02 o8 'Rabobank blijft de buurtbank' Verspreiding Europas mét Chipknip Cliënten Advies lanceert nieuwe televisiecommercial Najaarsacties in aanvulling van Segmentwijzer Lokale banken ontvangen brief over Bedrijfsvoering naar '98 19 9 6 te Gert Bouwkamp weerlegt uitlatingen ING-directeur over terugtrekken uit regio Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 65 Vrijdag 2 augustus "Wij zijn de bank die zo lang mogelijk in de buurt bij de klanten blijft. Er is geen sprake van dat de Rabobank zich uit de regio terug trekt." Zo reageert Gert Bouwkamp op de uitspraken van ING- directeur R. van Etten in Trouw van woensdag 31 juli. Daarin zei Van Etten dat grotere banken als de ABN-Amro en de Rabobank zich geleidelijk uit de regio's terugtrekken. Van Etten deed zijn uitspraken op de dag dat bekend werd dat de ING-Groep zich nadrukkelij ker gaat richten op de markt bui ten de grote steden. De ING wil dat doen door meer aandacht te besteden aan de verkoop via tus senpersonen. Daarom heeft de ING voor haar dochter NMS Spaarbank een nieuwe naam bedacht: Regio Bank. De NMS Spaarbank biedt nu via ruim 500 agenten kredieten, hypotheken, spaarproducten en beleggings fondsen aan. De activiteiten van deze agentschappen kunnen wor den omscheven als community bankinghet bankieren in een kleine gemeenschap. "De 500 tussenpersonen opereren regio naal. Ze bieden hun klanten in de directe omgeving een totaalpak ket van financiële diensten aan", legt ING-directeur Van Etten uit. "En omdat grotere banken als de ABN-Amro en de Rabobank zich geleidelijk uit de regio terugtrekken, zie ik kansen voor onze agenten." WAB-directeur Gert Bouwkamp is niet verrast door de stap van de ING-Groep. "De ING is bezig met de herformulering van al haar distributiekanalen, waaronder de NMB, de Postbank en Nationale Nederlanden. Deze stap past daarin." Wél verrast, maar niet aangenaam, is Bouwkamp door de stelling van Van Etten dat de Rabobank zich terugtrekt uit de regio. "Dat is onjuist", zegt Bouwkamp. "Wij zijn de bank met de grootste nabijheid. Het aantal kantoren is de afgelopen tien jaar weliswaar met bijna vijfhonderd afgenomen tot 1.879. Maar daar staat weer tegenover dat het aantal geldau- Financiële Advisering De hoofdstukken 1 en 3 van de Segmentwijzer Financiële Advi sering zijn geactualiseerd en arriveren volgende week bij de banken. Hoofdstuk 1 werd uit gebreid met de openstellingstij den en telefoonnummers van help desks en systemen. In hoofdstuk 3 staan de marktbewerkingsac- Bedrijfsvoering Bij de lokale banken vallen van daag drie brieven op de mat: één voor de directeur, één voor het hoofd Bedrijfsvoering en één voor de segmentmanagers. De afzender, WAB-directeur Gert Bouwkamp, vraagt in de brie ven de medewerking van de banken bij het verandertraject Bedrijfsvoering naar '98. "Het verandertraject heeft veel weg van een puzzel", schrijft Bouwkamp. "En om die puzzel in te vullen vragen wij uw mede werking." Vervolgens roept tomaten in diezelfde periode is gestegen van nul tot tweedui zend. Ook zijn er nieuwe vor men van bankieren gekomen, als Telebankieren en de Rabofoon. En in bepaalde gevallen komen we bij de klant thuis." Bouwkamp is er dan ook van overtuigd dat de Rabobank een meer regionale bank is dan de ING. Maar om dat zo te houden zal de Rabobank zich wel moe ten inspannen. Bouwkamp: "We kunnen alleen dicht bij de klan ten blijven staan als we Visie '98 consequent blijven uitvoeren. Als we ons zo slank en zo slim mogelijk organiseren. Het is daarom van belang dat vooral de bedrijfsvoeringsaspecten extra aandacht krijgen. Alleen dan kunnen we in de buurt komen van het lage kostenniveau van de NMS-agentschappen. Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies kreeg veel vragen naar aanleiding van het artikel over het Rabo Totaal- Pakket en de Chipknip in de Rabo krant van 24 juli. Daarom ter ver duidelijking onderstaande tabel: een Europas mét Chipknip. Hierin wordt aansluiting gezocht met de an dere Chipknipbanken. Meer infor matie hierover is op dit moment nog niet beschikbaar. De lokale banken ontvangen deze in september 02/09 Dagwerk gouden Europas open 01/10 Levering van de Totaalpakketten (personeel en klanten) 01/10 Start van de collectieve vervanging van creditcards met bijbehorende gouden Europas 01/10 Dagwerk zakelijke (rode) Europas open 01/11 Dagwerk oranje Europas open 01/02 Dagwerk Rabopas en Jongerenpas open De maand oktober staat dus in het teken van het Rabo TotaalPakket en de collectieve vervanging van de creditcards met bijbehorende gou den Europassen mét Chipknip. Vanaf november start de vervanging van de gewone oranje Europas in Afhankelijk van de leveranciers van de nieuwe cards en passen zijn er nog kleine verschuivingen mogelijk. Verkoopondersteuning Cliënten Advies C (040)217 70 08 Cliënten Advies tiviteiten voor het najaar. Een overzicht van de actuele inhoud van de Segmentwijzer comple teert het geheel. De kersverse informatie verschijnt zowel op papier als op diskette. Financiële Advisering r (040)217 70 07 Wie aangenaam verrast wil worden door de gloednieuwe tv-com- mercial van Cliënten Advies, zet zaterdagavond de televisie aan. Op diverse Nederlandse kanalen komt de commercial, ondersteund door de gospel-versie van 'You'11 never walk alone' herhaalde keren en in hoog tempo voorbij. Het is een aaneenschakeling van voor iedereen herkenbare grote en kleine menselijke situaties. Situaties waar de medewerker Cliënten Advies door zijn of haar persoonlijke aandacht op inspeelt. "Het is die persoonlijke aandacht nicatie. Elke Nederlander die waarmee de Rabobank zich wer- behoefte heeft aan dagelijkse kelijk kan onderscheiden van bankzaken behoort tot de doel- haar concurrenten", vertelt Nel groep van de nieuwe commercial. Het gepresenteerde verhaal kwam bij hen over als: "De Rabobank is een persoonlijke bank voor ieder een. Of je nu jong of oud bent, blank of zwart, alle soorten men sen zijn welkom". De TV-com- mercial is het begin van een brede, met advertenties en radio ondersteunde, communicatie campagne waarin het segment Cliënten Advies geleidelijk aan meer informatie gaat geven over de verschillende producten, steeds Bouwkamp de medewerkers op zich aan te melden voor één van de summercourses. Het project heeft een korte doorlooptijd. Dit najaar moeten de plannen gereed zijn. Banken die hun medewerking willen verlenen, moeten dan ook snel reageren. Dinsdag sluit de inschrijftermijn. Een aanmel dingsformulier is met de brief meegezonden. Planning en Control WAB f (040)217 63 41 in de commercial is te zien dat de Rabobank een bank is die aandacht geeft aan bet menselijke achter de klant. Stevens van het segment Cliënten Advies. De commercial, gemaakt door Rogier van der Ploeg, zit geraffineerd in elkaar. "Om de kijker houvast te bieden, zijn onder elk fragment een paar sim pele woorden gezet die hem op het spoor zetten van wat de Rabobank bedoelt te zeggen in termen van producten en dien sten. De gospelmuziek krijgt alle aandacht, en dat brengt veel emo tie los", aldus Jan Cees Lemkes van de afdeling Marketing Commu- "Klanten moeten zich door de commercial bevestigd zien in hun goede keuze voor de Rabobank en bij niet-klanten zal de com mercial bijdragen aan een posi tief imago van de Rabobank", aldus Stevens. De commercial is uitvoerig getest. De proefpersonen omschreven de commercial als 'vrolijk', 'gezel lig', 'onderhoudend' en 'sympa thiek'. Zij voelden zich aange sproken door de beelden en vonden de situaties herkenbaar. bekeken vanuit de behoefte van de klant. De commercial is tot half september in totaal ongeveer 250 keer op alle Nederlandse zenders te zien. De première is zaterdagavond om 20.25 uur bij Veronica. Wie die mist, kan de spot nog een aantal keren voorbij zien komen rondom de uitzendingen van stu dio Atlanta. Cliënten Advies (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1