OI 08 Hogere slagingskans door deelname begeleidingsdagen Diskette met modellen verademing voor banken In Rabobankfotografie staat Menselijk Moment centraal 19 9 6 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 64 Donderdag 1 augustus Financiële Advisering Deelname aan begeleidingsdagen voor de examens van beleggings opleidingen van IRIS verhoogt de slaagkansen aanzienlijk. Niet min der dan 90% van de cursisten die zich tijdens deze dagen voorbe reidden op de in juni gehouden examens, slaagde. Voor de examens in oktober zijn voor de Basiscursus Beleggen en de cursus Beleggingsfondsen weer begeleidingsdagen georganiseerd. Aan de examens van de IRIS- beleggingsopleidingen die in juni voor de zesde maal werden afgenomen, namen -inclusief herexamens- 353 mensen deel. Gemiddeld slaagde voor beide cursussen 78% van de kandida ten. Het slagingspercentage van de examenkandidaten die zich doelgericht hadden voorbereid tijdens de begeleidingsdagen lag maar liefst 12% hoger. De begeleidingsdagen voor de Basiscursus Beleggen (code F 311B) zijn op de vrijdagen 13 en 20 september. Die voor de cursus Beleggingsfondsen (code F 310B) op maandag 23 en donderdag 26 september. Plaats van hande ling is het Aristo Zalencentrum in Utrecht. De dagen beginnen om 09.00 uur en eindigen om 17.00 uur. Minimum groeps grootte is vijftien deelnemers. Wordt dat aantal niet gehaald, dan gaat de dag niet door. De prijs is 275,- per persoon (inclusief lunch). Het aanmel dingsformulier voor de begelei dingsdagen staat op de eerstvol gende cd-rom/diskette. De cursus Inleiding Optiehandel (code F037) wordt voorlopig niet aangepast, omdat de EOE- Optiebeurs de invoering van het Switch-systëem heeft uitgesteld. Er zijn voor deze cursus op dins dag 17 september nog enkele plaatsen vrij. RabobankAcademie C (040)217 66 82 Geslaagden juni-examens IRIS-beleggingsopleidingen Opleiding kandidaten geslaagden percentage Basiscursus Beleggen 136 105 77 Cursus Beleggingsfondsen 156 123 79 Cursus BeleggingsAdviesPraktijk voor de FA: Module De Fiscus 9 6 67 Module De Cliënt 17 16 94 Module De Producten 2 2 100 Cursus BeleggingsAdviesPraktijk voor de FA met beleggingsspecialisme: Module De Fiscus 5 1 20 Module De Cliënt 15 11 73 Module De Producten 7 7 100 Cursus Opties voor Specialisten 6 4 67 Totaal 353 275 77.9 De tijd dat de Rabobank gelikte reclamefotografie gebruikte in bro chures, folders en jaarverslagen is voorbij. In het verlengde van de huisstijl is gekozen voor foto's met 'Menselijke Momenten'. Hierbij worden mensen op onverwachte, opvallende momenten op de gevoelige plaat vastgelegd. Eind juli ontvingen de lokale banken een aanvulling op hoofdstuk vier van de Catalogus Lokale Communicatiemiddelen, een brochure over de beoordeling van fotografie van 'Menselijke Momenten'. Een foto van een 'Menselijke Mo ment' telt vijf kenmerken. Na tuurlijk moet de mens centraal staan. Daarnaast toont de foto waar mogelijk een herkenbaar moment uit het dagelijks leven. Dat moment is daarbij een onder deel van een verhaal. De foto hoeft dus niet een afgerond verhaal uit te beelden. De vierde voorwaarde is dat het beeld een ongewoon en uniek moment is. Tenslotte mogen Bed rij venadviesgroep "Voor veel banken betekent de diskette met modelformulieren, akten en brieven ongetwijfeld een verademing", zegt Henny van Diepen van het segment Bedrijvenadviesgroep. Een paar dagen geleden kre gen alle lokale banken de eerste versie van een diskette met daarop diverse voor bedrijfsfinancicringcn noodzakelijke formulieren. Het tijdrovende overtypen van ingewikkelde lappen tekst behoort daar mee, althans voor een deel van de vele formulieren die er binnen de Rabobankorganisatie rondzwerven, definitief tot het verleden. Henny van Diepen: "Het is niet meer van deze tijd om van alles op papier aan te bieden. Als het aan Van Diepen ligt ver schijnen er binnenkort veel meer formulieren in een elek tronische versie. "Het is name lijk niet meer van deze tijd om allerlei akten, modelbrieven en formulieren nog op papier aan te bieden, zeker omdat de ban ken er nog van alles mee moe ten doen. Veel banken vonden dat ook. Zij hebben ons inder tijd gevraagd een betere oplos sing aan te dragen. Vandaar deze diskette." Een aantal ban ken heeft de diskette niet afge wacht en is zelf aan de slag gegaan. Van Diepen: "Voor hen komen deze formulieren mis schien als mosterd na de maal tijd. In dat geval hoop ik dat ze aan volgende versies meer zul len hebben." De eerste versie van de zoge noemde FMA toepassing, Rabojargon voor Formulieren, Modelbrieven en -Akten, bevat formulieren die niet zijn opge nomen in het Cliënt Bedie ningssysteem (CBS) en formu lieren waarvoor het niet altijd nodig is CBS te doorlopen. "In die gevallen werkt een diskette een stuk eenvoudiger", aldus Van Diepen. "De modellen zijn eenvoudig in te lezen in MS Word, terwijl de werkwijze ver gelijkbaar is met die van het aanmaken van brieven. Simpele Word-sjablonen en invulin- structies wijzen vanzelf de weg. Banken die toch nog vragen hebben, kunnen terecht bij de Helpdesk Informatisering in Zeist, telefoon (030)215 33 33. Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 foto's nooit kwetsend of laatdun kend zijn voor de afgebeelde men sen. De criteria moeten ertoe lei den dat de Rabobank overkomt als een instituut met waardering voor waardigheid en stijl, schoon heid, humor en vooral timing. Het Servicebureau Communicatie Lo kale Banken heeft inmiddels meer dan vierhonderd foto's geselec teerd waar de banken uit kunnen putten. Deze foto's zijn opgeslagen Twee voorbeelden uit de brochure van hoe het wél en niet moet. Commentaar bij de foto boven: "Dit kan écht niet. Volledig geregisseerd door de opdrachtgever." De rech ter foto voldoet wel aan de eisen: "Tijdens het gesprek wordt er geschaterd van het lachen. Dus niet gewoon leukmaar op de dijen. in de beeldbank. Banken die gebruik willen maken van foto's uit deze verzameling, kunnen een fax sturen naar het servicebureau. Op basis van een aantal door de bank gekozen kernwoorden maakt het servicebureau een selectie uit het aanbod. Daaruit kunnen de banken dan zelfde juis te foto kiezen. De zoekopdrachten kosten niets. Als een foto uit de beeldbank wordt gebruikt, dan kost dat 275,- per toepassing. Het servicebureau biedt ook nog een andere fotoservice. Lokale banken kunnen voor de productie van een brochure of andere communicatiemiddelen een beroep doen op een van de foto grafen die door het servicebureau zijn geselecteerd. Deze fotografen voldoen aan hoge kwaliteitseisen en hebben praktijkervaring met de fotografiestijl rond 'Menselijke Momenten' in de omgeving van de bank. Servicebureau Communicatie Lokale Banken r (040)217 68 68

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1