaar lang gratis Tele bankieren. Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies kan nóg krachtiger: 'Als wij dat wil len!', 'Als Rabobank Nederland de medewerkers Cliënten Advies als volwassen personen behandelt'. Deze en veel andere kernachtige vakantiesuggesties kreeg segmentnianager Cees van Tiggelen na de oproep aan medewerkers Cliënten Advies hun zegje te doen over het segment. Met een vakantiekaart, voorge adresseerd aan Cees van Tiggelen en voorzien van de tekst 'Het seg ment Cliënten Advies kan nóg veel krachtiger worden als...', konden medewerkers Cliënten Advies ideeën aandragen om de kwaliteit van het segment te ver beteren. Vakantie was er voor Cees van Tiggelen bijna niet meer bij, want hij ontving veel positie ve en negatieve reacties die stof tot nadenken gaven. Een van de kaartschrijvers vroeg om eigen visitekaartjes. "Dan kun je je krachtiger manifesteren naar de klanten." Een ander pleitte voor meer aandacht voor de medewerkers: "De klant komt daar vanzelf achteraan." Ook werd een lans gebroken voor meer lokale ervaring bij Rabobank Nederland. Het seg ment, zo meende een van de schrijvers, kan nóg krachtiger worden, "als er nog meer mensen van de lokale bank bij Rabobank Nederland komen werken die in de praktijk ervaring hebben met werken en leidinggeven aan cliëntadviseurs." En weer een ander pleitte voor een meer com merciële benadering. "De admi nistratieve rompslomp moet worden afgehandeld door een binnendienst." Er waren ook negatieve reacties. Diverse kaartschrijvers vonden dat door de luchtige toon van de set vakantiekaarten er onvol doende respect voor de medewer kers werd getoond. Deze reacties varieerden van "puberaal" tot "kinderachtig" en "kleinerend". De kaartschrijvers voelden zich ondergewaardeerd. Ze bena drukten de behoefte aan erken ning van de belangrijke rol die de medewerkers van het segment spelen voor de hele organisatie. Projectmanager Mare Cootjans zegt in een reactie op de binnen gekomen kaarten dat er naar gestreefd is "een serieuze, vol wassen boodschap uit te zenden met een toegankelijke, prettig leesbare en frisse inhoud." Hij licht het idee achter de campagne nog eens toe: "Tijdens de Regionale Consultatiedagen in het najaar van 1995, is gebleken dat de meeste banken het waar deren als er een initiatief wordt genomen om het segment Cliënten Advies als het 'funda ment van de Rabobank' te profi leren. Daarom is besloten deze informatiecampagne op te zetten om de grote klus, waar de mede werkers Cliënten Advies voor staan, te helpen klaren. Deze gedachten hebben geresulteerd in de organizer, het vakantiepakket en de manifestaties in september." Cootjans verzekert dat de mani festaties in september, en zeker ook de vervolgzendingen op de organizer, van een volwassen toon en inhoud zullen zijn. Het accent in de communicatie-uitin gen door Rabobank Nederland verschuift na september van een algemene profilering van Cliënten Advies naar een meer vaktechni sche. "De manifestaties worden een combinatie van informatie en entertainment. Het gevoel mag '4*i 4 A 'A e *1 JÜ Cliënten Advies neemt afstand van de balie... immers niet ontstaan dat de Rabobank de zoveelste efficiën- tie-operatie ingaat. De kosten moeten omlaag, maar de com merciële uitdaging staat voorop" Alle kaartschrijvers ontvangen binnenkort persoonlijk antwoord van Cees van Tiggelen. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Financiële Advisering Het artikel 'Klanten laten zich graag verleiden en verrassen' over de start van de actie 'Overwaarde Eigen Woning' dat afgelopen vrijdag in de Rabo krant stond, is ook op cd-rom/ diskette terug te vinden (631504). Helaas is door een instabiliteit in de techniek de aanvullende infor matie bij dit artikel, met alles over de Najaarsactie Overwaarde Eigen Woning (631504a) en het inschrijfformulier om het markt bewerkingspakket te bestellen (631504b) niet op te roepen vanaf de cd-rom. Bij de eerstvolgende cd-rom/diskette zal dit euvel zijn verholpen. Tot die tijd is deze essentiële informatie (via de sys teembeheerder) van de diskette te halen, onder dezelfde nummers. Financiële Advisering f (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2